Komisijos išvada "Dėl galimų Seimo opozicijos teisių pažeidimų sudarant Seimo posėdžio darbotvarkę bei Seimo sesijos darbų programą"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL GALIMŲ SEIMO OPOZICIJOS TEISIŲ PAŽEIDIMŲ SUDARANT SEIMO POSĖDŽIO DARBOTVARKĘ BEI SEIMO SESIJOS DARBŲ PROGRAMĄ
2017-12-20 Nr. 101-I-54
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo liberalų sąjūdžio frakcijos kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Liberalų sąjūdžio frakcija, atsižvelgdama į 2017 m. liepos 17 d. Seimo Pirmininko raštą Nr. V-2017-7119, 2017 m. rugpjūčio 17 d. Seimo posėdžio sekretoriatui pateikė Liberalų sąjūdžio frakcijos narių siūlomus įstatymų projektus Seimo III (rudens) sesijos darbų programai. Pasiūlyme buvo įrašyti ir Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 5, 7, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektas ir Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. Šie projektai tuo metu buvo neregistruoti, juos ketino pateikti Seimo narė V. Čmilytė-Nielsen.
2017 m. rugsėjo 9 d. buvo registruotas Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos“ projektas Nr. XIIIP-1088, kuriame nurodytų projektų nebuvo.
Liberalų sąjūdžio frakcija, atsižvelgdama į 2017 m. rugpjūčio 30 d. Seimo valdybos sprendimą, kuriuo už Seimo 2017 m. lapkričio 9 d. opozicinių frakcijų ¾ darbotvarkės paskirta atsakinga Seimo Liberalų sąjūdžio frakcija, 2017 m. spalio 18 d. Seimo posėdžio sekretoriatui pateikė savo siūlomus įstatymų projektus, kurie buvo įtraukti į 2017 m. lapkričio 9 d. Seimo vakarinio plenarinio posėdžio darbotvarkę.
2017 m. spalio 25 d. Seimo narė V. Čmilytė-Nielsen ir dar 8 Seimo nariai registravo Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 5, 7, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-1277 ir Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1278.
2017 m. lapkričio 9 d. Seimo vakarinio plenarinio posėdžio metu Seimas nepritarė Seimo narės V. Čmilytės-Nielsen teikiamam Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2017 m. rugsėjo 14 d. nutarimo Nr. XIII-633 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos“ pakeitimo“ projektui Nr. XIIIP-1308. Šiuo projektu buvo siūloma į rudens sesijos programą įtraukti Projektus Nr. XIIIP-1277 ir Nr. XIIIP-1278.
Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja Rima Baškienė 2017 m. gruodžio 15 d. paaiškinime Nr. V-2017-11488 teigė, jog Liberalų sąjūdžio frakcijos įstatymo projektai į sesijos darbu programą neįrašyti dėl atsitiktinumo. Pastabas, pasiūlymus sesijos darbų programai turi teisę teikti visos Seimo frakcijos, tačiau jų tokių pastabų, pasiūlymų iš Liberalų sąjūdžio frakcijos gauta nebuvo nei rengiant patį Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos“ projektą, bei jį įregistravus nustatyta tvarka. Papildyti sesijos darbų programą sudaroma vienoda galimybė visoms Seimo frakcijoms.
2017 m. rugpjūčio 17 d. Liberalų sąjūdžio frakcija pateikė savo pasiūlymus rudens sesijos darbų programai (Nr. 132–S–165), tarp kurių ir Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 5, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo ir Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai (tuo metu neregistruoti).
Seimo statuto 89 straipsnis nustato, jog Seimo sesijų rengimą organizuoja Seimo Pirmininkas. Jis kartu su Seimo Pirmininko pavaduotojais ne vėliau kaip likus dviem darbo dienom iki sesijos pradžios parengia Seimo sesijos darbų programos ir sesijos pirmosios savaitės posėdžių darbotvarkių projektus. Seimo sesijos darbų programos projektas skelbiamas Seimo interneto svetainėje. Seimo sesijos darbų programos projekte nurodoma, kokie Seimo komitetai yra atsakingi už į programą įtrauktus klausimus, kada numatoma pateikti klausimą Seimo posėdyje. Seimo sesijos darbų programos projektą apsvarsto Seniūnų sueiga, gavusi rašytinius Respublikos Prezidento ir Vyriausybės pasiūlymus. Seniūnų sueiga gali projekte daryti pataisas ir papildymus. Seimo sesijos darbų programos projektas su Seniūnų sueigos pataisomis, papildymais ir rekomendacijomis pateikiamas svarstyti Seimui. Atskiri Seimo sesijos darbų programos punktai Seime aptariami ir dėl jų balsuojama ta pačia tvarka, kaip įstatymų priėmimo metu dėl straipsnių. Seimo sesijos darbų programą Seimas vėliau gali tikslinti.
Seimo statuto 97 straipsnio 5 d. numato, kad kas trečiojo ketvirtadienio vakarinio posėdžio darbotvarkę sudaro Seimo opozicijos frakcijos. Seimo valdyba, atsižvelgdama į proporcinio Seimo opozicijos frakcijų atstovavimo principą, iki eilinės Seimo sesijos pradžios paskiria frakciją arba jų koaliciją, atsakingas už tokių posėdžių darbotvarkes. Šiuo atveju tokių posėdžių darbotvarkės Seimo posėdyje nebetvirtinamos, tačiau turi būti pateikiamos kartu su savaitės darbotvarkės projektu.
Seimo Etikos ir procedūrų komisijos veiklos kryptis bei įgaliojimus nustato Seimo statuto 78 straipsnis. Komisija neturi teisės nustatyti, ar teisės aktų nuostatos neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Nustatyti, ar teisės akto nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai turi teisę Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas. Taip pat pagal Seimo statuto 67 straipsnį Teisės ir teisėtvarkos komitetas turi teisę preliminariai vertinti, ar svarstomi įstatymų projektai atitinka Konstituciją.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
Seniūnų sueigai buvo pateiktas rudens sesijos darbų programos projektas, kuriame nebuvo įrašyti Liberalų sąjūdžio frakcijos siūlyti Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 5, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo ir Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai. Tokiu būdu Seniūnų sueiga neturėjo galimybės tinkamai įvykdyti Seimo statuto 89 straipsnyje numatytos pareigos apsvarstyti sesijos darbų programą, teikti pastabas ir pasiūlymus jai.
Tyrimo metu nebuvo galimybių nustatyti, kas ir kieno iniciatyva neįrašė (ar įrašytus išbraukė) į rudens sesijos darbų programą nurodytų Liberalų sąjūdžio frakcijos projektų.
Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, nusprendė:
Rekomenduoti Seimo Pirmininkui bei jo pavaduotojams į Seimo sesijos darbų programos projektą įtraukti visus Seimo frakcijų, komitetų bei komisijų, taip pat Vyriausybės ir Lietuvos Respublikos Prezidento siūlomus projektus, tokiu būdu suteikiant Seniūnų sueigai galimybę tinkamai įgyvendinti Seimo statuto 89 straipsnio nuostatas.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė