
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS
X Seimo VII (rudens) sesijos (nuo 2007 m. rugsėjo
10 d. iki 2008 m. vasario 1 d.)
Žmogaus teisių komiteto veiklos
A T A
S K A I T A
Lietuvos
Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto veiklos ataskaita parengta
vadovaujantis Seimo statuto nuostatomis, patvirtinta 2008 m. kovo 13 d.
Komiteto posėdyje.
Per ataskaitinį laikotarpį
pasikeitė komiteto sudėtis
Komiteto sudėtis iki 2007 m.
lapkričio 8 d. :
1. Arminas Lydeka
komiteto pirmininkas
2. Arimantas
Dumčius - komiteto pirmininko pavaduotojas
3. Laima Mogenienė
komiteto narė
4. Algimantas
Salamakinas komiteto narys
6. Ona
Valiukevičiūtė komiteto narė
7. Zita Žvikienė
komiteto narė
Komiteto sudėtis nuo 2007 m.
lapkričio 8 d. :
1. Arminas Lydeka
komiteto pirmininkas
2. Arimantas
Dumčius - komiteto pirmininko pavaduotojas
3. Petras Gražulis
komiteto narys
4. Laima Mogenienė
komiteto narė
5. Algimantas
Salamakinas komiteto narys
7. Zita Žvikienė
komiteto narė
Komiteto biuras
Komiteto
biure dirba Jolanta Savickienė (biuro vedėja), Eglė Gibavičiūtė (patarėja),
Rūta Ragaliauskienė (patarėja), Jūratė Mikulskienė (padėjėja), Deimantė Žegunė
(padėjėja), Dalia Skapaitė (sekretorė).
Komiteto narių kuruojamos veiklos
sritys
Eil.Nr.
|
Veiklos kryptys
|
Darbas su institucija
(susijusia su problematika)
|
Atsakingas Seimo narys
|
1.
|
Tarptautinės sutartys žmogaus teisių srityje, jų ratifikavimo ir
įgyvendinimo klausimai
|
- Europos teisės departamentas,
- Užsienio reikalų ministerija.
|
A.LYDEKA
A.DUMČIUS
|
2.
|
Žmogaus teisių įgyvendinimo klausimai:
- Civiliniame kodekse,
- Baudžiamajame kodekse,
- Administracinių teisės pažeidimų kodekse
|
- Teisingumo ministerija,
- Vidaus reikalų ministerija,
- Europos žmogaus teisių teismas.
|
Z.ŽVIKIENĖ
|
3.
|
- Pilietybė
- Nelegalai
- Migrantai
- Pabėgėliai
- Užsieniečiai, nuolat gyvenantys Lietuvoje,
- Lietuviai, gyvenantys užsienyje
|
-Vidaus reikalų ministerija,
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,
- Migracijos departamentas prie VRM,
- Užsieniečių registracijos centras,
- Pabėgėlių priėmimo centras,
- Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie LR Vyriausybės,
- Lietuvių grįžimo į Tėvynę informacijos centras.
|
A.LYDEKA
L.MOGENIENĖ
|
4.
|
- Tautinės mažumos,
- Religinės bendruomenės ir bendrijos
|
- Teisingumo ministerija,
- Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie LR Vyriausybės.
|
A.SALAMAKINAS
|
5.
|
- Vaiko teisių apsauga
- Šeimos ir santuokos problemos
- Moterų teisių ir lyčių lygybės apsauga
- Seksualinės mažumos
- Kita diskriminacija
|
- Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga,
- Teisingumo ministerija,
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,
- Įvaikinimo tarnyba prie SADM,
- Lygių galimybių
kontrolieriaus tarnyba.
|
G.ŠILEIKIS
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
(iki 2007-11-08)
P.GRAŽULIS
(nuo 2007-11-08)
|
6.
|
Problematika, susijusi su prievarta:
- Žmogaus teisių pažeidimai kalėjimuose,
- Žmogaus teisių pažeidimai kariuomenėje,
- Pasipriešinimo okupaciniam režimams dalyvių ir nukentėjusių nuo
okupacijų asmenų teisės,
- Prekyba žmonėmis,
- Nesantaikos kurstymas
|
- Teisingumo ministerija,
- Vidaus reikalų ministerija,
- Kalėjimų departamentas prie teisingumo ministerijos,
- Policijos departamentas prie VRM,
- Krašto apsaugos ministerija,
- Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras,
- Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,
- Nevyr. org. Dingusių žmonių šeimų paramos centras,
- Valstybės saugumo departamentas.
|
Z.ŽVIKIENĖ (kalėjimai)
A.DUMČIUS(pasipriešin.G.ŠILEIKIS
(kalėjimai)
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
(prekyba žmonėmis)
(iki 2007-11-08)
|
7.
|
- Asmens duomenų apsauga,
- Privataus gyvenimo apsauga.
|
- Valstybinė asmens duomenų apsaugos inspekcija,
- Žurnalistų etikos inspektorius.
|
G.ŠILEIKIS
|
8.
|
Seimui atskaitingų institucijų, ministerijų bei kitų valstybės
institucijų parlamentinė kontrolė.
|
- Seimo kontrolierių įstaiga,
- Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga,
- Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba,
- Vyriausioji tarnybinės etikos komisija,
- Žurnalistų etikos inspektorius,
- Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras,
- Kitos valstybės institucijos.
|
Komitetas
ir veiklos kryptį kuruojantys Seimo nariai
|
9.
|
Bendradarbiavimas su nevyriausybinėmis organizacijomis
|
- Žmogaus teises ginančios nevyriausybinės organizacijos.
|
Veiklos kryptį kuruojantys Seimo nariai
A.DUMČIUS
L.MOGENIENĖ
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
(iki 2007-11-08)
|
10.
|
Tarptautinis bendradarbiavimas
|
Europos Parlamentas:
- Piliečių laisvių, teisingumo ir vidaus reikalų komitetas,
- Moterų teisių ir lyčių lygybės komitetas,
- Peticijų komitetas,
- Užsienio reikalų komiteto Žmogaus teisių pakomitetis
|
A.LYDEKA
L.MOGENIENĖ
G.ŠILEIKIS
O.VALIUKEVIČIŪTĖ
(iki 2007-11-08)
P.GRAŽULIS
(nuo 2007-11-08)
|
Komiteto veikla
Komitetas savo veikloje vadovaujasi Seimo statuto
vienuoliktojo skirsnio 70 straipsniu, kuris nustato šias Žmogaus teisių
komiteto veiklos kryptis:
1) rengti ir svarstyti
įstatymų bei kitų teisės aktų projektus bei pasiūlymus su piliečių teisių
garantijomis ir Lietuvoje gyvenančių tautybių santykių reguliavimu susijusiais
klausimais;
2) teikti ministerijoms,
valstybės institucijoms ir kitoms organizacijoms, Seimo komitetams
rekomendacijas ir pasiūlymus piliečių teisių gynimo bei tautybių santykių
gerinimo klausimais;
3) nustatyta tvarka teikti
pasiūlymus dėl Seimo kontrolierių įstaigos struktūros, etatų ir finansavimo;
4) svarstyti Seimui
adresuojamus skundus, atsiliepimus ir pasiūlymus dėl Seimo kontrolierių darbo;
5) prireikus rengti
nepasitikėjimo Seimo kontrolieriumi nutarimo projektą ir teikti jį svarstyti
Seimui, svarstyti ir teikti Seimui išvadas dėl nutarimų projektų, kuriuos
parengia kiti Seimo komitetai;
6) svarstyti Seimo
kontrolieriaus pateiktą medžiagą apie ministrų ar kitų Seimui atskaitingų
pareigūnų padarytus įstatymų pažeidimus ir pateikti savo išvadą Seimui
svarstyti;
7) svarstyti ir rengti įstatymų bei kitų
teisės aktų, susijusių su užsienyje gyvenančių lietuvių reikalais, projektus;
8) atlikti institucijų, sprendžiančių
žmogaus ir piliečio teisių užtikrinimo klausimus, parlamentinę kontrolę.
Pagrindinė
Komiteto veiklos forma yra posėdžiai. Komitetas per ataskaitinį laikotarpį
surengė 25 posėdžius, iš jų 2 jungtinius posėdžius su Užsienio reikalų komitetu
bei Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisija. Pagrindinis dėmesys buvo
skiriamas teisės aktų projektų svarstymui ir parlamentinės kontrolės požiūriu
aktualiems klausimams svarstyti. Komitetas, kaip pagrindinis komitetas, surengė
42 teisės aktų projektų svarstymus, kaip papildomas 38 svarstymus. Per
ataskaitinį laikotarpį įvyko 3 įstatymų
projektų klausymai.
TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ SVARSTYMAS
Šeimos ir vaiko teisių
apsauga
Žmogaus
teisių komitetas, kaip pagrindinis komitetas toliau tęsė svarstymą Vaiko teisių
apsaugos kontrolieriaus įstatymo pakeitimo įstatymo
projekto Nr.XP-1252(4)
ir jį lydinčiojo Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos
nuostatų patvirtinimo projekto Nr.XP-1259(4). Projekte Nr.XP-1252(4) siūloma
įteisinti nuostatas, kurios leistų Vaiko teisių apsaugos kontrolieriui
lanksčiau spręsti problemas ir operatyviau reaguoti į besikreipiančio asmens
skundą ar informaciją apie vaiko teisių ir jo teisėtų interesų pažeidimą.
Įstatymo projekte išplėstas Kontrolieriaus teisių ir pareigų ratas. Daug
diskusijų sukėlė projekto 12 straipsnio nuostatos, kurios apibrėžia Vaiko
teisių apsaugos kontrolieriaus teises. Komitetas pritarė nuostatoms, kad
Kontrolierius, vykdydamas savo pareigas, turi turėti teisę reikalauti
nedelsiant pateikti informaciją, dokumentus ar kitokią medžiagą, susijusią su
vaiko teisių pažeidimais, taip pat turėti teisę nekliudomas įeiti į įstaigų,
įmonių ir organizacijų patalpas bet kuriuo paros metu ir nekliudomas matytis
bei kalbėtis su jose esančiais asmenimis. Tokiam Kontrolieriaus teisių rato
išplėtimui prieštaravo Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, tačiau, Komiteto nuomone, kad operatyviau ir
objektyviau užtikrinti vaiko teises ir interesus, Kontrolieriui turi būti
suteikta galimybė įvykdyti
intervencinio ir prevencinio pobūdžio veika. Komitetas atkreipė dėmesį, kad
Vaiko teisių apsaugos kontrolierius yra Seimo skiriamas ir Seimui atskaitingas
pareigūnas, turintis kitokį statusą, negu eiliniai operatyvinius veiksmus
atliekantys pareigūnai. Seimas rudens sesijoje priėmė šiuos teisės aktus, kurių
vienas įsigaliojo nuo 2007 m. gruodžio 13 d., kitas nuo 2007 m. gruodžio 18
d. Išvados rengėjai Ona Valiukevičiūtė (iki
2007-11-08), Gintaras Šileikis (nuo 2007-11-08).
Žmogaus
teisių komitetas pastaruoju metu didelį dėmesį skiria smurto prieš moteris ar
vaikus problematikai. Jau 2007 metų pavasario sesijoje Komitetas pritarė
Civilinio kodekso pataisoms, kuriomis siūloma užkirsti
kelią fizinei ir psichologinei prievartai šeimoje bei apsaugoti turtinius ir
neturtinius vaiko ar vieno iš sutuoktinio interesus. Šiuo metu Lietuvoje
nėra teisės aktų, kurie užtikrintų visuotinę šeimos narių lygybę, apsaugotų
visus šeimos narius nuo įvairių smurto formų ir tuo pačiu užkirtų kelią žmogaus
teisių pažeidimams. Komitetas viename iš posėdžių svarstė Seimo nutarimo "Dėl Apsaugos nuo smurto šeimoje
koncepcijos patvirtinimo" projektą
Nr.XP-2382, kurį Seimui priėmus, atsirastų būtinybė parengti atitinkamas
Baudžiamojo, Baudžiamojo proceso, Bausmių vykdymo, Administracinių teisės
pažeidimų kodeksų bei Teismų įstatymo pataisas. Komitetas pritarė Apsaugos nuo
smurto šeimoje koncepcijai, tačiau Seimas jos dar nesvarstė. Išvados rengėjas Gintaras Šileikis.
Komitetas svarstė ir pritarė Gyventojų
pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-2295A, kuriuo nustatoma, kad nuolatiniams Lietuvos gyventojams,
auginantiems vaikus ar įvaikius iki 18 metų, taip pat vyresnius, jeigu jie
mokosi dieninėse bendrojo lavinimo mokyklose, už kiekvieną auginamą vaiką ar
įvaikį yra taikomas papildomas neapmokestinamasis pajamų dydis. Projektas buvo
parengtas siekiant išspręsti Lietuvos gyventojų skaičiaus mažėjimo problemas,
priimant radikalesnius pasiūlymus, kurie turėtų paskatinti gimstamumą. Priėmus
įstatymą, tikimasi pagerinti dirbančių šeimų, kurios turi vaikų, gyvenimo
materialines sąlygas, o ne skatinti procesus, kuomet vaikų auginimas tampa
verslu ir gimdoma siekiant gauti pašalpas. Komitetas pritarė iniciatorių
pateiktam įstatymo projektui. Projektas
Seime nesvarstytas. Išvados rengėjas Petras Gražulis.
Žmogaus teisių komitetas svarstė Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 3, 5, 6, 8, 10, 15, 16, 17, 18, 181, 19, 20 ir 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr.XP-2486, kurio svarstymas sukėlė nemažai diskusijų. Projekto autorius Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, turėjo tikslą įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006-2008 metų programos įgyvendinimo priemones, numatant nuosekliai didinti motinystės (tėvystės) pašalpas, taip pat atsižvelgiant į vaikų, auginamų šeimoje skaičių bei galimybes derinti darbą ir vaikų priežiūrą, iki išmoka pasieks 100 procentų kompensuojamojo darbo užmokesčio. Priėmus įstatymą pagerėtų šeimų, auginančių mažamečius vaikus, materialinė padėtis. Komitetas iš esmės pritarė įstatymo projektui siūlydamas įteisinti, kad motinystės (tėvystės) pašalpos dydis nuo nėštumo ir gimdymo atostogų pabaigos, kol vaikui sueis vieni metai, yra 100 procentų, kol vaikui sueis dveji metai, 85 procentai, o kol vaikui sueis treji metai 50 procentų pašalpos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. Seimas pritarė Žmogaus teisių komiteto siūlymui. Įstatymas priimtas ir įsigaliojo nuo 2007 m. gruodžio 4 d. Išvados rengėjai Ona Valiukevičiūtė (iki 2007-11-08), Gintaras Šileikis (nuo 2007-11-08).
Peticijos teisė
Žmogaus
teisių komitetas pritarė Peticijų įstatymo projekte Nr.XP-1745(2) įtvirtintai
elektroninei peticijų pateikimo formai. Įstatymo projekto nuostatos suteikia
piliečiams teisę pasinaudoti informacinių technologijų teikiamomis galimybėmis
ir pateikti kreipimąsi iš jiems tinkamos vietos ir jiems tinkamu laiku.
Įstatymo projektas įtvirtina elektroninę peticijų pateikimo formą ir sudaro
galimybę atitinkamų valdžios institucijų tinklalapiuose susipažinti su visomis
procedūromis, susijusiomis su
peticijų nagrinėjimu. Toks procesas taptų viešesnis, skaidresnis ir skatintų
žmonių pilietiškumą. Seimas dar nepriėmė
sprendimo dėl šio projekto. Išvados rengėjas Arimantas Dumčius.
Užsieniečių teisinė padėtis
Po
ilgų svarstymų ir diskusijų Komitetas parengė naujos reakcijos Įstatymo Dėl
užsieniečių teisinės padėties 2, 5, 8, 26, 32, 40, 43, 50, 71, 113, 124, 125,
126, 127, 131, 133, 134 straipsnių, III skyriaus pirmojo skirsnio pakeitimo,
papildymo 492 straipsniu, 7, 27 straipsnių pripažinimo netekusiais
galios ir priedo papildymo įstatymo projektą Nr.XP-2186(2)ES. Projekte
suderintos užsieniečių teisinę padėtį Lietuvos Respublikoje reglamentuojančių
teisės aktų nuostatos su Europos Sąjungos ir Šengeno teisės aktų nuostatomis vizų, migracijos ir prieglobsčio srityse.
Nuo įstojimo į Europos Sąjungą dienos Lietuva
jau privalėjo vykdyti ir vykdė dalį Šengeno teisyno nuostatų migracijos srityje. Lietuvai
prisijungus prie Šengeno erdvės, yra privalomos vykdyti ir kitos likusios
Šengeno erdvės nuostatos, todėl Įstatymas pakoreguotas ir suderintas su naujais
reikalavimais migracijos ir vizų srityje. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad
Įstatymas pataisytas ir dėl pastaruoju metu Europos Sąjungoje
priimtų dviejų Direktyvų: dėl pabėgėlio statuso suteikimo bei panaikinimo tvarkos valstybėse narėse
ir dėl konkrečios trečiųjų
šalių piliečių, kurie atvyksta mokslinių tyrimų tikslais, įleidimo į valstybę
tvarkos. Seimas priėmė įstatymą, kuris įsigaliojo nuo Išvados
rengėjas Arminas Lydeka.
Pilietybė
Seimas
Žmogaus teisių komitetą paskyrė pagrindiniu komitetu svarstyti Pilietybės
įstatymo 1, 17, 18, 20 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 171
ir 181 straipsniais įstatymo projektą Nr.XP-2167 ir papildomu
komitetu svarstyti Pilietybės įstatymo 1, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 26, 28,
29, 30 straipsnių pakeitimo, 6 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir
Įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projektą Nr.2501,
lydintįjį projektą Nr.XP-2502 bei Seimo nutarimo Dėl referendumo dėl dvigubos
pilietybės paskelbimo projektą Nr.XP2512.
Konstituciniam
Teismui priėmus sprendimą dėl Pilietybės įstatymo atitikties Konstitucijai, atsirado
būtinybė Įstatymą taisyti ir apsispręsti dėl galimybės turėti dvigubos
pilietybės institutą. Pateikti projektai savo turiniu yra gana sudėtingi, todėl
Seimo valdyba 2007m. spalio 17 d. priėmė sprendimą sudaryti darbo grupę
Pilietybės įstatymo pataisoms parengti.
2007
m. spalio viduryje įvyko jungtiniai Žmogaus teisių ir Užsienio reikalų komitetų
bei Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisijos posėdžiai, kuriuose buvo
diskutuota dvigubos pilietybės klausimais. Forumas priėmė Rezoliuciją, kurioje kreipiamasi
į seimo valdybą, kad ši paragintų darbo grupę kuo skubiau parengti teisės aktų
projektus, reikalingus Konstitucinio teismo 2006 m. lapkričio 13 d. nutarimui
Dėl teisės aktų, reguliuojančių Lietuvos Respublikos pilietybės santykius,
nuostatų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai įgyvendinti, o Seimas
ypatingos skubos tvarka juos priimtų.
Darbo
grupė Pilietybės įstatymo pataisoms parengti surengė 11 posėdžių, kuriuose
derino Prezidentūros, seimo narių, valstybinių institucijų, teisės specialistų,
visuomeninių organizacijų pasiūlymus. Darbo grupės pirmininkas Žmogaus
teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka.
Asmens duomenų apsauga ir
privatumo teisė
Komitetas buvo paskirtas pagrindiniu komitetu svarstyti Asmens duomenų
teisinės apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr.XP-1350. Projektas
buvo parengtas įvertinus Lietuvos pasirengimą taikyti Šengeno teisyną duomenų
apsaugos srityje. Įstatyme įtvirtintos nuostatos, patikslinančios asmens kodo
naudojimo reguliavimą, nes praktikoje asmens kodas naudojamas per plačiai,
todėl kyla grėsmė duomenų subjektų teisei į privataus gyvenimo neliečiamumą.
Įstatyme sureguliuotas asmens duomenų tvarkymas panaudojant vaizdo stebėjimo
priemones, patikslintas asmens mokumo vertinimo ir asmens duomenų tvarkymo
tiesioginės rinkodaros tikslais reguliavimas, nustatyta skundų nagrinėjimo
tvarka, sureguliuotas už duomenų apsaugą atsakingo asmens ar padalinio teisinis
statusas, taip pat įtvirtintos nuostatos dėl Valstybinės duomenų apsaugos
inspekcijos nepriklausomumo. Įstatymo projektas buvo derintas ne tik su
suinteresuotomis institucijomis, bet taip pat ir su verslo interesus
atstovaujančiomis organizacijomis (Lietuvos bankų asociacija, Lietuvos lizingo
asociacija, Lietuvos draudikų asociacija, Lietuvos gyvybės draudimo įmonių
asociacija, telekomunikacijų operatoriais ir kt.). Komitetas surengė klausymus,
kuriuose jų pateiktos pastabos buvo
aptartos ir įvertintos. Po klausymų buvo parengtas naujos redakcijos įstatymo
projektas, kurį Seimas priėmė. Įstatymas įsigaliojo nuo 2008 m. vasario 1 d. Išvados
rengėjas Arminas Lydeka.
Komitetas svarstė Rinkimų į Europos Parlamentą, Prezidento
rinkimų, Seimo rinkimų, Referendumo įstatymų pakeitimų ir papildymų įstatymų
projektus Nr.XP-2303, Nr.XP-2304, Nr.XP-2305, Nr.XP-2425, Nr.XP-1825(2),
Nr.XP-1826(2), Nr.XP-2405. Komitetas pritarė įstatymų
projektų nuostatoms, kuriomis siekiama panaikinti galimybę partijoms rinkimų agitacijos tikslais gauti
bendruosius rinkėjų sąrašus. Komiteto nuomone, tai užtikrintų žmogaus teisę į
privataus gyvenimo neliečiamumą ir nepažeistų Asmens duomenų teisinės apsaugos
įstatyme įtvirtintų nuostatų ryšium su asmens duomenų tvarkymu. Seimas dėl šių
projektų dar nepriėmė sprendimo. Išvados rengėjas Algimantas
Salamakinas.
Asmens teisė
į teisingą darbo apmokėjimą, socialines garantijas,
nuosavybės
teisių atstatymą ir kitas teises
Žmogaus teisių komitetas 2007 metų rudens
sesijoje ne kartą svarstė Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 1, 6 ir 16 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr.XP-1955(3) ir Vidaus tarnybos statuto patvirtinimo
įstatymo įgyvendinimo įstatymo 1 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr.XP-1956(2). Projektai parengti siekiant
panaikinti diskriminacines nuostatas priešgaisrinių
gelbėjimo tarnybų darbuotojams, dirbusiems Darbo sutarties įstatymo pagrindais.
Šių tarnybų darbuotojai atliko vienodą darbą kaip ir statutiniai pareigūnai,
tačiau jų atžvilgiu atlyginimas, socialinės garantijos bei amžiaus laikas
pareigūno pensijai gauti nebuvo taikytinas. Komiteto nuomone, žmogaus teisių
požiūriu reikėtų įteisinti pozityvų dalyką, kad už lygiavertį darbą būtų vienodai sumokėta. Tačiau teisės ir teisėtvarkos komitetas pateikė išvadą, kad Vidaus tarnybos statuto patvirtinimo įstatymo
įgyvendinimo įstatymo 1 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr.XP-1956(2) nuostatos prieštarauja Konstitucijos
atitinkamiems straipsniams ir joje įtvirtintiems teisinės valstybės, teisinio
aiškumo ir lygiateisiškumo principams. Komitetas svarstymą dėl šių projektų tęs
2008 m. pavasario sesijoje. Išvados rengėja Zita Žvikienė.
Komitetas
svarstė ir pritarė Miškų įstatymo
4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-901, kuriuo siūloma panaikinti apribojimus disponuojant nuosavybės teise turimu mišku,
draudžiant į dalis skaidyti miškų valdas, jei valda yra arba tampa mažesnė kaip
5 ha. Ši nuostata užkerta miškų sklypų bendrąją nuosavybę valdantiems asmenims
galimybę atidalinti jiems priklausančias sklypų dalis, kai nesutampa
bendrasavininkių interesai ar kt. atvejais. Seimas projekto dar nesvarstė. Išvados rengėja Laima Mogenienė.
Žmogaus
teisių komitetas svarstė Šilumos ūkio
įstatymo projektą Nr.XP-804. Posėdyje dalyvavę valstybinių institucijų ir
visuomeninių organizacijų atstovai gana priešingai vertino įstatymo projektą.
Dėl gausybės pastabų ir pasiūlymų, Komitetas siūlė pagrindiniam komitetui
grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti pagal Valstybinės vartotojų
teisių apsaugos tarnybos, kitų visuomeninių vartotojų teises ginančių
organizacijų siūlymus, siekiant maksimaliai apginti vartotojų interesus.
Komiteto nuomone, nereikėjo skubinti šio įstatymo priėmimo, juo labiau,
kad posėdyje buvo pastebėta, kad
rengiamo įstatymo nuostatos turėtų būti peržiūrėtos ir suderintos su Daugiabučių namų savininkų bendrijų
įstatymo, Vietos savivaldos įstatymo, Civilinio kodekso ir kt. įstatymų
nuostatomis. Seimas priėmė įstatymą, kuris įsigaliojo nuo 2007 m. lapkričio 20
d. Išvados
rengėja Laima Mogenienė.
Kaip papildomas komitetas, Žmogaus teisių
komitetas svarstė Sveikatos draudimo įstatymo 17 straipsnio 5 dalies pakeitimo
įstatymo projektą Nr.XP-1418. Projektas buvo
siekiama sumažinti privalomojo draudimo įmokos dydį
ūkininkams, žemės naudotojams ir asmeninio ūkio naudotojams, nes 1996 m., kai
buvo priimtas įstatymas, ženkliai pasikeitė minimali mėnesinė alga lyginant su
dabartine, o tuo pačiu išaugo
privalomojo draudimo įmokų dydis. Nuo 1996 m. išaugo žemės ūkio kultūrų
išauginimo sąnaudos, pakilo kuro, sėklų, trąšų kainos, tuo tarpu supirkimo
kainos krito, todėl, sumažėjus ūkininkų pajamoms, pastarieji nebeįstengė
susimokėti privalomojo draudimo įmokų. Komiteto narių nuomone, privalomojo
draudimo įmokos mažinimas vienai draudžiamųjų kategorijai pažeistų kitų
socialiai labiau pažeidžiamų draudžiamųjų asmenų grupių interesus, todėl šią
problemą Komitetas siūlo spręsti sistemiškai, neišskiriant vienos asmenų
grupės.
Seimas nepriėmė įstatymo. Išvados rengėjas Arimantas Dumčius.
Žmogaus teisių komitetas
siūlo pratęsti terminą Lietuvos gyventojams atgauti savo turėtas santaupas,
todėl keliuose Komiteto posėdžiuose svarstė Gyventojų
santaupų atkūrimo įstatymo 3, 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XP-2087,
kuriame siūloma suteikti Respublikos gyventojams, laiku
nesusitvarkiusiems dokumentų, galimybę atgauti savo anksčiau sukauptas
santaupas. Komitetas pritarė įstatymo projektui. Pagal Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 23 straipsnio nuostatas, nuosavybė yra neliečiama ir nuosavybės
teises saugo įstatymai. Tačiau Komitetas nepritarė kito iniciatoriaus teikiamam
Gyventojų santaupų atkūrimo įstatymo 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo
projektui Nr.XP-2044, kuriuo
autorius siūlo grąžinti gyventojų indėlius, laikytus
Lietuvos taupomajame banke iki 1991 metų vasario 26 dienos, ir kurių suma būtų
ne didesnė kaip 15000 litų. Komiteto nuomone, Valstybės finansiniai resursai
yra griežtai riboti, o ir lėšos, gaunamos indėlių grąžinimui iš Valstybės ir
savivaldybių turto privatizavimo fondo senka dėl privatizuotinų objektų
trūkumo. Pritarus šiam įstatymo projektui, didelė finansinė našta gultų ant
mokesčių mokėtojų pečių, nes šių grąžintinų pinigų suma turėtų būti numatyta
Valstybės biudžete. Seimas įstatymo
projektų dar nesvarstė. Išvadų rengėjai Zita Žvikienė, Petras Gražulis.
Komitetas
pritarė Žmonių palaikų laidojimo įstatymo projektui Nr.XP-1505(3),
kuris reglamentuoja mirusio žmogaus palaikų tvarkymą. Šiuo metu
Europoje veikia daug įstatymų, kurie nustato kapinių ir mirusiųjų palaikų
tvarkymo sąlygas. Teikiamu projektu siekiama užtikrinti nuoseklų bei
visapusišką su mirusio žmogaus palaikų tvarkymu susijusių santykių
reglamentavimą įstatyminiu lygiu. Įstatymo projekte siūloma įteisinti iki šiol
Lietuvoje nereglamentuotus žmogaus palaikų tvarkymo būdus kremavimą ir
balzamavimą. Seimas priėmė įstatymą, kuris įsigaliojo nuo 2007 m. gruodžio 20
d. Išvados rengėjai Algimantas Salamakinas,
Arimantas Dumčius.
Komitetas svarstė ir iš esmės pritarė Darbo kodekso 70, 72 ir 77 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-1492,
kurį priėmus būtų sudarytos prielaidos efektyvioms kolektyvinėms
deryboms, tačiau Seimo valdybos sprendimu sudaryta darbo grupė kompleksiškai
išnagrinėjo kolektyvių darbo santykių teisinį reguliavimą ir pateikė kitokią
Darbo kodekso 70, 72 ir 77 straipsnių redakciją. Seimas projekto dar nesvarstė. Išvados rengėjas Algimantas
Salamakinas.
Taip
pat Komitetas iš esmės pritarė Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos
įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr.XP-2419,
kurį priėmus būtų užtikrinta pirminės teisinės pagalbos organizavimo
koordinavimas, panaikinti antrinės teisinės pagalbos teikimo baudžiamosiose
bylose trūkumai, užtikrinta teikiamos teisinės pagalbos kokybė. Seimas projekto
dar nesvarstė. Išvados
rengėja Zita Žvikienė.
Žmogaus teisių komitetas pritarė Lietuvos gyventojų genocido ir
rezistencijos tyrimo centro įstatymo 2, 5, 6 straipsnių ir trečiojo skirsnio
pavadinimo pakeitimo įstatymo projekto Nr.XP-2544 ir Seimo nutarimo dėl
Seimo nutarimo Dėl Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro
nuostatų patvirtinimo pakeitimo projekto Nr.XP-2545 nuostatoms, kad Pasipriešinimo dalyvių (rezistentų) teisių komisija (iki šiol dirbusi
visuomeniniais pagrindais), kuri sudaroma iš įvairių institucijų bei asociacijų
atstovų, negali būti Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro
Specialiųjų tyrimų skyriaus institucija. Jos nuostatus tvirtina Vyriausybė.
Seimas projektų nesvarstė. Išvados rengėjas Arimantas Dumčius.
Komitetas
siūlo grąžinti iniciatoriams tobulinti Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio
papildymo įstatymo projektą Nr.XP-1803, nes keičiamo Įstatymo 7
straipsnio 29 punkto nuostatoje nėra aiškiai suformuluota savivaldybių
funkcija. Siūlomas pakeitimas neatitinka Lietuvos Respublikos labdaros ir
paramos įstatymo nuostatos, kad paramos dalyku negali būti valstybės ir
savivaldybių biudžetų lėšos ir kad šios institucijos nėra paramos tiekėjos. Be
to, siūlomo įstatymo projektas
prieštarauja Biudžeto sandaros įstatymui. Projektas Seime nesvarstytas. Išvados rengėjas Arimantas Dumčius.
Tautinės mažumos
Komitetas baigė svarstyti Tautinių mažumų įstatymo pakeitimo
įstatymo projektą Nr.XP-518(2), kuris buvo sulaukęs nemažai
pastabų ir pasiūlymų. Projekte aiškiau suformuluotos
tautinės mažumos ir asmenų, priklausančių tautinei mažumai sąvokos,
išdėstytos pagrindinės tautinių mažumų ir joms priklausančių asmenų teisės ir
laisvės bei jų apsaugos principai, reglamentuojamas tautinių mažumų kalbų vartojimas, tautinių mažumų ir joms priklausančių
asmenų švietimas, Tautinių mažumų kultūros vertybių, kaip sudedamosios Lietuvos
Respublikos kultūros paveldo dalies, apsauga. Seimas projekto dar nesvarstė. Išvados rengėjas Algimantas Salamakinas.
Komitetas
pritarė Administracinių
bylų teisenos įstatymo 16 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr.XP-1504, kuriuo siekiama įteisinti nuostatą, kad Seimo
kontrolierių sprendimai (rekomendacijos) nebūtų priskiriami tirti
Administracinių teismų kompetencijai. Nors teisės specialistų išvados buvo gana
skirtingos, Komiteto nuomone, Seimo
kontrolierių sprendimų (rekomendacijų) prigimtis yra rekomendacinio pobūdžio,
todėl jie negali sukelti jokių teisinių pasekmių (nesukuria jokių teisių ir
pareigų). Gi pareigūno, vykdančio Seimo kontrolieriaus rekomendaciją ar
siūlymą, veiksmas ar išleistas teisės aktas jau gali sukelti tam tikras
pasekmes, kurios gali būti skundžiamos teismui. Seimas priėmė įstatymą, kuris
įsigaliojo nuo 2007 m. gruodžio 18 d. Išvados rengėja Zita Žvikienė.
Senaties
terminas
Komitetas svarstė 5 projektus, susijusius su
Baudžiamojo kodekso pataisomis - Baudžiamojo kodekso 95 straipsnio pakeitimo
įstatymo projektą Nr.XP-253, Baudžiamojo kodekso 95, 228 ir
230 straipsnių papildymo įstatymo projektą Nr.XP-912, Baudžiamojo kodekso 129, 131, 135, 147, 1471,
149, 150, 151, 153, 178, 180, 181, 187, 276 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektą Nr.XP-949,
Baudžiamojo kodekso 140 straipsnio papildymo ir
pakeitimo įstatymo projektą Nr.XP-1457 ir Baudžiamojo kodekso 42, 60, 67, 129, 135 ir 138
straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Kodekso papildymo 721 ir 722
straipsniais įstatymo projektą N.XP-1592. Keliems projektams Komitetas pritarė, kitų svarstyme padarė
pertrauką, vieną grąžino iniciatoriams tobulinti. Keliuose įstatymų projektuose
siūloma patobulinti galiojančias Kodeksų normas, kurios reguliuoja
baudžiamosios atsakomybės senaties klausimus. Dar šios Seimo kadencijos
pradžioje Komitetas kreipėsi į miestų ir rajonų apylinkių ir apygardų teismus
su prašymu pateikti informaciją, kiek buvo nutraukta baudžiamųjų bylų suėjus
senaties terminui nuo 1996 metų. Tik du teismai Šiaulių ir Telšių rajonų
apylinkių neatsakė į Komiteto užklausimą. Atsižvelgiant į tai, kad duomenys
apie nutrauktas baudžiamąsias bylas nėra kaupiami informacinėse sistemose, nėra
jos klasifikuojamos pagal nusikaltimo sunkumą ir t.t., Komiteto nariai siūlo
surengti atskirą pasitarimą dėl šių problemų. Projektai Seime dar nesvarstyti. Išvadų
rengėja Zita Žvikienė.
Tarnautojų elgesio kodeksas
Seimas paskyrė Komitetą pagrindiniu komitetu svarstyti
Tarnautojų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektą Nr.XP-1023(2), tačiau po surengtų klausymų ir kelių Komiteto
posėdžių Komitetas nusprendė grąžinti projektą iniciatoriams tobulinti.
Projektas, Komiteto nuomone, taisytinas daugeliu aspektu: a) neaišku,
kokiu principu vadovaujantis nustatomas subjektų, kuriems būtų taikomas šis
Kodeksas, ratas, b) neapibrėžtos Kodekso taikymo ribos, nes iš kai kurių
kodekso straipsnių galima daryti išvadą, kad Kodekso normos tarnautojui bus
taikytinos ir ne tarnybos metu, c) pagal Kodekso projekto kai kurių straipsnių
nuostatas tarnautojai už pažeidimus traukiami tarnybinėn (drausminėn)
atsakomybėn, tačiau tarnybinės (drausminės) atsakomybės taikymas jau yra
reglamentuotas galiojančiais teisės aktais Valstybės tarnybos įstatymu, Darbo
kodeksu, todėl svarstytina, ar siūlomas reguliavimas yra pagrįstas, d) Kodeksas
taisytinas dėl vartojamų sąvokų nesuvienodintų ir t. t. Seimas projekto dar nesvarstė.
Išvados rengėjas Algimantas Salamakinas.
Su Europos Sąjungos teisės
aktais susiję projektai
Komitetas
pritarė Biomedicininių tyrimų etikos įstatymo 1, 2, 4, 12, 13, 14, 15, 16
straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo
projektui Nr.XP-2318 ES, kuris parengtas
siekiant jį suderinti su Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymu, suderinti su
Europos Parlamento ir Tarybos direktyva dėl valstybių narių įstatymų ir kitų
teisės aktų, susijusių su geros klinikinės praktikos įgyvendinimu atliekant
žmonėms skirtų vaistų klinikiniu tyrimus. Komitetas įstatymo projektui pastabų
neturėjo. Išvados rengėjas Arimantas Dumčius.
Taip pat Komitetas svarstė Lietuvos
valstybinių institucijų pateiktą poziciją dėl Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvos dėl sankcijų darbdaviams, įdarbinantiems nelegaliai
valstybėje esančius trečiųjų šalių piliečius. Komiteto nuomone, abejotina, ar
pasiūlymas atitinka subsidiarumo principą, nes valstybės narės pačios gali
geriau įvertinti, ar reikalinga imtis baudžiamosios teisės priemonių ir kokia
apimtimi tai daryti. Komitetas mano, kad Direktyvos projekte siūlomos sankcijos
nėra proporcingos siekiamiems tikslas pasiekti, o siūlymas nustatyti papildomas
poveikio priemones, galėtų prieštarauti proporcingumo principui. Išvados
rengėjos Laima Mogenienė, Zita
Žvikienė.
Žmogaus teisių
komitetas svarstė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 24, 27 straipsnių
bei priedo pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo 5(2) ir 7(2)
straipsniais įstatymo projektą Nr.XP-2626ES. Šiuo
metu Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme apibrėžtos tiesioginės ir
netiesioginės diskriminacijos dėl lyties sąvokos nevisai tiksliai atitinka
Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas. Todėl teikiamu teisės akto projektu
siekiama visiškai, o kitur iš dalies perkelti Europos Sąjungos teisės aktų
nuostatas į nacionalinę teisę ir užtikrinti geresnę moterų ir vyrų apsaugą nuo
diskriminacijos lyties pagrindu. Komitetas bendru sutarimu pritarė Komiteto
patobulintam įstatymo projektui. Seimas priėmė įstatymą, kuris įsigaliojo nuo
2007 m. gruodžio 18 d. Išvados rengėjas
Arimantas Dumčius.
Komitetas
svarstė Europos Komisijos 2008 m. teisėkūros ir darbo programą, kurią
Vyriausybė pristatė pagal aktualumą Lietuvai Europos Sąjungos politikos
iniciatyvų sąraše, išskirdama strategines ir prioritetines teisėkūros ir darbo
programos sritis 2008 metams. Komitetas prie labai aktualių sričių priskyrė
pasiūlymą parengti Bendrosios Europos prieglobsčio sistemos projektą, kuriame
bus nustatytos bendros prieglobsčio procedūros, vienodo pabėgėlių ir papildomos
apsaugos gavėjų statuso formos bei Europos parama visų valstybių narių
bendradarbiavimu. Prie
aktualių Lietuvai klausimų Komitetas siūlo priskirti tokias sritis, kaip sienų kontrolės procedūrų sustiprinimą trečiųjų šalių piliečių
atžvilgiu siekiant padėti geriau valdyti migracijos srautus, užkirsti kelią
nelegaliai imigracijai, ES saugumui bei palengvinti sienų kirtimą ES piliečiams
ir trečiųjų šalių piliečiams keliautojams. Kitas aktualus, Komiteto nuomone,
yra pasiūlymas, kuriuo siekiama nustatyti bendras trečiųjų šalių sezoninių
darbuotojų atvykimo ir apsigyvenimo sąlygas, taip pat prie aktualių Lietuvai
klausimų priskirti tiek vartotojų, tiek verslo teisinio tikrumo sistemos
sustiprinimą. Išvados rengėjas Arminas Lydeka.
Žmogaus
teisių komitetas svarstė Lietuvos poziciją dėl Europos Komisijos pasiūlymo dėl
Tarybos direktyvos, nustatančios trečiųjų šalių aukštos kvalifikacijos piliečių
įvažiavimo ir gyvenimo darbo tikslais sąlygas. Aukštos kvalifikacijos
darbuotojams būtų išduodamas leidimas - mėlynoji kortelė - gyventi ir dirbti
Europos Sąjungoje dvejus metus. Mėlynoji kortelė suteiktų jiems ir jų šeimos
nariams teisę laisvai judėti ir dirbti Europos Sąjungos teritorijoje, taip pat
leistų, pasibaigus darbo sutarčiai, kurį laiką pasilikti Europos Sąjungoje
ieškant naujo darbo. Aukštos kvalifikacijos darbuotojas, pragyvenęs penkerius
metus Europos sąjungoje ir turėdamas mėlynąją kortelę, įgytų teisę gauti
ilgalaikio gyventojo statusą. Komitetas iš esmės pritarė Migracijos
departamento parengtai pozicijai, tačiau siūlo Direktyvoje įteisinti nuostatą,
kad valstybėse narėse galiotų vienoda trečiųjų šalių aukštos kvalifikacijos
darbuotojų įleidimo į valstybes tvarka ir vienodi sprendimų dėl prašymo išduoti
leidimą gyventi ir dirbti nagrinėjimo terminai. Išvados rengėjas Arminas Lydeka.
Komitetas
pritarė Migracijos departamento parengtai Lietuvos pozicija dėl Europos
Komisijos pasiūlymo dėl Tarybos direktyvos, nustatančios prašymo išduoti
leidimą nuolat gyventi ir dirbti valstybės narės teritorijoje trečiųjų šalių
piliečiams pateikimo tvarką ir bendrąsias taisykles, taikytinas trečiųjų šalių
piliečiams, teisėtai gyvenantiems valstybėje narėje. Projekte ketinama sudaryti
palankesnes trečiųjų šalių piliečių įsileidimo sąlygas, išduodant vieną leidimą
gyventi ir dirbti. Leidimas trečiųjų šalių piliečiui bus išduodamas, jeigu
užsienietis atitiks reikalavimus, nustatytus nacionalinėje teisėje. Direktyva
taip pat siekiama užtikrinti, kad legalūs migrantai ir Europos Sąjungos
piliečiai turėtų lygias teises, susijusias su darbo sąlygomis, atlyginimu,
švietimu ir iš dalies socialiniu saugumu, kad imigrantai geriau integruotųsi. Išvados
rengėjas Arminas Lydeka.
Komitetas
pritarė Tarybos
reglamento nuostatoms, susijusioms su jurisdikcija ir taikytinos teisės su
santuoka susijusiose bylose. Projekte siekiama spręsti
situacijas, kai valstybės narės teisėje nėra numatytas santuokos nutraukimas
arba nepripažįstamas atitinkamos santuokos buvimas ar galiojimas. Reglamente
siūloma nustatyti, kad valstybės narės, kurios pilietis yra vienas iš
sutuoktinių ar valstybės narės, kurioje buvo sudaryta santuoka, teismai turėtų
jurisdikciją nutraukti santuoką, kai santuoka neregistruojama toje valstybėje,
šiuo atveju Lietuvoje. Išvados rengėjas Arminas Lydeka.
PARLAMENTINĖ KONTROLĖ
1. Žmogaus teisių komitetas 2007 metų
pavasario sesijoje pradėjo parlamentinį tyrimą dėl vaiko teisių apsaugos
tarptautinių susitarimų kontekste. Lietuva 2005 metais priėmė įstatymą,
pripažįstantį 2003 metų lapkričio 27 d. Tarybos Reglamentą dėl jurisdikcijos ir
teismų sprendimų, susijusių su santuoka ir tėvų pareigomis, kurio 2 straipsnis
nustato, kad bylose dėl vaiko gražinimo kasacija negalima. Komitetas mano, kad
norma, apribojanti kasaciją, gali prieštarauti konstituciniam teisinės
valstybės principui ir Konstitucijos preambulei, todėl 2007 m. rugsėjo 18 d. parengė Kreipimosi į Konstitucinį
Teismą projektą, kuriame prašoma ištirti teisės akto atitiktį Lietuvos
Konstitucijai. Kreipimąsi pasirašė 41 Seimo narys.
Įstatyme numatytas kasacijos draudimas bylose dėl vaiko
grąžinimo nėra numatytas Europos Bendrijos teisėje, jis laikytinas išimtinai
nacionalinio teisinio reguliavimo dalimi. Todėl gali būti tikrinama minėtos
Įstatymo normos atitiktis Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Vienas
pagrindinių žmogaus teisių elementų yra teisė į teisingą bylos nagrinėjimą
(1950 m. Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 6
straipsnis.). Įstatyme nustatytas kasacijos draudimas bylose dėl vaiko
grąžinimo apriboja teisę į teisingą bylos nagrinėjimą, nes suinteresuotas asmuo
netenka teisės prašyti, kad teismo sprendimas ar nutartis, kuriais pažeidžiamas
toks esminis principas kaip vaiko interesų viršenybė sprendžiant bet kokius su
juo susijusius klausimus (Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 3
straipsnis, 1980 m. Hagos konvencijos dėl tarptautinio vaikų grobimo civilinių
aspektų preambulė), būtų peržiūrėti, siekiant išvengti esminių teisės taikymo
klaidų. (Tyrimą kuravo Gintaras Šileikis).
Komitetas,
atsižvelgdamas į pilietės Ingos Rinau
prašymą apginti jos vaikų interesus,
2007 m. balandžio 4 d. jau yra svarstęs klausimą, ar Lietuvos
Respublikos institucijos, kurios atsakingos
už vaiko teisių įgyvendinimą, visuomet vadovaujasi geriausiu vaiko interesų
principu, įtvirtintu Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijoje ir, ar Lietuva
pajėgi tinkamai ginti su užsieniečiais susituokusių Lietuvos piliečių ir jų vaikų teises. Susipažinęs su pareiškėjos
pateikta medžiaga ir ekspertų išvadomis Komitetas padarė išvadą, kad Lietuva
nepasirengusi užtikrinti Lietuvos piliečių ir jų vaikų teisių ir nusprendė pavesti Vaiko teisių apsaugos
kontrolierei peržiūrėti vaiko teisių apsaugos srityje dirbančių institucijų
funkcijas, pateikti siūlymus dėl tikslingesnės institucijų veiklos, sudaryti darbo grupę, kuri atliktų
teisės aktų, susijusių su vaiko teisių apsauga, analizę ir pateiktų siūlymus jų
tobulinimui. Seimo valdyba 2007 m. spalio 19 d. sprendimu
sudarė darbo grupę vaiko teisių apsaugą reglamentuojantiems teisės aktams
tobulinti (Darbo grupės vadovas -
Gintaras Šileikis).
Komitetas nusprendė pavesti
Užsienio reikalų ministerijai ir Vaiko teisių apsaugos kontrolierei pateikti
siūlymus dėl Lietuvos konsulatų užsienyje vaidmens didinimo, skleidžiant
informaciją Lietuvos piliečiams apie jų ir jų vaikų teisinę padėtį. (Tyrimą
kuravo Gintaras Šileikis).
3. Dalyvaujant valstybės institucijų ir
nevyriausybinių organizacijų atstovams Komitetas svarstė socialinio būsto politikos klausimus. Žmogaus
teisių komitetas nuolatos gauna skundų iš šeimų su vaikais dėl vienaip ar
kitaip aštriai iškilusių būsto problemų. Dažniausiai netekusiems pastogės
tėvams pasiūloma vaiką atiduoti į valstybinius globos namus ir tokius siūlymus
pateikia vaiko teisių apsaugos tarnybos. Tokios problemos sprendimo priemonės
demonstruoja nepagarbą šeimai, motinystei ir tėvystei. Lietuvos Respublikos
vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad
nė vienas vaikas negali būti paliktas be gyvenamojo būsto. Žmogaus teisių komitetas, siekdamas realizuoti
vaiko teisę į tinkamas gyvenimo sąlygas, surengtame pasitarime siekė
išsiaiškinti, kaip lanksčiau ir efektyviau išspręsti būsto vaikui suteikimo
klausimus. Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės Šalaševičiūtės
nuomone, būtina tobulinti duomenų bazę
apie asmenis, įrašytus į sąrašus socialiniam būstui gauti, nurodant pilną
šeimos sudėtį, nurodant priežastis, dėl kurių asmenys įrašomi į minėtus sąrašus
ar detalizuojant priežastis ir atvejus, kai asmenims, jau įrašytiems į sąrašus
socialiniam būstui gauti, būstas būtų suteikiamas ne eilės tvarka (nelaimės
atveju, gyvenamoji vieta netinkama gyvenimui ir kt. atvejai). Pastariesiems atvejams
detalizuoti turėtų būti parengti teisės aktų projektai, numatantys galimybes
suteikti socialinį būstą ne eilės tvarka. Išklausęs pasitarimo dalyvius,
Komitetas nusprendė sudaryti darbo
grupę Socialinio būsto politikos koncepcijai parengti. (Kuratorė Laima
Mogeneinė).
4. Dėl Seimo kontrolierių
rekomendacijų ir skundų dėl Seimo kontrolierių darbo.
Vadovaudamasis
Seimo statuto 70 straipsnio 4 punktu, Komitetas periodiškai svarsto Seimui
adresuotus skundus dėl Seimo kontrolierių darbo. Į posėdžius kviečiami Seimo kontrolieriai, kurie supažindiną Komiteto narius su piliečių
skundų nagrinėjimo eiga ir problemomis. Daugeliu atveju Komitetas konstatavo, kad skundai nepagrįsti, o skundų nagrinėjimo tvarka bei nešališkumo,
teisingumo ir viešumo kriterijai nepažeisti.
Komitetas atkreipė dėmesį, kad ne visais atvejai valstybinių
institucijų pareigūnai vykdo Seimo kontrolierių rekomendacijas. Kaip paaiškėjo
vieno posėdžio metu Seimo kontrolierei Albinai Radzevičiūtei, tyrusiai piliečio
Romualdo Armanavičiaus skundą dėl nuosavybės teisės į palėpės dalį
įregistravimo, buvo neatsižvelgta į rekomendacinio pobūdžio siūlymą VĮ Registrų
centro Vilniaus filialo pareigūnams spręsti piliečio teisių pažeidimo
klausimus. Šiuo atveju Komitetas nusprendė kreipėsi į Teisingumo ministrą su
prašymu atkreipti ministerijai pavaldžių institucijų pareigūnų dėmesį, kad
Seimo kontrolierių rekomendacijos turi būti įgyvendinamos.
2008
m. sausio 11 d. įvyko VĮ Registrų centro valdybos posėdis, kuriame buvo
svarstomas Seimo kontrolierių rekomendacijų įgyvendinimo klausimas ir buvo
nuspręsta įpareigoti įmonės vadovybę ir įmonės filialų vadovus privalomai
įvertinti Seimo kontrolierių teikiamas rekomendacijas, sprendimą neatsižvelgti
į Seimo kontrolierių teikiamas rekomendacijas priimti motyvuotai, apie priimtą
sprendimą informuoti Seimo kontrolierių įstaigą, suinteresuotą asmenį ir
teisingumo ministrą. Kuratoriai Komiteto nariai.
PILIEČIŲ IR VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ SKUNDAI, PAREIŠKIMAI, PASIŪLYMAI,
VALSTYBINIŲ INSTITUCIJŲ RAŠTAI IR KITA KORESPONDENCIJA
Per ataskaitinį laikotarpį Žmogaus teisių
komitetas gavo ir išnagrinėjo 733 raštus ir dokumentus, iš kurių 531 sudarė
piliečių laiškai, pareiškimai ir skundai, visuomeninių organizacijų kreipimaisi
ir 202 valstybinių institucijų atsakymai bei informacinio pobūdžio dokumentai.
Didžiąją skundų dalį sudarė skundai dėl
ikiteisminio tyrimo pareigūnų veiksmų, dėl per ilgai užsitęsusio ikiteisminio
tyrimo, dėl žmogaus teisių pažeidimų baudžiamojo proceso metu, kuomet
neleidžiama pasinaudoti advokato paslaugomis.
Nemažą dalį skundų sudarė skundai dėl
nepagrįstai didelių mokesčių už komunalines paslaugas, dėl valdininkų
piktnaudžiavimo atstatant nuosavybės teises į žemę ir pastatus, dėl per mažų
senaties terminų už sunkius ir labai sunkius nusikaltimus.
KONFERENCIJOS IR KITI RENGINIAI
1. 2007 m.
rugsėjo 19 d. Komitetas surengė diskusiją dėl Individualaus konstitucinio
skundo koncepcijos papildymo ir nusprendė pakartotinai siūlyti Seimui
svarstyti jau anksčiau Komiteto teiktą pasiūlymą ir Koncepcijoje numatyti
galimybę Seimo kontrolieriams kreiptis į Konstitucinį Teismą. Kuratorius
Arimantas Dumčius.
3. 2007 m.
gruodžio 5 d. Žmogaus teisių
komitetas ir Všį Globali iniciatyva
psichiatrijoje surengė apskrito stalo diskusiją dėl neveiksnumo problemų
Lietuvoje ir pristatė leidinį Neveiksnumo problematika Europos Sąjungos
deklaruojamų vertybių kontekste. Kuratorius Arimantas Dumčius.
4. 2008 m.
sausio 23 d. Žmogaus teisių komitetas kartu su Valstybine duomenų apsaugos
inspekcija surengė konferenciją Europos duomenų apsaugos diena jaunimui.Kuratorius Arminas Lydeka.
SUSITIKIMAI
1. 2007 m. rugsėjo 18 d.
Komitetas susitiko su Jungtinių Tautų specialiuoju pranešėju šiuolaikinių
rasizmo ir ksenofobijos klausimais Doudou Dieneas. Po apsilankymo Baltijos
šalyse p. Doudou Dieneas parengs ataskaitą su lyginamąja analize rasizmo
aspektu Pabaltijo šalyse. Be situacijos apžvalgos ataskaitoje bus teikiami
pasiūlymai šalims, kurių šios turėtų imtis, siekdamos gerinti situaciją rasizmo
ir diskriminacijos klausimu. Ataskaita bus pateikta Jungtinių Tautų Generalinei
Asamblėjai.
2. 2007 m.
rugsėjo 25 d. Žmogaus teisių
komitetas kartu su Teisės ir teisėtvarkos komiteto atstovais susitiko su Vokietijos
Bundestago Vidaus reikalų komiteto delegacija. Svečiai domėjosi
pokyčiais Lietuvai tapus ES nare, narystės privalumais ir trūkumais,
taip pat migracijos ir integracijos
problemomis, vizų išdavimo praktika, viešojo administravimo modernizavimu, kova
su organizuotu nusikalstamumu, nacionalinių mažumų padėtimi bei pilietybės
klausimais.
3. 2007 m.
lapkričio 7 d. Žmogaus teisių komitetas susitiko su Gruzijos vaiko
teisių gynėjais. Svečius domino vaiko teisių mechanizmas ir jo
veiksmingumas Lietuvoje. Vizito tikslas pasisemti idėjų ir gerų pavyzdžių
vystant ir tobulinant vaiko teisių apsaugos sistemą Gruzijoje
4. 2007 m.
lapkričio 22 d. Komiteto pirmininkas Arminas Lydeka ir Komiteto narė Laima
Mogenienė susitiko su Europos Tarybos tautinių mažumų apsaugos
pagrindų konvencijos patariamojo komiteto nariais, vykdančių tautinių
mažumų padėties monitoringą Lietuvoje.