Seimo TS-LKD frakcijos narės I. Šimonytės pranešimas: „Dėl abejonių keliančio VRK sprendimo – pakartotinis kreipimasis su klausimais dėl neištirtų aplinkybių“
2018 m. gegužės 2 d. pranešimas žiniasklaidai
Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narė Ingrida Šimonytė kreipėsi į Vyriausiąją rinkimų komisiją dėl tyrimo, kuriuo buvo siekta įvertinti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungoje (LVŽS) įdarbintų asmenų darbo užmokestį 2016 m. Seimo rinkimų politinės kampanijos metu.
Kreipimesi pabrėžiamos kilusios abejonės dėl minėto tyrimo metu priimtų sprendimų pagrįstumo, nes VRK nutarė politinės kampanijos metu 7 veiklos koordinatoriams darbo užmokesčius (64 935,93 eurų) priskirti politinės kampanijos išlaidoms, taip pat nepripažinti LVŽS šiurkščiai pažeidus Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės (PKFFK) įstatymo nuostatų, nors darbo užmokesčiai nebuvo nurodyti politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje, taip galimai siekiant išvengti nustatyto limito viršijimo ir galimų pasekmių.
Tyrimo metu VRK pasitenkino jokiais duomenimis nepagrįsta prielaida, kad asmenų įdarbinimas vyko rinkimų kampanijos pradžioje, kai dar nebuvo žinomos išlaidos, todėl LVŽS negalėjo turėti motyvo nuslėpti šių duomenų. Tačiau jokių įrodymų, patvirtinančių šią prielaidą, nėra.
„Visiškai neįtikinamas ir nelogiškas teiginys, kad politinės partijos neplanuoja savo rinkimų išlaidų ir nesudaro planuojamų išlaidų sąmatų. Žymiai labiau tikėtina prielaida, kad „valstiečiai-žalieji“, planuodami savo rinkimų išlaidas, pamatė, kad neįtilps į maksimalius dydžius, todėl ir nusprendė pabandyti pasinaudoti PKFFK įstatymo 14 straipsnio 7 dalies 4 punkte numatyta išimtimi ir darbo užmokesčio išlaidas priskirti personalo veiklai, esą šios išlaidos yra įprastos šiai politinei partijai ne politinės kampanijos laikotarpiu. Negana to, buvo vengiama viešai atskleisti kandidatų ir kitų asmenų įdarbinimo LVŽS faktus, darbo pobūdį, mokamo atlyginimo dydį. Pavyzdžiui, Seimo nario S. Skvernelio ir kitų darbo LVŽS 2016 m. rinkimų kampanijos laikotarpiu faktas nėra atskleistas Privačių interesų deklaracijose. Taip pat nėra viešai prieinamų duomenų apie T. Beržinsko ir A. Pikžirnio įdarbinimą kampanijos laikotarpiu. Vadinasi, LVŽS nenorėjo, kad visuomenė žinotų apie šių asmenų įdarbinimą“, – teigė I. Šimonytė.
Parlamentarė teigia, kad remiantis šiomis aplinkybėmis, LVŽS turėjo pakankamą motyvą nedeklaruoti darbo užmokesčio išlaidų kaip rinkimų kampanijos išlaidų, ir tai jau yra žinomų duomenų nuslėpimas ir nepateikimas arba žinomai neteisingų duomenų pateikimas politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje.
Seimo narė kreipimesi į VRK klausia, kokiu faktiniu ir teisiniu pagrindu buvo iki galo išsamiai neišnagrinėtos žinomai neteisingų duomenų pateikimo aplinkybės bei kokiu pagrindu nepriimtas sprendimas dėl PKFFK įstatymo dalies „žinomai neteisingų duomenų pateikimas politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje“ pažeidimo buvimo ar nebuvimo fakto. Kartu domimasi, kokiu pagrindu buvo nuspręsta neteisingų duomenų pateikimą ir leistinų rinkimų išlaidų dydžio viršijimą nekvalifikuoti kaip šiurkščius įstatymo pažeidimus; klausiama, kodėl VRK sprendime nėra išspręstas klausimas dėl administracinės atsakomybės taikymo.
„Pažymėtina, kad LVŽS neteisingus duomenis pateikia apie 7 darbuotojus. Neteisingai apskaityta suma yra didelės vertės – beveik 65 000 eurų. Vien numatytų išlaidų viršijimo faktas jau yra pažeidimas, o atsakomybė didinama, kai rinkimų išlaidos viršija leistiną 10 procentų paklaidą. Be to, toks VRK sprendimas formuoja ydingą praktiką ir skatins partijas ir kandidatus iš anksto neplanuoti savo rinkimų išlaidų, nes jei galiausiai jos būtų viršytos, bus galima pasiteisinti, kad nebuvo iš anksto suplanuota viršyti leistinų rinkimų išlaidų dydžių“, – teigė I. Šimonytė.
Seimo narės kreipimasis į VRK pridedamas.
Daugiau informacijos:
Seimo narė
Ingrida Šimonytė
Tel. (8 5) 239 6978
El. p. [email protected]