2007 m. liepos 2-5 d. SEIMO NARIŲ VIKTORO RINKEVIČIAUS, VYTAUTO KAMBLEVIČIAUS, GINTAUTO MIKOLAIČIO, ALVYDO RAMANAUSKO IR KAZIO STARKEVIČIAUS KOMANDIRUOTĖS Į BRIUSELĮ (BELGIJOS KARALYSTĖ) ATASKAITA

EN  FR

Delegacijos ataskaitą pateikė Seimo narys: Viktoras Rinkevičius, Kaimo reikalų komiteto pirmininkas.

 

Komandiruotės pagrindas: 2007 m. birželio 20 d. Seimo valdybos sprendimas Nr. 1695.

 

Kviečiančioji institucija: be kvietimo.

 

Komandiruotės tikslas: Lietuvos nuolatinėje atstovybėje ES aptarti sprendimų priėmimo procesą Europos Sąjungos institucijose bei aktualiausius Europos Sąjungos darbo organuose svarstomus klausimus pagal Komiteto veiklos sritis, taip pat dalyvauti Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto posėdyje, ES Taryboje susitikti su Lietuvos žemės ūkio, veterinarijos ir fitosanitarijos bei žuvininkystės atašė, susitikti su Europos Komisijos nare, atsakinga už žemės ūkį ir kaimo plėtrą, Mariann Fischer Boel, Europos Komisijos nare, atsakinga už finansinį programavimą ir biudžetą, Dalia Grybauskaite, Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto pirmininku bei komiteto nariais, Lietuvos Respublikoje išrinktais Europos Parlamento nariais, apsilankyti Europos Sąjungos profesionalių žemės ūkio organizacijų (COPA) ir Europos Sąjungos žemės ūkio kooperatyvų konfederacijoje (COGECA).

Susitikimų metu aptarti tokius aktualius ir abipusiai svarbius klausimus kaip Lietuvos interesų Europos Sąjungos institucijose atstovavimas, Vienkartinės išmokos už plotus schemos taikymo Lietuvoje pratęsimas iki 2013 m., visų kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų taikymo naujosioms ES valstybėms atidėjimas, Bendrosios žemės ūkio politikos (BŽŪP) ateitis.

 

Įvykę susitikimai:

Liepos 2 d. komiteto nariai apsilankė Lietuvos nuolatinėje atstovybėje ES, ES Taryboje bei Belgijos šiltnamių ūkyje „Verenigde Groetenhuizen“.

Liepos 3 d. įvyko susitikimai su Europos Komisijos nare, atsakinga už žemė sūkį ir kaimo plėtrą, Mariann Fischer Boel, Europos Komisijos nare, atsakinga už finansinį programavimą ir biudžetą, Dalia Grybauskaite, Europos Parlamento Žemė sūkio ir kaimo plėtros komiteto pirmininku, nariais ir sekretoriato atstovu bei buvo pristatyta Europos Parlamento veikla.

Liepos 4 d. Kaimo reikalų komiteto nariai susitiko su Europos Sąjungos profesionalių žemės ūkio organizacijų (COPA) ir Europos Sąjungos žemės ūkio kooperatyvų konfederacijos atstovais (COGECA), taip pat dalyvavo Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto posėdyje, susitiko su Lietuvoje išrinktais Europos Parlamento nariais, apsilankė Belgijos šeimos ūkyje „Waterhof“.

Liepos 5 d. įvyko susitikimas su Europos Komisijos Generalinio žemės ūkio ir kaimo plėtros direktorato E.1 direktorato direktoriumi Jose Manuel Sousa Uva ir šio direktorato skyriaus, atsakingo už Daniją, Lietuvą, Lenkiją ir Rumuniją, vadovu John Lougheed.

 

Nagrinėtos temos: 1) Vienkartinės išmokos už plotus schemos pratęsimas naujosiose ES valstybėse; 2) kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų sistemos taikymas naujosiose ES valstybėse, 3) BŽŪP ateitis po 2013 m.; 4) Lietuvos kaimo plėtros programos 2007-2013 m. patvirtinimas ir kiti komandiruotės tiksluose suformuluoti klausimai.

 

Aptarti klausimai ir šalių pozicijos:

 

Liepos 2 d. Kaimo reikalų komiteto nariai Lietuvos nuolatinėje atstovybėje ES (toliau – atstovybė) susitiko su ambasadoriumi Ryčiu Martikoniu, įgaliotuoju ministru Romu Švedu, specialiuoju žemės ūkio atašė Vaidotu Ašmonu, veterinarijos ir fitosanitarijos atašė Jūrate Briediene ir žuvininkystės atašė Adrija Gasiliauskiene.

Ambasadorius R.Martikonis pristatė Lietuvos nuolatinės atstovybės ES darbą, informavo, kad atstovybėje dirba 83 darbuotojai (40 deleguota Užsienio reikalų ministerijos, 41 iš kitų institucijų ir 2 policininkai). Pagrindinė atstovybės veikla yra ES teisėkūra (dalyvavimas ES teisės aktų projektų svarstyme), ES – Lietuvos reikalų valdymas, dalyvavimas ES Tarybos, komitologijos posėdžiuose, COREPER i ir COREPER II bei ES Tarybos darbo grupių posėdžiuose (per dieną apie 20 posėdžių). Taip pat informavo, kad atstovybė ruošiasi Lietuvos pirmininkavimui Europos Sąjungai 2013 metais.

R.Martikonis trumpai pristatė ES teisėkūros procesą, teisės akto priėmimo eigą bei balsavimo Taryboje aspektus (balsavimo būdai, kas sudaro kvalifikuotą daugumą bei blokuojančią mažumą). Kalbėdamas apie įgytą patirtį ambasadorius pabrėžė, kad po pirmųjų narystės ES metų jaučiamas „nuovargis“, vis dar vyksta „ieškojimai“, orientavimas ir bandymai. Viena esminių problemų – žmonių „nutekėjimas“. Dažnai ekspertai (specialistai) padirbę atstovybėje laimi konkursus ir išeina dirbti į ES institucijas, o naujus specialistus iš „sostinės“ nespėjama paruošti. Bendradarbiavimo tarp Lietuvos institucijų proceso prasme, ambasadorius pasidžiaugė, kad gerėja ir didėja Tarybos pažinimas, tačiau ambasadorius pabrėžė, kad Lietuvoje lėtai funkcionuoja vertikalūs ryšiai, tuo tarpu horizontalūs ryšiai yra gana silpni arba išvis neveikia. Taip pat ambasadorius pažymėjo, kad Lietuvai vis dar mažai pažįstamas ES trialogas (ES Taryba, Europos Komisija ir Europos Parlamentas).

Kalbėdamas apie Seimo vaidmenį ES teisėkūros procese, R.Martikonis pažymėjo, kad Seimas (komitetai) turėtų nubrėžti pagrindines politikos gaires, mažinti prioritetų skaičių, o aktyvinti jų įgyvendinimo priežiūrą, be to, suteikti Vyriausybei laisvesnį mandatą balsuojant ar derantis. Kalbėdamas apie atstovybės veiklos prioritetus nuo 2007 m., ambasadorius išskyrė darbą dėl Konstitucinės sutarties, Lietuvos narystės Šengeno erdvėje, ES migracijos politikos, ES energetikos politikos, ES biudžeto peržiūros ir Bendrosios žemės ūkio politiko peržiūros bei Europos kaimynystės politikos.

Ambasadorius taip pat trumpai pristatė BŽŪP peržiūros tvarkaraštį (2007 m. rudenį bus pateiktas komunikatas, 2008 m. vyks BŽŪP peržiūra, o 2009 m. ES biudžeto peržiūra, įskaitant ir BŽŪP ateitį po 2013 m.). R. Martikonis pažymėjo, kad BŽŪP peržiūra siekiama BŽŪP adaptuoti prie pasikeitusių aplinkos sąlygų (išsiplėtusi ES, žemės ūkio specifika naujosiose ES valstybėse, pasaulinė žemės ūkio produktų rinkos plėtra), todėl didžiausias dėmesys teikiamas tolimesniam tiesioginių išmokų atsiejimui nuo gamybos, lėšų perskirstymui iš rinkos paramos priemonių į kaimo plėtrą bei rinkos priemonių mechanizmų panaikinimui (intervencija, eksporto subsidijos, kvotos).

Vaidotas Ašmonas, specialusis žemės ūkio atašė, komiteto nariams pateikė informaciją apie praėjusių metų atstovavimą ES žemės ūkio organų susitikimuose (įvyko 650 žemės ūkio darbo organų susitikimų, iš sostinės buvo atvykę apie 640 atstovų).

Taip pat žemės ūkio atašė pristatė situaciją dėl Vienkartinės išmokos už plotus schemos (VIPS) pratęsimo naujosiose ES valstybėse bei kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų taikymas naujosiose ES valstybėse. V.Ašmono teigimu, tiek dėl VIPS, tiek dėl kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų buvo galutinai sutarta 2003 m. BŽŪP reformos metu. VIPS leista taikyti naujosioms ES valstybėms, nes pastebėta, kad Bendrosios išmokos schema (BIS) yra per sudėtinga, tačiau prie jos naujosios ES valstybės vis tiek turės pereiti. Atašė pranešė, kad pati Europos Komisijos narė Mariann Fischer Boel pripažįsta, kad VIPS yra daug paprastesnė administruoti ir suprantamesnė žemdirbiams, tačiau reglamente numatyta, kad VIPS leidžiama taikyti iki 2011 m. Kompleksinio paramos susiejimo reikalavimai nėra susiję su VIPS. Senosios ES valstybės jau visiškai įgyvendina šiuos reikalavimus, tuo tarpu naujosioms ES valstybėms leidžiama juos įgyvendinti palaipsniui nuo 2009 m. ir dar liko neaišku per kelis metus. Taip pat V.Ašmonas informavo, kad Lietuvos kaimo plėtros programa 2007-2013 m. yra nuolat derinama su Europos Komisijos ekspertais ir šiomis dienomis (liepos 2-3 d.) yra atvykę ir derasi su Europos Komisija ekspertai iš Lietuvos Žemės ūkio ministerijos.

Veterinarijos ir fitosanitarijos atašė Jūratė Briedienė trumpai pristatė informaciją dėl Lietuvos ir Rusijos santykių veterinarijos ir fitosanitarijos srityse. Atašė informavo, kad nuo 2006 m. vidurio Lietuvoje dirbo Rusijos įgaliotas veterinarijos inspektorius ir įvertinus Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kompetenciją vykdant veterinarinę kontrolę, nuo 2007 m. vasario 1 d. nutraukta Rusijos ekspertų veikla Lietuvoje. J.Briedienė informavo, kad Rusijos teigimu, po to, kai ES reikalavimu buvo atšaukti Rusijos veterinarijos inspektoriai, žymiai padidėjo žemos kokybės produktų (ypatingai užkrėstų salmonelėmis) srautas į Rusijos Federaciją, todėl buvo paskelbti laikini apribojimai 24 Europos Sąjungos įmonėms, iš jų vienai Lietuvos Respublikos įmonei. Šiuo metu eksportuoti į Rusijos Federaciją savo produkciją gali 97 Lietuvos įmonės, papildomai Rusijos inspektorių patikrinimo laukia dar 47 įmonės.

Taip pat J.Briedienė informavo apie naujas Europos Komisijos iniciatyvas – Bendrijos gyvūnų sveikatos strategiją 2007-2013 m. ir Bendrijos 2006-2010 m. gyvūnų apsaugos ir gerovės veiksmų planą.

 

Kaimo reikalų komiteto nariai po vizito Lietuvos nuolatinėje atstovybėje ES apsilankė ir ES Taryboje. ES Taryboje komiteto nariai susipažino su ES Tarybos darbo veikla, gairėmis, o žuvininkystės atašė Adrija Gasiliauskienė Lietuvos delegacijos kambarėlyje pristatė pagrindines Lietuvos gaires žuvininkystės sektoriaus srityje.

 

Kaimo reikalų komiteto delegacija liepos 2 d. apsilankė Belgijos šiltnamių ūkyje “Verenigde Groentehuizen”, kur susipažino su moderniausia paprikos auginimo technologija. Šiltnamių kompleksas užima 15 ha plotą ir pastatytas 2003 m. Investicijos siekė apie 12 mln. eurų ir šiltnamių atsipirkimo laikas skaičiuojamas 16-18 metų. Dideles investicijas lėmė nepaprastai aukštas modernizavimo lygis: šilumos cechas, kuris gamina naudodamas gamtines dujas šilumą, elektros energiją ir anglies dvideginį, reikalingą augalams augti. Taikoma hidroponinė sistema, kovai su augalų kenkėjais naudojami bakteriofagai, nenaudojami chemikalai. Derliaus išvežimas, svėrimas, rūšiavimas ir pakavimas visiškai mechanizuotas, praktiškai be žmonių darbo. Viso komplekse dirba apie 60 žmonių, beveik visi atvykę iš kitų šalių. Jiems mokama 8 eurai/val., dar tiek darbdavys privalo sumokėti valstybei kaip mokesčius. Pasiekiamas aukštas auginamos kultūros derlingumas. Paprikos vegetacija trunka ištisus metus ir iš kvadratinio metro ploto priskinama 28-29 kg vaisių. Vidutinė realizuojamos paprikos kaina sudaro 1-1,5 euro/kg. Visa produkcija realizuojama aukciono pagrindu - pusė produkcijos parduodama Belgijos rinkoje, kita dalis išvežama į užsienį.

 

Liepos 3 d. Kaimo reikalų komiteto nariai susitiko su Europos Komisijos nare, atsakinga už žemės ūkį ir kaimo plėtrą, Mariann Fischer Boel. Komisijos narė trumpai pristatė vyksiančią BŽŪP peržiūrą, kurios metu ketinama įvertinti esamų rinkos reguliavimo priemonių efektyvumą ir numatyti priemones jų tobulinimui, taip pat supaprastinti BŽŪP valdymą. M. Fischer Boel pažymėjo, kad tai nebus reforma, o tik esamos politikos patikrinimas - kaip ji funkcionuoja ES-27. Taip pat Komisijos narė pabrėžė, kad BŽŪP peržiūra neatsiejama nuo ES biudžeto peržiūros. M.Fischer Boel patikino, kad dės visas pastangas išlaikyti esamą finansavimo lygį ES žemės ūkiui, tačiau pažymėjo, kad finansavimas I ramsčiui (rinkos reguliavimo priemonės, tiesioginės išmokos) tikrai mažės pervedant lėšas į II ramstį (kaimo plėtra).

Susitikime Komisijos narė pabrėžė, kad Lietuvai kaip ir kitoms naujosioms ES valstybėms aktualiausi šiuo metu klausimai yra VIPS pratęsimas ir kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų taikymas. Komisijos narės teigimu, dėl VIPS pratęsimo dar bus diskutuojama BŽŪP peržiūros metu ir, nors, jos manymu, VIPS schema yra daug paprastesnė ir aiškesnė nei BIS, paramos atsiejimas nuo gamybos yra neišvengiamas. Dėl kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų, M.Fischer Boel pažymėjo, kad naujosiose ES valstybėse reikalavimai turi būti pradėti diegti nuo 2009 m., o pereinamasis laikotarpis gali būti 3 metai, tačiau dėl to taip pat dar bus diskutuojama.

Komisijos narė atkreipė dėmesį, kad 2003 m. BŽŪP reformos metu buvo sutarta, jog nuo 2015 m. kovo 31 d. nustoja galioti pieno kvotų sistema. Siekiant tinkamai paruošti žemdirbius tokiam pakeitimui ieškoma būdų kaip sušvelninti šiuos pokyčius. Būtent 2009-2015 m. bus pereinamasis laikotarpis, tačiau dar nėra aišku kokiu būdu jis bus vykdomas – ar padidinant pieno gamybos kvotas, ar leidžiant pardavinėti kvotas tarp ES valstybių, ar mažinant mokesčius. Šis klausimas taip pat bus svarstomas BŽŪP peržiūros metu.

Komiteto pirmininkas Viktoras Rinkevičius pažymėjo, kad Lietuvoje reikia labiau skatinti kooperatyvų plėtrą. ES parama labai padėjo kooperatyvams, ypač padidino eksporto galimybes, tačiau šiuo metu Lietuvos vidutinis ūkis sudaro 12 ha, todėl parama tiesiog būtina siekiant padaryti juos konkurencingus. VIPS schemos pratęsimas iki 2013 m. būtų tinkamas žingsnis didinant ūkių konkurencingumą, nes paramos atsiejimas nuo gamybos kaip tik neigiamai įtakos dabar vykstantį ūkių stambėjimo procesą.

V. Rinkevičius pritarė pieno gamybos kvotų sistemos panaikinimui nuo 2015 m., nes Lietuva jau dabar sunkiai „išsitenka“ turimoje kvotoje, tačiau nepritarė eksporto grąžinamųjų išmokų pieno produktams panaikinimui. Taip pat Komiteto pirmininkas paprašė Komisijos narės išsakyti savo nuomonę dėl BŽŪP ateities po 2013 m.

M.Fisher Boel pažymėjo, kad paramos atsiejimas nuo gamybos yra būtina sąlyga konkurencingumo didinimui. Parama „pririša“ žemdirbį prie produkcijos ir žemdirbys nežiūri rinkos poreikių, o atsiejus paramą nuo gamybos žemdirbys orientuotųsi į rinkos poreikius.

Kalbėdama apie eksporto grąžinamąsias išmokas pieno produktams, Komisijos narė pabrėžė, kad eksporto grąžinamosios išmokos nėra panaikintos, o tik nustatytos 0 lygio. Taip nuspręsta todėl, kad rinkoje pieno produktų kainos ir taip yra gana aukštos, jei rinkos padėtis pasikeistų ir ūkininkams žymiai sumažėtų pajamos, tada eksporto grąžinamųjų išmokų lygis būtų pakeltas.

Dėl BŽŪP ateities po 2013 m., M.Fisher Boel teigimu, svarbiausia yra pradėti diskusijas jau dabar, kad žemdirbiai turėtų žinią. Būtent BŽŪP peržiūra turėtų nubrėžti pagrindines ateities gaires, o žemdirbiai tai žinodami galės lengviau prisitaikyti prie pokyčių.

 

Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Viktoras Rinkevičius š. m. liepos 3 d. susitikime su Europos Komisijos nare, atsakinga už finansinį programavimą ir biudžetą, Dalia Grybauskaite papasakojo apie padėtį Lietuvos žemės ūkyje, ES paramos įsisavinimo eigą. D. Grybauskaitė nurodė, kad visos lėšos iki 2013 m. yra suderintos ir visų ES valstybių svarbiausias rūpestis jas tinkamai įsisavinti. Komisijos narė pažymėjo, kad Lietuvos žemės ūkyje ES parama įsisavinama gerai ir pabrėžė žemės ūkio ministrės K. Prunskienės aktyvų vaidmenį įsisavinant paramą ir derantis dėl 2007-2013 metų perspektyvos. Atkreiptas dėmesys į tai, kad Lietuvoje nepakankamai įsisavinamos Socialinio fondo lėšos ir aplinkosaugos programos, ypač neefektyviai panaudojamas Sanglaudos fondas.

D. Grybauskaitė patarė keisti žemės ūkio politiką jos efektyvinimo linkme – riboti vartojimą, investicijas nukreipti į aukštų technologijų taikymą siekiant pagaminti paklausius ES rinkoje labai aukštos kokybės produktus ir visumoje siekti, kad žemės ūkio gamybos apimtys didėtų, didinti darbo našumą.

Atsakydama į Komiteto narių paklausimus dėl finansinės perspektyvos po 2013 m., Komisijos narė teigė, kad po 2013 metų dalis ES biudžeto skiriamo žemės ūkiui gali mažėti ir daugiau lėšų bus skiriama kitoms sferoms. Todėl gali tekti lėšas žemės ūkiui didinti iš nacionalinio biudžeto. Atkreiptas dėmesys į tai, kad ES sprendimai priimami į tolimą perspektyvą, net 15 metų į priekį ir šių sprendimų vėliau pakeisti jau negalima. Todėl šalys turi atidžiai stebėti šiuos procesus, laiku į juos reguoti, taip pat žinoti pasaulio ir ES ekonomikos vystymosi tendencijas ir savo strategiją planuoti toli į ateitį. Todėl labai svarbūs ryšiai ir laiku teikiama informacija tarp Lietuvos ir Europos parlamentų, Vyriausybės informavimo.

Komisijos narė pranešė, kad tuo tikslu š. m. rugsėjo mėn. Briuselyje įvyks konferencija ir joje bus pateikti duomenys apie Lietuvos paramos įsisavinimo eigą.

Atsakydama į klausimus dėl euro įvedimo galimybių Lietuvoje, D. Grybauskaitė mano, kad realus euro įvedimas galimas apie 2011-2013 metus.

Pažymėta tai, kad užsienio investicijų trauka į Lietuvą yra nepakankama. Tam trukdo aiškios valstybinės strategijos neapibrėžtumas, Europos šalių tarpe nepakanka informacijos apie Lietuvos ekonomiką ir galimybes investuoti Lietuvoje.

           

Taip pat, liepos 3 d. įvyko pokalbis su Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto pirmininku Neil Parish.

V. Rinkevičius pokalbyje iškėlė tiesioginių išmokų atsiejimo nuo gamybos problemą. Jis atkreipė Neil Parish dėmesį į tai, kad Lietuvai pereinant iš vienos socialinės formacijos į kitą reikia daug laiko ūkių stambinimui, jų efektyvumui didinimui, žmonių sąmoningumui ugdyti. Tai sudaro tam tikras specifines Lietuvos sąlygas lyginant su kitomis šalimis ir toks staigus tiesioginių išmokų atsiejimas nuo gamybos sukelia tam tikrą įtampą žemdirbių tarpe.Taip pat buvo atkreiptas dėmesys į paramos administravimo supaprastinimo reikalus.

Neil Parish pažymėjo, kad Lietuvos žemės ūkis taps toks pat modernus ir konkurencingas, kaip ir Danijos, Airijos ir kitų išsivysčiusių šalių ūkis. Dėl išmokų atsiejimo tai niekam nebuvo staigmena, nes jau 2003 m. ES reglamente buvo užfiksuota, kad pasibaigus pereinamajam laikotarpiui turi būti pereinama prie atsietų nuo gamybos tiesioginių išmokų, apie tai Europos parlamente ne kartą buvo diskutuojama, tačiau vietose į tai laiku nebuvo reguota. Nuo 2013 metų visos išmokos turi būti atsietos nuo gamybos.Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komitetas siekia sumažinti veterinarinius ir sanitarinius reikalavimus bei sumažinti inspekcijų skaičių.Tačiau tam tikros patikros ateityje turi išlikti.

Pirmininkas V. Rinkevičius palietė opų pieno kvotų klausimą ir pažymėjo didžiųjų prekybos tinklų įtaką pasiimant sau didžiąją pridėtinės vertės dalį iš pieno produktų gamybos. Be to, neigiamą įtaką Lietuvai daro pieno produktų nulinis eksporto subsidijų taikymas, nes Lietuvos verslininkai turi pasirašę daug prekybinių sutarčių su Rusija .

Neil Parish pripažino, kad supermarketai stipriai veikia pieno supirkimo kainas ir išdėstė poziciją dėl tolimesnės pieno gamybos strategijos. Jis pažymėjo, kad po 2015 metų pieno kvotos bus panaikintos. Todėl prognozuojant pieno gamybos ateitį reikia atkreipti dėmesį į tai, kad pieno produktų vartojimo lygis pasaulyje kyla ir atitinkamai turės didėti kainos. Pieno supirkimo kainų politiką labai įtakoja žemės ūkio kooperatyvų kūrimasis. Kooperatyvų gaminama geresnės kokybės pieno žaliava įgalina reikalauti ir didesnių kainų. Be to, ES valstybės turi vidaus rinką, yra geografinių nuorodų sistema ir Europos šalių piliečius reikia skatinti vartoti savo rinkos produktus. Dėl pieno produktų eksporto grąžinamųjų išmokų Neil Parish patarė laikytis ES pozicijos ir prekiauti su ES šalimis, nes šios eksporto grąžinamosios išmokos ateityje nebus skiriamos.

V. Rinkevičius atkreipė Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto pirmininko dėmesį į biodegalų gamybos problemas. Jis pasiūlė Europos Komisijai sparčiau patvirtinti naujus biodegalų standartus leidžiančius naudoti didesnį nei 5 proc. biodegalų kiekį bendrame kuro balanse, pasiūlė griežtinti biodegalų kokybės kontrolę ir riboti pigių biodegalų vežimą iš trečiųjų šalių.

 Neil Parish sutiko, kad energetinis saugumas tampa labai svarbus ir visi turi galvoti apie naujas energetikos formas. Jis informavo, kad dabar ruošiama Europos energetikos strategija, kurioje bus atsižvelgiama į teikiamus pasiūlymus.

 

Komiteto nariai liepos 4 d. apsilankė ES profesionalių žemės ūkio organizacijų komiteto (COPA) ir ES žemės ūkio kooperatyvų konfederacijos (COGECA) būstinėje, kur susitiko su šių organizacijų generaliniu sekretoriumi Pekka Pesonen ir kooperatyvų reikalų bei įmonių politikos veiklos skyriaus direktoriumi Paulo Gouveia. Komiteto narius pristatė Lietuvos žemės ūkio organizacijų nuolatinė atstovė Briuselyje Lina Railienė. Ji pažymėjo, kad į COPA-COGECA Lietuva įstojo 2004 m. deleguodama 4 žemdirbių visuomenines organizacijas: Žemės ūkio rūmus, Lietuvos ūkininkų sąjungą, Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociaciją ir kooperatyvų asociaciją “Kooperacijos kelias”. Pažymėtinas gana didelis metinis šios organizacijos mokestis, kuris sudaro Lietuvai 100 000 eurų.

Generalinis sekretorius apžvelgė šių organizacijų kūrimosi istoriją ir pažymėjo, kad dabar šios organizacijos yra apsijungusios ir atstovauja visų ES šalių žemdirbių interesus. Sekretorius ypač akcentavo kooperacijos svarbą žemės ūkio ir kaimo plėtros politikoje. Organizacija COGECA vienija 40 000 kooperatyvų, kurių pajininkais yra 160 000 žmonių, kooperatyvuose vykdoma 300 mlrd. eurų metinė apyvarta. Derybinėms pozicijoms parengti sudaromos darbo grupės, į kurias kviečiami ekspertai iš visų šalių.

Komiteto pirmininkas V. Rinkevičius domėjosi kokia šių organizacijų vadovų pozicija į žemės ūkio politiką po 2013 metų, nes visų šalių žemdirbiai turi žinoti perspektyvą.

Generalinis sekretorius Pekka Pesonen atsakė, kad parama žemės ūkiui ir toliau turi išlikti ir turi būti skatinama veikla susijusi su žemės ūkiu ir aplinkosauga. Reikia siekti, kad būtų supaprastinamos paramos administravimo procedūros, išvengti popierizmo ir leisti ūkininkams laisviau dirbti. Sekretorius, savo šalies Suomijos pavyzdžiu, išreiškė nuogąstavimą dėl sparčiai mažėjančio žemės ūkio gamybos pobūdžio. Jis pažymėjo, kad Suomijoje pagrindinė žemės ūkio veikla liko tik pienas ir jautiena. Vis daugiau žmonių nebeužsiima žemės ūkio produktų gamyba.

COPA-COGECA oficialiai savo požiūrio į 2013-2020 metų perspektyvą dar neturi. Savo požiūri ji bandys suformuoti išnagrinėjusi š. m. lapkričio mėn. pateiktus Europos Komisijos projektus, nors visumoje šiuo klausimu diskusijos vyksta nuo 2006 m. gruodžio mėnesio.

Direktorius Paulo Gouveia informavo, kad COPA sudaro 76 organizacijos, iš kurių 36 yra iš naujų ES šalių. Sekretoriatą sudaro 50 žmonių.Iš svarbiausių einamojo laikotarpio darbų direktorius minėjo Pasaulinės prekybos organizacijos(PPO) derybų eigos analizę, žemės ūkio politikos peržiūros klausimus, pieno sektoriaus problemas, vaisių ir vyno reformas, klimato kaitos poveikius ir genetiškai modifikuotų augalų problemas. Tam tikslui sudaryta virš 50 darbo grupių, kurios rengia atskirais klausimais atitinkamas pozicijas. Labai svarbus darbo baras yra reikiamos informacijos rinkimas ir pateikimas žemdirbiškoms organizacijoms.

V. Rinkevičius atkreipė vadovų dėmesį į tai, kad PPO politika nukreipta į laisvą be apribojimų prekių judėjimą gali labai sumažinti ES šalių žemdirbių pajamas. Trečiosios šalys esančios šilto klimato zonose, netaiko griežtų gamtosauginių reikalavimų, jų energetiniai kaštai žymiai mažesni ir jie turi didesnes galimybes konkuruoti pigia, dažnai ir nekokybiška produkcija. Pirmininkas paragino aktyviau veikti į PPO derybas šiais klausimais, formuoti vieningą visų ES šalių žemdirbių poziciją.

 

Komiteto nariai dalyvavo Europos Parlamento Žemės ūkio ir kaimo plėtros posėdyje. Šiame posėdyje Europos Komisijos narė, atsakinga už žemės ūkį ir kaimo plėtrą Mariann Fischer Boel pristatė ES vyno sektoriaus reformos projektą. Pranešime pažymėta, kad ES šalyse vyno perteklius sudaro 13 mln. hektolitrų. Daug vynuogynų savininkų dirba nuostolingai. Siekiant subalansuoti vyno rinką vyno sektoriaus reformos projekte pasiūlyta eilė priemonių. Viena iš jų patvirtinti laikiną 2008-2013 m. finansinės paramos sistemą, skirtą vyno gamintojams, savanoriškai skatinant juos sunaikinti dalį vynuogynų, kurių bendras plotas siūlomas apie 200 000 hektarų. Atsisakiusiems vynuogynų numatoma suteikti finansinę paramą, kad jie turėtų galimybes auginti kitas kultūras. Taip pat siūloma skatinti geros kokybės vynmedžių sodinimą, remti vyno sektoriaus modernizavimą, vyno vartojimo reklamą.

 

Komiteto nariai susitiko su Lietuvoje išrinktais Europos Parlamento nariais Eugenijum Gentvilu, Arūnu Degučiu ir Danute Budreikaite. Diskutuota Lietuvos žemės ūkio politikos, valstybinės žemės pardavimo, regioninės politikos ir paramos įsisavinimo klausimais. Prieita bendros nuomonės, kad Vyriausybės, Seimo ir Europos Parlamento ryšiai turi būti aktyviai vystomi, nes dar pasitaiko atveju, kai Lietuva atskirais klausimais neturi pozicijos arba ją pareiškia pavėluotai. Europos Komisijos pasiūlymai labiau turėtų būti aptariami Lietuvos Seime ir laiku pateikiama mūsų šalies pozicija.

 

Komiteto nariai aplankė Belgijos gyvulininkystės ūkį “Waterhof”. Tai tipinis šeimos ūkis, kuriame dirba 4 šeimos nariai ir vienas samdomas darbininkas Ūkis turi 85 ha savos ir nuomojamos žemės, laiko 60 melžiamų karvių, augina kviečius, kukurūzus ir cukrinius runkelius. Karvių laikymo ir melžimo procesas visiškai automatizuotas, iš karvės vidutiniškai primelžiama apie 10 000 litrų pieno. Praktiškai toje pačioje fermoje įrengtas nedidelis cechas, kuriame gaminami pieno produktai- sviestas, ledai, jogurtas ir pan. Šie produktai parduodami prie cecho įrengtoje nedidelėje parduotuvėje. Ūkis priemiestinis 10 km nuo Briuselio, todėl švieži produktai greit išperkami. Apie 10 proc. pieno perdirbama savame ceche, likusi dalis parduodama perdirbėjams. Parduodamo pieno vidutinė kaina 0,27 euro/kg arba 0,93 lito, (Lietuvoje gegužės mėn. buvo 0,73 Lt). Ūkis gauna vieningą 400 eurų parama skaičiuojant vienam hektarui. Augalininkystės kultūroms auginti cheminių trąšų nenaudoja, tręšia galvijų mėšlu. Šiame ūkyje žemės hektaro kaina sudaro 250 000 eurų, o žemės nuomos kaina - 200 eurų/ha.

 

Liepos 5 d. Komiteto nariai susitiko su Europos Komisijos Generalinio žemės ūkio ir kaimo plėtros direktorato E.1 direktorato direktoriumi Jose Manuel Sousa Uva ir šio direktorato skyriaus, atsakingo už Daniją, Lietuvą, Lenkiją ir Rumuniją, vadovu John Lougheed.

J. Manuel Souse Uva pristatė komiteto nariams pristatė Kaimo plėtros programos tikslus bei Lietuvos Kaimo plėtros programos 2007-2013 m. projektą. Jo teigimu, Lietuvai 2007-2013 m. skiriama 1,7 mlrd. eurų parama (2004-2006 m. parama sudarė apie 600 mln. eurų). Direktorius informavo, kad Lietuva Žemės ūkio ir miškininkystės sektoriaus konkurencingumo didinimui (I kryptis) skyrė 40 proc. lėšų, Aplinkos ir kraštovaizdžio gerinimui (II kryptis) – 38 proc., Gyvenimo kokybės kaimo vietovėse ir kaimo ekonomikos įvairinimui (III kryptis) – 12 proc. ir LEADER metodui – 6 proc. lėšų. J. Manule Sause Uva manymu, Lietuvos Kaimo plėtros programos 2007-2013 m. projektas parengtas tinkamai tik dabar vyksta techninės konsultacijos ir derinimas pačių priemonių.

Komiteto pirmininkas V.Rinkevičius pažymėjo, kad žemdirbiai nekantriai laukia Programos patvirtinimo, nes nepatvirtinus Programos negali būti parengtos detaliosios taisyklės ir pradėtos rinkti paraiškos.

Direktorato direktorius informavo, kad Lietuvos Kaimo plėtros programą 2007-2013 m. tikimasi patvirtinti rugsėjo mėn. Jo teigimu, Europos Komisija negali skubiai vertinti ES valstybių programų, nes Europos Komisija turi būti užtikrinta, kad Europos paramos panaudojimas sukurs didelę pridėtinę vertę ir lėšos bus tikslingai naudojamos.

Komiteto narys Kazys Starkevičius pakvietė direktorių J. Manuel Souse Uva ir skyriaus vadovą John Lougheed atvykti į Lietuvą surengiant konferenciją ir padėti informuoti Lietuvos žemdirbius apie Kaimo plėtros programas bei kaimo plėtros politiką.

Direktorato direktorius priėmė kvietimą, tačiau patikino, kad pats negalės atvykti. Tuo tarpu skyriaus vadovas informavo, kad rugsėjo mėn. ketina atvykti į AgroBalt parodą.

 

 

Aktuali informacija:

Išdiskutuotos ir apsikeista pozicijomis aktualiausiais Lietuvai klausimais – Vienkartinės išmokos už plotus schemos pratęsimas, kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų taikymas naujosiose ES valstybėse, Lietuvos Kaimo plėtros programos 2007-2013 m. tvirtinimas.

Vienkartinės išmokos už plotus schema ir daug aiškesnė ir suprantamesnė žemdirbiams. Šios schemos pratęsimas būtų naudingas ir kooperacijos aspektu. Kompleksinio paramos susiejimo reikalavimai naujosiose ES valstybėse bus pradėti taikyti nuo 2009 m. Visiškam šių reikalavimų įgyvendinimui būtinas pereinamasis laikotarpis, todėl būtų tikslinga siekti ilgesnio kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų įgyvendinimo pereinamojo laikotarpio.

Lietuvos Kaimo plėtros programą 2007-2013 m. tikimasi patvirtinti š.m. rugsėjo mėn. Patvirtinus Programą bus parengtos detaliosios taisyklės ir pradėtos rinkti paraiškos struktūrinei paramai gauti.

Diskusijos dėl BŽŪP ateities po 2013 m. jau bus pradėtos šiais metais. Žinoma, kad nuo 2015 m. kovo 31 d. nustoja galioti pieno gamybos kvotų sistema. Š.m. lapkričio mėn. bus pateiktas Europos Komisijos komunikatas dėl BŽŪP peržiūros, kurios metu ketinama įvertinti esamas rinkos reguliavimo priemones.

 

Pasiūlymai dėl įgytų žinių panaudojimo Seime:

 

Gilinti tiek Seimo kanceliarijos darbuotojų, tiek pačių Seimo narių žinias apie Europos Sąjungos institucijas, jų veiklą, ES teisėkūros procesą. ES teisės aktai yra neatsiejama Lietuvos teisyno dalis, todėl būtina, kad kiekvienas dirbantis įstatymų leidybos srityje suprastų ir ES teisėkūros procesą, ES teisės aktų reglamentavimo sritis ir principus.

 Būtina iš anksto suderinti Lietuvos pozicijas prieš išsakant jas ES Tarybos darbo organuose, Europos Komisijos komitetuose ir Europos Parlamente. Europos Parlamentui vis įgaunant didesnes galias būtina gilinti Europos Parlamento ir Seimo bendradarbiavimą (komitetų ir viso parlamento lygiu).

Kaimo reikalų komitetui aktyviai dalyvauti Lietuvos pozicijoje dėl BŽŪP ateities po 2013 m. formavime.

Siekiant konkuruoti ES rinkose turėtų būti kuriami specializuoti, labai aukšto techninio lygio ūkiai, įgalinantys gauti didelio derlingumo ir geros kokybės produktus. Tačiau brangi ir sudėtinga technika reikalauja daugiau investicijų ir ilgina atsipirkimo laiką, mažina darbo vietų skaičių. Todėl būtina žemdirbius skatinti aktyviai dalyvauti struktūrinės paramos priemonėse.

Lietuvos ūkiai turi stambėti, labiau kooperuotis, įsigyti pirminę produkcijos perdirbimo įrangą, daugiau parduoti pagamintų ekologiškų žemės ūkio produktų. Gaminantiems savuose ūkiuose produktus turi būti sumažinti veterinariniai-sanitariniai reikalavimai, labiau įvertinant vietos sąlygas, ūkio savininkų kvalifikaciją ir sugebėjimus.

 

Atvežta informacinė medžiaga ir leidiniai:

 

Europos Sąjungos Tarybos informacinis vadovas

„Kaip funkcionuoja Europos Sąjunga“. ES institucijų vadovas Jums

„2007 m. ES biudžetas. Gerovė, solidarumas ir saugumas Europoje ir kitur“

 

 

                                                                                                _____________________

(parašas)

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008