2005-04-25-26 d. Komandiruotės į Lenkijos Respubliką Seimo nario Jono Jagmino ATASKAITA

EN  FR

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Narių JONO JAGMINO, JUOZO PALIONIO

ir JADVYGOS ZINKEVIČIŪTĖS Komadiruotės Į LENKIjos RESPUBLIKĄ

2005 m. balandžio 25-26 d.

ataskaita

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2005 m. balandžio 22 d. sprendimu Nr. 236 Seimo nariai Jonas Jagminas, Juozas Palionis ir Jadvyga Zinkevičiūtė buvo komandiruoti dalyvauti 2005 m. balandžio 25-26 d. Belovežo miestelyje (Lenkijos Respublika) vykusiame Baltijos šalių parlamentų ir Lenkijos Respublikos Seimo Europos reikalų komitetų atstovų susitikime. Kartu vyko Seimo Europos reikalų komiteto vyresnioji patarėja Loreta Raulinaitytė.

Susitikime taip pat dalyvavo Lenkijos Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas Robertas Smoleńis, komiteto pirmininko pavaduotojas Józefas Cepilas, šio komiteto Naujosios finansinės perspektyvos pakomitečio pirmininkas Aleksandras Czužas, Vieningos rinkos pakomitečio pirmininkas Andrzejus Gałažewskis, Latvijos Saeimos Europos reikalų komiteto pirmininkas Oskaras Kastensas, Estijos Riigikogu Europos reikalų komiteto narys ir Konstitucinių reikalų komiteto pirmininkas Urmas Reinsalu, minėtųjų komitetų sekretoriatų vadovai, Latvijos Respublikos ambasadorius Lenkijoje Albertas Sarkanis bei Lietuvos generalinis konsulas Lenkijoje Genadijus Mackelis. 

Susitikimo darbotvarkėje buvo penki pagrindiniai klausimai: Baltijos šalių ir Lenkijos parlamentų Europos reikalų komitetų bendradarbiavimas Europos lygyje, Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinė perspektyva, Lisabonos strategija, pasirengimas Europos reikalų komitetų konferencijos (COSAC) posėdžiui Liuksemburge š.m. gegužės 17-18 d.: pasikeitimas nuomonėmis dėl subsidiarumo pilotinio projekto ir Ukrainos prašymas tapti COSAC stebėtoja, ir laisvas asmenų judėjimas Europos Sąjungoje. 

Delegacijas, atvykusias į Lenkijos Belovežo miestelį, pasveikino šioje rinkiminėje apygardoje išrinktas Lenkijos Respublikos Seimo Pirmininkas Włodzimierzas Cimoszewiczius (buvęs Lenkijos užsienio reikalų ministras). Pasak Seimo Pirmininko, dar šiais metais Lenkijoje turėtų būti surengtas referendumas dėl Sutarties dėl Konstitucijos Europai, tačiau, š.m. gegužės 29 d. Prancūzijoje įvyksiančio referendumo baigtis gali pakeisti šį Lenkijos sprendimą ir Sutartis gali būti ratifikuota Seime. Taigi Lenkijos sprendimas dėl sutarties ratifikavimo būdo tikriausiai paaiškės tik birželio mėnesį. Latvijos ir Estijos delegacijos informavo, kad Sutartį dėl Konstitucijos Europai jau yra apsisprendę ratifikuoti parlamentuose.

Lenkijos Seimo Pirmininkas pakvietė keturių šalių Europos reikalų komitetus artimai bendradarbiauti derinant savo pozicijas dėl Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinės perspektyvos, ypač po pastarojo Europos Sąjungai pirmininkaujančio Liuksemburgo siūlymo sumažinti sanglaudos išlaidų kategorijai skiriamas lėšas. Lenkijos Seimo Pirmininkas taip pat apžvelgė Europos Sąjungos politiką Baltarusijos, Ukrainos, Moldovos ir Pietų Kaukazo valstybių atžvilgiu bei pabrėžė Baltijos ir Vyšegrado šalių dalyvavimo svarbą formuojant šią Europos Sąjungos politiką. Pirmininkas aukštai įvertino prieš savaitę Vilniuje įvykusio JAV valstybės sekretorės, Europos Sąjungos aukštojo atstovo ir Lietuvos užsienio reikalų ministro susitikimą su Baltarusijos opozicijos atstovais. Pirmininkas pasiūlė paraginti kolegas Europos Sąjungos parlamentuose siekti Europos Sąjungos veiksmų Baltarusijos atžvilgiu. Pasak Włodzimierzo Cimoszewicziaus, stebėtinai greitas ir sėkmingas Baltijos šalių ir Lenkijos įsiliejimas į Europos Sąjungą ir NATO vertintinas kaip didelis netikėtumas joms pačioms ir Europos Sąjungai. Tai - stebuklas, sakė Lenkijos seimo Pirmininkas. Todėl mes esame drąsesni ir ryžtingesni tolimesnės Europos Sąjungos plėtros šalininkai. Mums pavyko, tai kodėl tai negalėtų pavykti Ukrainai, Moldovai, o, įstojus Turkijai, ir Pietų Kaukazo valstybėms.

Lietuvos delegacijos atstovas Jonas Jagminas, kuris yra ir Seimo delegacijos Lietuvos Respublikos Seimo ir Ukrainos Aukščiausiosios Rados Asamblėjoje pirmininkas atkreipė dėmesį į tai, kad š.m. gegužės 17-18 d. COSAC posėdžio darbotvarkės projekte nenumatytas Ukrainos, kaip COSAC stebėtojos, klausimas ir pasiūlė apsvarstyti galimybę kreiptis į COSAC pirmininkaujantį Liuksemburgą prašant įtraukti šį klausimą į gegužės 17-18 d. posėdžio darbotvarkę bei pakviesti į jį Ukrainos Aukščiausiosios Rados Europos reikalų komiteto atstovus. Lenkijos Seimo Pirmininkas entuziastingai pritarė šiam pasiūlymui, tvirtindamas, kad reikia išnaudoti kiekvieną galimybę paremti Ukrainą ir jos siekį tapti Europos Sąjungos nare. Tuo požiūriu yra labai svarbi “institucinė” galimybė dalyvauti visuose COSAC posėdžiuose. Vėliau, pristatydami savo pozicijas dėl tarpparlamentinio bendradarbiavimo plėtojimo, šį Lietuvos pasiūlymą palaikė visi susitikimo dalyviai. Estijos delegacija paramą Ukrainai įvertino kaip moralinę mūsų šalių pareigą ir atkreipė dėmesį, kad Europos Parlamente iki šiol nėra tarpparlamentinių ryšių su Ukraina grupės.

Lenkijos Seimo Pirmininkas paragino tokius keturšalius susitikimus rengti reguliariai vieną ar du kartus per metus, nes mes visi dar tik mokomės narystės Europos Sąjungoje ir pasikeitimas patirtimi bei pozicijų derinimas yra ypač aktualus. Atsiliepdama į šį pasiūlymą, Estijos delegacija pasiūlė tokius susitikimus rengti dukart per metus prieš eilinius COSAC posėdžius. Belovežo susitikimo pabaigoje Lietuvos delegacijos atstovas Seimo narys Juozas Palionis pasiūlė kitą Baltijos šalių ir Lenkijos Respublikos Seimo Europos reikalų komitetų susitikimą š.m. rudenį surengti Lietuvoje, jo rinkiminėje apygardoje esančiame Birštono mieste. Visi susitikimo dalyviai šiam pasiūlymui pritarė ir padėkojo Lietuvos delegacijai už dar vieną puikią iniciatyvą.

Lenkijos Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas Robertas Smoleńis informavo, kad  prieš savaitę įvyko Vyšegrado valstybių parlamentų Europos reikalų komitetų atstovų susitikimas, kuriame taip pat buvo išreikštas pageidavimas tokius Vyšegrado valstybių parlamentų  susitikimus rengti reguliariai. 

Apibendrindamas diskusijas pirmuoju klausimu, Robertas Smoleńis, be kita ko, pasiūlė parengti trumpą pareiškimą dėl informacijos laisvės Baltarusijoje ir kreiptis į Liuksemburgą siūlant tokį pareiškimą priimti artimiausiame COSAC posėdyje. Teksto projektą Lenkijos delegacija netrukus atsiųs Baltijos šalių parlamentams derinimui ir po to kreipsis į COSAC. Šį pasiūlymą parėmė visi susitikimo dalyviai.

Diskusijoje dėl Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinės perspektyvos delegacijos išdėstė savo pozicijas dėl kertinių perspektyvos klausimų. Lenkijos Seimo Europos reikalų komiteto Naujosios finansinės perspektyvos pakomitečio pirmininkas Aleksandras Czužas informavo, kad Lenkijai nepriimtinas Liuksemburgo siūlymas 4 proc. paramos ribojimo taisyklę Lenkijos atžvilgiu pakeisti 3,8 proc. taisykle, nes jis nesuteikia galimybės Lenkijai kuo greičiau panaikinti paramos atskiroms valstybėms narėms disproporcijas. Lenkijos atstovas pabrėžė transporto ir energetikos infrastruktūros projektų svarbą šiam regionui ir būtinumą numatyti deramą jų finansavimą.

Lietuvos poziciją Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinės perspektyvos atžvilgiu pristatė Seimo Europos reikalų komiteto pirmininko pavaduotoja Jadvyga Zinkevičiūtė. Lietuvos atstovė, be kita ko, pabrėžė, kad Lietuvai svarbiausias yra teisingas 4 proc. paramos ribojimo taisyklės taikymas, grindžiamas naujausia statistika ir realia kiekvienos šalies BVP augimo prognoze. Parlamentarė priminė, kad Baltijos valstybės siekia, kad jų atžvilgiu būtų  taikomas 6,75 proc. augimas per metus vietoje Europos Komisijos naudojamo 4,1 proc. Šiuo klausimu kalbėjęs Jonas Jagminas pabrėžė tinkamo kaimo plėtros finansavimo svarbą, nes, siekiant gaminti konkurencingą, t.y. pigią ir sveiką žemės ūkio produkciją, būtina visų pirma konsoliduoti žemes ir sutvarkyti kaimo infrastruktūrą. Susitikimo dalyviams buvo išplatintas Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. kovo 31 d. rezoliucijos dėl Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinės perspektyvos vertimas į anglų kalbą.

Latvijos delegacija taip pat kėlė 4 proc. paramos ribojimo taisyklės klausimą, jos apskaičiavimo metodiką vertindama kaip iš esmės neteisingą, ypač Baltijos šalių atžvilgiu. Estijos delegacija tvirtino, kad sutiktų su Europos Sąjungos biudžeto dydžiu, sudarančiu 1,1 proc. ES BNP ir išreiškė nepasitenkinimą, kad pagal dabartinį pasiūlymą apie 50 proc. visos sanglaudos politikos paramos skiriama senosioms Europos Sąjungos valstybėms narėms, kurių skurdžiausi regionai yra du kartus turtingesni už naująsias valstybes nares.

Diskutuodamos apie Lisabonos strategijos įgyvendinimą delegacijos sutarė, kad sunkumai įgyvendinant strategiją kilo visų pirma dėl politinės valios valstybėse narėse stokos. Keturių valstybių pozicijos dėl Lisabonos strategijos tarpinės peržiūros iš esmės sutapo: delegacijos pabrėžia vieningos rinkos sukūrimo svarbą, remia pasiūlymą dėl paslaugų direktyvos, įskaitant kilmės šalies principą, darbo rinkos atvėrimą, kuo greičiau panaikinant laisvo darbo jėgos judėjimo apribojimus, infrastruktūros projektų plėtrą ir mokslinių tyrimų bei inovacijų vystymo svarbą šalių konkurencingumui. Pažymėtina, kad Estijoje Lisabonos strategijos įgyvendinimo koordinavimas yra Ministro Pirmininko rankose.

Aptariant klausimą dėl pasirengimo Europos reikalų komitetų konferencijos (COSAC) posėdžiui, š.m. gegužės 17-18 d. vyksiančiam Liuksemburge, buvo pasikeista nuomonėmis dėl COSAC inicijuoto pilotinio projekto dėl Trečiojo Europos Sąjungos geležinkelių paketo atitikimo subsidiarumo principui ir Ukrainos prašymo tapti COSAC stebėtoja. Pirmuoju klausimu delegacijos pristatė pilotinio projekto vykdymo tvarką (procedūras) ir pilotinio projekto rezultatus. Lenkijos Seimo Europos reikalų komitetas, įvertinęs keturis Europos Komisijos pasiūlymus, nustatė galimą trijų iš jų prieštaravimą subsidiarumo principui (nors asmenine komiteto pirmininko nuomone, tokių pažeidimų nėra), Estijos delegacija – vienam, o Latvijos ir Lietuvos nenustatė galimo subsidiarumo principo pažeidimo. Visos delegacijos vieningai pareiškė, kad dėl pasiūlymų oficialaus vertimo stokos negalėjo tinkamai įsigilinti į klausimo esmę (Latvijos Europos reikalų komitetas dėl to net nesikreipė išvados į atitinkamą specializuotą komitetą) ir pasiūlė į tai atkreipti COSAC susitikimo dalyvių dėmesį. Lenkijos Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas Robertas Smoleńis informavo, kad su tokiomis pat problemomis susidūrė ir Vyšegrado valstybių parlamentai, nusprendę kreiptis į COSAC pakartoti pilotinį projektą vertinant kitą Europos Komisijos pasiūlymą, kuris yra išverstas į visas oficialias Europos Sąjungos kalbas.

  Visos delegacijos parėmė Lenkijos Seimo pateiktą COSAC darbo tvarkos taisyklių 4 straipsnio 2 dalies pataisą, suteikiančią galimybęUkrainai tapti COSAC stebėtoja. Lietuvos delegacijos siūlymą dėl COSAC darbotvarkės papildymo šiuo klausimu ir dėl Ukrainos delegacijos pakvietimo į gegužės mėnesio COSAC posėdį nutarta surašyti laiške Liuksemburgo parlamento Europos reikalų komiteto pirmininkui Benui Fayot, o kopiją nusiųsti COSAC sekretoriatui.

Diskusijoje dėl laisvo asmenų judėjimo Europos Sąjungoje delegacijos vieningai sutarė, kad kaip parodė gyvenimas senosios Europos Sąjungos šalys neturi jokio ekonominio ar kitokio pagrindo būgštauti dėl imigrantų iš naujųjų valstybių narių bangos. Atvirkščiai, Jungtinės Karalystės, Airijos ir Švedijos ekonomikai buvo itin naudinga papildoma darbo jėga iš naujųjų valstybių narių. Lenkijos delegacija pateikė tokią statistiką: šiandien Lenkijos darbo rinkoje yra 15 milijonų darbuotojų bei 3 milijonai bedarbių, ir tik 65 tūkstančiai iš jų išvyko dirbti į senąsias Europos Sąjungos valstybes nares. Taigi nuogąstavimai nepagrįsti. Todėl susitikimo dalyviai nusprendė kreiptis į kitas COSAC delegacijas, kad jos, nelaukdamos 2006 m. gegužės 1 d. numatytos 7 metų (2+3+2) pereinamojo laikotarpio peržiūros, atsisakytų laisvo darbo jėgos iš naujųjų valstybių narių judėjimo apribojimų.

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008