Komitetas, kaip pagrindinis, apsvarstė Mediacijos privačiuose ginčuose
įstatymo projektą Nr. XP-2809. Projektas parengtas siekiant sukurti palankią
teisinę aplinką Lietuvoje taikyti mediaciją. Komitetas bendru sutarimu nusprendė
siūlyti pagrindiniam komitetui iš esmės pritarti įstatymo projektui ir
patobulinti jį pagal Teisės departamento pastabas.
Komitetas bendru sutarimu pritarė Piniginės
socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims
įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2465 ir Socialinių
paslaugų įstatymo 32 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2466. Įstatymo projekto tikslas patikslinti
Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimoms ir
vieniems gyvenantiems asmenims įstatymo 14 straipsnio ir Lietuvos Respublikos
socialinių paslaugų įstatymo 32 straipsnio nuostatas, nustatant, kad turto
vertės normatyvui apskaičiuoti taikomas vidutines nekilnojamojo turto rinkos
vertes nustato ir Valstybės žiniose skelbia valstybės įmonė Registrų centras.
Komitetas apsvarstė ir pritarė Valstybinių
socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų dalies išmokėjimo įstatymo 6
straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2858, kuris buvo parengtas Lietuvos Respublikos Seimo
Socialinių reikalų ir darbo komiteto pavedimu, siekiant suderinti Lietuvos
Respublikos vidaus reikalų, Specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo,
krašto apsaugos, prokuratūros, Kalėjimų departamento, jam pavaldžių įstaigų bei
valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinės pensijos neišmokėtos dalies
išmokėjimo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies ir Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo
senatvės ir invalidumo pensijų dalies išmokėjimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies
nuostatas.
Komitetas vykdydamas parlamentinę kontrolę svarstė klausimą dėl 2007 metų
valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų socialinėms išmokoms ir
kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti lėšų panaudojimo ir savivaldybių socialinio
būsto nuomos. 2007 m. biudžete buvo skirta 291 mln. litų socialinėms išmokoms
ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti, socialinei paramai mokiniams ir
socialinėms paslaugoms. Iš jų pagal tikslinę paskirtį panaudota 203 mln. litų,
arba 69 proc. skirtų lėšų. Pagal tiesioginę paskirtį nepanaudota 90 mln. litų,
arba 31 proc. skirtų lėšų, iš jų 1 mln. litų grąžintas į valstybės biudžetą.
Palyginimui: 2006 m. biudžete buvo skirta 573 mln. litų, iš jų pagal
tikslinę paskirtį panaudota 480 mln. litų, arba 84 proc. lėšų. Pagal tiesioginę
paskirtį nepanaudota 93 mln. litų, arba 16 proc. lėšų. 2005 m. pagal tikslinę
paskirtį savivaldybės nepanaudojo 62 mln. litų.. 2004 metais virš 100 mln.
litų.
Finansų ministerijos Regioninės plėtros ir savivaldybių biudžetų skyriaus vedėja Česlova Bareikienė išdėstė Finansų
ministerijos poziciją šiuo klausimu socialinėms išmokoms nepanaudotos lėšos
tirėtų būti grąžintos į valstybės biudžetą.
Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja socialiniais klausimais Audronė
Vareikytė patikino, kad ne visos savivaldybės blogai administruoja valstybės
biudžeto specialias tikslines dotacijas.
Komiteto narių nuomone tokiose savivaldybėse, kaip Kauno miesto, Panevėžio
miesto, Šalčininkų rajono, Šilutės rajono, Telšių rajono ir Vilniaus rajono
savivaldybėse reikėtų padaryti auditą ir išsiaiškinti, kodėl lėšos buvo
suplanuotos, bet nepanaudotos ar panaudotos ne pagal paskirtį.
Komiteto posėdyje dalyvavusi Aplinkos ministerijos Būsto skyriaus vedėja
Elvyra Radavičienė išreiškė nuomonę, kad nepanaudotas lėšas būtų tikslinga
skirti socialinio būsto statybai.
Atsižvelgiant į tai, kad:
- iš skirtų 291 mln. litų pagal tikslinę paskirtį
nepanaudota 90 mln. litų, arba 31 procentas skirtų lėšų, iš jų 1 mln. litų
grąžintas į valstybės biudžetą;
- kitai socialinei paramai finansuoti lėšos panaudotos
pažeidžiant prioritetus tarp 10 leistinų
panaudojimo sričių, nustatytų Socialinės apsaugos ir darbo ministrės įsakymu,
- pirmiesiems dviem prioritetams - socialinei pašalpai,
būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui ir išlaidų karštam vandeniui
kompensacijoms ir socialinei paramai mokiniams finansuoti panaudota tik 8
procentai lėšų;
- daugiausia lėšų, kaip ir 2006 m., panaudota socialinių
paslaugų įstaigoms ir socialinėms paslaugoms finansuoti (2007 m. 50 procentų
lėšų).
- socialinio būsto
poreikis kasmet ženkliai didėja; kasmet vis didesni valstybės biudžeto
asignavimai socialiniam būstui nekompensuoja išaugusių būsto kainų; socialiniam
būstui savivaldybės skiria per mažai lėšų (4 procentus);
Komitetas nusprendė siūlyti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei:
- rengiant 2009 metų valstybės biudžeto projektą mažiau lėšų
skirti toms savivaldybėms, kurios suplanavo per didelį, lyginant su kitomis
savivaldybėmis, lėšų poreikį socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti
ir mokėti, socialinei paramai mokiniams ir socialinėms paslaugoms skaičiuoti ir
mokėti 2004-2007 metais;
- vykdant 2008 m. biudžetą nepanaudotas lėšas socialinėms
išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti, socialinei paramai mokiniams
ir socialinėms paslaugoms skaičiuoti ir mokėti, panaudoti tik dviem sritims pagal prioritetą: socialinei
pašalpai, būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui ir išlaidų karštam
vandeniui kompensacijoms ir socialinei paramai mokiniams finansuoti, ir socialinio būsto įsigijimui bei jo remontui
finansuoti;
- jeigu savivaldybės pažeistų aukščiau nurodytą tvarką,
apsvarstyti tikslingumą nepanaudotas specialias tikslines dotacijas grąžinti į
valstybės biudžetą;
- patikrinti lėšų kitai socialinei paramai finansuoti panaudojimą
2007 m. Kauno miesto, Panevėžio miesto, Šalčininkų rajono, Šilutės rajono,
Telšių rajono ir Vilniaus rajono savivaldybėse.