SVARSTYTA: Valstybinio Audito ataskaita Kalėjimų
departamento veikla.
Lietuvos
Respublikos Valstybės kontrolės Audito departamento direktoriaus pavaduotoja S.
Gorovniova konstatavo, kad atliekant
auditą nustatyta, kad vėluojama,
įgyvendinat Renovavimo programą. Daugiau kaip trečdalis (5 iš 14) programoje
nurodytų investicijų projektų turėjo būti
įgyvendinti 2005 m., tačiau jie iki šiol neužbaigti, todėl didėja
rizika, kad laiku nebus pasiekti Renovavimo programos tikslai. Kalėjimų
departamentui pavaldžios Laisvės atėmimo vietų ligoninės, kurios statiniai yra
avarinės būklės į kitas patalpas tęsiasi daugiau kaip 10 metų, tačiau ir toliau
nukeliami investicijų projekto Laisvės atėmimo vietų ligoninės perkėlimas į
Pravieniškių gydymo ir pataisos namus įgyvendinimo terminai. Didelė bausmių vykdymo sistemos personalo
kaita, pareigūnų, tiesiogiai dirbančių su nuteistaisiais, trūkumas
paskatino įvertinti bausmių vykdymo
sistemos personalo valdymą. Per 2003-2005 m. laikotarpį įkalinimo įstaigose
laikomų asmenų skaičius sumažėjo, o bausmių vykdymo sistemoje visų darbuotojų
skaičius padidėjo. Audito metu nustatyta, kad statutinio valstybės tarnautojo
pareigybės statusas konkrečiai pareigybei kai kuriais atvejais suteikiamas nepagrįstai
ir tai lemia netaupų užmokesčiui skirtų asignavimų naudojimą.
Atsižvelgdami į valstybinio audito metu
nustatytus Kalėjimų departamento veiklos trūkumus, pasiūlyta Teisingumo
ministerijai įvertinti audito ataskaitoje nurodytus Kalėjimų departamentui
skirtų valstybės kapitalo investicijų planavimo, naudojimo ir kontrolės
trūkumus ir peržiūrėti bausmių vykdymo sistemos investicijų politiką ir
prioritetus, taip pat įvertinti bausmių vykdymo sistemos personalo valdymo
trūkumus ir numatyti priemones, kurios užtikrintų nustatytų trūkumų pašalinimą. Kalėjimų departamentui rekomenduota
išanalizuoti audito ataskaitoje nurodytus statybos, projektavimo darbų ir
ilgalaikio turto įsigijimo programos, susijusios su Renovavimo programa,
rengimo, vykdymo ir kontrolės trūkumus ir numatyti juos pašalinti.
Kalėjimų departamento
prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos direktorius S. Vitkūnas
bei Planavimo skyriaus viršininkas A.
Jakeliūnas pasakė, kad įgyvendinama Įkalinimo įstaigų renovavimo ir
įkalinimo sąlygų humanizavimo 2004-2006
metų programa yra ilgalaikė. Kalėjimų departamento pagrindiniai tikslai
įgyvendinant minėtą programą yra iki 2010 metų pasiekti kuo aukštesnių
rezultatų renovuojant įkalinimo
įstaigas bei gerinant jose laikomų asmenų kalinimo sąlygas. Todėl programoje
visų pirma nurodyti investicijų objektai,
o tik po to- įgyvendinimo terminai ir lėšos. Atkreiptinas dėmesys į tai
, kad programoje neįvertintas galimas kainų pokytis, ypač Lietuvos Respublikos
statybų srityje. Kalėjimų departamentas mano, kad 2004 m. patvirtintą programą
jau po metų koreguoti netikslinga.
Programą koreguoti būtų tikslingiausia 2007 metų pabaigoje, kad siekiami
tikslai atitiktų programos nuostatas. Kalėjimų departamento investicijų
projektų prioritetų netolygumai susidarydavo dažniausiai dėl to, kad
pirminiuose projektuose būdavo aukštesnis prioritetas suteikiamas valstybės
įmonių prie pataisos namų gamybinių pastatų ir patalpų renovavimo ir įrengimų
įsigijimo investiciniams projektams. Tačiau minėtiems investiciniams projektams
neskiriant finansavimo, prioritetai buvo koreguojami. Todėl investicijų projektų prioritetai buvo
optimaliai tikslinami ir finansuojami
pagal numatomus skirti asignavimus.
S.Vitkūnas pažymėjo, kad
šiuo metu nėra bendrų teisinių kriterijų, draudžiančių, griežtai ar įsakmiai
nurodančių priskirti vieną ar kitą pareigybę konkrečiam statusui. Taip
pareigybės konkrečius lūkesčius, jos turinį, jame numatytas konkrečias
funkcijas, tikslus, egzistavimo priežastis, pareigybės hierarchinėje pareigybių
sistemoje, atsižvelgiant į organizacinę
struktūrą, pareigybės autonomiją, savarankiškų sprendimų mastą, bausmių vykdymo
sistemos tradicijas, siūloma pareigybę priskirti vienai ar kitai kategorijai.
Jei vienoje statutinėje organizacijoje pareigybė su tomis pačiomis funkcijomis
būtų statutinė, kitoje ne, tai sukeltų pareigūnų migraciją į kitas
institucijas, kuriose tarnyba organizuota statutinias pagrindais.
Kalėjimų departamente,
gavus Valstybės kontrolės Valstybinio audito ataskaitą dėl Kalėjimų departamento
veiklos, bus sudarytas planas pagal pateiktas pastabas ir rekomendacijas.
Komiteto nariai,
išnagrinėję Valstybinio audito ataskaitą dėl Kalėjimų departamento veiklos,
išklausę Teisingumo ministerijos sekretoriaus D. Narkevičiaus, Valstybės kontrolieriaus
pavaduotojo T. Mackevičiaus, Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės Audito
departamento direktoriaus pavaduotojos S. Gorovniovos, Kalėjimų departamento prie Lietuvos
Respublikos Teisingumo ministerijos direktoriaus S. Vitkūno, Planavimo skyriaus
viršininko A. Jakeliūno pateiktų argumentų bei atsakymų į Komiteto nariams
rūpimus klausimus, nusprendė svarstyme daryti pertrauką. Komitetas nutarė dar
kartą išanalizuoti visą pateiktą medžiagą ir detaliau susipažinti su Kalėjimų
departamento paaiškinimais bei sprendimo būdais dėl Valstybinio audito
ataskaitos.
Parengė
Komiteto padėjėja
Birutė Kovalenkienė
239-6794