
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ
KOMITETAS
Žmogaus
teisių komitetas 2008-03-19 posėdyje iš esmės pritarė Politinių partijų įstatymo 4 ir 8 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektui
Nr.XP-806(2) ir Susirinkimų įstatymo 8 straipsnio
papildymo įstatymo projektui
Nr.XP-807(2), kuriais
projekto autorius siūlo įteisinti nuostatas draudžiančias Lietuvos
politinių partijų simbolikoje ir Lietuvoje vykstančiuose susirinkimuose naudoti
nacistinę ir komunistinę simboliką, kuri būtų suprantama kaip tam tikros
politinės partijos asocijavimasis su atitinkama demokratinei visuomenei
nepriimtina ideologija, o taip pat kaip nacistinių ar komunistinių okupacinių
režimų propaganda.
Komiteto nariai atkreipė dėmesį, kad
visuomenėje ryškėja neigiamos tendencijos dėl totalitarizmo palikimo naikinimo,
dėl tolerancijos nacizmo ir komunizmo režimų idėjoms, kai atvirai kuriasi
nacionalsocializmo idėjas propaguojantys ir panašius simbolius naudojantys
judėjimai, be to, plinta nacistinio ir komunistinio režimų simbolių viešas
naudojimas. Šiuo klausimu Komitetas po kelių savaičių nusprendė surengti
išplėstinį pasitarimą, į kurį kviesti savivaldybių, policijos, prokuratūros
atsakingus tarnautojus ir išsiaiškinti, kokių veiksmų imamasi, esant tautinės
nesantaikos ir rasizmo kurstymo bei panašios veiklos požymiams, ar pakankama teisinio
reguliavimo bazė, ar institucijos fiksuoja pažeidimus ir kaip vykdomas
monitoringas šiuo klausimu.
Taip
pat Komitetas iš esmės pritarė Administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo 18818
straipsniu ir 225 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-808(2) ir Baudžiamojo kodekso papildymo 1101 ir 1102
straipsniais įstatymo projektui Nr.XP-2299, kuriais numatoma administracinė ir
baudžiamoji atsakomybė už nacistinių ir komunistinių
simbolių platinimą ir naudojimą. Komitetas, atsižvelgdamas į Seimo
kanceliarijas Teisės departamento ir Teisingumo ministerijos pastabas, pasiūlė
pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymų projektus.
Komitetas
nepritarė Savivaldybių
tarybų rinkimų įstatymo 58 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-2644, kuriuo autorius siūlo sureglamentuoti
rinkimų stebėtojų skaičių ir nustatyti, kad per rinkimus partijos ar atstovai
rinkimams gali skirti ne daugiau kaip 2 rinkimų stebėtojus kiekvienoje rinkimų
apylinkėje. Komiteto pirmininkas
Arminas Lydeka atkreipė dėmesį, kad toks reglamentavimas dažniausiai pastebimas
nedemokratiškose valstybėse, kur apribojama politinių partijų ar kitų atstovų
teisė stebėti demokratinius rinkimus. Komiteto nuomone, pažymėtina ir tai, kad
rinkimų stebėtojų institutas yra įtvirtintas visuose kituose rinkimų
įstatymuose - Respublikos Prezidento, Europos Parlamento, Seimo bei
Referendumo, todėl nesuprantamas Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo
išskyrimas iš kitų rinkimų įstatymų.