Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministro Viliaus Šapokos elgesio"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO VILIAUS ŠAPOKOS ELGESIO

2020-06-17      Nr. 101-I-14

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Petras Čimbaras, Asta Kubilienė, Andrius Mazuronis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo narių Arvydo Anušausko, Juliaus Sabatausko, Sergejaus Jovaišos, Pauliaus Saudargo, Eugenijaus Gentvilo, Stasio Šedbaro, Gintarės Skaistės, Audroniaus Ažubalio, Edmundo Pupinio, Aistės Gedvilienės ir Gintaro Steponavičiaus 2020 m. balandžio 23 d. kreipimąsi, kuriame prašoma įvertinti Lietuvos Respublikos finansų ministro Viliaus Šapokos elgesį jam galimai atsisakius dalyvauti 2020 m. balandžio 23 d. Seimo nenumatytame posėdyje ir atsakyti į raštu pateiktus grupės Seimo narių klausimus bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Kreipimąsi Komisijai pateikę Seimo nariai prašė įvertinti, ar Lietuvos Respublikos finansų ministrui V. Šapokai atsisakius dalyvauti Seimo 2020 m. balandžio 23 d. nenumatytame posėdyje ir atsakyti į 10 Seimo narių iš anksto raštu pateiktus klausimus, nebuvo pažeista Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalies nuostata.

2020 m. balandžio 21 d. Seimo nariai Aistė Gedvilienė, Stasys Šedbaras, Sergejus Jovaiša, Vytautas Kernagis, Antanas Matulas, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Gintaras Steponavičius, Dovilė Šakalienė, Liudas Jonaitis, Paulė Kuzmickienė, vadovaudamiesi Seimo statuto 208 straipsnio 13 ir 14 dalimis, įteikė Seimo posėdžių sekretoriatui raštiškus klausimus finansų ministrui V. Šapokai reikalaudami į juos atsakyti Seimo 2020 m. balandžio 23 d. nenumatyto posėdžio metu.

Finansų ministrui V. Šapokai buvo pateikti šie klausimai:
1.    Ekonomikos skatinimo planas ir sukeltų pasekmių mažinimo planas; 2. Milijardo milijonui reforma; 3. 150 mln. skyrimas kelių remontui, motyvuojant koronaviruso pasekmių sektoriui švelninimu; 4. Dėl nepritarimo valstybinio banko idėjai. 

 

Kreipimąsi pasirašę Seimo nariai teigė, kad finansų ministras V. Šapoka Seimo 2020 m. balandžio 23 d. vykusio nenumatyto posėdžio metu neatsakė į Seimo narių pateiktus klausimus, o taip pat nepageidavo, kad būtų sudaryta galimybė atsakyti į pateiktus klausimus kitame posėdyje, bet ne vėliau kaip po trijų dienų.

Seimo narių nuomone, nei Ministrui Pirmininkui, nei kitam Vyriausybės nariui nesuteikta diskrecija vertinti ir spręsti dėl Seimo narių, realizuojant Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalies normą, pateiktų klausimų ir problemų svarbos.

Seimo 2020 m. balandžio 23 d. nenumatyto posėdžio darbotvarkėje 1-2 klausimu buvo įrašyti Seimo narių klausimai Ministrui Pirmininkui, o 1-3 klausimu – Seimo narių klausimai finansų ministrui.

Seimo Pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininkavęs Seimo posėdžiui, paskelbė Finansų ministerijos raštą: „At­si­žvelg­da­mi į tai, kad pa­gal Sei­mo sta­tu­to 208 straips­nio 13 da­lį Vy­riau­sy­bės na­riui ga­li bū­ti pa­tei­kia­mas raš­tiš­kas klau­si­mas dėl ypač svar­bios pro­ble­mos, pra­šy­tu­me pa­tiks­lin­ti, į ku­rį iš šių pen­kių raš­tu pa­teik­tų Sei­mo na­rių klau­si­mų tu­rė­tų bū­ti pa­teik­tas at­sa­ky­mas po­sė­džio me­tu ir ko­kia ypač svar­bi pro­ble­ma ke­lia­ma“. Taip pat buvo informuojama, kad finansų ministras turi dalyvauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės COVID-19 sukeltos situacijos valdymo komiteto posėdyje.

Finansų ministras V. Šapoka nuotoliniu būdu dalyvavo Seimo 2020 m. balandžio 23 d. posėdžio metu vykusioje Vyriausybės valandoje ir atsakė į Seimo narių klausimus. Vyriausybės valandos metu buvo užduoti du iš keturių anksčiau raštu pateiktų klausimų.

Finansų ministras V. Šapoka 2020 m. gegužės 29 d. Komisijai pateiktame rašytiniame paaiškinime nurodė: „<....> vertinant nurodytas Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatas, darytina išvada, kad Seimo nariai Vyriausybės nariui privalo pateikti tik vieną raštišką klausimą ir ne bet kokį raštišką klausimą, o tik dėl ypač svarbios problemos. Tai patvirtina ir Lietuvos Respublikos Seimo statuto 208 straipsnio 2 dalis, kurioje nustatyta, kad Seimo nariai Vyriausybės nariams turi užduoti ne bet kokius klausimus, o aktualius ir visuomeninės svarbos klausimus. <...> Aš 2020 m. balandžio 22 d. gavau iš Seimo narių ne vieną, o 4 klausimus, į kuriuos buvo prašoma pateikti atsakymus Seimo 2020 m. balandžio 23 d. posėdyje. Kadangi Seimo nariai pateikė 4 klausimus ir nei prie vieno nenurodė kokios ypač svarbios problemos keliamos pateiktuose klausimuose, aš, Finansų ministerijos 2020 m. balandžio 23 d. rašte Nr. 21.16E-5K-2006913, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalimi, paprašiau patikslinti, į kurį iš raštu pateiktų Seimo narių klausimų turėtų būti pateiktas atsakymas Seimo posėdžio metu, ir kokia ypač svarbi problema yra keliama. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad aš neatsisakiau atsakyti į klausimą, o paprašiau Seimo narių pateikti vieną klausimą Lietuvos Respublikos Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalyje nustatyta tvarka“;

„Kita pateisinanti priežastis, kodėl negalėjau atsakyti į Seimo narių klausimus, buvo iš anksto, dar prieš Seimo narių pateiktus klausimus, suplanuotas ir paskelbtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės COVID-19 sukeltos situacijos valdymo komiteto (toliau – Komitetas) 2020 m. balandžio 23 d. posėdis. Aš esu vienas iš nurodyto Komiteto, sudaryto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 25 d. nutarimu Nr. 266 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės COVID-19 sukeltos situacijos valdymo komiteto sudarymo“, narių. Pagrindinis Komiteto uždavinys – padėti Vyriausybei valdyti valstybės lygio ekstremaliąją situaciją dėl COVID-19. Komitetas, vykdydamas uždavinį, sprendžia šiuo metu ypač svarbias problemas, t y. teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl būtinų valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valdymo ir (ar) padarinių šalinimo priemonių; padeda valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovui priimti reikiamus sprendimus valstybės lygio ekstremaliajai situacijai valdyti ir (ar) padariniams šalinti; koordinuoja ministerijų ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų veiklą joms įgyvendinant valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valdymo ir (ar) padarinių šalinimo priemones.“

 

Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalyje nustatyta, kad 10 Seimo narių gali prieš posėdį įteikti Posėdžių sekretoriatui raštišką klausimą Vyriausybės nariui dėl ypač svarbios problemos su reikalavimu, kad į jį būtų atsakyta to paties posėdžio metu. Vienas Seimo narys per sesiją gali pasirašyti ne daugiau kaip vieną tokį reikalavimą.

Minėto straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad Vyriausybės nario atsakymui į tokį klausimą posėdžio pabaigoje skiriama ne daugiau kaip 20 minučių. Seimui nutarus, laikas atsakymui gali būti pratęstas. Pirmumo teisę užduoti klausimus žodžiu turi pasirašę reikalavimą Seimo nariai. Jeigu Vyriausybės narys pageidauja, sudaroma galimybė atsakyti į pateiktą klausimą kitame posėdyje, bet ne vėliau kaip po 3 dienų.

Sistemiškai aiškinant minėtas straipsnio nuostatas, darytina išvada, kad 10 Seimo narių gali prieš posėdį įteikti Posėdžių sekretoriatui tik vieną raštišką klausimą Vyriausybės nariui dėl ypač svarbios problemos, o Vyriausybės nariui atsakius į raštišką klausimą, gali būti užduodama klausimų žodžiu, kurių skaičius nėra nustatytas.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Vadovaujantis Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalies nuostata, prieš Seimo posėdį Seimo posėdžių sekretoriatui gali būti įteiktas 10 Seimo narių raštiškas klausimas Vyriausybės nariui dėl ypač svarbios problemos su reikalavimu, kad į jį būtų atsakyta to paties posėdžio metu.

2. 2020 m. balandžio 21 d. grupė Seimo narių įteikė Seimo posėdžių sekretoriatui keturis  raštiškus klausimus finansų ministrui V. Šapokai.

3. Finansų ministerija  2020 m. balandžio 23 d. ryte kreipėsi į Seimo posėdžių sekretoriatą raštu, kuriame nurodė Finansų ministro V. Šapokos nedalyvavimo Seimo posėdyje priežastis ir prašė Seimo narių prašymą patikslinti pagal Seimo statuto 208 straipsnio reikalavimus.

4. Finansų ministras V. Šapoka Seimo 2020 m. balandžio 23 d. nenumatytame posėdyje neatsakė į  Seimo narių iš anksto raštu pateiktus klausimus, nes tuo pačiu metu vyko iš anksto planuotas Vyriausybės COVID-19 sukeltos situacijos valdymo komiteto posėdis, kurio narys yra finansų ministras V. Šapoka.

5. Finansų ministras V. Šapoka nuotoliniu būdu dalyvavo Seimo 2020 m. balandžio 23 d. posėdyje vykusioje Vyriausybės valandoje, kurios metu atsakė į Seimo narių žodžiu pateiktus klausimus. Vyriausybės valandos metu buvo užduoti du iš keturių raštu pateiktų klausimų.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Lietuvos Respublikos finansų ministras Vilius Šapoka nepažeidė Seimo statuto 208 straipsnio 13 dalies nuostatos.

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė 1.

 

Pagal Valstybės politikų elgesio kodekso 10 straipsnio nuostatą Komisijos sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurios yra priimtas sprendimas, dienos.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                        Antanas Matulas