Apie Ekonomikos komiteto 2008-05-21 posėdį

EN  FR

Ekonomikos komiteto 2008-05-21 posėdyje:

 

1. SVARSTYTA. Seimo narių A.Endzino, J.Veselkos 2008-05-14 pasiūlymai Prekybinės laivybos įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XP-2078(5).

 

NUTARTA: nepritarti Seimo narių pasiūlymui.

Balsavimo rezultatai: “už” –, “prieš” –0, “susilaikė” –5.

           

2. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-1627(2).

 

NUTARTA: 1. Iš esmės pritarti Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui (XP-1627(2);

2. Atsižvelgiant į tai, kad šiame įstatymo projekte (XP-1627(2))  ir Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo projekte (XP-2438(2)) dalis siūlomų pakeitimų yra tiems patiems įstatymo straipsniams,  remiantis Seimo statuto 137 str. nuostatomis sujungti minėtų įstatymų projektų nuostatas į vieną įstatymo projektą;

3. Pritarti komiteto patobulintam Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo projektui XP-2438(3).

            4. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai: “už” –8, “prieš” –1, “susilaikė” –0.

 

3. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-2388.

 

NUTARTA: 1. Atsižvelgiant į Seimo statuto 137 str. nuostatas bei Sveikatos reikalų komiteto pasiūlymą kartu su šiuo įstatymo projektu svarstyti Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų projektus Nr. XP-2473 ir XP-2388, kuriuose siūloma riboti prekybą alkoholiniais gėrimais degalinėse,  sujungti Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-1627) ir Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-2388) nuostatas.

2. Pritarti komiteto patobulintam Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-1627(2))

3. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

4. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo projektas XP-2438.

 

NUTARTA:  1. Atsižvelgiant į tai, kad šiame įstatymo projekte (XP-2438(2)) ir Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte (XP-1627(2) dalis siūlomų pakeitimų yra tiems patiems įstatymo straipsniams, o Ekonomikos komitetas šių įstatymų projektų svarstymui paskirtas pagrindiniu, apjungti minėtų įstatymų projektų nuostatas į vieną įstatymo projektą ir jį pateikti Seimui;

2. Pritarti komiteto patobulintam Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo projektui XP-2438(3).

3. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

5. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 2, 17, 18, 22, 29, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei IV skyriaus III skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas XP-2473.

 

NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai: “už”- 7, “prieš” – 0, “susilaikė” –1.

 

6. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo papildymo 28(1) straipsniu įstatymo projektas XP-2508.

 

NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo nario E.Žakario pasiūlymo nuostatas, kurioms pritarė komitetas.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

7. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1746A.

 

NUTARTA: 1. Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Sveikatos apsaugos ministerijos, Nacionalinės sveikatos tarybos ir Nacionalinės tabako ir kontrolės koalicijos pastabas ir pasiūlymus, taip pat į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateikė Tabako kontrolės įstatymo 10, 11, 12, 19 ir 26  straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą XP-2439, kuriame pateikta išsamesnė 19 str. formuluotė, pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui nepritarti pateiktam įstatymo projektui.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai: “už” 2, “prieš” – 2, “susilaikė” – 2 .

 

8. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-1746 2A.

 

NUTARTA: Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 10, 11, 12, 19 ir 26  straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto XP-2439 nuostatas bei atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Saulius Lapėnas.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

9. SVARSTYTA.  Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XP-1823.

 

NUTARTA:1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo  įstatymo projekto XP-2507  nuostatas bei atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Saulius Lapėnas.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

10. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo įstatymo projektas XP-2507.

 

NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio papildymo ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto XP-1823  nuostatas bei atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

11. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 10, 11, 12, 19 ir 26  straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-2439.

 

NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP-1746(2A) nuostatas.

2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Saulius Lapėnas.

Balsavimo rezultatai: “už” –6 , “prieš” – 0, “susilaikė” – 1 .

 

12. SVARSTYTA. Dėl Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos ir kitų asocijuotų verslo struktūrų 2008-03-17 rašto “Dėl didžiųjų prekybos tinklų piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi”.

 

Kalbėjo: B.Vėsaitė, D.Arlauskas, A.Mačiulytė, R.Stanikūnas, S.Lapėnas, V.Muntianas, J.Veselka, J.Razma, M.Busilas, A.Mackevičius, G.Jasinskas.

 

Komiteto posėdyje LVDK generalinis direktorius Danas Arlauskas  tvirtino, kad tiekėjus gniuždo vidutiniškai 80 dienų trunkantis atsiskaitymo laikotarpis su tiekėjais, kai šalyje yra dviženklė infliacija. Ūkio ministerijos sekretorė Alina Mačiulytė komiteto posėdyje paaiškino, kad LR Vyriausybės  sudaryta darbo grupė „nuodugniai išanalizavo taikomus antkainius ir nustatyta, kad visuose prekybos tinkluose jie skiriasi tiems patiems maisto produktams“. Jos teigimu, didieji mažmenininkai konkuruoja tarpusavyje. „Maxima LT“ generalinis direktorius Gintaras Jasinskas  posėdyje paminėjo, kad prekybos tinklas turi 700 tiekėjų iš Lietuvos, o iš jų yra 70 įmonių, su kuriomis atsiskaitymo terminas yra daugiau kaip 80 dienų. Posėdyje buvo atkreiptas dėmesys, kad tiekėjų ir didžiųjų parduotuvių santykiai prieš porą metų vis dėlto nepradėti reguliuoti įstatymais, todėl kad patys rinkos dalyviai pasirašė Geros verslo praktikos kodeksą.  Tačiau 2008 metų pradžioje didžiausią mažmeninės prekybos tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ vienašališkai nusprendė pasitraukti ir nebesilaikyti šio kodekso. Sprendimą prekybos tinklas motyvavo siekiu klientams pateikti geriausias kainas.

Komitetas konstatavo, kad reikia labiau subalansuoti stambių, vidutinių, mažų ir labai mažų įmonių veiklos sąlygas, užtikrinti joms  galimybę efektyviai konkuruoti rinkoje ir siekti, kad didieji prekybos tinklai nepiktnaudžiautų turima rinkos galia, kad būtų apsaugoti teisėti tiekėjų, smulkiojo ir vidutinio verslo interesai ir galiausiai, kad būtų sudarytos prielaidos optimaliam maisto produktų ir kitų kasdieninės paklausos prekių kainų formavimuisi.

Komitetas  atsižvelgdamas  į tai, kad priimtas savireguliacijos dokumentas – Prekybos tinklų geros verslo praktikos kodeksas iš esmės nepagerino mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų ekonominių santykių situacijos, kad susirūpinimą dėl prekybos centrų tinklų piktnaudžiavimo turima rinkos galia Europos Sąjungoje išreiškė ir Europos Parlamentas (siūlydamas  Europos Komisijos Konkurencijos generaliniam direktoratui ieškoti priemonių, kaip nuo to apsaugoti gamintojus ir vartotojus), komitetas paragino Vyriausybę neatidėliojant parengti įstatymus, draudžiančius prekybos tinklams piktnaudžiauti turima rinkos galia tiekėjų atžvilgiu ir skatinančius konkurenciją mažmeninėje prekyboje. Taip pat siekiama atnaujinti 2005 metais Ūkio ministerijos parengtą Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo koncepciją ir priimti naują įstatymą.

 

NUTARTA:

Siekiant subalansuoti stambių, vidutinių, mažų ir labai mažų įmonių veiklos sąlygas ir užtikrinti joms  galimybę efektyviai konkuruoti rinkoje,

siekiant, kad didieji prekybos tinklai nepiktnaudžiautų turima rinkos galia, kad būtų apsaugoti teisėti tiekėjų, smulkiojo ir vidutinio verslo interesai ir galiausiai, kad būtų sudarytos prielaidos optimaliam maisto produktų ir kitų kasdieninės paklausos prekių kainų formavimuisi,

atsižvelgiant į tai, kad priimtas savireguliacijos dokumentas – Prekybos tinklų geros verslo praktikos kodeksas iš esmės nepagerino mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų ekonominių santykių situacijos,

atsižvelgiant į tai, kad susirūpinimą dėl prekybos centrų tinklų piktnaudžiavimo turima rinkos galia Europos Sąjungoje išreiškė ir Europos Parlamentas, siūlydamas  Europos Komisijos Konkurencijos generaliniam direktoratui ieškoti priemonių, kaip nuo to apsaugoti gamintojus ir vartotojus, pasiūlyti Vyriausybei:

1) ne vėliau kaip iki 2008 m. rugsėjo 1 d. parengti Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo  projektą ir pateikti jį Seimui;

2) neatidėliojant parengti Konkurencijos įstatymo pataisų projektą, kuriame būtų numatyta  sudaryti teisines prielaidas veiksmingesnei sąžiningos konkurencijos apsaugai ir užtikrinti veiksmingesnį ir efektyvesnį dominuojančios padėties atskirose rinkose  nustatymą;

3) kartu su  Konkurencijos taryba iki 2008 m. birželio 20 d. atlikti būtiniausių maisto produktų mažmeninių kainų struktūros (nuo gamintojo iki vartotojo)  ir didžiųjų prekybos tinklų atsiskaitymo su tiekėjais už pateikus maisto produktus terminų analizę ir pateikti ją Ekonomikos komitetui.

Balsavimo rezultatai: “už” – 6, “prieš” – nėra, “susilaikė” – 3.

 

13. SVARSTYTA. Dėl naftos produktų kainų didėjimo

 

            Kalbėjo: B.Vėsaitė, J.Veselka, S.Lapėnas, A.Endzinas, A.Ignotas, R.Stanikūnas, M.Palijanskas, M. Mroczkowski.

 

Ūkio ministerijos sekretorius Anicetas Ignotas pateikė informaciją apie situaciją Baltijos šalių naftos produktų rinkoje 2007 metais, naftos produktų tiekimą ir degalų bei mazuto sunaudojimą Lietuvoje, kaip formuojamos naftos produktų didmeninės kainos, kokie akcizai taikomi naftos produktams Lietuvoje, kaip keitėsi dyzelino kainos degalinėse šiais metais, apie benzino ir dyzelino mažmeninių kainų skirtumus Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje, naftos produktų importo ypatumus, valstybės atsargų kaupimo tvarką ir finansavimo principus ir kt. Ūkio ministerijos pateiktose išvadose teigiama, jog: naftos produktų kaina daugiausiai priklauso nuo naftos kainos ir mokesčių (naftos ir jos perdirbimo kaina - 49% benzinui, 57 %  dyzelinui; mokesčiai - 43 % benzinui ir 37 % dyzelinui); AB “Mažeikių nafta” užima dominuojančią padėtį tiekiant naftos produktus Lietuvos vartotojams (2008 m. 87% dyzelino ir 100% benzino rinkos), todėl rinkos kainas nulemia jos taikomos kainos; AB “Mažeikių nafta” kainas nustato importo pariteto pagrindu, t.y. ji nustato pardavimo kainas šiek tiek mažesnes nei jos būtų importuojant produktus iš kaimyninių valstybių; valstybės naftos produktų kaupimas nedaro esminės įtakos importui. ŪM vertinimais, pastoviai naftos produktų importu užsiimančioms įmonėms kaupimas kainuoja apie 2-3 cnt/1 ltr (pagal 2007 -2008 m. faktą); naftos produktų kainoms esminės įtakos nedaro kokybės reikalavimai, nes pagrindiniai kokybės reikalavimai visose ES šalyse yra vienodi ir reguliuojami direktyvomis bei ES standartais; teisės aktai nenumato naftos produktų kainų reguliavimo.

Posėdžio metu buvo konstatuota, kad per 2008 metų penkis mėnesius įvyko labai ženklus kuro kainų augimas Lietuvos rinkoje, jog Lietuvos rinkoje kuro kainos yra didesnės už kuro kainas Latvijoje, Estijoje ir kitose kaimyninėse valstybėse, o tai rodo, kad Lietuvos rinkoje yra trukdžiai varžantys konkurenciją ir iškreipiantys laisvos rinkos principus. Posėdžio metu nuomonės išsiskyrė. Komiteto pirmininkės nuomone, reikėtų didinti konkurencingumą ir jei būtų įgyvendinti visi siūlymai, degalų kaina galėtų  sumažėti net apie 7 proc.

Ekonomikos komitetas nutarė pasiūlyti Vyriausybei kuo skubiau įvertinti ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti dyzelinui „Arctis“ taikomus kokybės reikalavimus arba sudaryti konkurencines sąlygas, leidžiančias importuoti kitokių standartų dyzeliną ir benziną, įvertinti ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti būtinus turėti kuro rezervus kuro importuotojams bei kreiptis į Europos Komisiją dėl importo muitų benzinui iš trečiųjų šalių panaikinimo.

 

NUTARTA: Pasiūlyti Vyriausybei kuo skubiau:

1. Įvertinti ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti žiemą naudojamam dyzelinui taikomus kokybės reikalavimus arba sudaryti konkurencines sąlygas, leidžiančias importuoti kitokių standartų dyzeliną ir benziną;

2. Įvertinti ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti būtinus turėti kuro rezervus kuro importuotojams;

3. Kreiptis į Europos Komisiją dėl importo muitų benzinui iš trečiųjų šalių panaikinimo.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

14. SVARSTYTA. Lietuvos Respublikos Konkurencijos tarybos 2007 metų darbo ataskaita.

 

NUTARTA: 1. Pritarti Konkurencijos tarybos 2007 metų darbo ataskaitai;

2.  Pasiūlyti Konkurencijos tarybai:

- stiprinti Konkurencijos tarybos administracinius gebėjimus ir tuo tikslu teikti Seimui, Vyriausybei reikalingų teisės aktų projektus;

- aktyviau savo iniciatyva atlikti tyrimus, saugant sąžiningos konkurencijos laisvę, vykdant įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytą kontrolę.  

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

15. SVARSTYTA. Seimo nario P.Vilko 2008-05-19 pasiūlymai ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2008-05-20 išvada Įmonių bankroto įstatymo 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13(1), 18, 20, 21, 22, 23, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36 ir 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo priedu įstatymo projektui XP-2850(3).

 

NUTARTA: 1. Pritarti Seimo nario P.Vilko pirmajam pasiūlymui pakeisti projekto 9 straipsnio 16 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 12 dalimi.

 Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            2. Pritarti Seimo nario P.Vilko antrajam pasiūlymui pakeisti projekto 9 straipsnio 17 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 13 dalimi.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            3. Pritarti Seimo nario P.Vilko trečiajam pasiūlymui pakeisti projekto 9 straipsnio 18 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 14 dalimi.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            4. Pritarti Seimo nario P.Vilko ketvirtajam pasiūlymui pakeisti 9 straipsnio 19 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 15 dalimi.

            Balsavimo rezultatai: “už” – 5, “prieš” – 0, “susilaikė” – 2.

            5. Pritarti Seimo nario P.Vilko penktajam pasiūlymui pakeisti projekto 9 straipsnio 20 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 16 dalimi.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            6. Pritarti Seimo nario P.Vilko šeštajam pasiūlymui pakeisti 9 straipsnio 23 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 19 dalimi.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            7. Pritarti Teisės departamento pastabai pakeisti 9 straipsnio 2 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalį.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

16. SVARSTYTA. Pasirengimas Darbo kodekso 162(1)  straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP-1423A svarstymui.

 

NUTARTA: Komiteto išvadų rengėjais paskirti B.Vėsaitę, S.Girdauską,  komiteto patarėją G.M.Pajuodienę.

Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008