Komisijos išvada "Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS PROGRAMOS
2019-10-16 Nr. 101-I-18
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Andrius Mazuronis, Andrius Palionis, Asta Papirtienė, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos kreipimąsi dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) programos, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Vyriausybės programa buvo patvirtinta 2016 m. gruodžio 13 d. Seimo nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“.
2019 m. rugpjūčio 20 d. neeiliniame Seimo plenariniame posėdyje Seimo protokoliniu nutarimu Nr. XIII-2412 „Dėl įgaliojimų Lietuvos Respublikos Vyriausybei suteikimo iš naujo“ buvo suteikti Seimo įgaliojimai veikti Vyriausybei.
Vyriausybės programos preambulėje teigiama: „Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (toliau – LVŽS) ir Lietuvos socialdemokratų partijos koalicijos (toliau – Koalicija) sudarytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) tikslas – pasiekti, kad Lietuvoje būtų gera gyventi, kai įsisenėję skauduliai nebe alina Lietuvos žmonių, mūsų valstybės Nepriklausomybę stiprina ne tik narystė transatlantinėse organizacijose, bet ir visų Lietuvos piliečių meilė Tėvynei, noras dėl jos dirbti, kurti ir aukotis.“
2017 m. lapkričio 7 d. Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija yra pasiskelbusi opozicine frakcija ir nėra atsakinga už Vyriausybės programos vykdymą.
Pareiškėjai prašo Komisijos užtikrinti, kad tikrovės neatitinkanti informacija būtų pašalinta iš Vyriausybės programos.
2016 metais Vyriausybę formavo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ir Lietuvos socialdemokratų partijos koalicija.
2017 m. spalio 19 d. Seimo rytinio plenarinio posėdžio metu buvo paskelbta, jog Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija keičia pavadinimą į Lietuvos socialdemokratų darbo partijos frakciją. Ši partija liko koalicijoje su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga.
2017 m. lapkričio 7 d. Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija pasiskelbė opozicine. Šiame pranešime taip pat nurodoma: „Esame įsitikinę, kad mūsų parama XVII Vyriausybei yra netikslinga <...> Oponuodami XVII Vyriausybės programai, neatsisakome galimybės paremti tuos sprendimus, kurie bus suderinami su Lietuvos socialdemokratų partijos programa ir bus naudingi Lietuvos valstybei bei jos piliečiams.“
Anksčiau veikusių Vyriausybių programose konkrečios koaliciją sudarančios partijos nėra įvardijamos (išskyrus 2001 metais Lietuvos socialdemokratų partijos ir Naujosios sąjungos (socialliberalų) Vyriausybę). Nurodomos sąvokos „Vyriausybė“, „koalicija“ ir pan. Tokiu atveju pasikeitus Vyriausybę formuojančioms politinėms jėgoms, politinių partijų pavadinimams, nėra būtinybės keisti Vyriausybės programos.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 92 straipsnis numato, kad Vyriausybė savo įgaliojimus grąžina išrinkus Respublikos Prezidentą. Nauja Vyriausybė gauna įgaliojimus veikti, kai Seimo posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma pritaria jos programai.
Vyriausybės programa svarstoma Seimo statuto trisdešimt pirmajame skirsnyje nustatyta tvarka. Pagal Seimo statuto 198 straipsnio nuostatas, kai pateikiami Vyriausybės programos pakeitimai, Vyriausybės programa turi būti svarstoma Seimo komitetuose ir frakcijose, kaip tą numato Seimo statuto 194 ir 195 straipsniai.
Konstitucinis Teismas 1998 m. sausio 10 d. nutarime yra pasisakęs: „Seimas, pritardamas Vyriausybės programai, Vyriausybei suteikia įgaliojimus veikti. Taip įgyvendinamos Vyriausybės veiklą reguliuojančios Konstitucijos normos, įtvirtinančios Vyriausybės atsakomybės Seimui principą. Konstitucinėje valdžių struktūroje įtvirtinta, kad tik Seimo pasitikėjimą turinti Vyriausybė gali vykdyti savo įgaliojimus. Teisinė tokių įgaliojimų suteikimo forma – balsavimas Seime pritariant Vyriausybės programai.
Vyriausybės programos pagrindas yra parlamento rinkimus laimėjusių politinių jėgų programos, tačiau jų nuostatos tik per Vyriausybės programą įgyja teisinę reikšmę įpareigodamos tiek Vyriausybę, tiek ją palaikančią Seimo daugumą atitinkamai veikti.
<...> Vyriausybė, siekdama įgyti Seimo pasitikėjimą, numatydama savo veiklos kryptis tam tikram laikotarpiui, privalės atsižvelgti į galimą Seimo narių pritarimą ar nepritarimą. Seimas, išreikšdamas pasitikėjimą Vyriausybės programa, įsipareigoja prižiūrėti, kaip Vyriausybė veiks įgyvendindama programą. Vyriausybės programa – Vyriausybės politinės-teisinės atsakomybės Seimui pagrindas, nes ji solidariai atsako Seimui už bendrą savo veiklą.“
Lietuvos teisės institutas 2019 m. rugsėjo 9 d. rašte Komisijai nurodė, kad „<...> konstitucinėje jurisprudencijoje yra daroma perskyra tarp Vyriausybės programos ir personalinės Vyriausybės sudėties, kuri nėra siejama su įgaliojimų Vyriausybei suteikimu. Todėl pasikeitus ar pasibaigus Vyriausybę sudariusiai koalicijai, Vyriausybės programa nenustoja galioti.“ Išskyrus atvejus, kuomet pasikeičia daugiau nei pusė ministrų. Taip pat tame pačiame rašte Lietuvos teisės institutas pažymėjo: „Tikrovės neatitinkančio teiginio nepašalinimas ir vartojimas valstybės dokumentuose yra ydinga ir nepageidautina teisinės valstybės praktika. <...> tai yra deklaratyvi nuostata, kuri neturi norminės galios ir nesukuria bei negali sukurti jokių teisių ir pareigų joje nurodytai jau neegzistuojančiai politinei koalicijai ar opozicijoje esančiai partijai.“
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Vyriausybės darbe dalyvaujančių politinių partijų pavadinimai gali keistis, taip pat gali keistis ir koalicijos, sudarančios Vyriausybę, partneriai, todėl konkrečių, Vyriausybę formuojančių partijų įvardijimas Vyriausybės programose nėra dažna ir tinkama praktika.
2. Tikrovės neatitinkančių duomenų vartojimas valstybės dokumentuose yra ydinga praktika.
3. Vyriausybės programa yra oficialus dokumentas, tvirtinamas Seimo. Vyriausybė, įgyvendindama jai priskirtas funkcijas, turi įgyvendinti Vyriausybės programoje nustatytus uždavinius. Neteisingų duomenų apie koalicijos partnerius nurodymas Vyriausybės programoje negali būti toleruojamas, negalima sutikti ir su tuo, kad šių duomenų nurodymas Vyriausybės programoje nesukuria teisių ir pareigų. Kaip tik priešingai, koalicijoje nesančios partijos nurodymas Vyriausybės programoje gali sukelti tai partijai politinę atsakomybę, teises bei pareigas.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Kadangi tikrovės neatitinkančių duomenų vartojimas valstybės dokumentuose yra ydinga, netinkama ir netoleruotina praktika, pasiūlyti Vyriausybei pašalinti tikrovės neatitinkančius duomenis iš Vyriausybės programos.
2. Vyriausybės darbe dalyvaujančių politinių partijų pavadinimai gali keistis, taip pat gali keistis ir koalicijos, sudarančios Vyriausybę, partneriai, todėl konkrečių partijų įvardijimas Vyriausybės programose nėra siektina ir tęstina praktika. Dėl to, ateityje rekomenduotina vengti Vyriausybės programoje nurodyti konkrečius partijų pavadinimus.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 5 (lėmė pirmininko balsas)
Komisijos pirmininkas Antanas Matulas