Nacionalinės sporto visiems plėtros programos rengimas

EN  FR

NACIONALINĖS  SPORTO VISIEMS PLĖTROS  PROGRAMOS RENGIMAS

 

 

Jaunimo ir sporto reikalų komisijos iniciatyva sudaryta darbo grupė  Nacionalinės sporto visiems plėtros programai parengti, darbo grupė patvirtinta Seimo Valdybos 2007 m. vasario 21 d. sprendimu Nr. 1409.

Programos rengimo motyvai –  Žmogaus sveikatą, jo darbingumą lemia įvairūs faktoriai: fizinis aktyvumas, mityba, žalingi įpročiai, psichiniai stresai, ekologinės sąlygos ir kt. Moksliniai, sociologiniai tyrimai rodo, kad Lietuvos gyventojai gyvenimo trukme gerokai atsilieka nuo kitų pasaulio šalių, plačiai paplitę ligos, kurių priežastimi yra netinkamas žmonių  gyvenimo būdas. Moksleivių, studentų ir kito jaunimo fizinis pajėgumas turi tendenciją blogėti, žemos jų organizmo sistemų funkcinės galimybės, pagerinti tai gali tik optimalus fizinis  aktyvumas, tikslingi fiziniai pratimai, tinkamas gyvenimo režimas, mityba. Svarbu yra tai, kad noras ir poreikis užsiiminėti sportu atsirastų jauname amžiuje ir išliktų visą gyvenimą.     Šiandieninėje visuomenėje, kur dėl informacinių technologijų ir transporto priemonių plėtros žmonės negauna būtino fizinio krūvio, reguliarūs mankštos pratimai ir judėjimas yra būtinas gyventojų sveikatos ir darbingumo didinimui. Reikalingos sutelktos įvairių mokslo sričių specialistų pastangos ir integruotas įvairių sveikos gyvensenos komponentų diegimas į praktiką.

Programos rengėjai – LR Seimo Valdybos patvirtinta darbo grupė, programos rengime dalyvauja  ministerijos ir žinybos, nevyriausybinės organizacijos.

Programos paskirtis – parengti moksliškai pagrįstą programą, aktyviam, racionaliam ir veikliam šalies gyventojų gyvenimo būdui veiksmingiau plėtoti. Daugiausia dėmesio programoje turi būti skiriama  sporto įrenginių bei reguliaraus sportavimo formų skaičiaus didinimui  per formalųjį  ir neformalųjį ugdymą.  Siekiama, kad  iki 2015 m. 15-20%. padidėtų reguliariai sportuojančių žmonių.

Programos trukmė –  2007-2015 metai 

Preliminarinis programos įdiegimo ir plėtros planas/ etapai: (konkretūs vykdytojai nurodomi programos priemonių plane)

-         Įstatyminės bazės parengimas, sveikos gyvensenos plėtojimo ekonominių svertų sudarymas.

-         Informacinė-reklaminė kampanija (sveikatingumo propagavimo komplekso plėtojimo priemonės, televizijos, radijo laidos, žiniasklaida, gyventojų sociologinės apklausos, ir kt.);

-         Sveikatos priežiūros, medicininės kontrolės sistemos aprobacija (medicininės kontrolės, sveikatos centrai, adaptuotos programos, metodikos įvairiems gyventojų sluoksniams,  konsultavimo paslaugos sportu užsiiminėjantiems žmonėms ir kt.);

-         Specialistų rengimo ir jų tobulinimo sistemos parengimas  (mokytojų,gydytojų,sporto organizatorių, trenerių ir kt. kvalifikacijos kėlimo programos, universitetų kūno kultūros  mokymo programose turi būti skiriamas tinkamas dėmesys  sportas visiems, mitybos, sveikos gyvensenos sričiai );

-         Sporto klubų, sveikatingumo ir reabilitacijos informacinio  tinklo sukūrimas (klubų, sveikatingumo centrų  teikiamų paslaugų specifikos žinynas,  jų programų rėmimo sistemos sukūrimas ir kt.);

-          Parengti savivaldos projektą, numatantį valdymo ir savivaldos sistemos pakeitimus bei kūno kultūros proceso nuolatinį tikslinį valdymą       (sporto visiems struktūros savivaldybėse, vyriausybinis-nevyriausybinis sektorius,  sveikatingumo –sporto organizatorių seniūnijose, apskrityse įvedimas, sporto,sveikatos klubų rėmimas, (kiekviena savivaldybė parengia sveikatinimo, sporto visiems programos modelį, tai numatyta priemonių plane.);

-         Sporto, rekreacijos įrenginių statybos ir renovacijos plano parengimas (šalies ir  savivaldybių lygmuo), sporto objektų tinklas turi būti tankus, kad kiekvienam žmogui būtų užtikrinta galimybė sportuoti (dviračių takai, slidinėjimo trasos, viešbučių, kurortų sporto, laisvalaikio paslaugos, kaimo turizmo sodybų įrenginiai skirti fiziniam aktyvumui);

-         Sportas visiems renginių  sistema (naujos sportinės veiklos formos- olimpiniai, sporto visiems  festivaliai, seniūnijų žaidynės,  regionų sporto programos, organizuojant “Sportas visiems” veiklą, būtina didinti kasdieninių užsiėmimų fiziniais pratimais (organizuota forma ir individualiai)  apimtis;

-         Finasiniai resursai - siekti tikslinės biudžeto dalies programos įgyvendinimui, (valstybės biudžeto, savivaldybių, darbdavių,  loterijų, rėmėjų  ir kt.... lėšos).

Ekonominis efektyvumas ir socialinė nauda – Programos efektyvumą ir kokybę sunku įvertinti, nes tai procesas, kurio rezultatai matomi ne iš karto, glaudžiai susiję su įvairiais socialiniais procesais. Pakeisti žmonių įsitikinimams, elgesiui reikia ilgo laiko tarpo. Pasiekti, kad žymiai daugiau gyventojų dalyvautų sportinėje veikloje yra sudėtinga užduotis, kurios sprendimas priklauso nuo objektyvių sąlygų (sporto infrastruktūros, mokymo sistemos, personalo kompetencijos, organizacinės sistemos, mokymo, informacinės sistemos ir pan.) bei subjektyvių faktorių (žmonių požiūrio bei su sportine veikla susijusių vertybių). Todėl ši programa turi būti ilgalaikė. Be to kūno kultūros vertybes sunku tiesiogiai materializuoti, išmatuoti.

Prognozuojama, kad įgyvendinus programą didės visuomenės informuotumas sveikos gyvensenos klausimais, o tai keis žmonių  įsitikinimus, elgesį, skatins didinti fizinį aktyvumą, sveikiau gyventi. Padidėjus fiziniam aktyvumui laukiami visų amžiaus grupių fizinio darbingumo,  pajėgumo  teigiami pokyčiai: mažės sergamumas ir mirtingumas nuo širdies  kraujagyslių ligų,  bus sutaupytos lėšos ligoniams gydyti.

Programos vykdytojai- Už šios programos įgyvendinimo kontrolę atsakingi:

-  Vyriausybė, ministerijos: Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Krašto apsaugos ministerija, Ūkio ministerija,  Finansų ministerija;

- Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija;

- Departamentai: Kūno kultūros ir sporto departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinis turizmo departamentas prie ūkio ministerijos,

- Apskričių administracijos, savivaldybės

-  Mokymo įstaigos,

- Nevyriausybinės  organizacijos.

Programos monitoringas: Monitoringo (priežiūros) sistemą sudaro Programos  įgyvendinimo kiekybinių ir kokybinių pokyčių stebėjimo(statistika, apklausos, ataskaitos susijusios su fiziniu aktyvumuų ir pan.) ir kontrolės, įdiegtų priemonių poveikio vertinimo ir pasiūlymų dėl Programos įgyvendinimo procesai. Vertinimas atliekamas fiksuojant stebėsenos rodiklių pokyčius laiko atžvilgiu, t. y. rodikliai vertinami fiksuojant rodiklių neigiamą ar teigiamą pokyčius, išreikštus žodine ar skaitine reikšmėmis (procentai, skaičius, rodiklio reikšmė padidėjo ar sumažėjo, pasikeitė ar nepasikeitė, finansuojama ar nefinansuojama, vykdoma ar įvykdyta ir pan.);

Ministerijos, apskritys, savivaldybės, sporto organizacijos, privatus sektorius ir kitos

institucijos  atsakingos už programos vykdymą, vertinimo rezultatus kasmet  iki vasario 1 d. teikia Kūno kultūros ir sporto departamentui  prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kuris rengia kasmetines ataskaitas iki kovo 1 d. ir teikia   Lietuvos Respublikos Vyriausybei, o Vyriausybė  informuoja Seimą apie Programos įgyvendinimą.

Tarpinius programos vertinimus pagal atskirą planą gali/ atlieka atskiros ministerijos žinybos, LRS Jaunimo ir  sporto reikalų komisija.

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008