1. SVARSTYTA: Dėl Baudžiamojo kodekso 140
straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektas XP-1457
Komiteto patarėja D.Latvelienė pasakė, kad dėl šio projekto
vyko klausymas, kuriame dalyvavo: Seimo narys - komiteto pirmininkas Julius
Sabatauskas, Seimo narė Vilija Aleknaitė Abramikienė, Vilniaus universiteto
Teisės fakulteto prof. Gintaras Švedas, L.L.Žilienė -Lietuvos Aukščiausiojo
Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėja, Irma Randakevičienė- Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko patarėja, Seimo
Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėja Dalia Latvelienė, Seimo kanceliarijos
Teisės departamento atstovai: vyresnysis patarėjas Antanas Ratkevičius, vyresnysis patarėjas Mindaugas Girdauskas,
patarėjas Girius Ivoška, Generalinės
prokuratūros ikiteisminio tyrimo kontrolės skyriaus prokurorė Vida
Ramanauskienė, Seimo pirmininko
pavaduotojo Algio Čapliko patarėja Inga Milašiūtė, Vidaus reikalų ministerijos
sekretorius Stanislovas Liutkevičius, Teisės instituto atstovė Svetlana Gečienė,
Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto padėjėja Aidena Jankauskaitė.
Visų ekspertų nuomone buvo vieninga, projektą atmesti..
NUSPRĘSTA: bendru sutarimu įstatymo projektą atmesti dėl šių motyvų:
1.
Iškeltai problemai spręsti reikalinga gilesnė teisės nuostatų ir teisminės
praktikos analizė. Turėtų būti gerai
išanalizuota, kodėl nurodytos normos neveikia praktikoje. Pastaruoju metu BK
keičiamas be jokio praktinio apibendrinimo ar baudžiamųjų bylų analizės, toks
reiškinys ydingas teisėkūros praktikoje. Tokios analizės atlikimą numato
Vyriausybėje svarstomo Valstybinės smurto prieš moteris mažinimo strategijos ir
jos įgyvendinimo priemonių 2007-2009 metų plano projekto 1.1 priemonė: atlikti
galiojančių įstatymų ir kitų teisės aktų (Baudžiamasis, Baudžiamojo proceso,
Civilinis, Civilinio proceso kodeksai ir kt.), teisminės praktikos, susijusios
su smurtu prieš moteris šeimoje, analizę ir pasiūlyti problemų sprendimo būdus
bei priemones arba pateikti pasiūlymus dėl efektyvesnės smurto prieš moteris
aukų teisinės apsaugos. Šios priemonės vykdytojais numatomos Teisingumo
ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Nacionalinė teismų administracija.
2.
Baudžiamoji teisė yra kraštutinė priemonė (ultima
ratio). Taigi reikalinga išsamiai įvertinti kompleksiškai teisinių, organizacinių, socialinių ir kitų priemonių taikymo galimybes,
nenukreipiant problemų sprendimo į baudžiamąją
justiciją. Siūlomas būdas spręsti problemą- tobulinti įstatymo
praktinį taikymą, parengiant ir
patvirtinant poįstatyminius aktus: Generalinio prokuroro ar Generalinio
policijos komisaro įsakymu patvirtintas rekomendacijas dėl šeimos konfliktų
sprendimo.Klausymuose buvo pateikta ir kitų šalių patirtis: remiantis
Vokietijos patirtimi, kai sutuoktinis smurtauja, jis pašalinamas iš šeimos nustatytam laikui administracine tvarka, o nukentėjusiam sutuoktiniui paliekama teisė apsispręsti, ar kreiptis su
skundu į teismą, nes šeimos santykiai yra subtili sritis ir kaži, ar būtų
išspręsta problema siūlomomis priemonėmis.
3. Projektu siūlomi
BK 140 straipsnio pakeitimai nereglamentuoja naujų teisinių santykių, palyginus
su galiojančiomis BK nuostatomis, aptariamas projekte nusikalstamas veikas
galima kvalifikuoti esamomis baudžiamojo kodekso normomis. Baudžiamoji
atsakomybė už tapačias veikas būtų reglamentuojama keliomis skirtingomis
normomis, numatant skirtingas sankcijas, praktikoje gali kilti problemų dėl
bausmių skyrimo pagal Baudžiamojo kodekso 140 straipsnio 3 dalį bei 163
straipsnį. Be to, labai išplečiamas asmenų ratas, jei šeimos narys būtų
traktuojamas pagal BK 248 straipsnyje
apibrėžtą sąvoką.
4. Siekiama procesinius dalykus reguliuoti BK
(materialinėmis normomis). Pažymėtina, kad bylų priskyrimas vienai ar kitai
teisenai yra Baudžiamojo proceso kodekso reguliavimo dalykas. Smurto šeimoje bylose būtų palaikomas
valstybinis kaltinimas vietoj dabar taikomo privataus kaltinimo (kai asmuo
negali apginti savo teisių, pagal Konstitucinio Teismo 2006 m. birželio 15 d.
nutarimą, ir dabar prokuroro pareiga pradėti baudžiamąjį procesą). Bausmės
baudžiamajame įstatyme turi būti griežtinamos tik pateikiant pagrįstus
argumentus, kad jame numatytos bausmės yra per švelnios. Bausmių griežtinimas
siekiant vien procesinių tikslų neatitiktų Konstitucijos preambulėje įtvirtinto
teisinės valstybės principo.
5. Siūlomas keitimas ydingas ir
sisteminiu požiūriu: pagal naują
kvalifikuotos nusikalstamos veikos sudėtį šeimos nariui tektų pakeisti ne vieną BK straipsnį. Nepritartina naujai kvalifikuotos
nusikalstamos veikos sudėčiai kai
veika padaroma šeimos nariui ir vertybiniu požiūriu, nes žmogus yra vertybė, todėl skausmo
sukėlimas sutuoktiniui ar kitam žmogui yra vienodai smerktinas ir baustinas
(labiausiai neapsaugoti ir pažeidžiami asmenys: mažamečiai, vaikai ir šiuo metu
yra išskirti BK 140, 163 str.)
2.SVARSTYTA: Dėl Baudžiamojo kodekso 42, 60,
67, 129, 135 ir 138 straipsnių pakeitimo ir papildymo 72(1) ir 72(2)
straipsniais įstatymo projektas XP-1592
NUSPRĘSTA: Bendru sutarimu projektą atmesti
dėl šių motyvų:
1. Iškeltai problemai spręsti reikalinga gilesnė teisės
nuostatų ir teisminės praktikos analizė. Turėtų būti gerai išanalizuota, kodėl
nurodytos normos neveikia praktikoje. Pastaruoju metu BK keičiamas be jokio
praktinio apibendrinimo ar baudžiamųjų bylų analizės, toks reiškinys ydingas
teisėkūros praktikoje. Tokios analizės atlikimą numato Vyriausybėje svarstomo
Valstybinės smurto prieš moteris mažinimo strategijos ir jos įgyvendinimo
priemonių 2007-2009 metų plano projekto 1.1 priemonė: atlikti galiojančių
įstatymų ir kitų teisės aktų (Baudžiamasis, Baudžiamojo proceso, Civilinis,
Civilinio proceso kodeksai ir kt.), teisminės praktikos, susijusios su smurtu
prieš moteris šeimoje, analizę ir pasiūlyti problemų sprendimo būdus bei
priemones arba pateikti pasiūlymus dėl efektyvesnės smurto prieš moteris aukų
teisinės apsaugos. Šios priemonės vykdytojais numatomos Teisingumo
ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Nacionalinė teismų administracija.
2. Baudžiamoji teisė yra
kraštutinė priemonė (ultima ratio).
Taigi reikalinga išsamiai įvertinti
kompleksiškai teisinių, organizacinių, socialinių ir kitų priemonių taikymo galimybes,
nenukreipiant problemų sprendimo į baudžiamąją
justiciją. Siūlomas būdas spręsti problemą- tobulinti įstatymo
praktinį taikymą, parengiant ir patvirtinant
poįstatyminius aktus: Generalinio prokuroro ar Generalinio policijos komisaro
įsakymu patvirtintas rekomendacijas dėl šeimos konfliktų sprendimo.
Klausymuose
buvo pateikta ir kitų šalių patirtis: remiantis Vokietijos patirtimi, kai
sutuoktinis smurtauja, jis pašalinamas
iš šeimos nustatytam laikui
administracine tvarka, o nukentėjusiam sutuoktiniui paliekama teisė apsispręsti, ar kreiptis su
skundu į teismą, nes šeimos santykiai yra subtili sritis ir kaži, ar būtų
išspręsta problema siūlomomis priemonėmis.
3. Projektu siūlomi BK pakeitimai
nereglamentuoja naujų teisinių santykių, palyginus su galiojančiomis BK
nuostatomis, aptariamas projekte nusikalstamas veikas galima kvalifikuoti
esamomis baudžiamojo kodekso normomis. Be to, labai išplečiamas asmenų ratas,
jei šeimos narys bei artimas giminaitis būtų traktuojamas pagal BK 248 straipsnyje apibrėžtą sąvoką.
4. Siūlomas keitimas ydingas ir sisteminiu
požiūriu: pagal naują kvalifikuotos
nusikalstamos veikos sudėtį artimam giminaičiui ar šeimos nariui tektų pakeisti ne vieną BK straipsnį. Nepritartina naujai kvalifikuotos nusikalstamos
veikos sudėčiai kai veika padaroma
artimam giminaičiui ar šeimos nariui ir vertybiniu požiūriu, nes žmogus yra vertybė, todėl skausmo
sukėlimas sutuoktiniui ar kitam žmogui yra vienodai smerktinas ir baustinas
(labiausiai neapsaugoti ir pažeidžiami asmenys: mažamečiai, vaikai ir šiuo metu
yra išskirti BK 140, 163 str.
3. SVARSTYTA: Preliminarus įvertinimas ar SEIMO NUTARIMO "Dėl referendumo
"Dėl visuomenės atstovų dalyvavimo teismų darbe" paskelbimo"
projektas XP-1950 atitinka LR Konstituciją.
NUSPRĘSTA: SEIMO NUTARIMO "Dėl
referendumo "Dėl visuomenės atstovų dalyvavimo teismų darbe"
paskelbimo" projektas XP-1950 atitinka LR Konstituciją.
4.SVARSTYTA: Seimo nario J.Razmos bei Seimo
Teisės departamento pastabos dėl Lietuvos Respublikos Vartotojų teisių gynimo
įstatymo pakeitimo įstatymo projekto XP-695(3)
NUSPRĘSTA: Seimo nario J.Razmos dėl Vartotojų
teisių gynimo įstatymo projekto XP-695(3) pastaboms, registruotoms 2007 01 04 d. nepritarti.
Pastaboms, registruotoms 2007 01 05 d. ,
pritarti iš dalies.
Seimo Teisės departamento dėl Vartotojų teisų
gynimo įstatymo projekto XP-695(3) pastaboms pritarti iš dalies.
Parengė
Komiteto padėjėja
B. Kovalenkienė