Apie 2007-01-16 TTK posėdį

EN  FR

Posėdis įvyko 2007-01-16 d. 9-30 val.

Posėdžio pirmininkas Julius Sabatauskas

Posėdžio sekretorė Birutė Kovalenkienė

 

Dalyvavo:

Komiteto nariai – Jonas Pinskus; Nijolė Steiblienė, Aldona Staponkienė, Gintaras Steponavičius, vietoj Vilijos Aleknaitės Abramikienės dalyvavo Povilas Jakučionis,  Vladimiras Volčiok, Česlovas Juršėnas

Komiteto patarėjai –   Dalia Latvelienė, Dalia Komparskienė, Jelena Voitkun

padėjėjai – Aidena Jankauskaitė, Birutė Kovalenkienė

Kviestieji asmenys –  Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto patarėja J.Zabarauskaitė

 

 

SVARSTYTA: Preliminarus  įvertinimas ar Įstatymo “ Dėl SSRS valstybės saugumo komiteto ( NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos” 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas  XP_522(3) Teikėjas NSGK,Seimas

Komiteto patarėja Jelena Voitkun pasakė, kad pritartina Seimo Teisės departamento pastaboms. Be to:

            1) nėra apibrėžta KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų sąvoka, be to, KGB įeina į sąvoką VSK. Įstatymo projekto nuostatų neaiškumas laikytinas prieštaraujančiu Konstitucijai. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2005 m. rugsėjo 29 d. nutarime konstatavo, kad “Konstitucijoje įtvirtintas teisinės valstybės principas suponuoja inter alia tai, kad teisinis reguliavimas turi būti aiškus, suprantamas, neprieštaringas, teisės aktų formuluotės turi būti tikslios, turi būti užtikrinami teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna, teisės aktuose neturi būti nuostatų, vienu metu skirtingai reguliuojančių tuos pačius visuomeninius santykius (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas). Priešingu atveju teisės subjektams būtų pasunkintos galimybės žinoti, ko iš jų reikalauja teisė”.

2) Konstitucinis Teismas 1999 m. kovo 4 d. nutarime pasisakė, kad VSK kadriniai darbuotojai laikomi pavojingais tuo, kad į šias pareigas ėjo sąmoningai, turėdami didelį okupacinės valdžios pasitikėjimą jais. Šie asmenys savo veikla VSK struktūrose tiesiogiai ar netiesiogiai vykdė politinį asmenų ar organizacijų, kėlusių nepriklausomos Lietuvos idėjas ir siekius, persekiojimą arba prie jo prisidėjo. Taigi Lietuvos Respublika turi pagrindo abejoti buvusiais VSK kadriniais darbuotojais ir privalo įsitikinti jų lojalumu, patikimumu, todėl suprantamas ir pateisinamas valstybės siekis atitinkamam laikui apriboti buvusių VSK kadrinių darbuotojų galimybes stoti į valstybinę tarnybą.

Tuo tarpu kelia abejonių, ar rezervo karininkai turėjo tokį patį statusą, ar jų atžvilgiu okupacinė valdžia turėjo tokį patį pasitikėjimą, ar jie vykdė okupacinės valdžios nurodymus prieš nepriklausomos Lietuvos siekėjus.

Atkreiptinas dėmesys į Laikinosios komisijos Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojo Alfredo Pekeliūno, Valstybės saugumo departamento generalinio direktoriaus Arvydo Pociaus ir užsienio reikalų ministro Antano Valionio buvimo SSRS Valstybės saugumo komiteto rezervo sąrašuose faktams ir aplinkybėms ištirti išvadas, kuriose ši komisija konstatavo:

„SSRS KGB rezervas buvo KGB mobilizacinė dalis, skirta ypatingojo periodo (karo grėsmės, karo pradžios, stichinių nelaimių ir masinių riaušių metu) ir karo atvejams. Jos formavimas, uždaviniai bei galimos funkcijos buvo reglamentuojamos KGB vadovybės nutarimais ir kitais KGB rezervo veiklą reglamentavusiais dokumentais. KGB rezervas buvo formuojamas iš KGB kadrinių darbuotojų, išėjusių į atsargą ir SSRS ginkluotųjų pajėgų karo prievolininkų (karininkų, praporščikų, seržantų, eilinių).

Į KGB rezervą įtrauktų asmenų statusas skyrėsi nuo kitų KGB struktūroje veikusių kadrinių darbuotojų bei slaptųjų agentų, patikėtinių ar įgaliotinių statuso. Į KGB rezervą įtraukti asmenys, skirtingai nuo KGB kadrinių darbuotojų bei slaptųjų agentų, patikėtinių ar įgaliotinių, paprastai nevykdė aktyvių funkcijų. KGB vadovybė instrukcijose ir mobilizaciniuose nurodymuose numatė jiems funkcijas tik ypatinguoju ir karo periodu. KGB rezervą ypatingajam ir karo periodams sudarė: į KGB atsargą pervesti buvę kadriniai KGB darbuotojai bei SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkai, kurie turėjo veikti kariuomenės ypatinguosiuose skyriuose arba teritoriniuose KGB skyriuose, ir iš KGB atsargos karininkų bei SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkų, praporščikų, seržantų ir eilinių sudaryti KGB rajoniniai operatyviniai-koviniai būriai, kurie turėjo vykdyti šių būrių dalyviams pavestas funkcijas. SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkai, įtraukiant juos į KGB rezervą, paprastai turėdavo duoti žodinį sutikimą, tačiau apie konkrečias užduotis ypatingojo ir karo periodais informuojami nebūdavo. Apie bendras KGB rezervo funkcijas jie sužinodavo apmokymų metu. SSRS ginkluotųjų pajėgų praporščikų, seržantų ir eilinių apie jų įtraukimą į KGB rezervą ir būsimas užduotis paprastai informacijos nesuteikdavo. Taikos metu KGB rezervo karininkams galėjo būti skiriamos tam tikros užduotys ir pavedimai, tačiau iš turimų duomenų apie jų mastą ir vykdymą Komisija spręsti negali.

Į KGB rezervą asmenys būdavo įtraukiami vadovaujantis KGB vadovybės įsakymais bei instrukcijomis.

Komisija neturi tikslių duomenų, ar įrašymas į KGB rezervo sąrašus turėjo įtakos įtraukiamų asmenų pareigoms. Asmenys sutikdavo būti įrašyti į KGB rezervą dėl įvairių motyvų - dėl karjeros galimybės, siekiant išvengti karinės tarnybos. Komisijos duomenimis atsisakymas būti įrašytu į KGB rezervą jokių pasekmių nesukeldavo.“

Šioms komisijos išvados Seimas pritarė 2005 m. kovo 17 d. nutarimu Nr. X-135.

3) Europos žmogaus teisių teismas nurodytoje byloje yra konstatavęs, kad VSK kadrinių darbuotojų atžvilgiu praėjus 10 metų po Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo priimtas įstatymas laikytinas pavėluotu. Todėl svarstytina, ar yra tikslinga praėjus 17 metų po Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo nustatyti apribojimus platesniam asmenų ratui, atsižvelgiant į tai, kad asmenų, vadinamų KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų rezervo karininkais,  pavojingumas visuomenei nėra toks didelis, kaip kadrinių VSD darbuotojų.

Be to, šioje byloje Europos žmogaus teisių teismas konstatavo, kad negali būti nustatomi apribojimai dirbti privačiose struktūrose. Tuo tarpu projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 punkte siūloma uždrausti asmenims dirbti saugos tarnybų, kurios gali būti ir privačios, vadovais.

4) Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekte asmenims, vadinamiems KGB bei kitų SSRS specialiųjų tarnybų rezervo karininkais, nėra numatyti apribojimų netaikymo atvejai, kaip tai yra numatyta kadriniams VSD darbuotojams.

 

NUSPRĘSTA:Lietuvos Respublikos įstatymo “Dėl SSRS valstybės saugumo departamento (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos” 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-522(3) prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintiems teisinės valstybės, teisinio aiškumo ir proporcingumo principams, taip pat konstitucinei teisei pasirinkti darbą bei verslą.

 

 Balsavimo rezultatai: “Už”-6, “prieš”-1, “susilaikė”-1

 

Parengė komiteto padėjėja

Birutė Kovalenkienė



 
 © Seimo kanceliarija, 2008