Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada "Dėl Seimo nario Vytauto Bako pasisakymų"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO VYTAUTO BAKO PASISAKYMŲ

 

2019-01-10   Nr. 101-I-1

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Antanas Matulas, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo narių Algirdo Syso ir Juozo Oleko 2018 m. lapkričio 15 d. kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata ir Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – Valstybės politikų elgesio kodeksas) nuostatomis, vertino Seimo nario Vytauto Bako pasisakymus Seimo narių A. Syso ir J. Oleko atžvilgiu.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo nariai A. Sysas ir J. Olekas savo prašyme Komisijai nurodė, kad Seimo 2018 m. lapkričio 6 d. rytiniame posėdyje svarstant Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 63 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1533(2) Seimo narys V. Bakas nepagrįstai apkaltino Seimo narius A. Sysą ir J. Oleką, taip pažemindamas jų orumą.

Seimo nariai A. Sysas ir J. Olekas prašė įvertinti Seimo nario V. Bako teiginius ir nustatyti, kokiais įrodymais remiantis Seimo nariai yra kaltinami „jaukiai sėdėję profsąjungų pirmininkų kėdėse ir parceliuojantys dešimtimis milijonų įvertintą valstybės perduotą turtą“.

Seimo narys V. Bakas Seimo rytinio plenarinio posėdžio metu teigė „Gerbiami kolegos, štai paklausiau šių dviejų kolegų pasisakymų ir „Vikipedijoje“ pažiūrėjau, ką šie du ponai veikė 1991 metais iki pučo, kai tie savanoriai kariai rizikavo savo gyvybe, rizikavo savo laisve, nes jeigu nebūtų buvusi iškovota nepriklausomybė, jie sėdėtų kalėjime. O šie du ponai – A. Sysas ir J. Olekas – jaukiai sėdėjo profsąjungų pirmininkų kėdėse ir parceliavo dešimtimis milijonų įvertintą valstybės perduotą turtą ir, tiesą sakant, ar būtų pasisekusi nepriklausomybė, ar ne, šitie du ponai sėdėtų ir šiandien iki šiol tose minkštose kėdėse.

 

Seimo narys V. Bakas Komisijai paaiškino, kad 2018 m. lapkričio 6 d. pasisakydamas Seimo plenariniame posėdyje, jis rėmėsi viešojoje erdvėje ir žiniasklaidoje pateikta informacija (pvz., V. Mačiulskytės ir D. Nagelės straipsnis „Profsąjungos žmones gina, kai nesipeša, 2016 m. birželio 30 d., „Respublika“ ir kt., taip pat Valstybės kontrolės 2003 m. kovo 12 d. ataskaita Nr. 2040-14 „Dėl specialiiojo fondo veikiančioms ir besisteigiančioms profesinėms sąjungoms remti veiklos vertinimo rezultatų“)

Seimo narys V. Bakas paaiškino, jog išsakė tik savo nuomonę apie Lietuvos profesinių sąjungų valdyto turto iššvaistymą tuo metu, kai jų lyderiai buvo A. Sysas ir V. Olekas.

 

Tinklapyje https://lt.wikipedia.org/wiki/Algirdas_Sysas nurodoma, kad Algirdas Sysas buvo „1987–1994 m. – profesinės sąjungos komiteto pirmininkas, 1991–1996 m. – Lietuvos metalistų profesinės sąjungos pirmininkas, 1992–2002 m. – Lietuvos profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas, 2002–2005 m. – Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkas, Tarptautinės laisvųjų profesinių sąjungų konfederacijos (ICFTU), Europos profesinių sąjungų konfederacijos (ETUC), Baltijos šalių profesinių sąjungų tarybos narys.“ Lietuvos Respublikos Seimo svetainėje esančioje Seimo nario A. Syso biografijoje taip pat nurodomi šie faktai apie jo eitas pareigas įvairiuose profesiniuose susivienijimuose.

 

Tinklapyje Wikipedija ir Lietuvos Respublikos Seimo puslapyje esančioje Seimo nario J. Oleko biografijoje nėra duomenų apie 1991 metais jo užimtas pareigas kokiuose nors profesiniuose susivienijimuose.

 

Seimo nario V. Bako nurodytuose straipsniuose „Profsąjungos žmones gina, kai nesipeša“, „Profsąjungų milijonai dingo kaip į vandenį“ nėra kalbama apie A. Syso ar J. Oleko veiklą profesinėse sąjungose 1991 metais. J. Oleko pavardė nėra minima. A. Sysas paminėtas tik tokiame kontekste „Šiuo metu profsąjungos kariauja tik dėl kelių pastatų. „VL Vakaro žinios“ rašė, jog Lietuvos profesinės sąjungos (LPS) „Solidarumas“ vadovai apkaltino parlamentarą Algirdą Sysą darius spaudimą priimant sprendimą kuo skubiau parduoti visą profsąjungų turtą tendencingai žemomis kainomis. A.Sysas kreipėsi į teisėsaugos institucijas, prašydamas „Solidarumo“ vadovams iškelti baudžiamąją bylą dėl šmeižto.“

 

2018 m. balandžio 11 d. Komisija priėmė išvadą „Dėl Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininko Vytauto Bako pasisakymų“ Nr. 101-I-14, kurioje V. Bakui buvo rekomenduota korektiškiau reikšti mintis.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucijoje (toliau – Konstitucija) yra įtvirtintas asmens nekaltumo prezumpcijos principas. Konstitucijos 31 straipsnyje skelbiama, kad asmuo laikomas nekaltu, kol jo kaltumas neįrodytas įstatymo nustatyta tvarka ir pripažintas įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu.

Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.

Baudžiamojo kodekso 154 straipsnyje „Šmeižimas“ yra numatyta baudžiamoji atsakomybė tam, kas paskleidė apie kitą žmogų tikrovės neatitinkančią informaciją, galinčią paniekinti ar pažeminti tą asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo. Baudžiamojo kodekso 154 straipnio 3 dalyje nustatyta, kad už šiame straipsnyje numatytas veikas asmuo atsako tik tuo atveju, kai yra nukentėjusio asmens skundas ar jo teisėto atstovo pareiškimas, ar prokuroro reikalavimas.

Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime: 1) pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis; 2) teisingumo principas, įpareigojantis politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms nepaisant jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų; 3) sąžiningumo principas, įpareigojantis politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; 4) skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus; 5) padorumo principas, įpareigojantis politikus  elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui; 6) pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų; 7) nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būtų naudingas politikui ar jo artimam asmeniui; 8) nešališkumo principas, įpareigojantis politikus neturėti sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant sprendimus, taip pat būti objektyviam priimant sprendimus ir vengti išankstinio nusistatymo; 9) atsakomybės principas, įpareigojantis politikus atsakyti už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1-9 punktai).

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo nario Vytauto Bako pasisakymai Seimo nario Algirdo Syso atžvilgiu paremti tik informacija apie tai, jog 1991 metais A. Sysas buvo profesinių sąjungų pirmininku. Viešojoje erdvėje nėra informacijos apie įtarimus, jog A. Sysas būtų švaistęs profesinių sąjungų turtą.

2. Viešojoje erdvėje, tinklapyje Wikipedia, taip pat Seimo nario J. Oleko oficialioje biografijoje Lietuvos Respublikos Seimo puslapyje nėra informacijos apie jo 1991 metais užimtas pareigas profesinėje sąjungoje. 1991 metais J. Olekas ėjo sveikatos apsaugos ministro pareigas. J. Olekas nuo 1997 metų ėjo Lietuvos profesinių sąjungų centro pirmininko pareigas, informacijos apie J. Oleko švaistytą profesinių sąjungų turtą nėra.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

 

1. Atkreipti Seimo nario Vytauto Bako dėmesį į tai, jog Seimo narių pasisakymai turi būti paremti faktais, pasisakymuose vengti nepatikrintų faktų, nepamatuotų vertinimų.

2. Rekomenduoti Seimo nariams Algirdui Sysui ir Juozui Olekui, jeigu, jų nuomone, apie juos buvo paskleista tikrovės neatitinkanti informacija, galinti paniekinti ar pažeminti jų asmenį arba pakirsti pasitikėjimą jais, kreiptis į teisėsaugos institucijas.

3. Įspėti Seimo narį Vytautą Baką, jog komisijos sprendimai turi būti vykdomi.

                     

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                                                Rita Tamašunienė