LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO VEIKLOS II (PAVASARIO) IR NEEILINĖS SESIJOS METU ATASKAITA

EN  FR

 

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO SUDĖTIS,

IR KOMITETO NARIŲ  DALYVAVIMAS

KOMITETO POSĖDŽIUOSE

 

 Socialinių reikalų ir darbo komiteto sudėtis (patvirtinta 2004 m. lapkričio 18 d. Seimo nutarimu Nr. X-11)  Seimo II (pavasario) sesijos (05-03-10 – 05-07-07) ir neeilinės sesijos metu :

1. Algirdas Sysas – komiteto pirmininkas  (patvirtintas 2004 m. lapkričio 29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)

2. Jadvyga Zinkevičiūtė - komiteto pirmininko pavaduotoja (patvirtinta 2004 m. lapkričio 29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)

3. Aldona Balsienė – narė

4. Rima Baškienė – narė

5. Vilija Blinkevičiūtė – narė

6. Jonas Čekuolis – narys

7. Irena Degutienė – narė

8. Vincė Vaidevutė Margevičienė – narė

9. Zenonas Mikutis – narys

10. Ramunė Visockytė - narė 

Komiteto sekretoriatas

          Komiteto patarėjos:

R. Molienė - vyresnioji patarėja (kuruoja darbo santykių sritį)

D. Aleksejūnienė - patarėja (kuruoja socialinės paramos sritį)

D. Bidvaitė - patarėja (kuruoja valstybinių pensijų ir socialinio draudimo sritis)

E. Bulotaitė – patarėja (kuruoja komiteto veiklos sritis, susijusias su eurointegracija)

D. Jonėnienė - patarėja (kuruoja socialinio draudimo sritį)

Komiteto padėjėjos: R. Liekienė, D. Šimienė, R. Virbalienė

 

Komiteto narių dalyvavimas komiteto posėdžiuose

(2005-03-10 – 2005-09-10)

  Nr.

Komiteto nariai

Posėdžių sk.

Dalyvauta posėdžiuose

Praleista  posėdžių

1.

Aldona Balsienė

21

20

1

2.

Rima Baškienė

21

19

2

3.

Vilija Blinkevičiūtė

21

7

14

4.

Jonas Čekuolis

21

11

10

5.

Irena Degutienė

21

21

 

6.

Vincė Vaidevutė Margevičienė

21

15

6

7.

Zenonas Mikutis

21

20

1

8.

Algirdas Sysas

21

21

 

9.

Ramunė Visockytė

21

21

 

10.

Jadvyga Zinkevičiūtė

21

17

4

 

 

2. SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETO VEIKLA

 

Seimo II (pavasario) ir neeilinės sesijos metu komitetas surengė  21 komiteto posėdį, į kurį buvo kviečiami atsakingi institucijų pareigūnai, pasiūlymus teikę asmenys ir visuomeninių organizacijų atstovai.

Ataskaitiniu laikotarpiu komitetas apsvarstė 35 įstatymo projektus, 2  Seimo nutarimo projektus. Iš jų komitetas Seimo pavedimu kaip pagrindinis apsvarstė 21, o kaip papildomas – 14 projektų. Iš apsvarstytų teisės aktų, kuriems nagrinėti komitetas buvo paskirtas pagrindiniu, ataskaitiniu laikotarpiu Seime priimta  20  įstatymų.

Pavasario sesijos metu Socialinių reikalų ir darbo komitetas atsakė į 120 piliečių, visuomeninių organizacijų paklausimų, prašymų, skundų. Dažniausiai laiškuose keliamos problemos išlieka tos pačios – dėl pensijų apskaičiavimo (perskaičiavimo), dėl valstybinių pensijų, darbo santykių problemų. 

 

2005 birželio 2 – 3 d. Komitetas Palangoje kartu su Baltijos Asamblėjos Socialinių reikalų komitetu surengė bendrą posėdį demografijos, šeimos ir vaikų klausimais.

Komiteto nariai, išklausę Latvijos atstovų informaciją apie Latvijoje veikiantį Išlaikymo garantinį fondą, nusprendė Seimo III (rudens) sesijoje užregistruoti įstatymo projektą, įgalinantį ir Lietuvoje įkurti fondą, kuris teiktų išlaikymą vaikams, negaunantiems išlaikymo pagal teismo sprendimą.      

 

2005 m. gegužės 16 d. komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, surengė pasitarimą dėl darbo bylų nagrinėjimo teismuose praktikos. Pasitarime dalyvavo Lietuvos Aukščiausiojo, Vyriausiojo Administracinio, Vilniaus apygardos, Vilniaus miesto 1 apylinkės ir Šiaulių Apygardos teismų teisėjai, Valstybinės darbo inspekcijos vadovybė bei teritorinių skyrių darbo inspektoriai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei profesinių sąjungų atstovai. Po diskusijų komitetas nusprendė:

1) siūlyti Valstybinei darbo inspekcijai aktyviau pasinaudoti teise skųsti teismo sprendimus apeliacine tvarka;

2) siūlyti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai organizuoti pasitarimą dėl nelegalaus darbo kontrolės vieningo praktikos formavimo, kviečiant į jį nelegalaus darbo kontrolę vykdančias institucijas;

3) prašyti Lietuvos Vyriausiojo Administracinio Teismo parengti nelegalaus darbo bylų nagrinėjimo praktikos apibendrinimą.

Be to, komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę, svarstė Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo įgyvendinimą 2004-2005 metais bei Socialinių įmonių įstatymo įgyvendinimą 2004-2005 metais.

 

2005 m. birželio 8 d. Komitetas organizavo projekto “Žmogaus teisų monitoringas uždarose psichikos sveikatos priežiūros ir globos institucijose” ataskaitos pristatymą. Šį projektą vykdė nevyriausybinių organizacijų koalicija (Žmogaus teisių stebėjimo institutas, Globali iniciatyva psichiatrijoje, Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“, Vilniaus Psichosocialinės reabilitacijos centras). Pristatyme, be Komiteto narių, dalyvavo Seimo Sveikatos reikalų ir Žmogaus teisių komitetų nariai, Socialinės apsaugos ir darbo bei Sveikatos apsaugos ministerijų atstovai. Projekto vykdyme dalyvavę ekspertai padarė pranešimus apie žmogaus teisių pažeidimus uždarose psichikos sveikatos priežiūros bei globos institucijose, žmogaus teisių apsaugos problemas pripažįstant asmenį neveiksniu, institucinę kultūrą, socialinį darbą uždarose psichikos sveikatos priežiūros institucijose, gydymą, slaugą bei psichosocialinę reabilitaciją psichoneurologiniuose pensionatuose ir psichiatrijos ligoninėse.

         

3.1 II (PAVASARIO) IR NEEILINĖS SESIJOS METU PRIIMTI ĮSTATYMAI SOCIALINĖS APSAUGOS SRITYJE

 

2005 m. kovo 17 d. Seimas priėmė Valstybinių šalpos išmokų įstatymo 5, 6, 7, 9, 19, 23, 27 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. X-137, Žin., 2005, Nr. 44-1406), kuriuo įteisintas šalpos pensijų skyrimas neturintiems teisės gauti jokios rūšies pensijos asmenims, tapusiems I ar II grupės invalidais po 24 metų sukakties, bei sukakusiems senatvės pensijos amžių asmenims, taip pat asmenims, kurių gaunamos pensijos (jų suma) yra mažesnės už įstatymo projekte nustatytus dydžius. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Jadvyga Zinkevičiūtė.

Šalpos pensijos dydis asmenims, pripažintiems I grupės invalidais, nustatytas bazinės pensijos dydžio, o sukakusiems senatvės pensijos amžių ar pripažintiems II grupės invalidais - 0,9 bazinės pensijos dydžio. Įstatymu taip pat patikslinta, kad šalpos našlaičių pensijos skiriamos ir mokamos nepaisant to, kad mirusysis arba įstatymų nustatyta tvarka paskelbtas mirusiu asmuo, kurio vaikai (įvaikiai) turi teisę gauti šalpos našlaičio pensiją, iki mirties ar paskelbimo mirusiu nebuvo nuolatinis Lietuvos Respublikos gyventojas. Priėmus įstatymą, suteikta valstybės parama tiems asmenims, kurie pagal šiuo metu galiojančią pensijų sistemą negali gauti jokios rūšies pensijos ar kurių pensijos yra mažiausios. Asmenys, įgiję teisę gauti pastovią išmoką, turės nuolatinį pajamų šaltinį. Sumažės valstybės biudžeto išlaidos socialinėms pašalpoms mokėti. Lietuvos pensijų sistema taps panašesnė į Europos Sąjungos šalių pensijų sistemas. Sukakusių senatvės pensijos amžių arba pripažintų invalidais asmenų, negaunančių jokių pensijų,  yra apie 4000. Šalpos pensijos I ir II grupių invalidams pradėtos skirti ir mokėti nuo 2005 m. liepos 1 d. (šioms pensijoms mokėti 2005 metais papildomai reikėtų apie 1,5 mln. litų), o senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims - nuo 2006 m. sausio 1 d. (šioms pensijoms mokėti 2006 metais papildomai reikėtų apie 6,1 mln. litų).

 

2005 m. kovo 24 d. Seimui priėmus Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo įgyvendinimo įstatymą (Nr. X –145, Žin, Nr. 47 – 1556) šio įstatymo pavadinimas ir jo atitinkamos nuostatos suderintos su Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymu. Komiteto išvadų rengėjas – Algirdas Sysas. Pagal šį įstatymą Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymui įgyvendinti valstybės biudžete yra numatomi asignavimai ne tik Specialiajai valstybės paramos gyvenamiesiems namams, butams įsigyti finansavimo programai, bet ir Daugiabučių namų modernizavimo programai.

 

Transporto lengvatų įstatymo 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo (Nr. X-189, Žin., 2005, Nr. 67-2401), priimto 2005 m. gegužės 12 d. ir įsigaliojusio nuo 2005 m. liepos 1 d., tikslas – išplėsti transporto lengvatų gavėjų ratą bei suderinti įstatymo nuostatas su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis. Teisė įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų (iki pakeitimo – 50 procentų) nuolaida suteikta žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimų nariams, nukentėjusiems nuo 1991 m. sausio 11 13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos. 1991 m. sausio 13-ąją žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimų narių yra 32. Įstatymo įgyvendinimas pareikalaus iš  valstybės biudžeto papildomų lėšų - apie 12 tūkstančių litų. Komiteto išvadų rengėjai – Aldona Balsienė ir Zenonas Mikutis.

 

2005 m. gegužės 19 d. Seimas priėmė Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo pakeitimo įstatymą (Nr. IX-209, Žin., 2005, Nr.71-2555), Valstybinių šalpos išmokų įstatymo pakeitimo įstatymą (Nr. IX-210, Žin., 2005, Nr.71-2556), komiteto išvadų rengėjas – Algirdas Sysas; Vidaus reikalų, Specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos, prokuratūros, Kalėjimų departamento, jam pavaldžių įstaigų bei valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. IX-212, Žin., 2005, Nr.71-2558), komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas; Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo, Valstybinių pensijų įstatymo, Mokslininkų valstybinių pensijų laikinojo įstatymo, Valstybinių socialinio draudimo senatvės pensijų išankstinio mokėjimo įstatymo, Teisėjų valstybinių pensijų įstatymo, Pensijų kaupimo įstatymo, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarų statuso įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. IX-208, Žin., 2005, Nr.71-2554), komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas. Šių priimtų įstatymų tikslas – nuostatų suderinimas su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis (Žin., 2004, Nr. 83-2983).

 

“Dėl paramos mirties atveju” 2, 3 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. X-213, Žin., 2005, Nr. 71-2559) Seimas priėmė 2005 m. gegužės 19 d. Komiteto išvadų rengėjai – Aldona Balsienė ir Vincė Vaidevutė Margevičienė.

Šiuo įstatymu trijų mėnesių kreipimosi terminas pratęstas iki šešių mėnesių, suteikiant asmenims daugiau laiko savo teisei į laidojimo pašalpą realizuoti. Nurodyti dokumentai, kuriuos būtina pateikti kreipiantis dėl laidojimo pašalpos: prašymą, mirties liudijimą (išskyrus atvejus, kai vaikas gimė negyvas) ir pažymėjimą laidojimo pašalpai gauti. Nustatyta, kad teisės į pašalpą atsiradimo diena yra laikoma asmens mirties data (rasto mirusio asmens – mirties liudijimo išdavimo data). Teismas nustatytą terminą gali atnaujinti, jei jis praleistas dėl priežasčių, kurias teismas pripažįsta svarbiomis.

 

Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo, Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo, Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinojo įstatymo bei Valstybinio socialinio draudimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo (Nr. IX-211, Žin., 2005, Nr.71-2557), priimto 2005 m. gegužės 19 d. tikslas – suderinti keičiamų įstatymų nuostatas su Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis. Be to, įstatyme nustatyta, kad apdraustieji, kurie dalyvaus profesinės reabilitacijos programoje, už tą laikotarpį galės gauti profesinės reabilitacijos pašalpą bei vėliau grįžti į darbo rinką. Iki įstatymo pakeitimo galiojusiuose teisės aktuose profesinės reabilitacijos pašalpos mokėjimas nebuvo numatytas, taip pat nebuvo numatyta, kad Valstybinė socialinės ekspertizės komisija gali siųsti asmenis dalyvauti profesinės reabilitacijos programoje. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.   

 

Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo 5 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymu (Nr. X-254, 2005, Nr. 79-2847), priimtu 2005 m. birželio 16 d., galiojančio  įstatymo nuostatos suderintos su Nedarbo socialinio draudimo įstatymo, įsigaliojusio nuo  2005 m. liepos 1 d., nuostatomis. Sąvoka ,,bedarbio pašalpa“ pakeista į sąvoką ,,nedarbo socialinio draudimo išmoka“, išbrauktos nuorodos į negaliojančius Bedarbių rėmimo įstatymo straipsnius. Komiteto išvadų rengėjai – Aldona Balsienė ir Irena Degutienė.

 

Socialinių įmonių įstatymo 3, 4, 8, 10, 14, 18, 19 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (Nr. 293, 2005, Žin., Nr. 85-3137) priimtas 2005 m. birželio 30 d. tobulinant Socialinių įmonių įstatymą, taip pat siekiant jo nuostatas suderinti su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo, kuris įsigaliojo nuo 2005 m. liepos 1 d., nuostatomis. Atsisakyta perteklinės procedūros juridiniam asmeniui, siekiančiam gauti neįgaliųjų socialinės įmonės statusą, pirmiausia gauti socialinės įmonės statusą. Komiteto išvadų rengėjai – Aldona Balsienė, Vincė Vaidevutė Margevičienė ir Zenonas Mikutis.

 

2005 m. birželio 30 d. Seime priimti Valstybės paramos ginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) dalyviams įstatymo, Įstatymo „Dėl socialinės paramos asmenims, sužalotiems atliekant būtinąją karinę tarnybą sovietinėje armijoje, ir šioje armijoje žuvusiųjų šeimoms (1945 07 22 – 1991 12 31)“, Nepriklausomybės gynėjų ir kitų nukentėjusių nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos asmenų teisinio statuso pripažinimo įstatymo, Įstatymo „Dėl papildomų socialinių garantijų šeimoms asmenų, nukentėjusių, kovojant už Lietuvos Respublikos laisvę, nuo 1991 m. sausio 11–13 d. vykdytos agresijos ir po to buvusių įvykių“ pakeitimo įstatymas (Nr. IX-295, Žin., 2005, Nr. 85-3139), kuriame keičiamų įstatymų nuostatos suderintos su naujo Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.  

 

Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo 4, 6, 8, 9,11 straipsnių pakeitimo įstatymo (Nr. X-319, 2005, Nr. 88-3287) ir Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti bei daugiabučiams namams modernizuoti įstatymo įgyvendinimo įstatymo 21 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo (Nr. X-320, 2005, Nr. 88-3288), kuriuos Seimas priėmė 2005 m. liepos 5 d., tikslas – patikslinti galiojančių įstatymų nusotatas bei suderinti juos su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymu. Šių įstatymų sąvokos suderintos su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme vartojamomis sąvokomis. Pirmajame įstatyme patikslinta, kad subsidija kredito daliai padengti yra teikiama šių kreditų gavėjams, gavusiems valstybės remiamą būsto kreditą iš bankams pagal savivaldybes nustatyto kredito limito bei atitinkantiems įstatymo nustatytas sąlygas. Antrajame įstatyme nustatyta, kad asmenims (šeimoms), iki 2002 m. gruodžio 31 d. gavusiems lengvatinius kreditus, padengiama 20 procentų šių kreditų likučių sumos, jeigu asmeniui (šeimos nariui) po 2003 m. sausio 1 d. buvo nustatyta I ar II invalidumo grupė arba jis buvo pripažintas nedarbingu ar iš dalies darbingu, arba sukako senatvės pensijos amžių ir jam nustatyta specialiųjų poreikių tenkinimo reikmė, arba šeimos narys buvo pripažintas vaiku invalidu arba jam buvo nustatytas neįgalumo lygis. Asmenims (šeimoms), iki 2002 m. gruodžio 31 d. gavusiems lengvatinius kreditus, jeigu papildomos lengvatos nebuvo suteiktos, padengiama 20 procentų kreditų likučių sumos, jeigu asmeniui (šeimos nariui) iki 2002 m. gruodžio 31 d. buvo nustatyta I ar II invalidumo grupė, arba šeimos narys buvo pripažintas vaiku invalidu, ir 10 procentų kreditų likučių sumos – jeigu asmuo (šeimos narys) iki 2002 m. gruodžio 31 d. susirgo lėtinių ligos, įrašytos į Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą sąrašą, sunkia forma arba jeigu šeimai iki 2002 m. gruodžio 31 d. gimė (arba jos buvo įvaikintas) ketvirtas ar daugiau vaikų. Šis papildymas sudarė vienodesnes sąlygas gauti papildomą paramą asmenims (šeimoms) nepriklausomai nuo laiko, kada buvo nustatytas invalidumas ar atsirado kitos aplinkybės. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

 

2005 m. liepos 7 d. Seimas nutarimu (Nr. X-333, Žin, Nr. 86–3212) patvirtino 2004 metų Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto vykdymo ataskaitą pagal 2004 m. gruodžio 31 d. būklę – 922478, 4 tūkst. litų turto ir įsipareigojimų su rezervu balansą, 5564141,1 tūkst.litų pajamas, 5326348,2 tūkst. litų išlaidas, 170227,7 tūkst. litų grynųjų pinigų ir jų ekvivalentų padidėjimą.

Pagal šią ataskaitą grynasis 2004 metų rezultatas – pajamos viršijo išlaidas – 237792,9 tūkst. litų. Komiteto išvadų rengėjai - Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

 

3.2 II (PAVASARIO) IR NEEILINĖS SESIJOS METU PRIIMTI ĮSTATYMAI DARBO SRITYJE

 

2005 m. gegužės 12 d. Seimas priėmė Darbo kodekso 3, 4, 14, 22, 29, 36, 47, 52, 67, 77, 78, 79, 84, 85, 88, 92, 95, 98, 99, 101, 107, 108, 114, 127, 129, 130, 132, 133, 134, 138, 140, 141, 144, 145, 146, 147, 149, 151, 152, 161, 168, 177, 183, 225, 235, 256, 285, 286, 288, 293, 294, 295, 297, 302 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei XIX skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymą (Nr.X-188,  Žin,  Nr.67-2400). Komiteto išvadų rengėjai – Aldona Balsienė ir Algirdas Sysas. Darbo kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą parengė Seime sudaryta darbo grupė. Jos sudėtyje buvo Vilniaus universiteto ir Mykolo Romerio universiteto darbo teisės dėstytojai, valstybės tarnautojai, socialinių partnerių atstovai ir Seimo nariai. Projektą svarsčiusi Trišalė taryba jam pritarė ir dar papildomai pateikė savo siūlymus. Didžioji dalis Trišalės tarybos pateiktų siūlymų yra inkorporuota į priimtą įstatymą.

          Priimtas Darbo kodekso pataisas būtų galima suskirstyti į keturias grupes:

1) pataisos, kuriomis šalinami naujo Darbo kodekso netikslumai, teisės normų spragos, tikslinama juridinė technika;

2) pataisos, kuriomis Darbo kodekso nuostatos derinamos su ES teise;

3) darbo santykius liberalizuojančios Darbo kodekso pataisos;

4) darbuotojų socialines garantijas stiprinančios Darbo kodekso pataisos.

Siekiant pašalinti Darbo kodekso spragas ir netikslumus buvo pakeisti Darbo kodekso 4, 14, 29, 36, 52, 88, 101, 107, 127, 146 ir kiti straipsniai. Tai yra tik redakcinio pobūdžio pataisymai, kurie darbuotojų ir darbdavių tarpusavio santykių neįtakos.

Darbo kodekso nuostatas derinant su ES teise buvo patikslintas Darbo kodekso 3 straipsnis, iš esmės buvo pakeistas 47 straipsnis, kuris reglamentuoja darbuotojų informavimą ir konsultavimą.

Darbo santykius liberalizuojančiais reikėtų laikyti Darbo kodekso 149, 151 ir 152 straipsnių pakeitimus. 149 straipsnio pataisa leis įmonėje įvesti suminę darbo laiko apskaitą, jeigu dėl to bus susitarta kolektyvinėje sutartyje. Iki šiol Darbo kodeksas nustatė baigtinį sąrašą atvejų, kada buvo galima organizuoti viršvalandinius darbus. 151 straipsnio pataisos leis kolektyvinėje sutartyje numatyti ir kitus negu Kodekse nustatyta atvejus, kai bus galima organizuoti viršvalandinius darbus. Be to, kolektyvinėje sutartyje bus galima susitarti, kad viršvalandinių darbų per metus galėtų būti iki 180 valandų.

Esminiai pataisymai buvo padaryti reglamentuojant kolektyvinius darbo ginčus. Patikslinus Darbo kodekso 77, 79, 84 ir 85 straipsnius, buvo suteikta galimybė streiką organizuoti ne tik profesinei sąjungai, bet ir darbo tarybai.

          Stiprinant darbuotojų socialines garantijas buvo pakeistas 141 straipsnis, kuriame dabar nustatyta, kad atleidus darbuotoją iš darbo ir su juo pilnai neatsiskaičius, jam turės būti sumokėtas darbo užmokestis už visą uždelsimo laiką. Darbo kodekso 177 straipsnio pataisomis buvo nustatyta, kad atleidžiamo iš darbo darbuotojo kompensacinė išmoka už nepanaudotas atostogas  išmokama už visas nepanaudotas atostogas, o ne tik už tris metus. Darbo kodekso 134 straipsnis buvo papildytas nuostata, draudžiančia darbuotojų atstovus atleisti iš darbo už darbo drausmės pažeidimus be atstovaujamojo organo sutikimo.

 

2005 m. birželio 16 d. Seimas priėmė Bedarbių rėmimo įstatymo 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. IX-255, Žin., 2005, Nr.81-2941), kuriame Bedarbių rėmimo įstatymo nuostatos suderinamos su naujojo Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis (Žin., 2004, Nr. 83-2983). Be to, Bedarbių rėmimo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad darbo rinkoje papildomai remiamos nėščios bedarbės moterys, taikant to paties įstatymo 8 straipsnyje nustatytą užimtumo rėmimą. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.   

 

Lietuvos Respublikos garantijų komandiruotiems darbuotojams įstatymas (Žin., 2005, Nr. 67 – 2406) priimtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos darbo kodekso 5 straipsnio ir 220 straipsnio 4 dalies nuostatas bei Europos Parlamento ir Tarybos 1996 m. gruodžio 16 d. direktyvą 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje. Ši direktyva nustato kitoje šalyje laikinu pagrindu dirbančių darbuotojų, įskaitant ir įdarbinimo agentūrų darbuotojų, darbo sąlygas. Atsižvelgiant į minėtą direktyvą, priimtu įstatymu darbuotojams, išsiųstiems laikinai dirbti kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, taip pat Europos ekonominei erdvei priklausančioje valstybėje ir darbuotojams, atsiųstiems iš kitų valstybių laikinai dirbti Lietuvos Respublikos teritorijoje užtikrintas tos valstybės, į kurios teritoriją darbuotojas siunčiamas laikinai dirbti, norminių teisės aktų, įskaitant praplėstų kolektyvinių šakos ir teritorinės sutarčių, nuostatų taikymas dėl maksimalaus darbo laiko ir minimalaus poilsio laiko trukmės; dėl minimalių kasmetinių mokamų atostogų trukmės; dėl minimalaus darbo užmokesčio, įskaitant apmokėjimą už viršvalandinį darbą; dėl laikino įdarbinimo įmonių darbuotojų darbo sąlygų; dėl darbuotojų saugos ir sveikatos sąlygų, higienos normų; dėl jaunų asmenų, nėščių, neseniai pagimdžiusių ir krūtimi maitinančių moterų apsaugos darbe; draudžiančios diskriminaciją darbe. Komiteto išvadų rengėjai – Jonas Čekuolis ir Jadvyga Zinkevičiūtė.

 

2005 m. birželio 30 d. Seime priimtas  Darbo kodekso 61, 92, 127, 129, 133, 135, 136, 146, 150, 154, 155, 161, 162, 166, 169, 170, 184, 212, 214, 220, 273 ir 279 straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr. IX-294, Žin., 2005, Nr.85-3138), kuriame be derinimo su Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis, dar nustatyta, kad ne visas darbo dienos arba savaitės darbo laikas gali būti taikomas pareikalavus krūtimi maitinančiai moteriai, pateikusiai darbdaviui sveikatos priežiūros įstaigos pažymą, kad augina ir maitina krūtimi savo vaiką. Komiteto išvadų rengėjai – Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.

 

Lietuvos Respublikos įstatymas dėl darbuotojų dalyvavimo priimant sprendimus Europos bendrovėse (Nr. X-200 Žin., 2005, Nr.67-2407) priimtas įgyvendinant Europos Tarybos 2001 m. spalio 8 d. direktyvos papildančios Europos bendrovės įstatus dėl darbuotojų dalyvavimo priimant sprendimus (2001/86/EB) reikalavimus. Įstatyme numatytos specialias nuostatas, susijusias su darbuotojų dalyvavimu priimant sprendimus, kurios užtikrintų, kad prie Europos bendrovės steigimo prisidedančių bendrovių darbuotojai, įsteigus Europos bendrovę, ir toliau dalyvautų priimant sprendimus arba jų dalyvavimas nesumažėtų.

 

4. EUROPOS SĄJUNGOS REIKALŲ SVARSTYMAS IR SPRENDIMAS

 

Vadovaujantis LR Seimo statuto 271 skirsniu ,,Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir sprendimas” komitetas svarstė labai aktualius Europos Sąjungos teisės aktų projektus, t.y. Paslaugų direktyvos projektą, Darbo laiko direktyvos 2003/88/EB projektą. Svarstant Darbo laiko direktyvos projektą, išsiskyrė Komiteto narių nuomonės pagrinde dėl vadinamojo ,,opt-out” (t.y. darbas viršijant 48 valandų per savaitę trukmę) taikymo bei suminės darbo laiko apskaitos pratęsimo iki 12 mėnesių. Todėl nuspręsta daryti svarstymo komitete pertrauka bei kreiptis į Vyriausybę su siūlymu pradėti intensyvias Lietuvoje diskusijas dėl numatomų direktyvos 2003/88/EB pakeitimų bei galimo poveikio Lietuvos darbo rinkai, o taip pat pasiūlyta Vyriausybei naująjį Europos Komisijos pasiūlymą priimti Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą, iš dalies keičiančios direktyvą 2003/88/EB dėl tam tikrų darbo laiko organizavimo aspektų aktyviai svarstyti su socialiniais partneriais, suinteresuotomis institucijomis (įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis), visuomeninėmis organizacijomis, visuomene bei apie svarstymo rezultatus informuoti Socialinių reikalų ir darbo komitetą.

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008