LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO VEIKLOS I (RUDENS) IR NEEILINĖS SESIJOS METU ATASKAITA

EN  FR

 

 

1. SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO SUDĖTIS

IR KOMITETO NARIŲ  DALYVAVIMAS KOMITETO POSĖDŽIUOSE

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto sudėtis (patvirtinta 2004 m. lapkričio 18 d. Seimo nutarimu Nr. X-11)  Seimo I (rudens) sesijos (04-11-15 – 05-01-20) ir neeilinės sesijos (05-02-08 – 05-02-15) metu :

1. Algirdas Sysas – komiteto pirmininkas  (patvirtintas 2004 m. lapkričio 29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)

2. Jadvyga Zinkevičiūtė - komiteto pirmininko pavaduotoja (patvirtinta 2004 m. lapkričio 29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)

3. Aldona Balsienė – narė

          4. Rima Baškienė – narė

          5. Vilija Blinkevičiūtė – narė

          6. Jonas Čekuolis – narys

          7. Irena Degutienė – narė

          8. Vincė Vaidevutė Margevičienė – narė

          9. Zenonas Mikutis – narys

          10. Ramunė Visockytė - narė 

 

Komiteto sekretoriatas

 

Komiteto patarėjos:

R. Molienė - vyresnioji patarėja (kuruoja darbo santykių sritį)

D. Aleksejūnienė - patarėja (kuruoja socialinės paramos sritį)

D. Bidvaitė - patarėja (kuruoja valstybinių pensijų ir socialinio draudimo sritis)

E. Bulotaitė – patarėja (kuruoja komiteto veiklos sritis, susijusias su eurointegracija)

D. Jonėnienė - patarėja (kuruoja socialinio draudimo sritį)

Komiteto padėjėjos: R. Liekienė, D. Šimienė, R. Virbalienė

 

Komiteto narių dalyvavimas komiteto posėdžiuose

(2004-11-29 – 2005-03- 09)

 

Nr.

Komiteto nariai

Posėdžių sk.

Dalyvauta posėdžiuose

Praleista  posėdžių

1.

Aldona Balsienė

13

11

2

2.

Rima Bakšienė

13

13

 

3.

Vilija Blinkevičiūtė

13

7

6

4.

Jonas Čekuolis

13

10

3

5.

Irena Degutienė

13

13

 

6.

Vincė Vaidevutė Margevičienė

13

13

 

7.

Zenonas Mikutis

13

12

1

8.

Algirdas Sysas

13

13

 

9.

Ramunė Visockytė

13

13

 

10.

Jadvyga Zinkevičiūtė

13

12

1

 

2. SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO VEIKLA

 

Seimo I (rudens) ir neeilinės sesijos metu komitetas surengė 13 komiteto posėdžių, 2 klausymus, į kuriuos buvo kviečiami atsakingi institucijų pareigūnai, pasiūlymus teikę asmenys ir visuomeninių organizacijų atstovai.

Ataskaitiniu laikotarpiu komitetas apsvarstė 20 įstatymų projektų, 1  Seimo nutarimo projektą. Iš jų komitetas Seimo pavedimu kaip pagrindinis apsvarstė 12 teisės aktų projektų, kaip papildomas - 9 projektus. Iš apsvarstytų teisės aktų, kuriems nagrinėti komitetas buvo paskirtas pagrindiniu, ataskaitiniu laikotarpiu Seime priimti 7 įstatymai.

Rudens sesijos metu Socialinių reikalų ir darbo komitetas atsakė į 97 piliečių, visuomeninių organizacijų paklausimus, prašymus, skundus. Dažniausiai laiškuose keliamos problemos – dėl pensijų apskaičiavimo (perskaičiavimo), dėl valstybinių pensijų, darbo santykių problemų. 

Komitetas surengė 4 išvažiuojamuosius posėdžius:

- 2004 m. gruodžio 8 d. į Lietuvos invalidų reikalų tarybą prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės;

- 2004 m. gruodžio 21 d. -  Vilniaus darbo biržą;

- 2005 m. vasario 1 d. -  Valstybinę darbo inspekciją;

- 2005 m. kovo 8 d. -  Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją.

2005 m. sausio 18 d. įvyko Socialinių reikalų ir darbo komiteto klausymai dėl Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatymo 5, 7, 9, 19 ir 27 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-58. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Jadvyga Zinkevičiūtė.

Įstatymu siekiama įteisinti šalpos pensijų skyrimą neturintiems teisės gauti jokios rūšies pensijos asmenims, tapusiems I ar II grupės invalidais po 24 metų sukakties, bei sukakusiems senatvės pensijos amžių asmenims, taip pat asmenims, kurių gaunamos pensijos (jų suma) yra mažesnės už įstatymo projekte nustatytus dydžius. Šalpos pensijos dydis asmenims, pripažintiems I grupės invalidais, būtų bazinės pensijos dydžio (šiuo metu – 172 litai), o sukakusiems senatvės pensijos amžių ar pripažintiems II grupės invalidais - 0,9 bazinės pensijos dydžio (155 litai).

Įstatymu taip pat patikslinama, kad šalpos našlaičių pensijos skiriamos ir mokamos nepaisant to, kad mirusysis arba įstatymų nustatyta tvarka paskelbtas mirusiu asmuo, kurio vaikai (įvaikiai) turi teisę gauti šalpos našlaičio pensiją, iki mirties ar paskelbimo mirusiu nebuvo nuolatinis Lietuvos Respublikos gyventojas. 

Priėmus įstatymą, būtų suteikta valstybės parama tiems asmenims, kurie pagal šiuo metu galiojančią pensijų sistemą negali gauti jokios rūšies pensijos ar kurių pensijos yra mažiausios. Asmenys, įgiję teisę gauti pastovią išmoką, turėtų nuolatinį pajamų šaltinį. Sumažėtų valstybės biudžeto išlaidos socialinėms pašalpoms mokėti. Lietuvos pensijų sistema taptų labiau panašesnė į Europos Sąjungos šalių pensijų sistemas, kuriose numatyta nacionalinės ar panašaus pobūdžio pensijos.

Sukakusių senatvės pensijos amžių arba pripažintų invalidais asmenų, negaunančių jokių pensijų,  yra apie 4000. Šalpos pensijos I ir II grupių invalidams būtų pradėtos skirti ir mokėti nuo 2005 m. liepos 1 d. (šioms pensijoms mokėti 2005 metais papildomai reikėtų apie 1,5 mln. litų), o senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims - nuo 2006 m. sausio 1 d. (šioms pensijoms mokėti 2006 metais papildomai reikėtų apie 6,1 mln. litų).

Komiteto klausymuose dalyvavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Finansų ministerijos, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos atstovai, kiti suinteresuoti asmenys.

 

2005 m. vasario 9 d. įvyko Socialinių reikalų ir darbo komiteto klausymai dėl Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo pavadinimo, 1, 2 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei įstatymo papildymo nauju skirsniu įstatymo projekto Nr. XP-154 ir Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-155. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

Šiais įstatymais nustatomi valstybės paramos daugiabučiams namams modernizuoti teikimo sąlygos ir būdai. Lietuvoje daugiau kaip 60 procentų gyvenamųjų namų buvo pastatyti 1960-1990 metais; jie neefektyvūs energijos vartojimo požiūriu. Dalį šilumos išlaidų mažas pajamas gaunančioms šeimoms padengia valstybė: šias kompensacijas gauna apie 11 procentų  gyventojų. Valstybės biudžeto lėšų poreikis šioms kompensacijoms kasmet didėja. Be to, gyventojai nėra pajėgūs sukaupti pakankamų nuosavų finansinių išteklių, o komerciniai bankai neskolina daugiabučių namų savininkų bendrijoms.

Šias problemas siūloma spręsti įgyvendinant daugiabučių namų modernizavimo, taupant energijos išteklius, programą, panaudojant valstybės biudžeto, komercinių bankų bei butų savininkų lėšas. Šios programos pagrindiniai elementai būtų kreditų draudimas, komercinių bankų kreditiniai ištekliai ir socialiai orientuota valstybės parama. Iš valstybės biudžeto mažas pajamas gaunančioms šeimoms valstybės parama būtų teikiama apmokant jiems tenkantį pradinį įnašą ar jo dalį, kredito draudimo įmoką ar jos dalį, kreditą ar jo dalį ir/ar palūkanas ar jų dalį. Valstybės parama taip pat būtų teikiama, apmokant dalį investicijų daugiabučių namų modernizavimui, priklausomai nuo šių investicijų projektų, įgyvendinamų pagal Vyriausybės patvirtintą programą, energinio efektyvumo. Šiai paramai iš valstybės biudžeto 2005 metais skirta 3,0 mln. litų. Be to, Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo pakeitime nustatoma, kad jeigu daugiabučio namo savininkai ar savininkų bendrija yra pasinaudojusi valstybės teikiamais tiksliniais kreditais šilumos taupymo priemonėms įgyvendinti arba įgyvendina pagal Vyriausybės ar savivaldybių institucijų patvirtintas programas daugiabučio namo modernizavimo investicijų projektą, kompensacija skaičiuojama taikant energijos ar kuro sąnaudų normatyvą, iki bus visiškai išmokėtas tikslinis kreditas.

Komiteto klausymuose dalyvavo Aplinkos ministerijos, Centrinės projektų valdymo agentūros, Centrinės projektų valdymo agentūros, Lietuvos vartotojų asociacijos, viešosios įstaigos “Būsto agentūra” atstovai, kiti suinteresuoti asmenys.

 

2004 m. gruodžio 10 d. komiteto posėdyje buvo apsvarstytas klausimas dėl Aukštojo mokslo įstatymo nuostatų. Į Socialinių reikalų ir darbo komitetą kreipėsi įvairių aukštųjų mokyklų atstovai, prašydami komiteto inicijuoti aukštojo mokslo įstatymo pataisas, įpareigojančias aukštųjų mokyklų dėstytojus ir mokslo darbuotojus į pagrindines pareigas skirti nuolatiniam, o ne terminuotam darbui. Komiteto posėdyje buvo konstatuota, kad motyvas - kas 5 metus tokiu būdu galima tikrinti dėstytojų kvalifikaciją - yra nepagrįstas, nes kvalifikacija turi būti tikrinama atestacijos būdu. Po šio posėdžio buvo parengtos Aukštojo mokslo įstatymo pataisos ir 2005 m. vasario 9 d. Seime buvo užregistruotas Aukštojo mokslo įstatymo 31 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-252. Šio įstatymo projekto svarstymas yra numatytas Seimo II pavasario sesijoje.

 

Vadovaudamasis LR Seimo statuto 271 skirsniu ,,Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas” 2005 m. vasario 23 d. Komitetas apsvarstė Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą ir pateikė Europos reikalų komitetui savo išvadą dėl Europos Komisijos pasiūlymų priimti ES teisės aktus aktualumo Lietuvai.

Atsižvelgiant į 2005 metų kovo mėn. pabaigoje įvyksiantį pavasario ES Vadovų tarybos susitikimą, kuriame bus peržiūrėtas Lisabonos strategijos įgyvendinimas, Komitetas posėdyje 2005 m. kovo 8 d. surengė diskusijas dėl Lietuvos prioritetų įgyvendinat Lisabonos strategiją. Atsižvelgdamas į svarbiausius paskutinius ES dokumentus šioje srityje bei išklausęs Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos poziciją, Komitetas savo išvadoje išskyrė Lietuvai aktualius prioritetus, kuriant lanksčią ir integracijai palankią darbo rinką.

 

3. I (RUDENS) IR NEELINĖS SESIJOS METU PRIIMTI ĮSTATYMAI SOCIALINĖS APSAUGOS SRITYJE

 

2004 m. gruodžio 22 d. Seimas priėmė Vidaus reikalų, Specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos, prokuratūros, Kalėjimų departamento, jam pavaldžių įstaigų bei valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. X-67, Žin.  Nr. 188-6999). Komiteto išvadų rengėjas  – Algirdas Sysas.

Įstatyme nustatyta, kad pensininkams, išėjusiems į pensiją ir neturintiems kitų pajamų, išskyrus pensiją, prie pareigūnų ir karių valstybinės pensijos už tarnybą valstybinės socialinio draudimo bazinės pensijos dydžio priedas iki jie įgys teisę gauti valstybinę socialinio draudimo pensiją skiriamas tik išėjusiems į pensiją iki 2006 m. sausio 1 d, o Vyriausybė įpareigojama iki 2005 m.liepos 1 d. parengti ir patvirtinti, o iki 2006 m. sausio 1 d. įgyvendinti pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemą.

 

2004 m. gruodžio 22 d. Seimui priėmus Nedarbo socialinio draudimo įstatymo 4, 5, 8, 10, 14, 18, 22, 23, 25 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. X-65, Žin, Nr. 188-6997) ir Bedarbių rėmimo įstatymo 6, 12, 13, 14, 19, 20(1), 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo 5, 9, 10, 15, 16, 16(1), 17, 18 straipsnių bei 20 straipsnio 4 dalies pripažinimo netekusiais galios įstatymą (Nr. X-66, Žin, Nr. 188-6998) nedarbo socialinio draudimo išmokos skiriamos ir mokamos pagal pataisytą Nedarbo socialinio draudimo įstatymą, palikus galioti tas Bedarbių rėmimo įstatymo nuostatas, kurios reglamentuoja valstybines užimtumo garantijas, Užimtumo fondo lėšų naudojimą, socialinę paramą bedarbiams jų mokymosi laikotarpiu ir pripažinus netekusiais galios kitus šio įstatymo straipsnius. Komiteto išvadų rengėjai dėl šių įstatymų – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

Gerinant bedarbių socialinę apsaugą Nedarbo socialinio draudimo įstatymo 4, 5, 8, 10, 14, 18, 22, 23, 25 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatyme nustatyta, kad nedarbo socialinio draudimo išmokos mokėjimo trukmė pratęsiama bedarbiams, tapusiems laikinai nedarbingiems dėl ligos arba traumos, o moterims – nėštumo ir gimdymo laikotarpiu. Be to, pagal šį įstatymą nebus stabdomas bedarbiams paskirtos nedarbo socialinio draudimo išmokos mokėjimas bedarbių mokymosi metu, kad mokymosi metu jie galėtų gauti šią išmoką ir pataisyto Bedarbių rėmimo įstatymo nustatytą mokymosi stipendiją.

Skatinant darbo netekusius asmenis greičiau įsidarbinti, šiame įstatyme nustatyta papildoma sąlyga nedarbo socialinio draudimo išmokai gauti – įsiregistruoti teritorinėje darbo biržoje ne vėliau kaip per 6 kalendorinius mėnesius po atleidimo iš darbo ar valstybės tarnautojų pareigų arba paleidimo iš privalomosios nuolatinės pradinės karo tarnybos ar alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos.

Bedarbių rėmimo įstatymo 6, 12, 13, 14, 19, 20(1), 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo 5, 9, 10, 15, 16, 16(1), 17, 18 straipsnių bei 20 straipsnio 4 dalies pripažinimo netekusiais galios įstatymu suvienodinta socialinė parama bedarbiams jų mokymosi laikotarpiu, padidinus mažas mokymo pašalpas ir pavadinus jas mokymo stipendijomis. Pagal pakeistą šio įstatymo 19 straipsnį mokymosi laikotarpiu bedarbiams mokama 1,5 mokėjimo mėnesį galiojančio minimalaus gyvenimo lygio dydžio mokymo stipendija. Tokiu būdu mokymosi stipendija padidėjo iki 187, 5 Lt, t.y. 52 Lt, arba 39 procentais, palyginus su buvusia iki šio įstatymo įsigaliojimo valstybės remiamų pajamų dydžio (135 Lt) mokymosi pašalpa. Šiuo įstatymu sumažinus didesnes pašalpas gavusių asmenų mokymo stipendijas, mokymosi laikotarpiu jų materialinė padėtis nepablogės, nes mokymo stipendija bus mokama kartu su nedarbo socialinio draudimo išmoka, kas paskatins bedarbius mokytis ir greičiau įsidarbinti.

Šis įstatymas įsigaliojo nuo 2005 m. sausio 1 d.

 

2005 m. vasario 15 d. Seimas priėmė Specialiųjų tyrimų tarnybos statuto 30 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. X-121, Valstybės žinios'2005 Nr.28-873), Valstybės saugumo departamento statuto 43 straipsnio pakeitimo įstatymą (Valstybės žinios'2005 Nr.28-874), Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 68 straipsnio pakeitimo įstatymą bei Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos statuto 54 straipsnio pakeitimo įstatymą (Valstybės žinios'2005 Nr.28-875), kuriuose suvienodintas išmokų, mokamų pareigūnams ir profesinės karo tarnybos kariams vaiko priežiūros, kol jam sueis vieni metai, atostogų laikotarpiu, dydis ir jo skaičiavimo tvarka. Komiteto išvadų rengėjai dėl įstatymų – Vincė Vaidevutė Margevičienė ir Zenonas Mikutis.

Pagal šiuos įstatymus nuo 2005 m. kovo 1 d. nurodytų statutinių įstaigų pareigūnams ir profesinės karo tarnybos kariams vaiko priežiūros, kol jam sueis vieni metai, atostogų laikotarpiu bus mokamos padidintos iki 70 procentų vidutinio jų darbo užmokesčio arba vidutinio jų tarnybinio atlyginimo (profesinės karo tarnybos kariams) dydžio išmokos. Nuo šios datos bus vienoda tvarka apskaičiuojamas ir pareigūnų vidutinis darbo užmokestis (karių – vidutinis tarnybinis atlyginimas), pagal kurį yra nustatomas išmokų, mokamų vaiko priežiūros, kol jam sueis vieni metai, atostogų laikotarpiu, dydis.

70 procentų motinystės (tėvystės) pašalpos dydis mokamas pašalpos gavėjams jų kompensuojamojo uždarbio dydžio už vaiko priežiūros atostogas,  yra nustatytas ir galiojančioje Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo redakcijoje.

 

2005 m. vasario 15 d. Seimas priėmė Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 60 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymą (Valstybės žinios'2005 Nr.28-878). Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

Įstatyme sureglamentuotos praktikoje kilusios problemas, įgyvendinant mažų valstybinių socialinio draudimo senatvės ir invalidumo pensijų didinimą, siekiant, kad mažos senatvės ir invalidumo pensijos didėtų laikantis pagrindinių pensijų padidinimo principų, dėl kurių buvo apsispręsta didinant šias pensijas nuo 2003 m. sausio 1 d. ir 2004 m. kovo 1 d.

Įstatyme nustatyta, kad atsiradus aplinkybėms, dėl kurių mažos senatvės ir invalidumo pensijos turėtų būti perskaičiuojamos (pvz. pateikus papildomus duomenis apie valstybinio socialinio pensijų draudimo stažą), pakoreguotas koeficientas kp (arba Kp) galėtų būti dar kartą keičiamas (koreguojamas). Nustatyta, kad pensijos padidinamos šia tvarka: atsižvelgiant į atsiradusias aplinkybes apskaičiuojama senatvės ar invalidumo pensija pagal asmens tikrąjį draudžiamųjų pajamų koeficientą k (arba K). Tuomet apskaičiuojama senatvės ar invalidumo pensija pagal pakeistą (padidintą) koeficientą kp (arba Kp). Jeigu taip apskaičiuotų pensijų dydžių skirtumas didesnis, negu nustatytas maksimalus pensijos prieaugis (120 Lt), indeksuotas pagal einamųjų metų draudžiamąsias pajamas, galiojusias aplinkybių atsiradimo metu, pakeistas koeficientas kp (arba Kp) perskaičiuojamas taip, kad pensijos padidinimo dydis būtų ne didesnis kaip indeksuotas maksimalus pensijos prieaugis (III grupės invalidams - ne didesnis kaip pusė nurodyto maksimalaus pensijos prieaugio).

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008