Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada "Dėl Seimo narių teisės gauti atlygį"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIŲ TEISĖS GAUTI ATLYGĮ

 

2019-07-10     Nr. 101-I-11

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Asta Kubilienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi 2019 m. birželio 4 d. Seimo nario Arvydo Anušausko kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata teikia šią išvadą.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo narys Arvydas Anušauskas 2019 m. birželio 4 d. kreipėsi į Komisiją, prašydamas paaiškinti, ar Seimo nariai turi teisę dalyvauti paramos (labdaros) teikime.

Seimo narys A. Anušauskas 2019 m. gegužės 31 d., Seimo narė (iki 2019 m. liepos 1 d.) Aušra Maldeikienė – 2019 m. balandžio 23 d. tapo „HumansApp“ vartotojais.

Programa „HumansApp“ yra skirta žmonių tarpusavio bendravimui, pasikeitimui patirtimi ir pan. Kaip Komisijai 2019 m. birželio 28 d. raštu paaiškino „HumansApp“ marketingo vadovė Alisa Bulybenko-Mažeikienė, „HumansApp“ platformoje yra dviejų tipų vartotojai: „Smalsieji Žmonės“, kurie ieško informacijos, ir „Atvirieji Žmonės“, kurie ta informacija dalinasi. „Smalsieji Žmonės“ įgyja susitikimą su „Atviruoju Žmogumi“, kad sužinotų rūpimus dalykus, išspręstų turimus klausimus su žmogumi, kuris  turi tame žinių ir patirties. „Smalsieji Žmonės“ užsisako susitikimą su „Atviruoju Žmogumi“ ir jį apmoka. „Atvirieji Žmonės“ gali visą ar dalį apmokėjimo skirti labdarai. Tokiu būdu užsakęs susitikimą asmuo tiesiogiai perveda pinigus organizacijai, kurią pasirinkęs „Atvirasis žmogus“. Rėmėju yra asmuo, užsakęs susitikimą ir už jį sumokėjęs, t.y. paaukojęs nustatytą sumą parinktai organizacijai.

Už susitikimą su Seimo nariu A. Anušausku pusvalandžiui prie kavos puodelio šioje programoje reikia sumokėti 20 eurų, už pasivaikščiojimą su Seimo nario šunimi – 10 eurų. Visos gautos Seimo nario lėšos tiesiogiai skiriamos VšĮ „Mėlyna ir Geltona“.

Su Seimo nariu A. Anušausku neįvyko nė vieno susitikimo, šiuo metu jo paskyra yra sustabdyta.

Už susitikimą su Seimo nare (iki 2019 m. liepos 1 d.) Aušra Maldeikiene reikia sumokėti 50 eurų. Gautos lėšos yra tiesiogiai skiriamos VšĮ „Sidabrinė linija“.

Su Seimo nare A. Maldeikiene vyko vienas susitikimas, už kurį VšĮ „Sidabrinė linija“ buvo paaukota 150 eurų.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnis nustato, jog Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) 2004 m. liepos 1 d. nutarime „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto (1998 m. gruodžio 22 d. redakcija) 15 straipsnio 4 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ konstatavo: „Dar kitos Seimo nario konstitucinės pareigos Konstitucijoje yra formuluojamos kaip tam tikri Seimo nariui taikomi apribojimai – kaip Seimo nario pareigų nesuderinamumas su kitomis pareigomis bei darbu, išskyrus Konstitucijoje nustatytas išimtis, ir kaip draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą, išskyrus Konstitucijoje nustatytas išimtis (Konstitucijos 60 straipsnis) <...>.“

 

Seimo statuto 6 straipsnis nustato, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybės įstaigose ir organizacijose, taip pat darbo verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.

Seimo statuto 12 straipsnis nustato Seimo nario pareigą nuolat susitikinėti su rinkėjais ir juos informuoti apie savo veiklą.

Seimo statuto 15 straipsnio 1 dalis nustato, kad Seimo nario darbas atlyginamas iš valstybės biudžeto. Šio straipsnio 4 dalis nustato, jog Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą. Seimo nario atlyginimu už kūrybinę veiklą laikomas autorinis honoraras už meno kūrinius bei jų atlikimą, už publikacijas bei knygas, už medžiagą radijo ir televizijos laidoms.

Kadangi viena iš Seimo nario pareigų yra susitikinėjimas su rinkėjais, jų informavimas apie Seimo nario veiklą, todėl Seimo nariui mokamas atlyginimas ir už šią veiklą. Dalyvaudami programose kaip „HumansApp“ Seimo nariai su žmonėmis (rinkėjais) susitinka už nustatytą mokestį, nors susitikimas su rinkėjais yra Seimo narių pareiga. Tai jog mokestis už susitikimą nemokamas tiesiogiai  Seimo nariui, o pervedamas jo pasirinktai organizacijai, nepaneigia fakto, jog skelbdamas mokamus susitikimus, Seimo narys naudoja Seimo nario mandatą ne pagal paskirtį.

 

Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad parama – paramos teikėjų savanoriškas ir neatlygintinas, išskyrus pagal šio įstatymo 8 straipsnį leidžiamus gavėjo įsipareigojimus, paramos dalykų teikimas šiame įstatyme nurodytiems paramos gavėjams šio įstatymo nustatytais tikslais ir būdais, įskaitant tuos atvejus, kai paramos dalykai perduodami anonimiškai ar kitu būdu, kai negalima nustatyti konkretaus paramos teikėjo.

Šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad paramos tikslas – teikti paramos dalykus šiame įstatyme nurodytiems paramos gavėjams jų įstatuose, nuostatuose ar kitose normose arba religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų kanonuose, statutuose ir kitose normose numatytiems šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems visuomenei naudingiems tikslams.

Visuomenei naudingais tikslais šiame įstatyme laikoma veikla tarptautinio bendradarbiavimo, žmogaus teisių apsaugos, mažumų integracijos, kultūros, religinių ir etinių vertybių puoselėjimo, švietimo, mokslo ir profesinio tobulinimo, neformaliojo ir pilietinio ugdymo, sporto, socialinės apsaugos ir darbo, sveikatos priežiūros, nacionalinio saugumo ir gynybos, teisėtvarkos, nusikalstamumo prevencijos, gyvenamosios aplinkos pritaikymo ir būsto plėtros, autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos, aplinkos apsaugos ir kitose visuomenei naudingomis ir nesavanaudiškomis pripažįstamose srityse.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo narys A. Anušauskas nepasinaudojo programėlės „HumansApp“ paslaugomis, neįvyko nė vienas susitikimas su žmonėmis (rinkėjais), negautos jokios lėšos, parama. Seimo narė A. Maldeikienė Seimo narės pareigas ėjo iki 2019 m. liepos 1 d. Naudodamasi programėle „HumansApp“ įvykdė vieną susitikimą, už kurį VšĮ „Sidabrinė linija“ buvo paaukota 150 eurų.

2. Seimo nariai gauna atlygį už darbą, o taip pat ir už susitikimus su rinkėjais, iš valstybės biudžeto.

3. Skelbiant mokamus susitikimus bei juos organizuojant net ir tuo atveju, jei gautos lėšos tiesiogiai skiriamos paramai/labdarai, Seimo nario mandatas naudojamas ne pagal paskirtį.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Seimo narių dalyvavimas programėlėje „HumansApp“ ir atlygio už susitikimus su žmonėmis (rinkėjais) nustatymas yra nesuderinamas su Seimo nario pareigomis.

2. Rekomenduoti Seimo nariams vykdyti susitikimus su rinkėjais pagal Seimo statuto 12 straipsnio nuostatas.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                                                Rita Tamašunienė