Ekonomikos komiteto 2008-05-21 posėdyje:
1. SVARSTYTA. Seimo narių A.Endzino, J.Veselkos 2008-05-14
pasiūlymai Prekybinės laivybos įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektui XP-2078(5).
NUTARTA: nepritarti Seimo narių pasiūlymui.
Balsavimo rezultatai: už , prieš 0,
susilaikė 5.
2. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-1627(2).
NUTARTA: 1. Iš esmės pritarti Alkoholio kontrolės įstatymo
18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui (XP-1627(2);
2. Atsižvelgiant į tai, kad šiame įstatymo projekte (XP-1627(2)) ir Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17,
18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju
skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo projekte (XP-2438(2)) dalis siūlomų
pakeitimų yra tiems patiems įstatymo straipsniams, remiantis Seimo statuto 137 str. nuostatomis sujungti minėtų
įstatymų projektų nuostatas į vieną įstatymo projektą;
3. Pritarti komiteto patobulintam Alkoholio
kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo
papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo
projektui XP-2438(3).
4. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai: už 8, prieš 1,
susilaikė 0.
3. SVARSTYTA. Alkoholio
kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektas XP-2388.
NUTARTA: 1. Atsižvelgiant į Seimo statuto 137 str. nuostatas
bei Sveikatos reikalų komiteto pasiūlymą kartu su šiuo įstatymo projektu
svarstyti Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų projektus Nr. XP-2473 ir
XP-2388, kuriuose siūloma riboti prekybą alkoholiniais gėrimais degalinėse, sujungti Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29
ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XP-1627) ir
Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų pakeitimo ir
papildymo įstatymo projekto (XP-2388) nuostatas.
2. Pritarti komiteto patobulintam Alkoholio
kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projekto (XP-1627(2))
3. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
4. SVARSTYTA. Alkoholio
kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34 straipsnių pakeitimo, Įstatymo
papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir 34(1) straipsniu įstatymo
projektas XP-2438.
NUTARTA: 1. Atsižvelgiant į tai, kad šiame įstatymo
projekte (XP-2438(2)) ir Alkoholio kontrolės įstatymo 18, 29 ir 34 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte (XP-1627(2) dalis siūlomų pakeitimų
yra tiems patiems įstatymo straipsniams, o Ekonomikos komitetas šių įstatymų
projektų svarstymui paskirtas pagrindiniu, apjungti minėtų įstatymų projektų
nuostatas į vieną įstatymo projektą ir jį pateikti Seimui;
2. Pritarti
komiteto patobulintam Alkoholio kontrolės įstatymo 12, 16, 17, 18, 29, 34
straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo III skyriaus ketvirtuoju skirsniu ir
34(1) straipsniu įstatymo projektui XP-2438(3).
3. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
5. SVARSTYTA. Alkoholio kontrolės įstatymo 2,
17, 18, 22, 29, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei IV skyriaus III
skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas XP-2473.
NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos
reikalų) komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės
departamento pastabas.
2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai: už- 7,
prieš 0, susilaikė 1.
6. SVARSTYTA.
Alkoholio kontrolės įstatymo papildymo 28(1) straipsniu įstatymo projektas XP-2508.
NUTARTA: 1.
Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo
projektą, atsižvelgiant į Seimo nario E.Žakario pasiūlymo nuostatas, kurioms
pritarė komitetas.
2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
7. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas
XP-1746A.
NUTARTA: 1. Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento, Sveikatos apsaugos ministerijos, Nacionalinės sveikatos tarybos
ir Nacionalinės tabako ir kontrolės koalicijos pastabas ir pasiūlymus, taip pat
į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateikė Tabako kontrolės
įstatymo 10, 11, 12, 19 ir 26
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą XP-2439, kuriame
pateikta išsamesnė 19 str. formuluotė, pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos
reikalų) komitetui nepritarti pateiktam įstatymo projektui.
2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai: už 2, prieš 2,
susilaikė 2 .
8. SVARSTYTA. Tabako
kontrolės įstatymo 19 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas XP-1746 2A.
NUTARTA: Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui
patobulinti įstatymo projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako
kontrolės įstatymo 10, 11, 12, 19 ir 26
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto XP-2439 nuostatas
bei atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas.
2. Komiteto paskirtas
pranešėjas: Saulius Lapėnas.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9.
SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo
19 straipsnio papildymo ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XP-1823.
NUTARTA:1.
Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo
projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 19
straipsnio papildymo įstatymo projekto
XP-2507 nuostatas bei atsižvelgiant į
Teisės departamento pastabas.
2. Komiteto
paskirtas pranešėjas: Saulius Lapėnas.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
10. SVARSTYTA.
Tabako kontrolės įstatymo 19 straipsnio
papildymo įstatymo
projektas XP-2507.
NUTARTA: 1.
Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo
projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo 19
straipsnio papildymo
ir Tabako kontrolės įstatymo 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
pakeitimo įstatymo projekto XP-1823 nuostatas bei atsižvelgiant į Teisės
departamento pastabas
2. Komiteto paskirtas pranešėjas: Birutė Vėsaitė.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
11. SVARSTYTA. Tabako kontrolės įstatymo 10,
11, 12, 19 ir 26 straipsnių pakeitimo
ir papildymo įstatymo projektas
XP-2439.
NUTARTA: 1. Pasiūlyti pagrindiniam (Sveikatos reikalų) komitetui patobulinti įstatymo
projektą, apjungiant šio įstatymo projekto ir Tabako kontrolės įstatymo
19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XP-1746(2A) nuostatas.
2. Komiteto
paskirtas pranešėjas: Saulius Lapėnas.
Balsavimo rezultatai: už
6 , prieš 0, susilaikė 1 .
12. SVARSTYTA. Dėl Lietuvos verslo darbdavių
konfederacijos ir kitų asocijuotų verslo struktūrų 2008-03-17 rašto Dėl
didžiųjų prekybos tinklų piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi.
Kalbėjo: B.Vėsaitė, D.Arlauskas, A.Mačiulytė,
R.Stanikūnas, S.Lapėnas, V.Muntianas, J.Veselka, J.Razma, M.Busilas,
A.Mackevičius, G.Jasinskas.
Komiteto posėdyje LVDK generalinis direktorius Danas Arlauskas tvirtino, kad tiekėjus gniuždo vidutiniškai
80 dienų trunkantis atsiskaitymo laikotarpis su tiekėjais, kai šalyje yra
dviženklė infliacija. Ūkio ministerijos sekretorė Alina Mačiulytė komiteto
posėdyje paaiškino, kad LR Vyriausybės
sudaryta darbo grupė nuodugniai išanalizavo taikomus antkainius ir
nustatyta, kad visuose prekybos tinkluose jie skiriasi tiems patiems maisto
produktams. Jos teigimu, didieji mažmenininkai konkuruoja tarpusavyje. Maxima LT generalinis direktorius
Gintaras Jasinskas posėdyje paminėjo,
kad prekybos tinklas turi 700 tiekėjų iš Lietuvos, o iš jų yra 70 įmonių, su
kuriomis atsiskaitymo terminas yra daugiau kaip 80 dienų. Posėdyje buvo
atkreiptas dėmesys, kad tiekėjų ir didžiųjų parduotuvių santykiai prieš porą
metų vis dėlto nepradėti reguliuoti įstatymais, todėl kad patys rinkos dalyviai
pasirašė Geros verslo praktikos kodeksą.
Tačiau 2008 metų pradžioje didžiausią mažmeninės prekybos tinklą
valdanti bendrovė Maxima LT vienašališkai nusprendė pasitraukti ir
nebesilaikyti šio kodekso. Sprendimą prekybos tinklas motyvavo siekiu klientams
pateikti geriausias kainas.
Komitetas konstatavo, kad reikia labiau subalansuoti stambių,
vidutinių, mažų ir labai mažų įmonių veiklos sąlygas, užtikrinti joms galimybę efektyviai konkuruoti rinkoje ir
siekti, kad didieji prekybos tinklai nepiktnaudžiautų turima rinkos galia, kad
būtų apsaugoti teisėti tiekėjų, smulkiojo ir vidutinio verslo interesai ir
galiausiai, kad būtų sudarytos prielaidos optimaliam maisto produktų ir kitų
kasdieninės paklausos prekių kainų formavimuisi.
Komitetas atsižvelgdamas į tai, kad priimtas savireguliacijos
dokumentas Prekybos tinklų geros verslo praktikos kodeksas iš esmės
nepagerino mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų ekonominių santykių
situacijos, kad susirūpinimą dėl prekybos centrų tinklų piktnaudžiavimo turima
rinkos galia Europos Sąjungoje išreiškė ir Europos Parlamentas (siūlydamas Europos Komisijos Konkurencijos generaliniam
direktoratui ieškoti priemonių, kaip nuo to apsaugoti gamintojus ir vartotojus),
komitetas paragino
Vyriausybę neatidėliojant parengti įstatymus, draudžiančius prekybos tinklams
piktnaudžiauti turima rinkos galia tiekėjų atžvilgiu ir skatinančius
konkurenciją mažmeninėje prekyboje. Taip pat siekiama atnaujinti 2005 metais
Ūkio ministerijos parengtą Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų
draudimo įstatymo koncepciją ir priimti naują įstatymą.
NUTARTA:
Siekiant subalansuoti stambių, vidutinių, mažų ir labai mažų įmonių
veiklos sąlygas ir užtikrinti joms
galimybę efektyviai konkuruoti rinkoje,
siekiant, kad didieji prekybos tinklai nepiktnaudžiautų turima rinkos
galia, kad būtų apsaugoti teisėti tiekėjų, smulkiojo ir vidutinio verslo
interesai ir galiausiai, kad būtų sudarytos prielaidos optimaliam maisto
produktų ir kitų kasdieninės paklausos prekių kainų formavimuisi,
atsižvelgiant į tai, kad priimtas savireguliacijos dokumentas
Prekybos tinklų geros verslo praktikos kodeksas iš esmės nepagerino mažmeninės
prekybos įmonių ir tiekėjų ekonominių santykių situacijos,
atsižvelgiant į tai, kad susirūpinimą
dėl prekybos centrų tinklų piktnaudžiavimo turima rinkos galia Europos
Sąjungoje išreiškė ir Europos Parlamentas, siūlydamas Europos Komisijos Konkurencijos generaliniam direktoratui ieškoti
priemonių, kaip nuo to apsaugoti gamintojus ir vartotojus, pasiūlyti
Vyriausybei:
1) ne vėliau kaip iki 2008
m. rugsėjo 1 d. parengti Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų
draudimo įstatymo projektą ir pateikti
jį Seimui;
2) neatidėliojant parengti
Konkurencijos įstatymo pataisų projektą, kuriame būtų numatyta sudaryti teisines prielaidas veiksmingesnei
sąžiningos konkurencijos apsaugai ir užtikrinti veiksmingesnį ir efektyvesnį
dominuojančios padėties atskirose rinkose
nustatymą;
3) kartu su Konkurencijos taryba iki 2008 m. birželio 20
d. atlikti būtiniausių maisto produktų mažmeninių kainų struktūros (nuo
gamintojo iki vartotojo) ir didžiųjų
prekybos tinklų atsiskaitymo su tiekėjais už pateikus maisto produktus terminų
analizę ir pateikti ją Ekonomikos komitetui.
Balsavimo rezultatai: už 6, prieš nėra, susilaikė 3.
13. SVARSTYTA.
Dėl naftos produktų kainų didėjimo
Kalbėjo: B.Vėsaitė, J.Veselka, S.Lapėnas, A.Endzinas, A.Ignotas, R.Stanikūnas,
M.Palijanskas, M. Mroczkowski.
Ūkio
ministerijos sekretorius Anicetas Ignotas pateikė informaciją apie situaciją
Baltijos šalių naftos produktų rinkoje 2007 metais, naftos produktų tiekimą ir
degalų bei mazuto sunaudojimą Lietuvoje, kaip formuojamos naftos produktų
didmeninės kainos, kokie akcizai taikomi naftos produktams Lietuvoje, kaip
keitėsi dyzelino kainos degalinėse šiais metais, apie benzino ir dyzelino mažmeninių kainų skirtumus
Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje, naftos produktų importo ypatumus,
valstybės atsargų kaupimo tvarką ir finansavimo principus ir kt. Ūkio
ministerijos pateiktose išvadose teigiama, jog: naftos produktų kaina daugiausiai priklauso nuo naftos kainos ir mokesčių
(naftos ir jos perdirbimo kaina - 49% benzinui, 57 % dyzelinui; mokesčiai - 43 % benzinui ir 37 % dyzelinui); AB Mažeikių nafta užima dominuojančią padėtį
tiekiant naftos produktus Lietuvos vartotojams (2008 m. 87% dyzelino ir 100%
benzino rinkos), todėl rinkos kainas nulemia jos taikomos kainos; AB Mažeikių
nafta kainas nustato importo pariteto pagrindu, t.y. ji nustato pardavimo
kainas šiek tiek mažesnes nei jos būtų importuojant produktus iš kaimyninių
valstybių; valstybės
naftos produktų kaupimas nedaro esminės įtakos importui. ŪM vertinimais,
pastoviai naftos produktų importu užsiimančioms įmonėms kaupimas kainuoja apie
2-3 cnt/1 ltr (pagal 2007 -2008 m. faktą); naftos produktų kainoms esminės
įtakos nedaro kokybės reikalavimai, nes pagrindiniai kokybės reikalavimai
visose ES šalyse yra vienodi ir reguliuojami direktyvomis bei ES standartais;
teisės aktai nenumato naftos produktų kainų reguliavimo.
Posėdžio metu buvo konstatuota, kad per 2008 metų penkis mėnesius įvyko
labai ženklus kuro kainų augimas Lietuvos rinkoje, jog Lietuvos rinkoje kuro
kainos yra didesnės už kuro kainas Latvijoje, Estijoje ir kitose kaimyninėse
valstybėse, o tai rodo, kad Lietuvos rinkoje yra trukdžiai varžantys
konkurenciją ir iškreipiantys laisvos rinkos principus. Posėdžio metu nuomonės
išsiskyrė. Komiteto pirmininkės nuomone, reikėtų didinti konkurencingumą ir jei
būtų įgyvendinti visi siūlymai, degalų kaina galėtų sumažėti net apie 7 proc.
Ekonomikos komitetas nutarė pasiūlyti Vyriausybei kuo skubiau įvertinti
ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti dyzelinui Arctis taikomus
kokybės reikalavimus arba sudaryti konkurencines sąlygas, leidžiančias
importuoti kitokių standartų dyzeliną ir benziną, įvertinti ekonominį
tikslingumą ir galimybes peržiūrėti būtinus turėti kuro rezervus kuro
importuotojams bei kreiptis į Europos Komisiją dėl importo muitų benzinui iš
trečiųjų šalių panaikinimo.
NUTARTA: Pasiūlyti Vyriausybei kuo skubiau:
1. Įvertinti ekonominį tikslingumą ir galimybes peržiūrėti žiemą
naudojamam dyzelinui taikomus kokybės reikalavimus arba sudaryti konkurencines
sąlygas, leidžiančias importuoti kitokių standartų dyzeliną ir benziną;
2. Įvertinti ekonominį
tikslingumą ir galimybes peržiūrėti būtinus turėti kuro rezervus kuro
importuotojams;
3. Kreiptis į Europos
Komisiją dėl importo muitų benzinui iš trečiųjų šalių panaikinimo.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
14. SVARSTYTA.
Lietuvos Respublikos Konkurencijos tarybos 2007 metų darbo ataskaita.
NUTARTA: 1.
Pritarti Konkurencijos tarybos 2007 metų darbo ataskaitai;
2. Pasiūlyti Konkurencijos tarybai:
- stiprinti
Konkurencijos tarybos administracinius gebėjimus ir tuo tikslu teikti Seimui,
Vyriausybei reikalingų teisės aktų projektus;
- aktyviau savo
iniciatyva atlikti tyrimus, saugant sąžiningos konkurencijos laisvę, vykdant
įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytą kontrolę.
Balsavimo
rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
15. SVARSTYTA.
Seimo nario P.Vilko 2008-05-19 pasiūlymai ir Seimo kanceliarijos Teisės
departamento 2008-05-20 išvada Įmonių bankroto įstatymo 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9,
10, 11, 13(1), 18, 20, 21, 22, 23, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36 ir 37 straipsnių
pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo priedu įstatymo projektui
XP-2850(3).
NUTARTA: 1.
Pritarti Seimo nario P.Vilko pirmajam pasiūlymui pakeisti projekto 9 straipsnio 16 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo
11 straipsnio papildymą 12 dalimi.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.
2. Pritarti
Seimo nario P.Vilko antrajam pasiūlymui pakeisti projekto
9 straipsnio 17 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 13
dalimi.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
3. Pritarti Seimo
nario P.Vilko trečiajam pasiūlymui pakeisti projekto
9 straipsnio 18 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 14
dalimi.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. Pritarti
Seimo nario P.Vilko ketvirtajam pasiūlymui pakeisti 9
straipsnio 19 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 15
dalimi.
Balsavimo
rezultatai: už 5, prieš 0, susilaikė 2.
5. Pritarti Seimo
nario P.Vilko penktajam pasiūlymui pakeisti projekto 9
straipsnio 20 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 16
dalimi.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
6. Pritarti
Seimo nario P.Vilko šeštajam pasiūlymui pakeisti 9
straipsnio 23 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 11 straipsnio papildymą 19 dalimi.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
7. Pritarti Teisės
departamento pastabai pakeisti 9 straipsnio 2 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo
11 straipsnio 2 dalį.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
16. SVARSTYTA.
Pasirengimas Darbo kodekso 162(1)
straipsnio pakeitimo įstatymo projekto
XP-1423A svarstymui.
NUTARTA: Komiteto išvadų rengėjais paskirti B.Vėsaitę, S.Girdauską, komiteto patarėją G.M.Pajuodienę.
Balsavimo rezultatai:
pritarta bendru sutarimu.