Komisijos išvada "Dėl Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko Juozo Imbraso ir Seimo nario Artūro Skardžiaus elgesio"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO APLINKOS APSAUGOS KOMITETO PIRMININKO JUOZO IMBRASO IR SEIMO NARIO ARTŪRO SKARDŽIAUS ELGESIO
2020-11-11 Nr. 101-I-24
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Petras Čimbaras, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Andrius Mazuronis, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo narių Ingridos Šimonytė ir Aistės Gedvilienės kreipimąsi dėl Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko Juozo Imbraso ir Seimo nario Artūro Skardžiaus elgesio, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2020 m. spalio 14 d. vykusiame Seimo Aplinkos apsaugos komiteto (toliau — Komitetas) posėdyje svarstant klausimą dėl Statybos įstatymo Nr. I-1240 27 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto trys Komiteto nariai, atsižvelgę į tai, kad baigėsi posėdžio laikas paliko posėdžio salę, kiti du Komiteto nariai, kurie dalyvavo nuotoliniu būdu, atsijungė nuo posėdžio transliacijos. Atsižvelgusi į tai, kad Komiteto pirmininkas J. Imbrasas, nepaisydamas tos aplinkybės, kad nebėra kvorumo, vis tiek ruošėsi priimti sprendimą svarstomu klausimu, Komiteto biuro patarėja (toliau — patarėja) atkreipė Komiteto pirmininko ir narių dėmesį į tai, kad susiklosčius tokiai situacijai jokie sprendimai negali būti priimami, nes taip būtų grubiai pažeistos Seimo statuto nuostatos.
Komiteto pirmininkas J. Imbrasas, reaguodamas į šią pagrįstą patarėjos pastabą ją nutraukė: „Prašau tylėt, dabar aš kalbu, kas čia per vadovavimas“. Komiteto narys A. Skardžius taip pat replikavo kreipdamasis į biuro patarėją: „Mergaite, per 20 metų tokio nachališkumo dar nemačiau.“ Komiteto narys A. Skardžius patarėjai bandant atkreipti dėmesį į tai, kad privaloma laikytis teisėkūros principų ir Seimo statuto normų taip pat replikavo: „Jūs neišradinėkit teisėkūros principų.“
Pareiškėjų teigimu, „tiek Komiteto pirmininkas Juozas Imbrasas, tiek ir Komiteto narys Artūras Skardžius aukščiau minėtomis replikomis turėjo tikslą pažeminti biuro patarėją, diskredituoti kaip profesionalę Komiteto narių ir Seimo kanceliarijos darbuotojų akyse. Atkreiptinas dėmesys, kad Komiteto posėdis buvo transliuojamas viešai, tokiu būdu biuro patarėja buvo žeminama ir visuomenės akyse siekiant pakirsti pasitikėjimą jos, kaip valstybės tarnautojos, profesionalumu.“
Komiteto pirmininkas J. Imbrasas savo 2020 m. spalio 28 d. paaiškinime Komisijai nurodė, kad neturėjo siekio kažką pažeminti, įžeisti ar apšmeižti. Pasak Seimo nario, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 straipsnis ir Seimo statuto 22 straipsnis suteikia teisę į žodžio laisvę, be to, Seimo statutas neleidžia Seimo nario persekioti už jo kalbas Seime. Komisijos posėdžio metu J. Imbrasas papildė, kad su patarėja po posėdžio kalbėjosi, aplinkybes išsiaiškino. Jo nuomone, pertraukti kalbantįjį yra labiau nekorektiška nei sustabdyti netinkamai besielgiantį.
Seimo narys A. Skardžius komisijos posėdyje paaiškino, kad Aplinkos apsaugos komiteto patarėja viso posėdžio metu nurodinėjo pirmininkui, kokius sprendimus priimti. Be to, patarėja buvo grįžusi po ilgalaikių atostogų, ji nebuvo komiteto nariams pristatyta kaip biuro patarėja, todėl jis nemanęs, jog tai yra biuro darbuotoja. A. Skardžius pažymėjo, kad po posėdžio jie kalbėjosi su patarėja, išsiaiškino aplinkybes ir jokių priekaištų patarėja jam neturėjusi.
Abu Seimo nariai patvirtino, kad dėl patarėjos nurodinėjimo, kaip elgtis komiteto nariams, kokius sprendimus priimti, susidarė įspūdis, jog ji bandė perimti vadovavimą komitetui.
Peržiūrėjus Komiteto 2020 m. spalio 14 d. posėdžio vaizdo įrašą, matyti, kad Komiteto biuro patarėja kelis kartus pakartoja Komiteto pirmininkui, jog nebėra kvorumo, todėl klausimo svarstymas negali būti tęsiamas. Komiteto pirmininkas J. Imbrasas pasako: „Neskubėkit, aš nuspręsiu pats! Nebus kvorumo, nesvarstysim. Prašau tylėt, dabar aš kalbu, kas čia per vadovavimas“. Reaguodamas į tai, Komiteto narys A. Skardžius replikuoja: „Mergaite, per 20 metų tokio nachališkumo dar nemačiau.“ Patarėja paaiškina, jog tai yra jos kuruojamas klausimas ir jai svarbu, kad jo svarstymas vyktų pagal Seimo statuto reikalavimus. Toliau Komiteto pirmininkas, nors ir pritaręs tam, kad nėra kvorumo ir pabaigęs posėdį, kreipiasi į patarėją: „O jūs prašau čia savo pozicijų nereiškit, gerbiama patarėja. Ir čia nevadovaukit komitetui. <...>“ Komiteto pirmininkui paantrina ir Seimo narys A. Skardžius: „Dabar aš jums, panele, pasakysiu <...> kad jūs, neturėdama tam teisės, bandot primesti savo poziciją šiuo klausimu, kurį kuruojate. Tai yra didelis nusižengimas, o tam reikalingas tikrai STT vertinimas, kokius interesus jūs turite kaip valstybės tarnautoja.“ Besiskirstant Komiteto nariams pirmininkas dar sykį kreipiasi į narius ir į patarėją: „o aš pakalbėsiu su Seimo Pirmininku ir kanceliarija.“ Komiteto pirmininko kalba, kreipiantis į patarėją, emocinga, šiek tiek pakelto tono.
Seimo nariai yra vieši asmenys, jie formuoja politinę kultūrą Lietuvoje.
Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalyje teigiama, kad „Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka, t. y. teismine tvarka.
Seimo kanceliarijos nuostatų, patvirtintų 2008 m. spalio 8d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 2434, 6.1 punktas nustato Seimo kanceliarijos uždavinį: „dalyvauti sudarant tinkamas sąlygas teisėkūros procesui Lietuvos Respublikoje, organizuoti sklandų teisėkūros procesą Seime.“ Vykdydama šį uždavinį Seimo kanceliarija (jos darbuotojai) pagal nurodytų nuostatų 7.1 punktą: „padeda Seimui, Seimo komitetams, komisijoms, kitiems Seimo padaliniams rengti įstatymų, nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, atlikti parlamentinę kontrolę ir kitas funkcijas.“
Pagal Komiteto biuro nuostatų, patvirtintų 2013 m. spalio 31 d. Seimo kanclerio įsakymu Nr. 400-ĮVK-342, 3 punktą pagrindinis komiteto biuro uždavinys – padėti Seimo komitetui vykdyti Seimo statute nustatytus įgaliojimus ir padėti užtikrinti sklandų Seimo komiteto darbą.
Pagal 2016 m. birželio 29 d. Seimo valdybos sprendimo „Dėl įstatymų ir kitų Seimo teisės aktų leidybos, parlamentinės kontrolės ir Seimo priežiūrinės veiklos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ Nr. SV-S-1603 12 punktą „Seimui pritarus įstatymo ar kito Seimo teisės akto projektui po pateikimo, Seimo paskirto pagrindiniu komitetu Seimo komiteto biuro vedėjas paskiria komiteto biuro tarnautoją (tarnautojus), atsakingą (atsakingus) už medžiagos įstatymo ar kito Seimo teisės akto projekto svarstymui komitete parengimą, komiteto išvados projekto surašymą.“ 13 punktas įpareigoja paskirtąjį tarnautoją padėti organizuoti komiteto (komisijos) pasirengimą svarstyti įstatymo ar kito Seimo teisės akto projektą, pasiūlymus, komiteto (komisijos) išvados rengėjų pavedimu organizuoti klausymus ir pranešti komiteto (komisijos) nariams apie komiteto (komisijos) posėdžio datą, laiką ir vietą, rūpintis, kad klausymams ir komiteto (komisijos) posėdžiams būtų parengti reikalingi dokumentai, kita medžiaga, apie rengiamus klausymus ir komiteto (komisijos) posėdžius pranešti įstatymo ar kito Seimo teisės akto projekto ar pasiūlymų iniciatoriams, išvadą rengiančių papildomų komitetų (komisijų) atstovams, pasiūlymus pateikusiems asmenims, suinteresuotoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, asociacijoms, politinėms partijoms, ekspertams ir nurodo, iki kada reikia pateikti pasiūlymus komitetui (komisijai), Seimo kanclerio nustatyta tvarka parengti ir į Seimo interneto svetainę įkelti informaciją apie komitete (komisijoje) svarstomus įstatymų ar kitų Seimo teisės aktų projektus. Tai yra šis tvarkos aprašas įpareigoja atsakingą komiteto biuro tarnautoją rūpintis sklandžiu komiteto darbu svarstant konkretų teisės aktą.
Pažymėtina, kad sprendimai komitetuose priimami tik tuomet, kai juose dalyvauja daugiau nei pusė komiteto narių. Nesant reikalingam skaičiui komiteto narių, komiteto posėdis vykti negali.
Garbės ir orumo įžeidimas gali būti ginamas teisminio proceso tvarka.
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai turi vadovautis viešajame gyvenime. Pagarbos žmogui ir valstybei principas įpareigoja politikus vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis, padorumo principas įpareigoja elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui ir pavyzdingumo principas įpareigoja politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktai).
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Seimo nariai yra vieši asmenys ir formuoja politinę kultūrą.
2. Seimo Aplinkos apsaugos komiteto 2020 m. spalio 14 d. posėdis buvo transliuojamas viešai, todėl komiteto pirmininko J. Imbraso ir nario A. Skardžiaus nepagarbų, žeminantį kreipimąsi į komiteto biuro patarėją, atsakingą už sklandų klausimo nagrinėjimą, galėjo matyti ir girdėti ne tik posėdyje dalyvavę asmenys, tačiau ir dalis visuomenės.
3. Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko J. Imbraso ir komiteto nario A. Skardžiaus kreipimąsi į komiteto biuro patarėją, atsakingą už klausimo svarstymą, galima vertinti kaip nepagarbų ir menkinantį jos kvalifikaciją ne tik komiteto narių ir Seimo kanceliarijos, tačiau ir visuomenės akivaizdoje, kadangi patarėjos siekis sklandžiai svarstyti klausimą, už kurį ji buvo atsakinga, noras atkreipti dėmesį į tai, jog posėdyje nebedalyvauja reikalingas skaičius komiteto narių, buvo įvertintas kaip kišimasis į komiteto darbą, suinteresuotumas svarstomu klausimu.
4. Komiteto nario A. Skardžiaus grasinimas kreiptis dėl patarėjos elgesio patariant dėl komiteto posėdžio eigos į Specialiųjų tyrimų tarnybą, o komiteto pirmininko J. Imbraso grasinimas kreiptis į Seimo Pirmininką bei Seimo kanceliarijos vadovą galėjo būti suprastas kaip noras įbauginti.
Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatomis, nusprendė:
1. Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Juozas Imbrasas 2020 m. spalio 14 d. vykusiame viešai transliuotame Komiteto posėdyje nepagarbiai ir žeminančiai besikreipdamas į Komiteto biuro patarėją, galėjo pažeisti Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1, 5 ir 6 punktus.
2. Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narys Artūras Skardžius 2020 m. spalio 14 d. vykusiame viešai transliuotame Komiteto posėdyje nepagarbiai ir žeminančiai besikreipdamas į Komiteto biuro patarėją, galėjo pažeisti Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1, 5 ir 6 punktus.
3. Rekomenduoti Seimo nariams bendraujant tarpusavy, su Seimo kanceliarijos bei kitų institucijų darbuotojais laikytis Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatų.
Pagal Valstybės politikų elgesio kodekso 10 straipsnio nuostatą Komisijos sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Antanas Matulas