Komisijos išvada "Dėl sveikatos pasaugos ministro Aurelijaus Verygos elgesio ir galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO AURELIJAUS VERYGOS ELGESIO IR GALIMO VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ KONFLIKTO
2019-08-21 Nr. 101-I-12
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Andrius Mazuronis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo nario Algimanto Kirkučio 2019 m. birželio 25 d. prašymą įvertinti Seimo nario ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos elgesį ir galimą interesų konfliktą bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2019 m. birželio 20 d. Seimo narys A. Kirkutis dalyvavo Sveikatos apsaugos ministerijos paskelbtame viešame konkurse viešosios įstaigos Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigoms užimti (toliau – Konkursas). 2019 m. birželio 19 d., t. y. Konkurso pirmojo atrankos etapo išvakarėse, sveikatos apsaugos ministras A. Veryga viešai pareiškė savo nuomonę apie Seimo nario A. Kirkučio sprendimą dalyvauti Konkurse: „Aš su kandidatais apie jokius planus nešneku, nėra prasmės to daryti, pirminėje atrankoje ir nedalyvauju, tik dalyvausiu ten, kur bus du atrinkti kandidatai. Nespėliokime, bet manau, kad tai (kad jis yra „valstiečių frakcijoje Seime – BNS) trukdys ir tai bus akivaizdus interesų konfliktas – trečiadienį BNS tvirtino ministras. „Aš jo vietoje nebūčiau dalyvavęs“, – pridūrė jis.“(https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1071096/veryga-stebisi-seimo-valstiecio-sprendimu-dalyvauti-klaipedos-ligonines-konkurse-bus-interesu-konfliktas; https://www.diena.lt/naujienos/klaipeda/miesto-pulsas/veryga-stebisi-seimo-valstiecio-sprendimu-dalyvauti-klaipedos-ligonines-konkurse-918822).
Seimo narys A. Kirkutis savo kreipimesi teigė: „Iki Konkurso pradžios viešai išsakyta ministro nuomonė, aiškiai nepritariant mano sprendimui dalyvauti Konkurse, mano manymu, laikytina išankstine atsakingo viešo asmens nuomone, turinčia lemiamą įtaką priimant sprendimą, kuris galimai galėjo turėti įtakos ir Konkurso atrankos komisijos nariams vykdant atranką pirmajame etape.“
Seimo nario A. Kirkučio nuomone, sveikatos apsaugos ministras A. Veryga turėjo imtis veiksmų siekdamas išvengti interesų konflikto grėsmės, t. y. nusišalinti nuo Konkurso atrankos komisijos pirmininko pareigų, o tokių veiksmų nesiėmęs, A. Veryga sukėlė abejonių dėl savo nešališkumo ir galimo interesų konflikto.
Sveikatos apsaugos ministro A. Verygos 2019 m. liepos 22 d. rašte nurodyta: „[...] Aurelijus Veryga nebuvo nei Atrankos komisijos pirmininkas, nei jo pavaduotojas, nei kitas komisijos narys. Atsižvelgiant į tai, visiškai nesuprantami ir nepagrįsti Seimo nario Algimanto Kirkučio prašyme nurodyti argumentai, kad Aurelijaus Verygos nenusišalinimas nuo Konkurso atrankos pirmininko pareigų sukėlė akivaizdų interesų konfliktą, nes tokių pareigų ministras Aurelijus Veryga neužėmė.“
Minėtame rašte taip pat pažymėta: „Priešinga situacija būtų susiklosčiusi, jei pirmajame konkurso etape, t. y. Atrankoje, vienas iš dviejų daugiausiai balų surinkusių pretendentų būtų buvęs Seimo narys Algimantas Kirkutis. Nekyla abejonių, kad antrajame konkurso etape, t. y. Pokalbyje, tokiu atveju galėtų kilti viešų ir privačių interesų konfliktas, dėl ko Aurelijus Veryga būtų nusišalinęs nuo Pokalbio, t. y. pretendentų vertinimo. Nusišalinimas būtų teikiamas Ministrui Pirmininkui, o pastarasis būtų paskyręs kitą asmenį viešo konkurso į Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigas antrajam etapui, t. y. Pokalbiui, įvykdyti.“
Rašte paaiškinta dėl A. Verygos viešo pasisakymo galimos įtakos atrankos komisijos nariams: „[...] konkurso komisija buvo sudaryta iš gebančių savarankiškai įvertinti pretendentų tinkamumą eiti pareigas asmenų. Atrankoje dalyviai turėjo atlikti praktinę užduotį raštu, vėliau buvo vertinami jų lyderystės, žmogiškųjų išteklių valdymo, strateginio mąstymo, analizės ir pagrindimo ir kiti gebėjimai. Kiekvienas komisijos narys uždavė pretendentams lygiaverčius klausimus bei atsakymus į juos vertino individualiai. Teigti, kad konkurso išvakarėse (2019 m. birželio 19 d. 20.22 val.), likus vos keliolikai valandų iki konkurso oficialios pradžios pasirodęs straipsnis įtakojo komisijos narių sprendimą yra ne tik nepagrįsta, bet ir nelogiška.“; „Prašyme minimame straipsnyje ministro Aurelijaus Verygos pasisakymas „aš jo vietoje nebūčiau dalyvavęs“ yra ne kas kita, o tik nuomonė, kuri remiasi faktu apie Algimanto Kirkučio dalyvavimą viešame konkurse į Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigas.“
Konkursai į sveikatos sistemos valstybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pareigas vykdomi vadovaujantis Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų konkursų organizavimo nuostatais (toliau – Nuostatai), patvirtintais Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. gegužės 10 d. įsakymu Nr. V-574 „Dėl Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų konkursų organizavimo nuostatų ir Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, jų padalinių ir filialų vadovams keliamų kvalifikacinių reikalavimų patvirtinimo“.
Pagal Nuostatus pretendentų atranka konkurso metu susideda iš dviejų etapų: pirmasis etapas – pretendentų atranka komisijoje, antrasis etapas – pokalbis su sveikatos apsaugos ministru.
Jeigu bent vienam pretendentui išsiunčiamas pranešimas apie dalyvavimą pretendentų pirmojo etapo atrankoje, ministro įsakymu sudaroma Komisija Atrankai vykdyti. Komisija Atrankai vykdyti turi būti sudaroma ne vėliau kaip likus 10 darbo dienų iki Atrankos dienos (Nuostatų 15 punktas).
Ministras savo įsakyme nurodo Komisijos pirmininką, pavaduotoją, kitus Komisijos narius iš Ministerijos ar jai pavaldžių įstaigų (valstybės tarnautojus arba asmenis, dirbančius pagal darbo sutartis). Komisijos sekretoriumi gali būti skiriamas komisijos narys arba kitas asmuo. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 5 narių. Komisijos nariais gali būti skiriami ir kiti asmenys, taip pat ekspertai ar kitų institucijų, įstaigų, įmonių atstovai, gebantys įvertinti pretendentų tinkamumą eiti atitinkamas pareigas (Nuostatų 16 punktas).
Atrankoje gali būti taikomi šie metodai: interviu; praktinė užduotis; esė (Nuostatų 29 punktas).
Pretendentų vertinimo Atrankoje metu kiekvienas Komisijos narys pretendentų tinkamumą eiti pareigas pagal atskirą (-us) vertinimo metodą (-us) vertina individualiai – nuo 1 iki 10 balų, užpildydami individualaus vertinimo lentelę (Nuostatų 30 punktas).
Du arba vienas geriausiai Atrankoje pasirodę pretendentai patenka į pretendentų antrąjį atrankos etapą – kviečiami į pokalbį su ministru (Nuostatų 36 punktas). Pokalbio metu ministras pretendentams (-ui) užduoda klausimus, siekdamas įvertinti pretendento tinkamumą eiti pareigas. Pretendentams (-ui) pateikiami vienodi ar lygiaverčiai klausimai (Nuostatų 38 punktas)
Viešo konkurso į Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigas komisija (toliau – Komisija) buvo sudaryta sveikatos apsaugos ministro 2019 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. V-663 „Dėl konkurso į viešosios įstaigos Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigas komisijos sudarymo“. Minėtu įsakymu buvo sudaryta komisija iš penkių narių. Šio komisijos pirmininke buvo patvirtinta Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento direktorė, laikinai vykdanti ministerijos kanclerio funkcijas Odeta Vitkūnienė, pirmininko pavaduotoja – šios ministerijos vyriausioji patarėja Rasa Kiūdytė. Keturi komisijos nariai – Sveikatos apsaugos ministerijos tarnautojai.
Į 2016-2020 m. kadencijos Seimo narių pareigas A. Veryga ir A. Kirkutis buvo išrinkti kaip Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos iškelti kandidatai. Seimo narys A. Kirkutis ir Seimo narys A. Veryga, einantis sveikatos apsaugos ministro pareigas, iki šiol yra Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos nariai.
Seimo statuto 18 straipsnyje įtvirtinta Seimo nario prievolė vengti interesų konflikto. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad draudžiama Seimo nario mandatą naudoti ne pagal paskirtį, t.y. ne Tautos, valstybės ir rinkėjų interesams. Seimo narys privalo gerbti ir vykdyti Konstituciją ir įstatymus.
To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei Etikos ir procedūrų komisijos ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacijos. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.
Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje įstatyme (toliau – Įstatymas) privatūs interesai apibrėžiami kaip asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, (ar jam artimo asmens) asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines pareigas (Įstatymo 2 straipsnio 2 dalis).
Interesų konfliktu laikoma situacija, kai valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo, atlikdamas pareigas ar vykdydamas pavedimą, privalo priimti sprendimą ar dalyvauti jį priimant, ar įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 4 dalis).
Įstatymas nustato valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų prievoles, tarp jų – prievolę nešališkai, sąžiningai ir tinkamai atlikti tarnybines pareigas (Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punktas).
Seimo statuto 26 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad savo politiniams tikslams įgyvendinti Seimo nariai gali jungtis į frakcijas statuto nustatyta tvarka.
Įstatymo 6 straipsnyje, reglamentuojančiame privačių interesų deklaracijos turinį, nurodyta, kad asmuo be kitų deklaruotinų duomenų deklaracijoje privalo nurodyti narystę ir pareigas įmonėse, įstaigose, asociacijose ar fonduose, išskyrus narystę politinėse partijose ir profesinėse sąjungose (1 dalies 4 punktas).
Vyriausiasis administracinis teismas yra konstatavęs, kad priklausymas tam tikrai politinei partijai gali reikšti bendrus politinius interesus, tačiau ši aplinkybė savaime nerodo valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens privataus intereso jo partijos bendražygio atžvilgiu (2014 m. balandžio 23 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A442-1009/2014).
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija 2019 m. liepos 8 d. rašte taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad „narystė politinėse partijose pati savaime nėra laikoma aplinkybe (šios narystės nereikia deklaruoti), keliančia interesų konflikto situaciją.“
Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti valstybės politikų elgesio principai, nustatantys valstybės politikų elgesio viešajame gyvenime reikalavimus. Nešališkumo principas reiškia, kad valstybės politikas neturi sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant sprendimus, taip pat yra objektyvus priimdamas sprendimus ir vengia išankstinio nusistatymo.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Sveikatos apsaugos ministras A. Veryga 2019 m. birželio 19 d., t. y. prieš prasidedant Konkursui, pareiškė nuomonę, kad A. Kirkučio dalyvavimas Konkurse gali kelti akivaizdų interesų konfliktą, tačiau nevertino jo dalykinių gebėjimų ar asmeninių savybių. Ministras A. Veryga teigė, kad Seimo nario A. Kirkučio vietoje nebūtų dalyvavęs Konkurse.
2. Atsižvelgiant į tai, kad į Komisijos pirmininko, pavaduotojo ir narių pareigas daugiausia buvo paskirti Sveikatos apsaugos ministerijos tarnautojai (4 iš 5 narių), sveikatos apsaugos ministro A. Verygos iš anksto pareikšta nuomonė galėjo turėti įtakos šios komisijos narių sprendimams.
3. Sveikatos apsaugos ministras A.Veryga nebuvo paskirtas į Komisijos pirmininko, pavaduotojo ar nario pareigas, todėl jam negalėjo kilti prievolė nusišalinti nuo dalyvavimo šioje komisijoje.
4. Seimo narys A. Kirkutis nepateko į atrankos antrąjį etapą (t. y. pokalbis su ministru), todėl sveikatos apsaugos ministras A. Veryga neturėjo nusišalinti nuo dalyvavimo pokalbyje su atrinktais pretendentais.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Sveikatos apsaugos ministrui Aurelijui Verygai viešųjų ir privačių interesų konfliktas nekilo.
2. Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga, iš anksto viešai pareiškęs nuomonę apie Seimo nario Algimanto Kirkučio sprendimą dalyvauti konkurse viešosios įstaigos Klaipėdos jūrininkų ligoninės direktoriaus pareigoms užimti, galėjo visuomenėje sukelti abejonių dėl savo nešališkumo ir galimos įtakos atrankos komisijos narių sprendimams.
Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 2, susilaikė 1.
Komisijos pirmininkas Antanas Matulas