Gintauto Mikolaičio, Petro Gražulio, Viktoro Rinkevičiaus komandiruotės į Olandiją (2004 11 25-27) ATASKAITA

EN  FR

Pagrindas: LR Seimo valdybos 2004 m. lapkričio 3 d. sprendimas Nr. 2314.

Vieta: Haga, Nyderlandų Karalystė.

Data: 2004 m. lapkričio 25 - 27 d.

Priemonė: Tarptautinė konferencija “Socialiai atsakinga gyvūnų ligų politika Europos Sąjungoje”.

Organizatoriai: Pirmininkaujanti šalies – Nyderlandų Karalystės parlamentas.

Tikslas: Aptarti Europos Sąjungos gyvūnų ligų prevencijos, kontrolės ir kovos su jomis politiką, visuomenės siūlymus pakeisti nuo 1992 m. įvestą nevakcinacijos politiką.

Finansavimo šaltinis: Nyderlandų Parlamentas ir LR Seimas.

Pranešimai: Pranešimus skaitė Nyderlandų žemės ūkio, aplinkos ir maisto kokybės ministras, Nyderlandų Parlamento, Europos Sąjungos Parlamento ir Europos Komisijos atstovai.

Nagrinėtos temos:

Europos gyvūnų ligų politikos kūrimas;

Atsakomybės paskirstymas užkrečiamosios gyvūnų ligos protrūkio metu;

Nevakcinacijos politika ir paskiepytų gyvūnų produktų pardavimas;

Gyvūnų transportavimas;

Maisto sauga ir visuomenės sveikata;

Gyvūnų ligų krizių poveikis visuomenei;

Genetiškai modifikuotų produktų gamyba ir vartojimas;

Cukraus politikos pasikeitimai;

Stambiųjų prekybos centrų monopolija;

Konferencijos išvados.

 

Socialiai atsakinga gyvūnų ligų politika:

 

1. Įžanga

Per keletą pastarųjų dešimtmečių Europos gyvūnų ligų prevencijos, kontrolės ir kovos su jomis politika stipriai keitėsi ir, reikia pasakyti, kad vis dar tebesikeičia. Nuo paskutiniojo dešimtmečio atskirose Europos Sąjungos (ES) šalyse registruojami gyvūnų ligų protrūkiai ir po jų sekančios krizės paskatino Europos Sąjungos gyventojus iškelti reikalavimą pakeisti Europos nevakcinacijos politiką ir sukurti tokią politiką, kuri būtų priimtina plačiajai visuomenei. Socialiai atsakinga gyvūnų ligų politika yra pagrindinė lapkričio 25-27 d. Hagoje vyksiančios konferencijos žemės ūkio klausimais tema. Ši konferencija sudarys sąlygas pasikeisti patirtimi gyvūnų ligų prevencijos ir kontrolės srityje, aptarti ligų protrūkių padarinius bei galimybes sukurti labiau socialiai atsakingą Europos gyvūnų ligų politiką.

Konferencijai pirmininkausiantys Nyderlandų parlamento žemės ūkio komitetai siekia atviros diskusijos, kurios metu būtų pritarta tolesniam Europos gyvūnų ligų politikos keitimui; taip pat pageidauja, kad tai atsispindėtų baigiamosiose konferencijos pirmininkų išvadose.

Pirmininkaujanti valstybė norėtų, kad šis dokumentas taptų pirmuoju postūmiu konferencijai. Dokumente aptariamos temos bus išsamiai nagrinėjamos popietiniame konferencijos posėdyje. Šiomis temomis taip pat bus remiamasi rengiant pranešimus, kurie vėliau bus nagrinėjami grupėse. Dokumente aptariama keletas gyvūnų ligų politikai svarbių klausimų, t.y. Europos gyvūnų ligų politikos kūrimas, atsakomybės paskirstymas, nevakcinacijos politika, paskiepytų gyvūnų produktų pardavimas, gyvūnų vežimas, maisto sauga ir visuomenės sveikata bei gyvūnų ligų krizių socioetinės pasekmės.

2. Europos gyvūnų ligų politikos kūrimas

Kai kurios ES valstybės narės iki 1991 m. skiepijo gyvūnus nuo įvairių ligų, kurios dabar yra išdėstytos A sąraše (List A). Paskutiniojo dešimtmečio pabaigoje tokią politiką pakeitė Europos nevakcinacijos politika. Šį pokytį sąlygojo daugelis veiksnių, įskaitant ir (išdėstyta atsitiktine tvarka):

ekonominius motyvus,

vidaus rinkos sukūrimą 1992 m. (vieninga Europos politika),

pagerėjusią Europos eksporto padėtį (importuojančios šalys nebepirko mėsos ir pieno produktų, pagamintų iš paskiepytų gyvūnų dėl tariamos grėsmės maisto saugai ir žmonių sveikatai) ir

nuomonę, kad Europos Sąjungoje nesiaučia gyvūnų ligos ir kad Europoje siekiama užtikrinti aukščiausią gyvūnų sveikatos būklę.

Daugybė ligų protrūkių parodė jog Europa, deja, nėra apsaugota nuo gyvūnų ligų. Dėl šios priežasties būtina sukurti Europos gyvūnų ligų prevencijos, kontrolės ir kovos su jomis politiką.

3. Atsakomybės paskirstymas užkrečiamosios gyvūnų ligos protrūkio metu

Prasidėjus užkrečiamosios gyvūnų ligos protrūkiui valstybė narė, kurioje prasidėjo protrūkis, turi nedelsiant pranešti apie tokį protrūkį Europos Komisijai (EK) ir kitoms valstybėms narėms. Valstybė narė, kurioje prasidėjo protrūkis, taip pat privalo įvesti privalomąją kontrolę ir prevencines priemones. Taip pat valstybė narė turi imtis būtinų priemonių kitoms valstybėms narėms apsaugoti. Šiuo atžvilgiu prekybos partneriai už ES ribų ne visada diferencijuoja skirtingas ES valstybes nares. Jeigu dėl protrūkio uždraudžiama įvežti konkretų produktą, tai šis draudimas paprastai taikomas visai ES.

Atliekant gyvūnų ligų kontrolę ligos skirstomos į A sąraše ir B sąraše išvardintas ligas. Šios gyvūnų ligos gali padaryti žymios finansinės, ekonominės ir visuomeninės žalos, kelti grėsmę visuomenės sveikatai. Gyvūnų ligų klasifikavimas į du sąrašus grindžiamas istorinėmis aplinkybėmis, sąrašai nėra atnaujinti naudojantis dabartinėmis mokslinėmis žiniomis apie keletą gyvūnų ligų. Todėl iš tikrųjų pageidautina pakeisti įtraukimo į sąrašus sistemą. Šiuo metu EK vertina abiejų sąrašų struktūrą ir klasifikaciją ir, jeigu būtina ir pageidaujama, pateiks pasiūlymus dėl tolesnių patobulinimų. 1 priede pateikiama A sąraše išvardintų gyvūnų ligų protrūkių ES nuo 1999 m. apžvalga, kuri parodo, kokie dideli skirtumai egzistuoja tarp skirtingų valstybių narių šiuo požiūriu.

Teisės aktai dėl A sąraše įrašytų gyvūnų ligų kontrolės visiškai suderinti Europoje. Egzistuoja ES direktyva beveik kiekvienai A sąraše įrašytai ligai. Kontroliuojančiose direktyvose iš esmės dėmesys sutelkiamas į nacionalines valdžios institucijas, kurios kontroliuoja gyvūnų ligas laikantis Europos direktyvų. EK atlieka patikrinimus, kad įvertintų, ar nacionalinės valdžios institucijos laikosi taisyklių. Be to, EK nustatys taisykles dėl konkrečių protrūkių remdamasi Maisto grandinės ir gyvūnų sveikatos nuolatinio komiteto, kuriame atstovaujamos visos valstybės narės, rekomendacijomis.

Europos maisto saugos tarnyba (EFSA) atlieka svarbų vaidmenį vertindama su maisto saugumu susijusią riziką. EK, Europos Parlamentas (EP) ir valstybės narės yra atsakingos už rizikos valdymą. EFSA bendradarbiauja su partneriais valstybėse narėse.

Dabartinės Europos direktyvos nevisiškai įvardija privataus sektoriaus arba visuomenės atsakomybę (dėl vartotojų reikalavimų, susijusių su gyvūnų gerove, visuomenės sveikata ir maisto sauga). Dabar, kai nacionalinės valdžios institucijos vis dažniau skirsto užduotis, svarbu, kad atitinkamai būtų apibrėžta privataus sektoriaus ir vartotojų atsakomybė. Tai vienintelis būdas aiškiai nustatyti, ko skirtingos šalys gali tikėtis viena iš kitos.

Europos lygiu nėra taisyklių, verčiančių valstybes nares apsaugoti ūkininkų pajamas protrūkio metu. Tačiau ankstesniųjų gyvūnų ligų protrūkių metu ES suteikė didelę kompensaciją valstybėms narėms. Kelete ES valstybių narių ir ES nepriklausančiose šalyse (pavyzdžiui JAV ir Kanadoje) privatus sektorius ir draudimo bendrovės bendradarbiauja apdrausdamos derlių ir gyvulius. Šių šalių vyriausybės remia tokias iniciatyvas teikdamos subsidijas.

Nyderlanduose vyriausybė ir privatus sektorius yra sudarę susitarimus dėl gyvūnų sveikatos fondo, kuris, taikant privalomą mokestį, finansuojamas iš privačių lėšų, išmokančio kompensacijas privataus sektoriaus subjektams tais atvejais, kai tenka privalomai vykdyti sanitarinį skerdimą, įgyvendinti gerovės priemonės, tirti įtartinus gyvūnus ir juos įvertinti. Nyderlandų vadovybė vis dažniau taiko principą, kad gyvūnų ligų kontrolės išlaidas turi padengti gyvūnų augintojai. Tas argumentas, kad šią politiką iš dalies skatina pati visuomenė, leistų teigti, jog vyriausybė turėtų ją paremti finansiškai. Gyvūnų sveikatos fondai leidžia sukurti viešojo-privataus finansavimo sistemą. EU valstybės narės skirtingai sprendžia kovos su gyvūnų ligomis finansavimo klausimą.

Gyvūnų sveikatos politikos srityje bendradarbiaujama ne tik Europos Sąjungoje, bet taip pat ir pasauliniu lygiu, pavyzdžiui, Pasaulio gyvūnų sveikatos organizacijoje, į kurią šiuo metu įeina daugiau nei 160 valstybių. Vienas iš svarbių šios organizacijos tikslų yra gilinti žinias bei plėtoti bendradarbiavimą siekiant geriau kontroliuoti infekcines ligas. Per 2004 m. balandžio mėn. vykusią konferenciją ,,Gyvūnų ligų kontrolė skiepijant” buvo aptariama vakcinų ir diagnostinio tikrinimo kokybė siekiant atskirti paskiepytus ir užsikrėtusius gyvūnus. Viena iš konferencijos išvadų buvo tokia, kad šioje srityje reikalingi tolesni moksliniai tyrimai ir kad Pasaulio gyvūnų sveikatos organizacija turi suformuluoti vakcinacijos politiką kaip alternatyvą masiniam sanitariniam gyvūnų skerdimui.

4. Nevakcinacijos politika ir paskiepytų gyvūnų produktų pardavimas

2003 m. pabaigoje Europos lygyje padaryti pirmieji žingsniai siekiant pakeisti nevakcinavimo politiką, kai ES valstybės narės, įskaitant Nyderlandus, ir Europos Parlamentas pasiekė, kad būtų priimta nauja direktyva snukio ir nagų ligai kontroliuoti. Svarbu parengti tokias direktyvas ir kitoms ligoms, taip išvengiant situacijų, kai po naujų protrūkių veiksmų imamasi spontaniškai. Rengiant šią direktyvą buvo laikomasi vis labiau įsigalinčios nuomonės, kad paskiepytų gyvūnų produktų vartojimas nekelia pavojaus visuomenės sveikatai, be to, liga neplis toliau. Šios direktyvos priėmimas nereiškia, kad Europos Sąjungoje nebetaikoma nevakcinacijos politika, tačiau ši direktyva sudaro sąlygas valstybėms narėms atgauti visuomenės paramą kontroliuojant gyvūnų ligas. Rengiant direktyvą tai pat buvo remiamasi naujomis mokslinėmis žiniomis apie tai, kaip atskirti užsikrėtusius gyvūnus nuo paskiepytų DIVA vakcinos bei diagnostinio tikrinimo pagalba, ką galima taikyti tik kelioms gyvūnų ligoms. Tai, kad neįmanoma šių gyvūnų atskirti, faktiškai buvo pagrindinis argumentas nevakcinuoti gyvūnų. Šios žinios susilpnins ar netgi paneigs argumentą, kad paskiepytais gyvūnais ir jų produktais negalima prekiauti. Svarbu, kad valstybės narės keistųsi žiniomis ir informacija apie mokslo pasiekimus.

Visoje Europoje yra sudarytas susitarimas dėl snukio ir nagų ligos kontrolės (o dabar taip pat ir dėl kiaulių maro), taigi kai tik paskiepyti gyvūnai pripažįstami nesergančiais, juos galima pervežti tos valstybės narės viduje, bet jų vis dar negalima pervežti per sieną.

Ateityje, jei bus registruoti A sąrašo ligų protrūkiai, užsikrėtusių ūkių apylinkėse gyvūnus bus galima skiepyti ir nebus reikalaujama masiškai vykdyti prevencinį sanitarinį skerdimą. Tačiau skiepijant būtina glaudžiai bendradarbiauti su ES, o tai reiškia, kad nebus įmanoma gyvūnų paskiepyti iškart, kai tik liga bus diagnozuota.

Valstybės narės yra skirtingos nuomonės apie vakcinaciją, ir tai dažniausiai priklauso nuo toje valstybėje narėje vyraujančių gyvūnų ligų bei jos eksporto apimčių.

Visuomenė remia gyvūnų ligų politiką ir tai yra svarus argumentas diskutuojant dėl Europos nevakcinacijos politikos. Gyvūnų ligos protrūkio metu neįmanoma padidinus vakcinaciją visiškai atsisakyti sanitarinio skerdimo, tačiau vakcinacija gali žymiai sumažinti sanitarinio skerdimo mastą bei poreikį. Kad ši politika duotų rezultatų, reikia naudoti vakcinaciją kaip kontrolinę priemonę, o po to pardavinėti vakcinuotus, neinfekuotus gyvūnus bei jų produktus. Tai pirmiausiai reikia įgyvendinti ES, o vėliau ir už jos ribų. Gyvūnai, kurių privatūs asmenys nelaiko komerciniais tikslais ir  kai yra patvirtinta, kad šių gyvūnų produktai nebus vartojami (taip vadinami naminiai gyvūnėliai), gali būti vakcinuojami. Galima susitarti su tokių gyvūnų savininkais, pvz. dėl griežtos jų registravimo sistemos.

Norint supaprastinti prekybą vakcinuotų gyvūnų produktais reikia atsižvelgti į daugelį aspektų, pvz. dėl ligos protrūkio taikomų apribojimų trukmę  bei šių produktų prekybos galimybes. Tačiau komunikacija, atrodo, yra pats svarbiausias aspektas. Tai gali žymiai padidinti suvokimą apie šiuos produktus.

 

5. Gyvūnų transportavimas.

Paskutiniajame praeito šimtmečio dešimtmetyje tapo aišku, kad ES egzistuoja gyvūnų ligos, todėl naminių gyvūnų vežimas bei supirkimas tapo ES gyvūnų ligų plitimo riziką didinančiais veiksniais. Tapo aišku, kad 2001 m. gyvūnų vežimas sudarė palankias sąlygas snukio ir nagų ligos protrūkiui ES valstybėse narėse. Duomenys rodo, kad kai kurie ligos protrūkiai buvo susiję su sustojimo punktais[1] (vieta, kurioje kelionė pertraukiama, kad gyvūnai pailsėtų, būtų pašerti ir pagirdyti) gabenant gyvulius.

Airijai pirmininkaujant Europos Sąjungai, nebuvo įmanoma susitarti dėl EB pasiūlymo priimti reglamentą dėl gyvūnų apsaugos vežimo metu, t.y. įgyvendinti laikinas priemones sumažinant sustojimo punktų naudojimą. Pasiūlymas apėmė, pagal pataisytą Europos Tarybos “Konvenciją dėl gyvūnų apsaugos vežimo metu”, prie kurios ES yra prisijungusi, nuostatas dėl dažniausiai parduodamų rinkoje gyvūnų vežimo (avių, ožkų, kiaulių ir arklių). Be to, prieš tai paminėtame EB reglamento projekte buvo siūlomos Europos Tarybos Konvencijos pataisos. Šios pataisos tiksliai apibrėžia veterinarijos įstatymo nuostatas dėl sustojimo punktų naudojimo vežant gyvūnus. Jei šis reglamentas įsigalios, visi esami Bendrijos teisės aktai dėl gyvūnų apsaugos vežimo metu neteks galios[2].

Reglamento projektas apima visas suinteresuotas grupes ir apibrėžia kiekvienos jų atsakomybę.

Buvo norėta priimti šį reglamentą Airijos pirmininkavimo metu, deja, to nebuvo įmanoma padaryti, nes per daug skyrėsi valstybių narių nuomonės dėl gyvūnų vežimo ir poilsio laiko. Nėra aišku, kada baigsis derybos, tačiau labai svarbu greitai susitarti. Be gyvūnų gerovės klausimų, veterinarinė rizika vežimo metu išliks tol, kol nebus priimtos naujos nuostatos.

6. Maisto sauga ir visuomenės sveikata

Gyvūnų ligų protrūkiai gali kelti grėsmę visuomenės sveikatai. Maisto saugos baltojoje knygoje3 pateikiamasintegruotas ES požiūris į maisto saugą, siekiant išsaugoti aukštą maisto saugos, gyvūnų sveikatos, gyvūnų gerovės ir augalų sveikatos lygį ES, taikant nuoseklias priemones „nuo stalo iki tvarto“ ir vykdant suderintą priežiūrą, o tai tuo pačiu metu užtikrina efektyvų vidaus rinkos funkcionavimą. Baltojoje knygoje suformuluojamos priemonės, tarp jų teisėkūros priemonės, siekiant pagerinti maisto saugą ES.

Svarbiausios priemonės Baltojoje knygoje susijusios su:

Bendruoju maisto įstatymu;

efektyvios priežiūros sistemos sukūrimu ir įvertinimu, ar laikomasi ES reikalavimų dėl maisto saugos ir kokybės, gyvūnų sveikatos, gerovės ir mitybos bei augalų sveikatos ES ir trečiosiose šalyse, jeigu jos eksportuoja į ES;

tarptautinių santykių su trečiosiomis šalimis ir tarptautinėmis organizacijomis palaikymu maisto saugos, gyvūnų sveikatos, gerovės ir mitybos bei augalų sveikatos srityse;

ryšių su Europos maisto saugos tarnyba4 palaikymu ir moksliškai pagrįstos rizikos kontrolės vykdymu.

Savo kadencijos laikotarpiu Europos komisaras Byrne (sveikata ir maisto sauga) pradėjo taikyti arba net įgyvendino daugelį Baltojoje knygoje numatytų priemonių. Kadangi ne visos naujosios valstybės narės iki 2004 m. gegužės 1 d. įvykdė naujuosius ES maisto saugos reikalavimus, kai kurioms maisto perdirbimo bendrovėms taikomi pereinamieji laikotarpiai.

Nesena patirtis, susijusi su paukščių gripu Azijoje, parodė, kad gyvūnų ligos gali kelti grėsmę ir visuomenės sveikatai. Pandemijos pavojaus akivaizdoje dar labiau būtina toliau plėtoti gyvūnų ligų politiką. Užkrečiamųjų ligų konferencijoje, vykusioje 2004 m. rugsėjo 16 d. Nyderlanduose, Europos komisaras Byrne ragino sukurti integruotą zoonozės strategiją, apimančią tiek žmogaus, tiek gyvūnų lygmenį. Šios strategijos įgyvendinimas ateinančiu laikotarpiu turįs tapti svarbiausiu politikos prioritetu. Nuoseklaus ir planuojamo požiūrio įtvirtinimas esąs labai prasmingas ekonominiu ir žmonių sveikatos požiūriu.

7. Gyvūnų ligų krizių poveikis visuomenei

Be gyvūnų ligų krizių veterinarinių aspektų ir daromos didelės finansinės žalos, reikėtų taip pat apsvarstyti svarbias socialines ir psichologines pasekmes. Masinio skerdimo sanitariniais tikslais  ir gyvūnų lavonų pašalinimo vaizdai daro didelį psichologinį poveikį. Tai daro žalą visuomenės remiamai dabartinei gyvūnų ligų kontrolės politikai ir dėl to vis labiau aiškėja, kad didžioji visuomenės dalis prieštarauja ligų protrūkio padarytos finansinės žalos atlyginimui.

Nyderlanduose svarstoma galimybė sudaryti sąlygas vietos gyvulių augintojams nuo 2005 m. patiems apsidrausti nuo gyvūnų ligų protrūkių pasekmių. Tačiau problema ta, kad tokio draudimo įmokos grindžiamos rizikos veiksniais, kurių dalis nepaklūsta privataus sektoriaus kontrolei. Pavyzdžiui, gyvūno ligos protrūkio atveju, Briuselis  sprendžia, kada sustabdyti ir kada atnaujinti eksportą. Privatus sektorius sprendžiamosios galios šiuo klausimu neturi.

Nyderlanduose visuomenė plačiai svarstė 2003 m. įvykusią paukščių gripo krizę ir jos sukeltas pražūtingas pasekmes. Vežimas buvo apribotas, žmonės privalėjo pranešti apie turimus naminius gyvulėlius arba juos užmušti, renginiai buvo atšaukiami ir kai kuriose uždarose teritorijose gyvenantys žmonės baiminosi, kad daugiau nebus galima vartoti tam tikrų produktų. Nacionalinėje ir regioninėje žiniasklaidoje kasdien pasirodydavo pranešimai apie protrūkį ir paukščių gripo sukeltą krizę. Apie tai buvo karštai diskutuojama įvairiose visuomenės grupėse.  Laikui bėgant priešinimasis kontrolės politikai sustiprėjo ir jis ypač padidėjo, kai buvo nutarta paskersti krizės metu vakcinuotus gyvūnus. Tam, kad ateityje būtų galima sulaukti visuomenės paramos, reikia veikti, taikant tokius metodus, kuriais būtų galima atskirti komerciniams tikslams skirtus gyvūnus ir naminius gyvulėlius.

Šiuo metu Nyderlanduose vykdomas paukščių gripo krizės pasekmių tyrimas, kurio metu nustatyta, kad be pirmiau minėto poveikio visuomenei, sukeliamos ir psichologinės pasekmės. Visuomenės nuomone, sprendžiant šį klausimą privaloma gerbti įprastinį gyvūnų gyvenimo ciklą. Didžioji visuomenės dalis pritaria, kad ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų atvejais sergantys ar užkrėsti gyvūnai būtų skerdžiami. Tačiau tik nedidelė visuomenės dalis pritaria, kad ir sveiki gyvūnai būtų skerdžiami esant tokiai situacijai. Tarptautiniai susitarimai yra menki argumentai, pasisakant už nesergančių gyvūnų skerdimą. Protrūkiai taip pat turi didelės įtakos atskiriems ūkininkams. Kai jų ūkyje įvyksta protrūkis, ūkininkai patiria pražūtingas finansines, ekonomines ir psichologines pasekmes ir pastarąsias reikia ypač įvertinti. Ūkininkai patiria didelę komercinę riziką, galinčią sutrikdyti jų verslą. Dėl to, kad vyriausybė vis labiau ir labiau mažina teikiamą pagalbą ir keičiantis ekonominei bei socialinei aplinkai, ūkininkai susiduria su vis didesne tiesiogine rizika. Tuo pačiu metu žala didėja dėl žemės ūkio ekonomikos masto.

Visuomenės parama esamai gyvūnų ligų kontrolės politikai mažėja dėl protrūkių socialinio poveikio. Europos gyvūnų ligų prevencijos ir kontrolės politika turėtų būti vykdoma protingiau socialiniu ir etiniu aspektu. Diskusijose šiuo klausimu iškyla piliečio-vartotojo dilema; piliečių reiškiama nuomonė ir daromi pareiškimai ne visados atspindi vartotojų-pirkėjų elgesį supermarketuose.

8. Išvados

Konferencijos metu pirmininkaujantysis norėtų pasiekti platų sutarimą dėl galimybės vykdyti socialiai atsakingesnę gyvūnų ligų politiką Europos mastu, t.y. gyvūnų ligų politiką, kuriai pritartų didžioji visuomenės dalis. Tai reiškia, kad reikia aptarti, kokiomis kryptimis plėtoti šią politiką tokiose srityse, kaip vakcinacija, gyvūnų vežimas ir maisto sauga. Be to, būtina aptarti Europos Bendrijos, valstybių narių nacionalinių institucijų, privataus sektoriaus ir visuomenės/vartotojų atsakomybės paskirstymą ir nustatymą.

Konferencijos pirmininkas tikisi, kad konferencijos rezultatai tinkamai atsispindės valstybių narių parlamentų ir vyriausybių politiniuose debatuose.

2004 m. lapkričio 25-27 d. Hagoje vykusios parlamentinės konferencijos

,,Socialiai atsakingesnė gyvūnų ligų politika”

išvados

1. Konferencijos prielaidos ir tikslas

Praeito amžiaus paskutiniojo dešimtmečio gyvūnų ligų protrūkiai ir po jų sekusios krizės paskatino žmones kai kuriose Europos Sąjungos valstybėse narėse reikalauti, kad būtų reformuota Europos nevakcinacijos politika ir suformuluota nauja politika, kurią remtų plačioji visuomenė.

Nyderlandams šiuo metu pirmininkaujant Europos Sąjungai, Nyderlandų parlamento abeji rūmai kartu suorganizavo konferenciją ,,Socialiai atsakingesnė gyvūnų ligų politika”. 2004 m. lapkričio 25-27 d. Hagoje vykusioje konferencijoje dalyvavo 26 delegacijos iš Europos Sąjungos valstybių narių, šalių kandidačių bei Europos Parlamento.

Konferencijos tikslas buvo pasikeisti patirtimi vykdant gyvūnų ligų prevenciją ir jas kontroliuojant bei paskatinti atvirą diskusiją apie galimybes Europos lygiu suformuluoti socialiai atsakingesnę gyvūnų ligų politiką.

2. Konferencija

Ruošdamiesi konferencijai Nyderlandai, kaip pirmininkaujančioji valstybė, dalyviams išsiuntė konferencijos dokumentą, kuriame apžvelgta gyvūnų ligų politikos Europos Sąjungoje raida, nevakcinacijos politika, vakcinuotų gyvūnų produktų tinkamumas parduoti, gyvūnų vežimas, maisto sauga, visuomenės sveikata ir gyvūnų ligų protrūkių poveikis visuomenei.

Konferencijoje pasisakė Nyderlandų žemės ūkio, gamtosaugos ir maisto kokybės ministras p. Cees Veerman, kuris apžvelgė dabartinę Europos Sąjungos gyvūnų ligų kontrolės politiką bei kalbėjo apie tai, kokiu keliu nori eiti Europos Sąjunga kurdama tokią gyvūnų ligų politiką, kurią palaikytų dauguma gyventojų valstybėse narėse ir kuri nebesiremtų nevakcinacijos principu.

Nyderlandai, kaip pirmininkaujanti valstybė, gyvūnų ligų kontrolę laiko svarbia sritimi, sakė p. C. Veerman. Kyla klausimas: kaip mes galime efektyviai ir kartu socialiai atsakingai kovoti su gyvūnų ligomis? Šį klausimą būtina spręsti neatidėliojant dar ir todėl, kad dėl prekybos bei kelionių globalizacijos gyvūnų ligos, įskaitant ir tokias zoonozes kaip SARS bei paukščių gripas, plinta greičiau. Nyderlanduose pastaraisiais metais įvyko keli rimti gyvūnų ligų protrūkiai, su kuriais buvo kovojama, prevenciniais tikslais sunaikinant gyvūnus.

Tačiau toks gyvūnų ligų kontrolės būdas, kai paskerdžiama daug sveikų gyvūnų, pasirodė nepriimtinas plačiajai visuomenei ir sukėlė masinius protestus. Todėl, jei ateityje Nyderlandai susidurtų su snukio ir nagų liga ar kiaulių maru, su šiomis ligomis bus kovojama gyvūnus skerdžiant tik infekcijos židinyje ir tuoj pat vakcinuojant kitus gyvūnus, kad liga neplistų toliau. Vakcinuoti gyvūnai nebus skerdžiami. Dėl to, žinoma, teks įvesti prekybos apribojimus, o tai greičiausiai daug kainuos tokios į eksportą orientuotos valstybės, kaip Nyderlandai, ekonomikai. Taigi čia iškyla dilema.

Aptariant galimus sprendimus, svarbų vaidmenį atlieka ir pats žemės ūkio sektorius. Nyderlanduose pasirašytas susitarimas, pagal kurį įvykus naujam protrūkiui žemės ūkio sektorius visais atvejais turės padengti didelę išlaidų dalį. Kitos valstybės narės gali nuspręsti išlaidas paskirstyti kitaip, o tai gali sukelti konkurencinių skirtumų. Todėl sprendimo, kaip geriau paskirstyti atsakomybę už maisto gamybą tarp vyriausybės ir žemės ūkio sektoriaus, reikėtų ieškoti Europos lygiu.

Ir galiausiai mokslo atstovai turėtų suteikti daugiau informacijos apie kontrolės metodus ir vakcinas, o taip pat apie socialines ir platesnes ekonomines pasekmes. Šį klausimą reikėtų aptarti atsižvelgiant į veiksnių įvairovę ir įtraukiant visą visuomenę.

Per konferencijos popietinę sesiją pasisakė p. Saara Reinius, Europos Komisijos Sveikatos ir vartotojų apsaugos generalinio direktorato vyresnioji patarėja gyvūnų ligų kontrolės klausimais. Ji aptarė socialiai atsakingą gyvūnų ligų politiką, ypač atsižvelgdama į Europos Sąjungos visuomenės sveikatos politikos tikslus bei ES ir valstybių narių atsakomybę už maisto saugą.

P. S. Reinius pabrėžė, kad masinis gyvūnų skerdimas ir naikinimas kelia didelį visuomenės susirūpinimą gyvūnų gerove bei etiniais, ekonominiais, socialiniais ir aplinkosaugos klausimais. Komisija gerai supranta tokį susirūpinimą, tačiau pasilieka prie savo nuomonės, kad skerdimas yra neišvengiama priemonė norint greitai likviduoti labai užkrečiamas gyvūnų ligas, ypač teritorijose, kur gyvuliai auginami tankiai.

Tačiau apskritai Komisija nėra prieš vakcinavimą: tiek senoji, tiek naujoji Tarybos direktyva dėl snukio ir nagų ligos nustato, kad galima vykdyti skubią vakcinaciją, o Komisija laiko vakcinoms reikalingų antigenų banką. Tomis nuostatomis buvo pasinaudota per snukio ir nagų ligos protrūkius 2001 m.  1991 m. valstybės narės susitarė, kad vakcinacija bus taikoma tik snukio ir nagų ligos protrūkiams likviduoti, o ne profilaktiškai. Būtent dėl to Nyderlandai viso protrūkio metu patyrė tik minimalius trukdžius ir išlaikė savo didžiules kiaulių eksporto apimtis.

Naujojoje 2003 m. snukio ir nagų ligos direktyvoje profilaktiškai vakcinuoti vis dar draudžiama. Tačiau į direktyvą įtraukta nauja nuostata, kad skubi vakcinacija tampa viena pirmųjų kontrolės priemonių – jau nebe paskutinė išeitis. Be to, 10 straipsnyje nustatytas statusas (,,laisvas nuo snukio ir nagų ligos statusas be vakcinacijos”) dabar grąžinamas per šešis mėnesius po to, kai buvo baigta vakcinacija, o ne per dvylika, kaip anksčiau. Atitinkamai pataisytas ir Tarptautinio epizootijų biuro kodeksas. Tačiau baiminantis infekcijų vis dar draudžiama prekiauti vakcinuotais gyvūnais.

Kalbant apie kiaulių marą, nuo 1997 m. sukurtos naujos vakcinos bei diagnostikos testai, leidžiantys atskirti vakcinuotus ir užsikrėtusius gyvūnus. Į tai atsižvelgta ir priimant naujus Bendrijos teisės aktus.

Vakcinacija nėra vienintelė epidemijų kontrolės priemonė. Siekiant užkirsti kelią ligoms ir jas kontroliuoti, svarbios ir kitos priemonės, tokios kaip biosaugumas ūkiuose, geresnis identifikavimas ir atsekamumas bei kova su nelegaliu potencialiai užterštų produktų įvežimu. Daugeliu atvejų, norint sparčiai likviduoti epizootines ligas, skerdimas išlieka labai efektyvi priemonė. Leidžiama naudoti tokias priemones, kaip skerdimas, naujos vakcinos ir testai, priklausomai nuo vietos situacijos ir pačių valstybių narių pasirinkimo.

Komisija šiuo klausimu rengia naujas daugiametes gaires. Ji atliko pirmąjį bandomąjį gyvulių epizootijų rizikos finansavimo tyrimą. Remiant Europos Parlamentui, 2005 m. bus atliktas papildomas rinkos tyrimas, kuriuo bus siekiama apskaičiuoti ūkininkų išlaidas.

Tiek per rytinę, tiek per popietinę sesijas ministro C. Veerman ir p. S. Reinius pranešimai paskatino konferencijos dalyvius pasidalyti patirtimi apie jų valstybėse vykdomas gyvūnų ligų politikas.

Popietinės sesijos antrojoje dalyje vyko diskusija su grupe ekspertų, kurios metu buvo aptartas Nyderlandų, kaip pirmininkaujančios valstybės, parengtas konferencijos diskusijų dokumentas. Diskusijai pirmininkavo ponia Elsbeth N. Noordhuizen-Stassen iš Wageningen universiteto ir mokslinių tyrimų centro, o grupę sudarė šie ekspertai:

ponia Willemien Bax, BEUC – Europos vartotojų organizacijos direktoriaus pavaduotoja;

ponas Peter Rudman, Copa-Cogeca (ES žemės ūkio organizacijų komiteto ir ES žemės ūkio kooperatyvų konfederacijos) Veterinarijos grupės pirmininkas;

ponas Herman B.W.M. Koėter, Europos maisto saugos tarnybos vykdomojo direktoriaus pavaduotojas ir mokslo vadovas; ir

ponas A.A.Dijkhuizen, Wageningen universiteto ir mokslinių tyrimų centro valdybos pirmininkas.

Siekdama aptarti svarbiausius konferencijos dokumento klausimus, ponia E. N. Noordhuizen-Stassen diskusijai pateikė tokius teiginius:

socialiniai-etiniai aspektai yra lemiamieji Europos gyvūnų ligų prevencijos ir kontrolės politikos aspektai;

Europos gyvūnų ligų politika bus sėkminga tada, kai bus išspręstas nacionalinės ir tarptautinės prekybos vakcinuotų gyvūnų produktais klausimas;

pagrindinis gyvūnų ligų klasifikavimo Europos Sąjungos teisės aktuose kriterijus turėtų būti potenciali jų keliama grėsmė visuomenės sveikatai;

finansines gyvūnų ligų prevencijos ir kontrolės pasekmes pagal ES teisės aktus turėtų prisiimti žemės ūkio sektorius.

3. Konferencijos išvados

Visuomenės požiūris į konkrečią gyvūnų ligų kontrolės politiką valstybėse narėse gali skirtis dėl skirtingų tų valstybių socialinių, etinių, finansinių, ekonominių, kultūrinių ir istorinių sąlygų. Europos Sąjungos nustatytose ribose valstybės narės ir (ar) jų grupės turi turėti galimybę suformuluoti individualias joms tinkančias politikas.

Valstybių narių nacionaliniai parlamentai gali padėti kovoti su gyvūnų ligomis kreipdamiesi į savo šalių vyriausybes, vartotojų organizacijas, universitetus bei gyvulininkystės sektorių su prašymu suteikti piliečiams tinkamą informaciją apie vakcinuotų gyvūnų mėsos, jos produktų ir pieno saugumą.

Europos lygiu priimtas sprendimas dėl nacionalinės ir tarptautinės prekybos vakcinuotų gyvūnų produktais gali labai prisidėti prie socialiai atsakingos gyvūnų ligų politikos formavimo. Reikalinga išsamesnė visuomenės požiūrio į vakcinuotus produktus analizė.

Kai kurių gyvūnų ligų potencialiai keliama grėsmė visuomenės sveikatai turėtų būti svarbiausias gyvūnų ligų klasifikavimo kriterijus kuriant naują Europos gyvūnų ligų kontrolės taisyklių sistemą. Europos Sąjunga turėtų ypatingą dėmesį skirti kovos su zoonozėmis strategijos, kurioje atsižvelgiama tiek į žmones, tiek į gyvūnus, kūrimui.

Socialiai atsakinga gyvūnų ligų politika grindžiama taisyklėmis, kurios apibrėžia ne tik nacionalinių ir Europos Sąjungos valdžios institucijų atsakomybę, bet taip pat gyvulininkystės sektoriaus, kitų privataus verslo sektorių, vartotojų bei kitų suinteresuotų grupių atsakomybę.

Dabartinė ES gyvūnų ligų kontrolės politika lėtai, bet užtikrintai praranda visuomenės palaikymą, nes ji vis dar didele dalimi remiasi nevakcinacijos principu. Tai, be kita ko, tampa ypač akivaizdu, kai dėl protrūkių masiškai skerdžiami sveiki gyvūnai, įvedami itin griežti vežimo apribojimai, atidedami visuomeniniai renginiai ar imama bijoti, kad pritrūks maisto produktų.

Būtina skatinti mokslinius tyrimus, kurie mums padėtų atskirti užsikrėtusius ir vakcinuotus gyvūnus. Europos Sąjungos valstybės turi nuolat keistis informacija šiuo klausimu ir bendradarbiaudamos sukurti tarptautinį informacijos tinklą.

Vienas svarbiausių ateityje spręstinų klausimų – kaip socialiai atsakingos gyvūnų ligų kontrolės ir gerovės politikos kaštus įtraukti į faktines rinkos kainas. Tam reikia, kad maisto pramonė (įskaitant mažmeninės prekybos sektorių) prisiimtų savo atsakomybės dalį ir kad vartotojai sutiktų mokėti dėl didesnių išlaidų pakilusią kainą.

 

Su platesne Konferencijos medžiaga galima susipažinti Kaimo reikalų komitete.

 

 

LR Seimo narys, grupės vadovas Gintautas Mikolaitis.

 



 

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008