Komisijos išvada "Dėl įstatymo projektų svarstymo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ SVARSTYMO NACIONALINIO SAUGUMO
IR GYNYBOS KOMITETE
2019-04-17 Nr. 101-I-5
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Asta Kubilienė, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkės Agnės Širinskienės 2019 m. kovo 28 d. kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete svarstant įstatymų projektus bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė A. Širinskienė prašė įvertinti, ar Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas kaip pagrindinis komitetas apsvarstęs Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo Nr. VIII-1666 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3148, Branduolinės energijos įstatymo Nr.I-1613 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3149 ir Viešojo saugumo tarnybos įstatymo Nr. X-813 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3150 (toliau – Įstatymų projektai) nelaukdamas Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadų, nepažeidė Seimo statuto 50 straipsnio 5 dalies ir 149 straipsnio 1 dalies nuostatų.
2019 m. kovo 12 d. vykusiame Seimo rytiniame posėdyje po pateikimo buvo nuspręsta pradėti Įstatymų projektų svarstymo procedūrą Seime. Pagrindiniu komitetu Įstatymų projektams svarstyti buvo paskirtas Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas. Buvo numatyta preliminari projektų svarstymo Seimo posėdyje data – 2019 m. balandžio 25 d.
Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkės A. Širinskienės rašte informuojama, kad 2019 m. kovo 13 d. Teisės ir teisėtvarkos komiteto posėdyje buvo nutarta apsvarstyti Įstatymų projektus ir pateikti išvadas pagrindiniam komitetui, vadovaujantis Seimo statuto 50 straipsnio 4 dalies nuostatomis ir atsižvelgiant į tai, kad Įstatymų projektais siūlomas reglamentavimas yra susijęs su komiteto kuruojamomis veiklos kryptimis.
Minėtame rašte nurodoma, kad 2019 m. kovo 15 d. Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biurui buvo pateiktas Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2019 m. kovo 13 d. posėdžio protokolo išrašas, informuojantis apie komiteto sprendimą.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas apsvarstė Įstatymų projektus 2019 m. kovo 20 d. posėdyje, negavęs Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadų.
Seimo statuto 67 straipsnyje nustatytos Teisės ir teisėtvarkos komiteto veiklos kryptys, tarp jų: svarstyti ir teikti išvadas bei pasiūlymus dėl teisėsaugos institucijų sistemos reformų (6 p.); teikti teisines išvadas dėl kitų komitetų rengiamų įstatymų ir kitų teisės aktų projektų (7 p.); rengti ir teikti Seimui išvadas bei rekomendacijas dėl Teisingumo ministerijos, Vidaus reikalų ministerijos, prokuratūros ir kitų teisėsaugos institucijų veiklos (10 p.).
Seimo statuto 50 straipsnyje reglamentuojama Seimo komitetų bendradarbiavimo tvarka. Šio straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad komitetas turi teisę pateikti savo nuomonę kito komiteto nagrinėjamu klausimu, taip pat paprašyti kito komiteto išvados, kuri turi būti pateikta ne vėliau kaip per 15 dienų.
Minėto straipsnio 5 dalis numato, kad nagrinėjant įstatymo projektą, Seimo paskirtas papildomas komitetas savo išvadas turi pateikti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui ir Seimui.
Seimo statuto 147 straipsnyje reglamentuojamas pagrindinio komiteto pasirengimas svarstyti įstatymo projektą. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad komitetas, Seimo paskirtas kaip pagrindinis nagrinėti įstatymo projektą, kurio svarstymo procedūra pradėta, ne vėliau kaip per savaitę turi savo posėdyje apsvarstyti pasirengimą projektą nagrinėti komitete. Šios straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad tam komitetas paskiria atsakingus komiteto narius - komiteto išvadų rengėjus (paprastai vieną iš Seimo daugumos, vieną iš Seimo mažumos), numatoma, kokių ekspertų nuomonės privalo būti išklausytos, gali būti paprašyta kitų komitetų ar valstybės institucijų papildomų išvadų, numatoma, iki kada pastabas, pasiūlymus ir pataisas komitetui gali pateikti suinteresuoti asmenys, kada išvadų rengėjai privalo komitetui pateikti pirmąjį išvadų projektą, priimti kiti parengiamieji sprendimai.
Seimo statuto 149 straipsnis reglamentuoja įstatymo projekto svarstymą pagrindinio komiteto posėdyje. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad posėdžių sekretoriatui turi būti pateiktas pagal svarstymų klausymuose rezultatus komiteto išvadų rengėjų pataisytas ir pasirašytas įstatymo projektas ir komiteto išvadų projektas, kuriame nurodoma, kokios pataisos ir pasiūlymai buvo gauti iš papildomų komitetų, ekspertų, suinteresuotų asmenų bei asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, į kurias pastabas ir pasiūlymus yra atsižvelgiama, į kuriuos ne ir kodėl, kaip siūloma keisti įstatymo projektą.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2019 m. kovo 13 d. posėdyje nutarė savo iniciatyva pateikti išvadas dėl Įstatymų projektų.
2. Teisės ir teisėtvarkos komitetas nepateikė išvadų dėl Įstatymų projektų iki jų svarstymo pagrindiniame komitete. Komiteto išvados iki šiol nėra pateiktos Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui ir Seimui.
3. Pagrindinis komitetas sprendžia, kokių ekspertų nuomonės privalo būti išklausytos, gali paprašyti kitų komitetų ar valstybės institucijų papildomų išvadų, numato, iki kada pastabas, pasiūlymus ir pataisas komitetui gali pateikti suinteresuoti asmenys, priima kitus parengiamuosius sprendimus.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019 m. kovo 20 d. posėdyje kaip pagrindinis komitetas apsvarstęs Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo Nr. VIII-1666 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3148, Branduolinės energijos įstatymo Nr.I-1613 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3149 ir Viešojo saugumo tarnybos įstatymo Nr. X-813 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3150 nelaukdamas Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadų, Seimo statuto 50 straipsnio 5 dalies ir 149 straipsnio 1 dalies nuostatų nepažeidė.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė