PIRMASIS SKIRSNIS
Bendrosios nuostatos
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis Įstatymas nustato bendruosius žemės ūkio ir
kaimo plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo principus.
2 straipsnis. Pagrindinės Įstatymo sąvokos
1. Agrarinės aplinkosaugos politika
priemonių, saugančių ir gerinančių aplinką bei užtikrinančių aplinkai nežalingą
žemės ūkio ir maisto produktų gamybą, visuma.
2. Alternatyvi žemės ūkiui veikla bet kuri kaimo vietovėje vykdoma
veikla, nepriskirtina žemės ūkio veiklai.
3. Bazinis
pasėlių plotas bendras Lietuvos
Respublikoje auginamų pasėlių plotas, už kurį mokamos tiesioginės išmokos.
4. Ekologinis
žemės ūkis Žemės ūkio ministerijos
nustatytus reikalavimus atitinkanti žemės ūkio veiklos sistema, kurioje
pagaminami ekologiški žemės ūkio ir maisto produktai.
5. Ekologiški
žemės ūkio ir maisto produktai sertifikuoti žemės ūkio ir maisto
produktai, atitinkantys ekologiškiems žemės ūkio ir maisto produktams Žemės ūkio ministerijos nustatytus reikalavimus.
6. Eksporto
skatinimas visuma Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotų
institucijų taikomų priemonių, kuriomis siekiama sudaryti teisines ir
ekonomines žemės ūkio ir maisto produktų eksporto plėtros bei užsienio prekybos
balanso gerinimo prielaidas.
7. Gamintojų organizacija žemės ūkio veiklos subjektų įsteigtas
juridinis asmuo, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka pripažintas gamintojų
organizacija.
8. Gamybos
kvota Žemės ūkio ministerijos
nustatytas ir žemės ūkio veiklos subjektams skirstomas maksimalus žemės ūkio ir
(ar) maisto produktų gamybos kiekis. Paskirstyta kvota tampa subjekto
nuosavybe.
9.Garantinis užmokestis vienkartinis
mokestis, kurį paskolų gavėjas moka paskolos garantui už garantijos suteikimą
bankui.
10. Intervencinė
kaina žemės ūkio ir maisto produktų intervencinio pirkimo kaina.
11. Intervencinis
pirkimas Vyriausybės įgaliotos institucijos vykdomas Lietuvos Respublikos
asmenų pagamintų perteklinių žemės ūkio ir maisto produktų pirkimas, saugojimas
ir pardavimas.
12.Kaimo bendruomenė kaimo
teritorijoje gyvenantys žmonės, susieti bendrais viešaisiais poreikiais ir
interesais.
13. Kaimo plėtra kaimo vietovių gyventojų
gyvenimo kokybės gerinimas, kaimo ūkinės ir socialinės struktūros, taip pat
bendruomeninių ryšių tobulinimas siekiant užtikrinti ekonominę ir socialinę
sanglaudą, saugoti ir kurti darbo vietas kaimo vietovėse, saugoti ir puoselėti
etninę kultūrą, kraštovaizdį bei gamtinę aplinką.
14. Kompensacinė
išmoka parama pinigais, skirta kompensuoti pajamų netekimą bei atlyginti
patirtus nuostolius, atsiradusius dėl valstybės ar savivaldybių institucijų
nustatytų suvaržymų žemės ūkio veiklai, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka
tiesiogiai teikiama žemės ūkio veiklos subjektams, kurie atitinka jos skyrimą
reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.
15. Maisto
produktai pagaminti, apdoroti ar perdirbti augalininkystės,
gyvulininkystės, paukštininkystės, žvėrininkystės, bitininkystės ir
žuvininkystės produktai bei natūraliai užaugę arba užauginti miško uogos,
vaistažolės, grybai,skirti žmonių mitybai ir paruošti žmonėms vartoti.
16. Maisto
ūkis maisto produktų gamyboje ir jų pateikime vartotojams dalyvaujančių
šakų visuma, sudaranti integruotą sistemą. Į ją įeina maistinės paskirties
žemės ūkio produktų gamyba, jų perdirbimas ir prekyba bei šias šakas
aptarnaujanti sfera. Maisto ūkiui taip pat priskiriamas ir namų maisto ūkis.
17. Mažiau
palankios ūkininkauti vietovės kaimo vietovės, kuriose dėl demografinių,
aplinkosaugos, dirvožemio kokybės ir kitų gamtinių kliūčių iš žemės ūkio
veiklos gaunamos mažesnės pajamos, tačiau žemės ūkio veikla turi būti tęsiama,
kad būtų išsaugota aplinka ir pati kaimo vietovė. Mažiau palankios ūkininkauti
vietovės nustatomos Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
18. Paslaugos žemės ūkiui Žemės ūkio ministerijos patvirtintame
sąraše numatyta su žemės ūkiu susijusi veikla.
19. Privatus
intervencinis saugojimas intervencinė rinkos
reguliavimo priemonė, skatinanti asmenis Žemės ūkio ministerijos nustatyta
tvarka laikinai neteikti į rinką žemės ūkio ar maisto produktų.
20. Rezervinė gamybos kvota žemės
ūkio veiklos subjektams nepaskirstyta gamybos kvotos dalis, taip pat Žemės ūkio
ministerijos nustatyta tvarka žemės ūkio veiklos subjektų grąžinta gamybos
kvota ar jos dalis.
21. Tiesioginė
išmoka parama pinigais, skirta pajamų lygiui palaikyti, Žemės ūkio
ministerijos nustatyta tvarka tiesiogiai teikiama žemės ūkio veiklos
subjektams, atitinkantiems jos skyrimą reglamentuojančių teisės aktų
reikalavimus.
22. Žemės ūkis ūkio šaka, apimanti žemės
ūkio veiklą.
23. Žemės ūkio ekonominės sąskaitos Europos Komisijos Statistikos
tarnybos sukurta žemės ūkio veiklos ekonominės apskaitos sistema.
24. Žemės
ūkio produktai pagaminti, apdoroti ar perdirbti augalininkystės,
gyvulininkystės, paukštininkystės, žvėrininkystės, bitininkystės ir
žuvininkystės produktai bei natūraliai užaugę arba užauginti miško uogos,
vaistažolės, grybai, skirti tiesioginiam vartojimui arba tolesniam apdorojimui
ar perdirbimui gaminant maisto produktus ar ne maisto prekes.
25. Žemės ūkio produktų apdorojimas žemės ūkio produktų paruošimas nekeičiant jų pirminės fizinės ar
cheminės sudėties.
26. Žemės ūkio produktų gamyba veikla, kurios metu yra sukuriami arba
iš gamtos išgaunami žemės ūkio produktai.
27. Žemės
ūkio produktų perdirbimas žemės ūkio produktų paruošimas pakeičiant jų
pirminę fizinę ar cheminę sudėtį.
28. Žemės
ūkio veikla veikla, apimanti žemės ūkio produktų gamybą ir apdorojimą,
savo pagamintų ir apdorotų žemės ūkio produktų perdirbimą, maisto produktų
gamybą ir šių produktų realizavimą, taip pat paslaugų žemės ūkiui teikimą.
Žemės ūkio veikla nelaikoma maisto produktų gamyba iš ne savo pagamintų ir
apdorotų žemės ūkio produktų ir šių produktų realizavimas.
29. Žemės
ūkio veiklos subjektas asmuo, įregistruotas įstatymų ar kitų teisės aktų
nustatyta tvarka ir užsiimantis žemės ūkio veikla.
aNTRASIS SKIRSNIS
ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO
PLĖTROS POLITIKA
3 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtra
1. Žemės ūkio ir kaimo plėtra ekonominiu,
ekologiniu, socialiniu ir etninės kultūros požiūriu yra valstybės prioritetinės
sritys.
2. Žemės ūkio ir kaimo plėtros valstybės politika
nustatoma Seimo ir Vyriausybės tvirtinamuose strateginiuose žemės ūkio ir kaimo
plėtros dokumentuose.
4 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos tikslai
Nustatant ir įgyvendinant valstybės žemės ūkio ir
kaimo plėtros politiką, siekiama šių tikslų:
1) sukurti orientuotą į rinką, kooperuotą,
efektyvų ir konkurencingą žemės ūkio sektorių;
2) sudarant sąlygas didėti žemės ūkio veiklos
subjektų pajamoms, užtikrinti kaimo vietovių gyventojų gyvenimo lygį
individualioms socialinėms, ekonominėms ir kultūrinėms reikmėms tenkinti;
3) tolygios ir įvairiapusės kaimo ūkinės plėtros
ir socialinės ekonominės sanglaudos kaimo vietovėse, sudarant sąlygas gerinti
kaimo vietovių gyventojų gyvenimo kokybę;
4) užtikrinti, kad į rinką būtų teikiami saugūs ir
geros kokybės bei plataus asortimento žemės ūkio ir maisto produktai;
5) plėtoti eksportą;
6) užtikrinti kuo didesnį apsirūpinimą savos
gamybos žemės ūkio ir maisto produktais;
7) plėtoti šalies subalansuotą maisto ūkį, kurio
svarbiausia integruota dalis yra žemės ūkis;
8) tausoti aplinką taikant agrarinės aplinkosaugos
bei miškininkystės priemones ir skatinti subalansuotą atsinaujinančių gamtos
išteklių naudojimą.
5 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos įgyvendinimas
1. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politiką įgyvendina
Vyriausybė, Žemės ūkio ministerija, Vyriausybės įgaliotos kitos institucijosbei savivaldybių institucijos pagal
įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją.
2. Vyriausybė iš valstybės ir savivaldybių
institucijų, visuomeninių organizacijų atstovų suformuoja patariamąją,
visuomeniniais pagrindais dirbančią instituciją Kaimo plėtros tarybą,
tvirtina jos sudėtį ir nuostatus.
3. Kaimo plėtros taryba nagrinėja svarbiausius
žemės ūkio ir kaimo plėtros klausimus, vertina, kaip įgyvendinama Žemės ūkio ir
kaimo plėtros strategija, teikia pasiūlymus Vyriausybei ir atlieka kitas savo
nuostatuose nustatytas funkcijas.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijos,
įgyvendindamos žemės ūkio ir kaimo plėtros politiką, bendradarbiauja su žemės
ūkio ir maisto produktų gamintojų, supirkėjų, perdirbėjų, žemdirbių
savivaldos ir kitų visuomeninių organizacijų, mokslo, mokymo ir konsultavimo
įstaigų atstovais.
TREČIASIS SKIRSNIS
žemės ūkio VALDYMAS
6 straipsnis. Žemės ūkio veiklos administravimas ir kontrolė
Valstybės ir savivaldybių institucijos pagal joms
įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją administruoja ir
kontroliuoja šias žemės ūkio veiklos sritis:
1) žemės ūkio ir maisto produktų rinkos
reguliavimo priemonių įgyvendinimo;
2) žemės ūkio ir kaimo plėtros rėmimo;
3) žemės ūkio ir maisto produktų kokybės ir saugos
užtikrinimo;
4) ekologiškų žemės ūkio ir maisto produktų
sertifikavimo;
5) augalų sveikatingumo, apsaugos priemonių
pateikimo į rinką ir naudojimo;
6) augalų sėklininkystės;
7) veterinarijos reikalavimų užtikrinimo;
8) žemės ūkio ir maisto atliekų tvarkymo;
9) gyvulių, paukščių, žvėrelių, žuvų, bičių
veislininkystės;
10) pašarų ir pašarų priedų gamybos, tiekimo į
rinką, naudojimo, kokybės ir saugos;
11) racionalaus ir tausojančio žemės naudojimo;
12) melioracijos sistemų ir hidrotechnikos
įrenginių statybos ir eksploatavimo darbų planavimo, organizavimo ir
priežiūros;
13) žemės ūkio technikos saugos;
14) kitas teisės aktuose numatytas sritis.
7 straipsnis.
Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos ekonominis reguliavimas
1.
Vyriausybė ar jos įgaliota institucija šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka:
1) ekonominėmis priemonėmis reguliuoja žemės ūkio ir
maisto produktų gamybą;
2) moka tiesiogines ir kompensacines išmokas;
4) skatina eksportą ir nustato eksporto bei importo
tvarką.
2.
Vyriausybė ar jos įgaliota institucija kasmet iki birželio 1 dienos paskelbia
kitų metų svarbiausių žemės ūkio ir maisto produktų gamybos kvotas, remiamus
kiekius bei intervencines kainas.
8 straipsnis. Kai kurių žemės ūkio ir maisto
produktų gamybos ekonominisreguliavimas
1.
Žemės ūkio ir maisto produktų gamybą tiesiogiai ir netiesiogiai reguliuoja
Žemės ūkio ministerija šiomis ekonominėmis priemonėmis:
1)
žemės ūkio veiklos subjektams paskirstydama pieno, cukraus, bulvių krakmolo,
sausųjų pašarų, linų pluošto gamybos kvotas;
2)
nustatydama bazinį pasėlių plotą, gyvulių skaičių, gyvulių tankumą,
skaičiuojant pagal pašarinių pasėlių plotą, ir produktyvumą, už kuriuos mokamos
tiesioginės išmokos. Pažeidus šias paramos teikimo sąlygas, šio Įstatymo 9
straipsnyje numatytos tiesioginės išmokos proporcingai mažinamos.
2.
Gamybos kvotas administruoja Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio
ministerijos ir savivaldybių institucijos.
9 straipsnis. Tiesioginės ir kompensacinės
išmokos
1.
Siekiant palaikyti žemės ūkio veiklos subjektų pajamų lygį ar kompensuoti
pajamų netekimą, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka žemės ūkio veiklos
subjektams mokamos tiesioginės ar kompensacinės išmokos.
2.
Tiesioginės išmokos mokamos už pasėlių plotus, už gyvulius arba kitais Žemės
ūkio ministerijos nustatytais pagrindais. Papildomai tiesioginės išmokos
mokamos ekologiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamintojams.
3.
Kompensacinės išmokos mokamos žemės ūkio veiklos subjektams, kurie nutraukia
gamybą ir perduoda savo kvotą ar jos dalį į rezervinę gamybos kvotą, ir kitais
Žemės ūkioministerijos nustatytais pagrindais. Taip pat kompensuojami
nuostoliai, atsiradę dėl valstybės arsavivaldybių institucijų nustatytų
žemės ūkio veiklos suvaržymų. Papildomai kompensacinės išmokos mokamos žemės
ūkio veiklos subjektams mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse ir vietovėse su
aplinkosaugos apribojimais. Vietoves su aplinkosaugos apribojimais nustato
Vyriausybės įgaliota institucija.
4.
Tiesiogines ir kompensacines išmokas administruoja Nacionalinė mokėjimo
agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.
10 straipsnis. Intervencinis pirkimas ir
kitos intervencinės priemonės
1.
Siekiant, kad dėl tam tikrų žemės ūkio ar maisto produktų pertekliaus arba dėl
kitų objektyvių priežasčių šių produktų kainos nenukristų žemiau Vyriausybės
nustatyto lygio, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka vykdomas
intervencinis pirkimas.
2.
Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka taikomos ir kitos intervencinės
priemonės:
1)
privatus intervencinis saugojimas;
2)
gamintojų organizacijos kai kurių žemės ūkio ir maisto produktų nepateikimas į
rinką;
3)
žemės ūkio produktų perdirbimo parama;
4)
žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimo vidaus rinkoje parama, kad šių
produktų suvartojimo lygis pasiektų suvartojimo lygį Europos Sąjungos
valstybėse.
3. Parama krakmolo gamybos įmonėms teikiama tik
tuomet, jeigu šios įmonės laikosi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
nustatytos minimalios krakmolo gamybai skirtų bulvių supirkimo kainos.
4. Intervencinį pirkimą ir kitas intervencines
priemones administruoja Žemės ūkio ministerijosįgaliota institucija.
11 straipsnis. Žemės ūkio ir maisto
produktų eksporto skatinimas ir importas
1. Žemės ūkio ir maisto produktų eksporto ir
importo tvarką nustato Vyriausybė.
2. Siekiant sukurti palankią aplinką žemės ūkio ir
maisto produktų eksportui plėtoti, Vyriausybės nustatyta tvarka vykdomos
eksporto skatinimo programos ir priemonės. Vykdant eksporto skatinimo
programas, stebimas prekybos balansas, atliekami vidaus, užsienio prekybos bei
kiti tyrimai. Eksporto skatinimo priemones administruoja Vyriausybės įgaliotos
institucijos.
3. Vyriausybė, skatindama žemės ūkio ir maisto produktų
eksportą:
1) palankiose šių produktų eksportui valstybėse
steigia prekybos atstovybes;
2) teikia paramą šių produktų eksportuotojams,
steigiantiems užsienio valstybėse didmenines bazes, sandėlius, parduotuves
Lietuvoje pagamintai produkcijai laikyti ir ja prekiauti;
3) teikia paramą mokslo įstaigoms ir ūkio
subjektams, kuriantiems naujus geros kokybės, konkurencingus žemės ūkio ir
maisto produktus.
4. Importuojami žemės ūkio ir maisto produktai
turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus saugos, kokybės,
fitosanitarijos, veterinarijos, veislininkystės ir kitus reikalavimus.
5. Žemės ūkio ir maisto produktų importuotojai yra
registruojami įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
12 straipsnis. Saugos ir kokybės reikalavimai
1. Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal joms
įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją tvirtina žemės ūkio ir
maisto produktų saugos ir kokybės, jų vertinimo reikalavimus, tyrimo procedūras
ir metodus, kontrolės tvarką.
2. Lietuvoje pagamintų, importuojamų ir
eksportuojamų žemės ūkio ir maisto produktų saugą ir kokybę tikrina Vyriausybės
įgaliotos institucijos pagal joms įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą
kompetenciją.
3. Žemės ūkio ir maisto produktų sauga ir kokybė
kontroliuojama visuose gamybos, apdorojimo, perdirbimo, laikymo, gabenimo,
supirkimo ir realizavimo etapuose.
4. Asmenys, gaminantys, apdorojantys,
perdirbantys, laikantys, gabenantys ir realizuojantys žemės ūkio ir maisto
produktus, privalo sudaryti sąlygas Vyriausybės įgaliotų institucijų
pareigūnams tikrinti šių produktų saugą ir kokybę.
13 straipsnis. Ekologinio žemės ūkio
ekonominis reguliavimas
1.
Žemės ūkio ministerija, formuodama ekologinio žemės ūkio politiką, nustato:
1)
ekologiškiems žemės ūkio ir maisto produktams keliamus reikalavimus;
2)
ekologinio žemės ūkio informacinės sistemos steigimo ir administravimo tvarką;
3)
institucijas, sertifikuojančias ekologiškus žemės ūkio ir maisto produktus bei
kontroliuojančias jų gamybos procesą (toliau sertifikavimo įstaigos);
4)
ekologinio žemės ūkio sertifikavimo įstaigų veiklos priežiūros ir kontrolės
tvarką.
2.
Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka taikomos ekologinio žemės ūkio
skatinimo priemonės.
3.
Sertifikavimo įstaigos renka teisės aktų nustatytus duomenis apie žemės ūkio
veiklos subjektus ir kitus asmenis, gaminančius ir perdirbančius ekologiškus
žemės ūkio ir maisto produktus.
14 straipsnis. Agrarinės aplinkosaugos
reguliavimas
Kraštovaizdžiui,
biologinei įvairovei ir kitiems gamtos komponentams išsaugoti Vyriausybės įgaliotos
institucijos:
1)
rengia ir tvirtina agrarinės aplinkosaugos programas bei koordinuoja jų
įgyvendinimą;
2)
rengia pažangaus ūkininkavimo taisykles bei rekomendacijas, numato jų
įgyvendinimo tvarką;
3)
organizuoja taršos, susidarančios dėl žemės ūkio veiklos, mažinimo programų
įgyvendinimą;
4)
kompensuoja išlaidas, kurias žemės ūkio veiklos subjektai skiria gamtosaugos ir
kraštovaizdžio saugojimo priemonėms įgyvendinti;
5)
skatina žemės ūkio veiklos subjektus, taikančius didesnius negu privalomieji aplinkosaugos
reikalavimus.
15 straipsnis. Valstybės remiamos žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimo
skatinimo programos
1.
Siekiant skatinti žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimą, Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos nustatyta tvarka vykdomos valstybės remiamos šių
produktų suvartojimo skatinimo programos.
2.
Valstybės remiamos žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimo skatinimo
programos apima visuomenės informavimą, reklamą, mugių ir parodų organizavimą,
dalyvavimą jose, pieną mokykloms ir kitas priemones, skatinančias vartoti tam
tikrus žemės ūkio ir maisto produktus.
3. Valstybės remiamas žemės ūkio ir maisto produktų
suvartojimo skatinimo programas tvirtina ir jų įgyvendinimo priežiūrą vykdo
Vyriausybės įgaliota institucija.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
Paramos KAIMO PLĖTRAi
kryptys
16 straipsnis. Paramos kaimo plėtrai kryptys
1. Parama kaimo plėtrai teikiama pagal šias
kryptis:
1) parama
asmenims, investuojantiems į žemės ūkio veiklą;
2) parama jauniesiems
ūkininkams įsikurti;
3) parama mokslui,
konsultavimui, mokymui;
4) parama asmenims,
nutraukiantiems žemės ūkio veiklą;
5) parama asmenims,
ūkininkaujantiems mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse;
6) parama agrarinei
aplinkosaugai;
7) parama žemės ūkio
produktų rinkodaros ir perdirbimo sąlygoms gerinti;
8) parama apželdinimui mišku
ir miško priežiūrai;
9) parama kaimo vietovių keliams ir elektros
linijoms tiesti bei naudoti, vandentvarkai, socialinei
infrastruktūrai gerinti, paveldui išsaugoti ir kitoms kaimo vietovių pertvarkymo priemonėms įgyvendinti;
10) parama žemės gerinimui
bei žemės sklypų pertvarkymui;
11) parama alternatyviai
žemės ūkiui veiklai plėtoti;
12) parama kooperacijos plėtrai;
13) parama kaimo vietovėse esantiems žemės ūkio
pastatams ir statiniams rekonstruoti bei įgyvendinti programoms, apimančioms
tokių pastatų ir statinių pritaikymą, panaudojimą žemės ūkio ir alternatyviai
žemės ūkiui veiklai plėtoti;
14) parama žemdirbių savivaldos plėtrai, kaimo bendruomenių ir kitai vietinei iniciatyvai
skatinti;
15) taikomos kitos kaimo plėtrai svarbios
priemonės Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka.
2. Parama apželdinimui
mišku ir kaimo vietovių pertvarkymui teikiama atsižvelgiant į kaimo vietovių
žemėtvarkos projektus.
3. Konkrečias kaimo plėtros priemones ir jų
finansavimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos.
4. Kaimo plėtros priemonės įtraukiamos į regiono
plėtros planus.
PENKTASis SKIRSNIS
PARAMA ŽEMĖS ŪKIUI IR KAIMO PLĖTRAI
17 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros rėmimas
1. Parama žemės ūkiui ir kaimo plėtrai teikiama iš
nacionalinio biudžeto lėšų, Europos Sąjungos specialiųjų ir kitų paramos fondų
lėšų, privačių ir kitų lėšų.
2. Parama žemės ūkiui ir kaimo plėtrai teikiama
pagal šį Įstatymą ir Seimo bei Vyriausybės tvirtinamų strateginių žemės ūkio ir
kaimo plėtros dokumentų nustatytus finansavimo prioritetus.
3. Paramą iš žemės ūkiui ir kaimo plėtrai skirtų
lėšų gali gauti asmenys, atitinkantys paramos skyrimą reglamentuojančių teisės
aktų reikalavimus.
4. Žemės ūkio veiklos subjektams, kurių metinės
pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų
pajamų, taikomi įstatymų nustatyti lengvatiniai apmokestinimo tarifai. Pajamų
dalies, kuri gaunama iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodiką nustato Vyriausybės
įgaliota institucija.
5. Dėl pasėlių plotų ir gyvulių skaičiaus ribojimų
atsiradusi nenaudojama žemė neapmokestinama.
6. Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją tvarką ir
sąlygas nustato atskiras įstatymas.
18 straipsnis. Paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai administravimas
1. Europos Sąjungosparamos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšas administruoja bei
jų mokėjimo ir kontrolės funkcijas atlieka Nacionalinė mokėjimo agentūra prie
Žemės ūkio ministerijos ir kitos Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos ir
Europos Bendrijų Komisijos akredituotos institucijos.
2. Valstybės paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai
lėšas administruoja Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos
ir kitos Vyriausybės įgaliotos institucijos.
19 straipsnis. Nuostolių
ir draudimo įmokų kompensavimas
1. Valstybei įstatymų nustatytais
administraciniais metodais pritaikius žemės ūkio veiklos suvaržymus aplinkos
apsaugos, fitosanitarijos, gyvūnų ligų prevencijos ir likvidavimo tikslais, nuostoliai kompensuojami Žemės ūkio ministerijos
nustatyta tvarka.
2. Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka iš
dalies kompensuojamos pasėlių, gyvūnų, žemės ūkio technikos ir gamybinių
pastatų draudimo nuo nepalankių gamtinių sąlygų ar kitų draudiminių įvykių
draudimo įmokos.
3. Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka
teikiama parama žemės ūkio veiklos subjektams, kurie dėl gaisrų, užkrečiamųjų
ligų, gamtos stichinių nelaimių iš dalies arba visiškai prarado pastatus, žemės
ūkio techniką, įrengimus, gyvulius ir paukščius.
20 straipsnis. Paskolų palūkanų ir
garantinio užmokesčio kompensavimas
Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra
kompensuojama dalis paskolų palūkanų, dalis bankui įkeičiamo už paskolų lėšas
įsigyto turto draudimo įmokų, dalis garantinio užmokesčio.
21 straipsnis. Veislininkystės ir
veislinės medžiagos įsigijimo rėmimas
Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra
remiama gyvulių veislininkystė bei teikiama parama produktyvių augalų, gyvulių,
paukščių ir žuvų veislinei medžiagai įsigyti.
22 straipsnis. Parama kooperacijos plėtrai
1. Valstybės tikslinis
finansavimas Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka skiriamas kooperatinėms
bendrovėms (kooperatyvams), užsiimančioms žemės ūkio ir (ar) alternatyvia žemės
ūkiui veikla.
2. Kooperatinėms
bendrovėms (kooperatyvams), užsiimančioms žemės ūkio ir (ar) alternatyvia žemės
ūkiui veikla, teikiamos mokesčių lengvatos, lengvatinės ir (ar) beprocentės
paskolos.
3. Gerindama žemės ūkio veiklos subjektų verslo
kreditavimo sąlygas, valstybė iš savo išteklių skiria ilgalaikę beprocentę
paskolą kredito institucijoms, veikiančioms kooperacijos pagrindais, stiprinti
ir plėtoti.
4. Paramos gamintojų organizacijoms teikimo tvarką
nustato Žemės ūkio ministerija.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
ŽEMĖS ŪKIO STATISTIKA IR INFORMACInė sistema
23 straipsnis. Žemės ūkio oficialioji statistika
1. Žemės ūkio oficialiąją statistiką, vadovaudamosi Statistikos
įstatymu, organizuoja Vyriausybės įgaliotos institucijos.
2.
Žemės ūkio konkurencingumui tirti, žemės
ūkyje sukurtai pridėtinei vertei bei žemės ūkio veiklos subjektų iš žemės ūkio
veiklos gautoms pajamoms apskaičiuoti Vyriausybės įgaliotos institucijos
sudaro žemės ūkio ekonomines sąskaitas.
24 straipsnis. Žemės ūkio surašymai
1.
Siekiant surinkti išsamius duomenis apie šalies žemės ūkį, atliekami žemės ūkio
surašymai.
2.
Surašymų metu surašomi privačios žemės savininkai ir žemės ūkio veiklos
subjektai. Surašymų metu renkami duomenys apie žemę ir jos naudojimą, gyvūnų
skaičių, turimus pastatus ir žemės ūkio techniką, darbo jėgą ir jos naudojimą,
pajamas ir išlaidas.
3.
Surašomi asmenys privalo pateikti surašymo lape reikalaujamus duomenis.
4.
Surašymų metu gauti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti panaudoti tik
suvestiniams duomenims gauti.
5.
Žemės ūkio surašymų tvarką ir periodiškumą nustato Vyriausybė.
25 straipsnis. Integruota administravimo ir kontrolės sistema
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama
užtikrinti efektyvų valstybės ir Europos Sąjungos paramos žemės ūkiui ir kaimo
plėtrai lėšų administravimą, steigia integruotą administravimo ir kontrolės
sistemą.
2. Integruotą administravimo ir kontrolės sistemą
sudaro:
1) žemės sklypų tapatybės nustatymo ir registravimo
sistema, susidedanti iš grafinių ir atributinių duomenų;
2) gyvulių tapatybės nustatymo ir registravimo
sistema, susidedanti iš raidinių skaitmeninių simbolių;
3) paraiškos paramai gauti;
4) integruota kontrolės sistema;
5) kompiuterinės duomenų bazės.
3. Integruotos administravimo ir kontrolės sistemos
steigimo ir administravimo tvarką nustato Žemės ūkio ministerija.
26 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo verslo registras
1.
Vyriausybė, siekdama užtikrinti tinkamą tiesioginių išmokų, paramos kaimo
plėtrai ir kitų paramos rūšių administravimą ir kontrolę, steigia žemės ūkio ir
kaimo verslo registrą.
2.
Registro paskirtis ir objektas nustatomi registro nuostatuose. Registro
nuostatus tvirtina Vyriausybė.
3.
Registro tvarkymo ir duomenų teikimo
valstybės registrams funkcijos pavedamos Vyriausybės įgaliotai institucijai bei
savivaldybėms.
27 straipsnis. Ūkių apskaitos duomenų
tinklas
1.
Siekdamos sukaupti informaciją, reikalingą žemės ūkio ir kaimo plėtros
politikai formuoti, Vyriausybės įgaliotos institucijos kasmet atlieka
savanoriškus žemės ūkio veiklos subjektų ūkinės-finansinės veiklos rezultatų
tyrimus ir plėtoja ūkių apskaitos duomenų tinklą.
2. Ūkių apskaitos duomenų tinklui sukurti būtinų
duomenų sąrašą, šių duomenų rinkimo, analizės ir naudojimo tvarką nustato Žemės
ūkio ministerija.
28 straipsnis. Žemės ūkio ir maisto
produktų rinkos informacinė sistema
1. Siekdamos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos
reguliavimo priemonių efektyvumo, Vyriausybės įgaliotos institucijos tiria
žemės ūkio ir maisto produktų rinką ir plėtoja jos informacinę sistemą.
2. Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos
informacinei sistemai sukurti būtinų duomenų sąrašą, šių duomenų rinkimo,
analizės ir naudojimo tvarką nustato Žemės ūkio ministerija.
29 straipsnis. Informacijos teikimas ir naudojimas
1. Norint kontroliuoti, ar laikomasi teisės aktų,
reglamentuojančių paramą žemės ūkiui ir kaimo plėtrai, bei užtikrinti rinkos
reguliavimo priemoniųįgyvendinimą, atsakingos valstybės
ir savivaldybių institucijos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka
pagal kompetenciją turi teisę gauti informaciją iš žemės ūkio veiklos subjektų.
2. Atsakingos valstybės ir savivaldybių institucijos užtikrina, kad
pateikta informacija bus naudojama tik pagal įstatymų ir kitų teisės aktų
nustatytą paskirtį.
septintasis SKIRSNIS
Baigiamosios nuostatos
30 straipsnis. Atsakomybė už Įstatymo pažeidimus
Asmenys, pažeidę šio Įstatymo reikalavimus, atsako
įstatymų nustatyta tvarka.
31 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei
1. Iki šio Įstatymo įsigaliojimo Vyriausybė
paskiria įgaliotąsias institucijas ir parengia įstatymus bei kitus teisės
aktus, reikalingus šio Įstatymo nuostatoms įgyvendinti.
2. Vyriausybė kasmet iki gegužės 1 dienos pateikia
Seimui šio Įstatymo įgyvendinimo ataskaitą.
32 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
1. Įstatymas, išskyrus 17 straipsnio 5 dalį,įsigalioja
nuo 2003 m. sausio 1 d.
2. Įstatymo 17 straipsnio 5 dalis įsigalioja nuo
Lietuvos Respublikos įstojimo į Europos Sąjungą dienos.
3. Šiam Įstatymui įsigaliojus, netenka galios:
1) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių
santykių valstybinio reguliavimo įstatymas (Žin., 1995, Nr. 1-5);
2) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių
santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 2, 4, 8, 9 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 116-2694);
3) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių
santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 6, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo
įstatymas (Žin., 1997, Nr. 96-2429);
4) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių
santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 2, 4, 5, 6, 9, 14 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymas (Žin., 2000, Nr. 30-828);
5) Lietuvos Respublikos valstybės paramos
besikuriantiems ūkininkams įstatymas (Žin., 1999, Nr. 45-1434).
Skelbiu šį Lietuvos
Respublikos Seimo priimtą įstatymą.