SOCIALINIŲ
REIKALŲ IR DARBO KOMITETO SUDĖTIS
Socialinių
reikalų ir darbo komiteto sudėtis (patvirtinta 2004 m. lapkričio 18
d. Seimo nutarimu Nr. X-11) Seimo III (rudens) sesijos (05-09-10
05-12-23) ir neeilinės sesijos metu :
1. Algirdas Sysas
komiteto pirmininkas (patvirtintas
2004 m. lapkričio 29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)
2. Jadvyga
Zinkevičiūtė - komiteto pirmininko pavaduotoja (patvirtinta 2004 m. lapkričio
29 d. Seimo nutarimu Nr. X-23)
3. Aldona
Balsienė narė
4. Rima Baškienė
narė
5. Vilija
Blinkevičiūtė narė
6. Jonas Čekuolis
narys
7. Irena
Degutienė narė
8. Vincė
Vaidevutė Margevičienė narė
9. Zenonas Mikutis
narys
10. Ramunė
Visockytė - narė
Komiteto
sekretoriatas
Komiteto
patarėjos:
R. Molienė -
vyresnioji patarėja (kuruoja darbo santykių ir valstybės tarnybos sritis)
D. Aleksejūnienė
- patarėja (kuruoja socialinės paramos sritį)
D. Bidvaitė -
patarėja (kuruoja valstybinių pensijų ir socialinio draudimo sritis)
E. Bulotaitė
patarėja (kuruoja komiteto veiklos sritis, susijusias su ES teise)
D. Jonėnienė -
patarėja (kuruoja socialinio draudimo sritį)
Komiteto
padėjėjos: R. Liekienė, D. Šimienė, R. Virbalienė
IR KOMITETO
NARIŲ DALYVAVIMAS
KOMITETO
POSĖDŽIUOSE
(2005-09-10 2006-03- 07)
Nr.
|
Komiteto nariai
|
Posėdžių sk.
|
Dalyvauta
posėdžiuose
|
Praleista posėdžių
|
1.
|
Aldona Balsienė
|
20
|
20
|
|
2.
|
Rima Baškienė
|
20
|
20
|
|
3.
|
Vilija
Blinkevičiūtė
|
20
|
11
|
9
|
4.
|
Jonas Čekuolis
|
20
|
18
|
2
|
5.
|
Irena Degutienė
|
20
|
18
|
2
|
6.
|
Vincė Vaidevutė
Margevičienė
|
20
|
16
|
4
|
7.
|
Zenonas Mikutis
|
20
|
19
|
1
|
8.
|
Algirdas Sysas
|
20
|
20
|
|
9.
|
Ramunė
Visockytė
|
20
|
19
|
1
|
10.
|
Jadvyga
Zinkevičiūtė
|
20
|
18
|
2
|
2. SOCIALINIŲ
REIKALŲ IR DARBO KOMITETO VEIKLA
Seimo III
(rudens) ir neeilinės sesijos metu komitetas surengė 20 komiteto
posėdžių. Ataskaitiniu laikotarpiu komitetas apsvarstė 43 įstatymo projektus, 3 Seimo nutarimo projektus. Iš jų komitetas Seimo pavedimu kaip
pagrindinis apsvarstė 24, o kaip papildomas 22 projektus. Iš apsvarstytų
teisės aktų, kuriems nagrinėti komitetas buvo paskirtas pagrindiniu,
ataskaitiniu laikotarpiu Seime priimta 15 įstatymų.
Pavasario sesijos
metu Socialinių reikalų ir darbo komitetas atsakė į 127 piliečių, visuomeninių organizacijų paklausimus, prašymus,
skundus. Dažniausiai laiškuose keliamos problemos išlieka tos pačios dėl
pensijų apskaičiavimo (perskaičiavimo), dėl valstybinių pensijų, darbo santykių
problemų.
Komitetas surengė
3 išvažiuojamuosius posėdžius:
- 2005 m. spalio 5 d. LR Seimo
Socialinių reikalų ir darbo komitetas surengė išvažiuojamąjį posėdį į UAB Liregus - pačią didžiausią pagal
darbuotojų skaičių neįgaliųjų
įmonę (šiuo metu joje dirba 190 darbuotojų). Posėdžio tikslas - Socialinių įmonių įstatymu numatytos
valstybės paramos efektyvumo analizė.
- 2005 m. spalio
19 d. surengtas išvažiuojamasis posėdis į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybą bei Ginčų komisiją prie
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Priėmus Neįgaliųjų
socialinės integracijos įstatymo naują redakciją, įsigaliojusią nuo 2005 m. liepos 1 d., buvo panaikinta Valstybinė medicininė socialinės
ekspertizės komisija ir vietoj jos buvo įkurtos dvi tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos: Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba bei Ginčų komisija.
Komiteto nariai ir darbuotojai domėjosi problemomis, su kuriomis susiduria šios
tarnybos.
- 2006 m. kovo 9
d. komitetas aplankė vaikų globos
namus Spengla ir Saulutė.
2005 m. lapkričio
24-26 dienomis įvyko Baltijos šalių
Parlamentų Socialinių reikalų komitetų
susitikimas Tartu (Estija). Socialinių reikalų ir darbo bei Sveikatos reikalų komitetų delegacija Estijos Respublikos parlamento
Sveikatos ir socialinių reikalų komiteto pirmininkes p. Mai Treial kvietimu su
oficialiu vizitu lankėsi Tartu
(Estija), kur įvyko Estijos Respublikos parlamento Sveikatos ir
socialinių reikalų komiteto, Latvijos Respublikos Parlamento Socialinių reikalų
ir užimtumo komiteto ir Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo
bei Sveikatos reikalų komitetų
kasmetinis susitikimas. Vizito metu nagrinėtos temos: Šeimos medicina
Estijoje, Sveikatos apsaugos sistemos finansavimo subalansuotumas, Aktyvios
darbo rinkos priemonės ilgalaikiams bedarbiams.
Kitą Baltijos
šalių parlamentų komitetų susitikimą 2006 metais birželio mėnesį pagal
tradiciją organizuos Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo bei
Sveikatos reikalų komitetai Lietuvoje.
2.1. III (RUDENS) IR NEELINĖS SESIJOS METU PRIIMTI ĮSTATYMAI SOCIALINĖS
APSAUGOS SRITYJE
2005 m. spalio 18
d. Seimui priėmus Pensijų kaupimo
įstatymo 21, 22 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. X374, Žin.,
2005, Nr.127-4535) patikslinta
pensijų išmokos sutarties sudarymo tvarka, nustatytas pensijų išmokos sutarties
įsigaliojimo momentas ir bazinio
pensijų anuiteto apskaičiavimo momentas, o taip pat patikslintas pensijų išmokų
mokėjimo terminas. Komiteto išvadų rengėjai Jonas Čekuolis ir Jadvyga
Zinkevičiūtė.
Šiuo įstatymu
nustatyta, kad pensijų išmokos sutartis sudaroma ne vėliau kaip per 5 darbo
dienas nuo dalyvio prašymo gavimo. Pagal šį įstatymą pensijų išmokos sutartyje
turi būti nurodyta suma, už kurią dalyvis privalo įsigyti pensijų anuitetą, tuo
atveju jei pensijų anuiteto įsigijimas yra privalomas.
Patikslintas
pensijų išmokų mokėjimo terminas tais atvejais, kai pensijų išmokos sutartyje nustatyta pensijų išmoką ar jos dalį
išmokėti nuperkant pensijų anuitetą. Tokiu atveju pensijų išmokos išmokamos per
30 dienų po to, kai pensijų kaupimo bendrovė iš draudimo įmonės gauna
informaciją apie dalyvio sudarytą
pensijų anuiteto sutartį.
Pagal šį įstatymą
dalyvio bazinio pensijų anuiteto dydį pensijų kaupimo bendrovė apskaičiuoja
pagal dalyvio sukauptą pensijų turtą raštiško dalyvio prašymo gavimo pensijų
kaupimo bendrovėje dieną.
Šiuo įstatymu
nustatyta, kad pensijų išmokos sutartis įsigalioja nuo jos pasirašymo momento.
2005 m. spalio 18
d. priimtas Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 15, 16, 17, 23 ir 24
straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr. X-373; Žin., 2005, Nr.127-4534). Komiteto
išvadų rengėjai Vincė Vaidevutė Margevičienė ir Jadvyga Zinkevičiūtė. Įstatymo
tikslas - pakeisti Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos
įstatymo 16 ir 17 straipsnių nuostatas, siekiant nustatyti Lietuvos invalidų
reikalų tarybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau - Taryba)
statusą, atitinkantį Valstybės tarnybos įstatymo, Biudžeto sandaros įstatymo,
Biudžetinių įstaigų įstatymo nuostatas, patikslinti Ginčų komisijos prie
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - Komisija) narių ir
Komisijos pirmininko priėmimą į pareigas ir atleidimo iš pareigų prieš terminą
sąlygas, jų kadencijos trukmę, darbo užmokesčio ir apmokėjimo sąlygas, skundų
(prašymų) nagrinėjimo principus ir sąlygas, numatyti specialiųjų poreikių lygio
nustatymą, neįgaliųjų visuomeninės organizacijos" sąvoką keisti į
neįgaliųjų asociacijos" sąvoką pagal Asociacijų įstatymą.
2005 m. lapkričio
15 d. Lietuvos Respublikos ir Kanados
sutarties dėl socialinės apsaugos ratifikavimo įstatymąs (X-392, Žin.,
2005, Nr. 143 5168) priimtas siekiant plėtoti Lietuvos ir Kanados
bendradarbiavimą socialinės apsaugos srityje, garantuoti pensinį aprūpinimą
migruojantiems asmenims. Lietuvos Respublikos ir Kanados sutartis dėl
socialinės apsaugos taikoma bet kuriam asmeniui, kuriam yra arba buvo taikomi
Lietuvos arba Kanados teisės aktai, ir to asmens išlaikytiniams ar maitintojo
netekusiems asmenims. Sutartis reglamentuoja pensijų (senatvės, invalidumo,
našlių ir našlaičių) skyrimą ir mokėjimą asmenims, kurie iš vienos valstybės
persikelia gyventi ar dirbti į kitą valstybę. Komiteto išvadų rengėjai
Aldona Balsienė ir Jadvyga Zinkevičiūtė.
2005 m. lapkričio
17 d. Seimui priėmus Diplomatinės
tarnybos įstatymo, Valstybinio socialinio draudimo įstatymo, Valstybinių
socialinio draudimo pensijų įstatymo ir Nedarbo socialinio įstatymo pakeitimo
įstatymą (Nr. X-401, Žin., 2005, Nr. 144-5235) suvienodinta valstybės
tarnautojų ir karių sutuoktinių draudimo pensijų ir nedarbo socialiniu draudimu
tvarka tuo laikotarpiu, kai pastarieji gyvena su kariais, atliekančiais karo
tarnybą užsienio valstybės ar tarptautinėje karinėje ar gynybos institucijoje. Komiteto
išvadų rengėjai Irena Degutienė ir Zenonas Mikutis.
2005 m. lapkričio 17 d. Seimui priėmus Valstybinio socialinio draudimo įstatymo ir Sveikatos draudimo įstatymo
pakeitimo įstatymą (Nr. X-402, Žin., 2005, Nr. 144-5236) įstatymu
įteisintas įskaitymų tarp Privalomojo sveikatos draudimo fondo ir Valstybinio
socialinio draudimo fondo vykdymas. Komiteto
išvadų rengėjai Vincė Vaidevutė Margevičienė ir Ramunė Visockytė.
Pagal šį įstatymą Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba
atsiskaitymus su Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetu galės vykdyti
Sveikatos draudimo įstatymo nustatyto dydžio privalomojo sveikatos draudimo
įmokų ir iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto finansuojamų
sveikatos priežiūros įstaigų socialinio draudimo įmokų tarpusavio įskaitymais.
2005 m. lapkričio 22 d. Seimas priėmė Jaunimo politikos
pagrindų įstatymo 2, 4, 5, 6, 7, 10 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymas (X-413, Žin., 2005,
Nr.144-5238). Komiteto
išvadų rengėjai Rima Baškienė ir Vincė Vaidevutė Margevičienė. Įstatymo pakeitimu siekiama juridiškai
tinkamai suformuluoti ir įtvirtinti valstybės institucijų sistemoje įstaigos,
įgyvendinančios jaunimo politiką Lietuvoje, teisinę formą, statusą bei
funkcijas, taip pat pariteto pagrindais formuojamą visuomeniniais pagrindais
veikiančią patariamąją tarybą. Taip pat šiuo projektu siekiama pakeisti
Nacionalinės jaunimo organizacijų tarybos sąvoką į aktualią Lietuvos jaunimo
organizacijų tarybos sąvoką bei atsižvelgiant į Asociacijų įstatymą patikslinti
jaunimo organizacijos sąvoką.
2005 m. gruodžio 8 d. Seimo priimtu Valstybinio
socialinio draudimo fondo biudžeto 2006 metų rodiklių patvirtinimo įstatymu
(Nr. X-435, Žin., 2005, Nr. 150-5464) patvirtintas draudėjų bendrasis valstybinio pensijų, sveikatos, ligos ir
motinystės, nedarbo socialinio draudimo įmokų 30,7 proc. dydžio tarifas ir
apdraustųjų bendrasis valstybinio socialinio draudimo įmokų 3 proc. dydžio
tarifas bei jų dydžiai atskiroms socialinio draudimo rūšims. Komiteto išvadų
rengėjai Irena Degutienė ir Algirdas Sysas.
Šiuo įstatymu
taip pat patvirtintos trys nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų
socialinio draudimo įmokų tarifų grupės ir šioms grupėms priskirtų draudėjų mokamų nelaimingų atsitikimų darbe
ir profesinių ligų socialinio draudimo įmokų tarifai. Patvirtintas I grupės
įmokų tarifas 1 proc., II grupės įmokų tarifas 0,53 proc., III grupės 0,28
proc. Pagal Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo
įstatymo nuostatas draudėjų priskyrimą nelaimingų atsitikimų darbe ir
profesinių ligų socialinio draudimo įmokų tarifų grupei, atsižvelgiant į
traumatizmo ir profesinio sergamumo rodiklius ir vadovaudamasi Vyriausybės ar
jos įgaliotos institucijos patvirtinta metodika, tvirtina Valstybinio
socialinio draudimo fondo taryba.
Patvirtinta 2006
m. pajamų suma 6 793 253 tūkst. litų arba 11 proc. (675 166 tūkst. litų) didesnė
nei 2005 m. laukiama.
Pajamų didėjimui
daugiausia įtakos turės apdraustųjų darbo užmokesčio augimas (prognozuojama,
kad 2006 m. vidutinis mėnesio darbo užmokestis, nuo kurio skaičiuojamos įmokos,
didės 8 proc. ir bus 1230 litų) bei apdraustųjų skaičiaus augimas
(prognozuojama, kad 2006 m. apdraustų asmenų, mokančių įmokas, bus 1 365,7
tūkst. žm. arba 13,5 tūkst. daugiau nei 2005 m. laukiama).
Šiuo įstatymu
patvirtintos 2006 m išlaidos 6 771 448 tūkst. litų, t.y. 11,2 proc. (680 829
tūkst.litų) didesnės nei 2005 m. laukiama. Didžiausią išlaidų dalį sudaro
išlaidos pensijų socialiniam draudimui, t.y. 69,9 proc. visų išlaidų arba 4 730
331 tūkst. litų.
Pagal šį įstatymą
2006 m. pensijoms numatoma skirti 429 095 tūkst. litų daugiau nei 2005 m.
laukiama. Šios lėšos bus skirtos padidintų pensijų mokėjimui tęsti, naujai
paskirtų pensijų mokėjimui bei pensijų padidinimui.
Šiuo įstatymu
patvirtinta lėšų, pervedamų į pensijų fondus, suma 2006 m.- 497 000 tūkst. litų
(priskaičiuojant 4,5 proc. pensijų socialinio draudimo įmokų sumos). Tai
sudarys 7,3 proc. visų išlaidų. Šių įmokų kompensavimui numatomi 248 500 tūkst.
litų asignavimai iš valstybės Rezervinio (stabilizavimo) fondo.
Ligos ir
motinystės socialinio draudimo pašalpoms skirta 501 102 tūkst. litų arba 7,4 proc.
visų išlaidų. Nedarbo socialiniam draudimui skirta 239 915 arba 3,5 proc. visų
išlaidų. Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniam draudimui
ir šių atsitikimų prevencijai 39 523 tūkst. litų arba 0,6 proc. visų išlaidų.
Einamųjų metų rezultatas
su asignavimais iš valstybės Rezervinio (stabilizavimo) fondo, bus teigiamas
21 805 tūkst. litų.
2005 m. gruodžio
20 d. Seimas priėmė Valstybės paramos žuvusių
pasipriešinimo 19401990 metų okupacijoms dalyvių šeimoms įstatymo 2 straipsnio
pakeitimo įstatymą (Nr. IX-460, Žin., 2005, Nr.153-5637), kuriuo
panaikintas apribojimas, nustatant, kad vienkartinės pašalpos pasipriešinimo
19401990 metų okupacijos dalyvių šeimos nariams iš valstybės biudžeto toliau
mokamos, bei patikslinta, kad vienkartinių pašalpų išmokėjimo pagrindas yra Lietuvos Gyventojų genocido ir
rezistencijos tyrimo centro Pasipriešinimo dalyvių (rezistentų) teisių
komisijos sprendimas arba teismo nutartis dėl juridinę reikšmę turinčio fakto
nustatymo. Komiteto išvadų rengėjai Jonas Čekuolis ir Algirdas Sysas.
2005 m. gruodžio
20 d. Seimas priėmė Vidaus reikalų,
Specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos, prokuratūros,
Kalėjimų departamento, jam pavaldžių įstaigų bei valstybės įmonių pareigūnų ir
karių valstybinių pensijų įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr.
IX-477, Žin., 2005, Nr.153-5644). Komiteto išvadų rengėjas Algirdas Sysas.
Šiuo įstatymo pakeitimu panaikinta nuostata, kad prie pareigūnų ir karių
valstybinės pensijos už tarnybą mokamas valstybinės socialinio draudimo bazinės
pensijos dydžio priedas, iki pareigūnas ar karys įgis teisę gauti valstybinę
socialinio draudimo pensiją, po 2006 m sausio 1 d. naujai nebeskiriamas.
Minėti valstybinės socialinio draudimo
bazinės pensijos dydžio priedai prie pareigūnų ir karių valstybinių
pensijų ir toliau bus mokami. Taip pat
pasiūlyta Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2007 m. sausio 1 d. įgyvendinti
pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės
reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemą.
2005 m. gruodžio
20 d. Seimas priėmė Labdaros ir paramos
įstatymo 5, 7, 10, 12 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. X-461; Žin., 2006, Nr.4-96),
kurio tikslas - suderinti
galiojančio įstatymo nuostatas su Mokesčių administravimo įstatymo, Politinių
partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo,
Civilinio kodekso nuostatomis, nustatyti adekvačią paramos gavėjų atsakomybę už
šio įstatymo pažeidimus, užtikrinti operatyvų informacijos apie dideles gautas
ir suteiktas labdaros bei paramos sumas teikimą mokesčių administratoriui bei
atsisakyti reikalavimo, kad paramos gavėjų įstatuose (nuostatuose) turi būti
nurodytas paramos gavimas. Komiteto
išvadų rengėjai Irena Degutienė ir Jadvyga Zinkevičiūtė.
2005 m. gruodžio
23 d. Seimui priėmus Valstybinio
socialinio draudimo įstatymo, Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų
socialinio draudimo įstatymo pakeitimo įstatymą (Nr. X-475, Žin, 2005,
Nr.153-5642) nuo 2006 m. sausio 1 d. profesinių mokyklų mokiniai, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų studentai
bei asmenys, teritorinių darbo biržų siųsti profesiniam mokymui ar profesinei
reabilitacijai, jų profesinės veiklos praktikos įstaigoje ar įmonėje metu,
draudžiami valstybės lėšomis nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų
socialiniu draudimu nuo Vyriausybės patvirtintos minimalios mėnesinės algos.
Mokinių bei studentų nelaimingų atsitikimų ir profesinių ligų socialinis
draudimas valstybės lėšomis sumažins darbdavių sąnaudas bei užtikrins mokiniams
ir studentams socialinio draudimo garantijas įvykus nelaimingam atsitikimui
darbe. Komiteto išvadų rengėjai Irena Degutienė ir Zenonas Mikutis.
2006 m. sausio 19 d. Seimo priimto Socialinių
paslaugų įstatymo (Nr. X-493, Žin., 2006, Nr.17-589) tikslas - pakeisti
galiojantį Socialinių paslaugų įstatymą papildant ir pakoreguojant jį
atsižvelgiant į vykdomą Socialinių paslaugų teikimo reformą. Projekto paskirtis reglamentuoti socialinių
paslaugų valdymą, skyrimą, teikimą, finansavimą, mokėjimą, aiškiau apibrėžiant
savivaldybių ir valstybės atsakomybę, diferencijuojant socialinių paslaugų
rūšis pagal jų sudėtingumą ir taikomų joms reikalavimų specifiškumą,
detalizuojant šių paslaugų
priežiūrą ir kontrolę, numatant licencijavimą bei socialinės globos normų
sistemą Lietuvos Respublikoje. Komiteto išvadų rengėjai Aldona Balsienė ir
Vincė Vaidevutė Margevičienė.
2006 m. sausio 19 d. Seimo priimto Išmokų vaikams įstatymo 2, 8 ir 12 straipsnių
pakeitimo įstatymo (Nr.
X-496, Žin., 2006, Nr.17-592) tikslas pakeisti Išmokų vaikams įstatymą
(Žin., 2004, Nr. 88-3208), jį suderinti su naujai parengtu Socialinių
paslaugų įstatymo projektu. Projekto paskirtis įteisinti, jog vaikui, kuriam
remiantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatomis, įteisinta globa
(rūpyba), 4 MGL dydžio globos (rūpybos) išmoka būtų mokama ne tik tuomet,
kai vaikas globojamas šeimoje, šeimynoje ar nevyriausybinėje vaikų globos
institucijoje (įstaigoje), bet ir tada, kai vaiko globėjas yra valstybės
ar savivaldybių vaikų globos namai. Komiteto išvadų rengėjai Aldona
Balsienė ir Vincė Vaidevutė Margevičienė.
2.2. III (RUDENS)
IR NEELINĖS SESIJOS METU PRIIMTI ĮSTATYMAI DARBO SRITYJE
2005 m. lapkričio
17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos darbo tarybų įstatymo 19 ir 23
straipsnių papildymo ir pakeitimo įstatymą (Nr. X-411, Žin., 2005, Nr.
142-5111). Komiteto išvadų rengėjai Aldona Balsienė ir Algirdas Sysas.
Įstatymo tikslas
- suderinti galiojančio Lietuvos Respublikos darbo tarybų įstatymo nuostatas su
Lietuvos Respublikos darbo kodekso nuostatomis.
Priimtame įstatymo pakeitime yra
nustatoma, kad darbo taryba turi teisę priimti sprendimą skelbti streiką ir jam
vadovauti, jeigu įmonėje nėra veikiančios profesinės sąjungos ir jeigu
darbuotojų kolektyvo susirinkimas neperdavė darbuotojų atstovavimo ir gynimo
funkcijos atitinkamos ekonominės veiklos šakos profesinei sąjungai. Analogiška
nuostata yra įtvirtinta ir Darbo kodekse.
Įstatymu taip pat buvo patikslintas
Darbo tarybų įstatymo 23 straipsnis nustatant, kad darbdavys privalo laiku
nemokamai raštu teikti informaciją darbo tarybai ir atsakyti už šios
informacijos teisingumą.
2005 m. gruodžio
20 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos darbo kodekso papildymo 1621
straipsniu įstatymą (Nr. X-458, Žin., 2005, Nr. 149-5422). Komiteto išvadų
rengėjai Aldona Balsienė ir Algirdas Sysas.
Įstatymo tikslas įteisinti poilsio
dienų, sutampančių su švenčių dienomis, kompensavimo mechanizmą. Įstatyme
nustatyta, kad poilsio dienos, sutampančios su švenčių dienomis, perkeliamos į
artimiausią po jų einančią darbo dieną. Kolektyvinėje sutartyje gali būti
nustatyta kitokia su švenčių dienomis sutampančių poilsio dienų perkėlimo
tvarka.
2.3 III (RUDENS) IR NEELINĖS SESIJOS METU SVARSTYTI PARLAMENTINĖS
KONTROLĖS KLAUSIMAI
III (rudens) sesiją komitetas ypatingą dėmesį
skyrė parlamentinei kontrolei svarstyti 7 klausimai:
- 2005 m. rugsėjo
14 d. komitetas apsvarstė Valstybės
kontrolės valstybinio audito ataskaitą Valstybės savivaldybėms perduotų lėšų
socialinei paramai teikti panaudojimas. Buvo nuspręsta siūlyti
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ir Finansų ministerijai pagal audito
ataskaitos rekomendacijas parengti ir pateikti Seimui rudens sesijoje svarstyti
Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems
gyvenantiems asmenims) įstatymo ir 2005 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių
patvirtinimo įstatymo pakeitimų projektus.
- 2005 m. rugsėjo 21 d. komitetas apsvarstė Valstybės kontrolės valstybinio audito
ataskaitą Nelegalaus darbo reiškinių kontrolė. Buvo nuspręsta siūlyti
Vyriausybei:
- atsižvelgiant į užsienio šalių praktiką,
parengti ir pateikti Seimui teisės aktų
pakeitimus nustatančius papildomas ekonomines sankcijas darbdaviams už nelegalų
darbą (pvz. darbdaviams riboti teisę dalyvauti Vyriausybės skelbiamuose
viešuosiuose konkursuose; naikinti restoranams leidimus prekiauti alkoholiu,
jeigu jie samdo nelegalius darbuotojus);
- daugiau dėmesio
skirti nelegalaus darbo prevencijai;
- tęsti ir vystyti
švietėjišką veiką, skirtą ugdyti visuomenės nepakantumą nelegalaus darbo
reiškiniams;
- mažinti fizinių asmeninių pajamų
apmokestinimo diferenciaciją t.y. mažinti apmokestinimo skirtumus tarp asmenų dirbančių pagal darbo
sutartis ir asmenų dirbančių pagal autorines sutartis, pagal patentus ir pan.
2005 m. lapkričio
18 d. komitetas svarstė klausimą dėl
Lietuvos piliečių įdarbinimo užsienyje.
2005 m. lapkričio
30 d. komitetas svarstė klausimą dėl
Pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės
reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemos
sukūrimo programos vykdymo. Buvo
nutarta atkreipti Vyriausybės dėmesį :
1) 2005 m. sausio
19 d. Ministro Pirmininko potvarkis Nr.10 Dėl darbo grupės sudarymo, pavedantis iki 2005 m. birželio 1 d.
parengti Pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo,
medicininės reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis
sistemos sukūrimo programą, neįvykdyta laiku. Vyriausybės nutarimas Dėl
pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės
reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemos
sukūrimo programos patvirtinimo priimtas tik 2005 m. rugsėjo 20 d.
2) Pareigūnų ir
karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės
reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemos
sukūrimo programos, turinčios pradėti veikti nuo 2006 m. sausio 1 d., vykdymui
pasirengta bloga:
- nenumatytos lėšos
valstybės biudžete Programos įgyvendinimui,
- dar nesudarytos
sutartys su Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba ir Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos dėl pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją profesinio konsultavimo, socialinio
prisitaikymo ir profesinio orientavimo paslaugų,
- neišspręstas
klausimas dėl medicininės pagalbos ir paslaugų teikimo pareigūnams ir kariams,
išleidžiamiems į pensiją,
- neparengti
teisės aktai būtini pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio
prisitaikymo, medicininės reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas
veiklos sritis sistemai funkcionuoti.
3) Pareigūnų ir
karių tarpe vyrauja nepasitenkinimas, kad nesukūrus efektyviai
funkcionuojančios socialinio prisitaikymo, medicininės reabilitacijos bei
profesinio orientavimo sistemos, pareigūnai ir kariai, išėję į pensiją susidurs
su finansinėmis, moralinėmis bei sveikatos problemomis.
Todėl darytina prielaida, kad Pareigūnų ir
karių, išleidžiamų į pensiją, socialinio prisitaikymo, medicininės
reabilitacijos bei profesinio orientavimo į kitas veiklos sritis sistemos
sukūrimas yra dirbtinai vilkinamas.
Komitetas
nepritarė šios problemos sprendimui pratęsiant priedų mokėjimą prie karių ir
pareigūnų pensijų: tai neišspręstų problemos iš esmės, o tik atidėtų ją ir
toliau gilintų. Pareigūnai ir kariai, išeidami į pensiją, yra darbingo amžiaus
asmenys, todėl jie gali ir nori prisidėti prie valstybės gerovės kūrimo ir
jaustis pilnaverčiais savo valstybės piliečiais, o ne pašalpų gavėjais.
2005 m. lapkričio
30 d. komitetas apsvarstė klausimą dėl
socialinių paslaugų organizavimo decentralizavimo. Komitetas nutarė
kreiptis į Vyriausybę, atkreipiant dėmesį į tai, kad vėluojama įgyvendinti
Vyriausybės nutarimus Dėl kai kurių centrinio valdymo institucijų vykdomų
funkcijų decentralizavimo ir dekoncentravimo
koncepcijos patvirtinimo 2003
m. birželio 23 d. Nr. 824 ir Dėl
viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos patvirtinimo
2004 m. balandžio 28 Nr. 488, taip pat buvo nuspręsta šio klausimo svarstymą
tęsti kituose komiteto posėdžiuose.
2006 m. vasario 7
d. komitetas apsvarstė Valstybės
kontrolės valstybinio audito ataskaitą Socialinio draudimo sistemos reformos
vertinimas. Buvo nutarta siūlyti Vyriausybei numatyti ilgalaikius
pensijų reformos finansavimo šaltinius, siekiant ateityje išvengti Valstybinio
socialinio draudimo fondo biudžeto deficito dėl valstybinio socialinio draudimo
įmokos dalies pervedimo į pensijų fondus; rekomenduoti Socialinės apsaugos ir
darbo ministerijai pateikti Seimui įstatymo pataisas dėl priešpensinio amžiaus
asmenų informavimo apie galimą jų turto vertės sumažėjimą dalyvaujant pensijų
fonduose, investuojančiuose į akcijas, pasiūlant jiems pereiti į konservatyvaus
investavimo fondą; naujai pasirašiusių sutartis dalyvių perkėlimo į
konservatyvaus investavimo pensijų fondą, likus nustatytam laikotarpiui iki
senatvės pensijos, jeigu jie aktyviai nepareiškia noro likti ar pereiti į
akcinius fondus; siūlyti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai stebėti, kad valstybinio socialinio
draudimo įmokos būtų pervedamos laikantis teisės aktų nustatytų terminų bei
efektyviau vykdyti valstybinio socialinio draudimo įmokų išieškojimą.
2006 m. kovo 1 d.
komitetas svarstė klausimą dėl ligos
pašalpų skyrimo ir mokėjimo tvarkos bei klausimą dėl darbingo ir pensinio amžiaus asmenų, turinčių atitinkamus pažymėjimus
(neįgaliojo, pensijos gavėjo ir kt.) teisės gauti konkrečias išmokas, paslaugas
ir lengvatas (socialinio draudimo, socialinės paramos, sveikatos draudimo,
transporto).
2.4. EUROPOS
SĄJUNGOS (ES) REIKALŲ
SVARSTYMAS IR
SPRENDIMAS
Vadovaujantis LR
Seimo statuto 271 skirsniu ,,Europos Sąjungos reikalų svarstymas ir
sprendimas Komitetas svarstė Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, iš
dalies keičiančios direktyvą 2003/88/EB dėl tam tikrų darbo laiko organizavimo
aspektų, projektą (toliau Darbo
laiko direktyvos projektas); Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl
paslaugų vidaus rinkoje projektą (toliau Paslaugų direktyvos projektas); Europos Parlamento ir Tarybos reglamento
dėl Europos lyčių lygybės instituto steigimo projektą; Europos socialinio fondo
reglamento projektą; Žaliąją knygą dėl ES požiūrio į ekonominės migracijos
valdymą; Europos Komisijos 2006 m. teisėkūros ir darbo programą.
Dėl Darbo laiko direktyvos projekto
Komitetas rudens sesijoje surengė 3 posėdžius (2005-09-28, 2005-10-26,
2005-12-14). Šis projektas yra parengtas Europos Komisijos iniciatyva, siekiant
atsižvelgti į Europos Teisingumo teismo priimtus sprendimus bei išspręsti valstybėse
narėse kylančias direktyvos praktinio taikymo problemas. Atsižvelgiant į tai,
jog tarp socialinių partnerių dėl minėto projekto nebuvo vieningos nuomonės, o
Komiteto nuomonė nesutapo su Vyriausybės pozicija bei Seimo Europos reikalų
komiteto (ERK) nuomone, Komitetas nusprendė surengti klausymus ir dar kartą
grįžti prie direktyvos projekto Pirmininkaujančiai valstybei narei pateikus
naują kompromisinį pasiūlymą. Tačiau ERK ir Vyriausybei Komitetas pateikė
apsvarstyti sekančius savo pasiūlymus: pritarti Europos Komisijos siūlymui panaikinti ,,opt-outą
(t.y. darbas viršijant 48 valandų per savaitę trukmę) po 3 metų, tačiau,
siekiant apsaugoti darbuotojų interesus, išbraukti iš Darbo laiko direktyvos
projekto nuostatą leidžiančią Europos Komisijai pratęsti ,,opt-outą
pasibaigus numatytam 3 metų laikotarpiui; dirbant daugiau nei pagal vieną darbo
sutartį, savaitės darbo laiko maksimalią trukmę taikyti darbuotojui, o ne darbo
sutarčiai; pritarti Europos Parlamento siūlymui visą budėjimo laiką, įskaitant
neaktyvųjį budėjimo laiko periodą, laikyti darbo laiku, o neaktyvaus budėjimo
laiką apskaičiuoti remiantis kiekvienos valstybės narės nacionaliniais teisės
aktais ir (arba) praktika; nepritarti darbo laiko apskaitinio laikotarpio
ilginimui iki 12 mėnesių, nes tai pablogintų darbuotojų padėtį.
Paslaugų direktyvos projekto tikslas nustatyti bendruosius ES paslaugų sektoriaus reglamentavimo
principus, užtikrinant paslaugų teikėjų įsisteigimo laisvę ir laisvę teikti
paslaugas kitose valstybėse narėse. Projekte išskirtini sekantys socialinės
srities probleminiai klausimai: kilmės šalies principas ir socialinės
paslaugos, darbuotojų komandiravimas, laikino įdarbinimo paslaugos. Dėl šio ES
teisės akto projekto Komitetas savo 2005-12-20 išvadoje nepritarė ERK ir Vyriausybės
pozicijai ir pasiūlė
nepritarti kilmės šalies principo įtvirtinimui Paslaugų direktyvoje, o socialinių
paslaugų teikimą reglamentuoti kiekvienos šalies nacionaliniais teisės aktais,
kurioje ši paslauga yra ar bus teikiama; išbraukti iš Paslaugų direktyvos
projekto 24 ir 25 straipsnius, susijusius su darbo teise; neįtraukti laikino
įdarbinimo agentūrų į Paslaugų direktyvos taikymo sitį. Komiteto nuomone
kilmės šalies principas negali būti taikomas kol nėra pasiektas aukštesnio
lygio harmonizavimas. Paslaugų direktyva iš esmės neturi reglamentuoti klausimų
kylančių iš darbo teisės ar ją įtakoti, laikino įdarbinimo agentūrų veiklą turi
būti reglamentuojama nacionaliniais teisės aktais. Be to Konvencijos Nr. 181
dėl privačių įdarbinimo agentūrų nuostatos (7 str. 1 dalis) yra darbuotojams
palankesnės už direktyvos projekto nuostatas (16 str. 3 dalies e punktas).
2005-11-16
posėdyje Komitetas išklausė informaciją apie Europos socialinio fondo finansuojamų 2004 2006
metų Bendrojo Programavimo dokumento priemonių įgyvendinimą ir svarstė Europos
socialinio fondo (ESF) reglamento projektą 2007 2013 m. bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
siūlymus (SADM) dėl būsimų ESF lėšų panaudojimo nacionalinės paramos sritims.
Komitetas pritarė ministerijos siūlymams.
2005-10-05
posėdyje SADM informavo Komitetą apie reglamento projekto dėl Europos lyčių lygybės instituto steigimo svarstymo
eigą bei veiksmų planą siekiant kitų ES valstybių narių paramos dėl šio
instituto įsteigimo Lietuvoje. Susipažinęs su projekto
svarstymo eiga Komitetas pasiūlė savo tolesnę paramą Vyriausybei siekiant kitų
ES valstybių narių paramos dėl minėto instituto įsteigimo Lietuvoje. Komitetas taip pat pritarė ir Vyriausybės išsakytai Lietuvos
Respublikos pozicijai ir dėl Žaliosios knygos dėl ES pozicijos ekonominės
migracijos valdymo klausimu ir toliau rekomendavo pasisakyti už nacionalinės
kompetencijos legalios migracijos teisinio reguliavimo srityje išsaugojimą.
2005-11-23
Komitetas svarstė Europos Komisijos
metinę teisėkūros ir darbo programą, pateikdamas Europos reikalų
komitetui savo motyvuotą išvadą dėl Europos Komisijos pasiūlymų priimti ES
teisės aktus aktualumo Lietuvai.
Europos komiteto
įvykdytų pavedimų skaičius: 5