Apie 2007-01-11 TTK posėdį

EN  FR

1. SVARSTYTA: Dėl Baudžiamojo kodekso 140 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas XP-1457

 

Komiteto patarėja D.Latvelienė pasakė, kad dėl šio projekto vyko klausymas, kuriame dalyvavo: Seimo narys - komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, Seimo narė Vilija Aleknaitė Abramikienė, Vilniaus universiteto Teisės fakulteto prof. Gintaras Švedas, L.L.Žilienė -Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėja, Irma Randakevičienė- Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko patarėja, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėja Dalia Latvelienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovai: vyresnysis patarėjas Antanas Ratkevičius,  vyresnysis patarėjas Mindaugas Girdauskas, patarėjas Girius Ivoška,  Generalinės prokuratūros ikiteisminio tyrimo kontrolės skyriaus prokurorė Vida Ramanauskienė,   Seimo pirmininko pavaduotojo Algio Čapliko patarėja Inga Milašiūtė, Vidaus reikalų ministerijos sekretorius Stanislovas Liutkevičius, Teisės instituto atstovė Svetlana Gečienė, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto padėjėja Aidena Jankauskaitė.

 

Visų ekspertų nuomone buvo vieninga, projektą atmesti..

 

NUSPRĘSTA: bendru sutarimu  įstatymo projektą atmesti  dėl šių motyvų:

            1. Iškeltai problemai spręsti reikalinga gilesnė teisės nuostatų ir teisminės praktikos analizė.  Turėtų būti gerai išanalizuota, kodėl nurodytos normos neveikia praktikoje. Pastaruoju metu BK keičiamas be jokio praktinio apibendrinimo ar baudžiamųjų bylų analizės, toks reiškinys ydingas teisėkūros praktikoje. Tokios analizės atlikimą numato Vyriausybėje svarstomo Valstybinės smurto prieš moteris mažinimo strategijos ir jos įgyvendinimo priemonių 2007-2009 metų plano projekto 1.1 priemonė: „atlikti galiojančių įstatymų ir kitų teisės aktų (Baudžiamasis, Baudžiamojo proceso, Civilinis, Civilinio proceso kodeksai ir kt.), teisminės praktikos, susijusios su smurtu prieš moteris šeimoje, analizę ir pasiūlyti problemų sprendimo būdus bei priemones arba pateikti pasiūlymus dėl efektyvesnės smurto prieš moteris aukų teisinės apsaugos“. Šios priemonės vykdytojais numatomos Teisingumo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Nacionalinė teismų administracija.

            2. Baudžiamoji teisė yra kraštutinė priemonė (ultima ratio). Taigi reikalinga išsamiai įvertinti  kompleksiškai teisinių, organizacinių, socialinių ir  kitų priemonių taikymo galimybes, nenukreipiant problemų sprendimo į baudžiamąją  justiciją. Siūlomas būdas spręsti problemą- tobulinti įstatymo praktinį  taikymą, parengiant ir patvirtinant poįstatyminius aktus: Generalinio prokuroro ar Generalinio policijos komisaro įsakymu patvirtintas rekomendacijas dėl šeimos konfliktų sprendimo.Klausymuose buvo pateikta ir kitų šalių patirtis: remiantis Vokietijos patirtimi, kai sutuoktinis smurtauja, jis  pašalinamas iš šeimos nustatytam laikui  administracine tvarka, o nukentėjusiam sutuoktiniui  paliekama teisė apsispręsti, ar kreiptis su skundu į teismą, nes šeimos santykiai yra subtili sritis ir kaži, ar būtų išspręsta problema siūlomomis priemonėmis.

3.  Projektu siūlomi BK 140 straipsnio pakeitimai nereglamentuoja naujų teisinių santykių, palyginus su galiojančiomis BK nuostatomis, aptariamas projekte nusikalstamas veikas galima kvalifikuoti esamomis baudžiamojo kodekso normomis. Baudžiamoji atsakomybė už tapačias veikas būtų reglamentuojama keliomis skirtingomis normomis, numatant skirtingas sankcijas, praktikoje gali kilti problemų dėl bausmių skyrimo pagal Baudžiamojo kodekso 140 straipsnio 3 dalį bei 163 straipsnį. Be to, labai išplečiamas asmenų ratas, jei šeimos narys būtų traktuojamas  pagal BK 248 straipsnyje apibrėžtą sąvoką.

 

4. Siekiama procesinius dalykus reguliuoti BK (materialinėmis normomis). Pažymėtina, kad bylų priskyrimas vienai ar kitai teisenai yra Baudžiamojo proceso kodekso reguliavimo dalykas.  Smurto šeimoje bylose būtų palaikomas valstybinis kaltinimas vietoj dabar taikomo privataus kaltinimo (kai asmuo negali apginti savo teisių, pagal Konstitucinio Teismo 2006 m. birželio 15 d. nutarimą, ir dabar prokuroro pareiga pradėti baudžiamąjį procesą). Bausmės baudžiamajame įstatyme turi būti griežtinamos tik pateikiant pagrįstus argumentus, kad jame numatytos bausmės yra per švelnios. Bausmių griežtinimas siekiant vien procesinių tikslų neatitiktų Konstitucijos preambulėje įtvirtinto teisinės valstybės principo.

            5. Siūlomas keitimas ydingas ir sisteminiu požiūriu: pagal  naują kvalifikuotos nusikalstamos veikos sudėtį “šeimos nariui”  tektų pakeisti ne vieną BK straipsnį.  Nepritartina naujai kvalifikuotos nusikalstamos veikos sudėčiai – kai  veika padaroma “šeimos nariui” ir vertybiniu požiūriu,  nes žmogus yra vertybė, todėl skausmo sukėlimas sutuoktiniui ar kitam žmogui yra vienodai smerktinas ir baustinas (labiausiai neapsaugoti ir pažeidžiami asmenys: mažamečiai, vaikai ir šiuo metu yra išskirti  BK 140, 163 str.)

 

 

2.SVARSTYTA: Dėl Baudžiamojo kodekso 42, 60, 67, 129, 135 ir 138 straipsnių pakeitimo ir papildymo 72(1) ir 72(2) straipsniais įstatymo projektas XP-1592

 

NUSPRĘSTA: Bendru sutarimu projektą atmesti dėl šių motyvų:

 

1. Iškeltai problemai spręsti reikalinga gilesnė teisės nuostatų ir teisminės praktikos analizė.  Turėtų būti gerai išanalizuota, kodėl nurodytos normos neveikia praktikoje. Pastaruoju metu BK keičiamas be jokio praktinio apibendrinimo ar baudžiamųjų bylų analizės, toks reiškinys ydingas teisėkūros praktikoje. Tokios analizės atlikimą numato Vyriausybėje svarstomo Valstybinės smurto prieš moteris mažinimo strategijos ir jos įgyvendinimo priemonių 2007-2009 metų plano projekto 1.1 priemonė: „atlikti galiojančių įstatymų ir kitų teisės aktų (Baudžiamasis, Baudžiamojo proceso, Civilinis, Civilinio proceso kodeksai ir kt.), teisminės praktikos, susijusios su smurtu prieš moteris šeimoje, analizę ir pasiūlyti problemų sprendimo būdus bei priemones arba pateikti pasiūlymus dėl efektyvesnės smurto prieš moteris aukų teisinės apsaugos“. Šios priemonės vykdytojais numatomos Teisingumo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Nacionalinė teismų administracija.

            2. Baudžiamoji teisė yra kraštutinė priemonė (ultima ratio). Taigi reikalinga išsamiai įvertinti  kompleksiškai teisinių, organizacinių, socialinių ir  kitų priemonių taikymo galimybes, nenukreipiant problemų sprendimo į baudžiamąją  justiciją. Siūlomas būdas spręsti problemą- tobulinti įstatymo praktinį  taikymą, parengiant ir patvirtinant poįstatyminius aktus: Generalinio prokuroro ar Generalinio policijos komisaro įsakymu patvirtintas rekomendacijas dėl šeimos konfliktų sprendimo.

Klausymuose buvo pateikta ir kitų šalių patirtis: remiantis Vokietijos patirtimi, kai sutuoktinis smurtauja, jis  pašalinamas iš šeimos nustatytam laikui  administracine tvarka, o nukentėjusiam sutuoktiniui  paliekama teisė apsispręsti, ar kreiptis su skundu į teismą, nes šeimos santykiai yra subtili sritis ir kaži, ar būtų išspręsta problema siūlomomis priemonėmis.

            3. Projektu siūlomi BK pakeitimai nereglamentuoja naujų teisinių santykių, palyginus su galiojančiomis BK nuostatomis, aptariamas projekte nusikalstamas veikas galima kvalifikuoti esamomis baudžiamojo kodekso normomis. Be to, labai išplečiamas asmenų ratas, jei šeimos narys bei artimas giminaitis būtų traktuojamas  pagal BK 248 straipsnyje apibrėžtą sąvoką.

            4.  Siūlomas keitimas ydingas ir sisteminiu požiūriu: pagal  naują kvalifikuotos nusikalstamos veikos sudėtį “artimam giminaičiui ar šeimos nariui”  tektų pakeisti ne vieną BK straipsnį.  Nepritartina naujai kvalifikuotos nusikalstamos veikos sudėčiai – kai  veika padaroma “artimam giminaičiui ar šeimos nariui” ir vertybiniu požiūriu,  nes žmogus yra vertybė, todėl skausmo sukėlimas sutuoktiniui ar kitam žmogui yra vienodai smerktinas ir baustinas (labiausiai neapsaugoti ir pažeidžiami asmenys: mažamečiai, vaikai ir šiuo metu yra išskirti  BK 140, 163 str.

 

 

3. SVARSTYTA: Preliminarus įvertinimas ar SEIMO NUTARIMO "Dėl referendumo "Dėl visuomenės atstovų dalyvavimo teismų darbe" paskelbimo" projektas XP-1950 atitinka LR Konstituciją.

 

NUSPRĘSTA: SEIMO NUTARIMO "Dėl referendumo "Dėl visuomenės atstovų dalyvavimo teismų darbe" paskelbimo" projektas XP-1950 atitinka LR Konstituciją.

 

 

4.SVARSTYTA: Seimo nario J.Razmos bei Seimo Teisės departamento pastabos dėl Lietuvos Respublikos Vartotojų teisių gynimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto XP-695(3)

 

NUSPRĘSTA: Seimo nario J.Razmos dėl Vartotojų teisių gynimo įstatymo projekto XP-695(3) pastaboms, registruotoms  2007 01 04 d. – nepritarti.

Pastaboms, registruotoms 2007 01 05 d. , pritarti iš dalies.

Seimo Teisės departamento dėl Vartotojų teisų gynimo įstatymo projekto XP-695(3) pastaboms pritarti iš dalies.

 

 

 

 

Parengė

Komiteto padėjėja

B. Kovalenkienė  

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008