Apie 2007-05-16 TTK posėdį

EN  FR

1. SVARSTYTA: Seimo nutarimo „Dėl Č.Jokūbausko atleidimo iš Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininko pareigų“ projektas Nr.XP-2203 .

NUSPRĘSTA: Pritarti Seimo nutarimo „Dėl Č.Jokūbausko atleidimo iš Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininko pareigų“ projektui Nr.XP-2203 .

 

            Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2007 m. gegužės 17 d. vykusiame posėdyje buvo svarstomas Respublikos Prezidento 2007m. balandžio 27 d. dekretas Nr. 1K-944 ,,Dėl teikimo Lietuvos Respublikos Seimui atleisti Č. Jokūbauską iš Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininko pareigų”. Kartu buvo aptartas ir laikinai einančio Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininko raštas, adresuotas Lietuvos Respublikos Seimui ir Respublikos Prezidentui, kuriame kvestionuojami jo atleidimo iš minėtų pareigų teisiniai pagrindai ir tvarka.

            Č. Jokūbauskas Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininku buvo paskirtas Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. gruodžio 22 d. nutarimu Nr. I-725. Šio teisės akto priėmimo metu galiojo 1990 m. vasario 13 d. priimtas Lietuvos Respublikos teismų santvarkos ir teisėjų statuso įstatymas ir 1992 m.  kovo 20 d. priimtas Lietuvos Respublikos teismų įstatymas. Nei viename iš šių įstatymų nebuvo numatytas įgaliojimų laikas, kuriam skiriami teismų pirmininkai ir skyrių pirmininkai.

            Lietuvos Respublikos teismų įstatymo nauja redakcija buvo priimta 1994 m. gegužės 31 d. (įsigaliojo nuo 1995 m. sausio 1 d.). Naujoje redakcijoje taip pat nebuvo numatytas teismų primininkų ir skyrių pirmininkų įgaliojimų laikas. Tik 1996 m. birželio 18 d. priėmus Teismų įstatymo 22, 22-1, 33, 34, 35, 56, 59 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą I-1387, buvo nustatytas įgaliojimų laikas visų pakopų teismų pirmininkams ir skyrių pirmininkams. Šiuo įstatymu buvo nustatyta, kad Aukščiausiojo Teismo pirmininkas ir skyrių pirmininkai skiriami devyneriems metams.

Įsigaliojus minėtam Teismų įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymui I-1387, įvairių pakopų teismų pirmininkams ir skyrių pirmininkams, kurie buvo paskirti pagal anksčiau galiojusias Teismų įstatymo nuostatas, įgaliojimų trukmė buvo pradėta skaičiuoti iš naujo, t.y. nuo to laiko , kai įsigaliojo Teismų įstatymo 22, 22-1, 33, 34, 35, 56, 59 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas - nuo 1996 m. birželio 26 d.

 Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2006 m. rugsėjo 21 d. nutarime, analizuodamas situaciją dėl Apygardos teismo skyriaus pirmininko įgaliojimų trukmės, pripažino, kad tuo metu egzistavo tokia teismų pirmininkų ir skyrių primininkų įgaliojimų trukmės skaičiavimo praktika, kai įgaliojimų trukmė pradedama skaičiuoti nuo Teismų įstatymo papildymo ir pakeitimo įstatymo I-1387, kuris nustatė įgaliojimų trukmę teismų pirmininkams ir skyrių pirmininkams, įsigaliojimo dienos. Konstitucinis Teismas tik pabrėžė, kad, paisant Konstitucijos, inter alia teisėjų nepriklausomumą įtvirtinančių nuostatų, konstitucinių teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir saugumo, valdžių padalijimo principų, kitų Konstitucijos nuostatų, Teismų įstatymo 33 straipsnio 6 dalyje (1996 m. birželio 18 d. redakcija) nustatyto teisinio reguliavimo negalima aiškinti kaip leidžiančio tų apygardų teismų skyrių pirmininkų, kurie buvo paskirti pagal anksčiau galiojusias Teismų įstatymo nuostatas ir ėjo šias pareigas tuo metu, kai įsigaliojo minėtas pakeitimo ir papildymo įstatymas, t.y. 1996 m. birželio 26 d., įgaliojimų trukmę po šios datos skaičiuoti taip, kad ji būtų trumpesnė, negu 7 metai (minėtu įstatymu nustatyta 7 metų apygardų teismų pirmininkų ir skyrių pirmininkų įgaliojimų trukmė). Šis Konstitucinio Teismo išaiškinimas taikytinas ir Aukščiausiojo Teismo skyriaus pirmininkų įgaliojimų trukmės skaičiavimo atžvilgiu. 

Remiantis aukščiau nurodytais argumentais, pripažintina, kad Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininkui Č. Jokūbauskui taikytinas 9 metų įgaliojimų terminas, nustatytas Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 22, 22-1, 33, 34, 35, 56, 59 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatyme, įgaliojimų laiką pradedant skaičiuoti nuo 1996 m. birželio 26 d. 

    

 

2. SVARSTYTA: Seimo nutarimo " Dėl J.Stripeikienės skyrimo Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininke" projektas XP-2204 .

NUSPRĘSTA: Pritarti Seimo nutarimo " Dėl J.Stripeikienės skyrimo Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus pirmininke" projektui XP-2204 .

 

 

3. SVARSTYTA: Lietuvos Respublikos prokuratūros veiklos 2006 metų ataskaita.

NUSPRĘSTA: Pritarti  Lietuvos Respublikos prokuratūros veiklos 2006 metų ataskaitai.

 

4. SVARSTYTA: Mokesčių administravimo įstatymo 2, 12, 13, 15, 25, 33, 37, 38, 66, 76, 77, 78, 80, 81, 84, 87, 89, 93, 97, 100, 101, 104, 105, 108, 113, 117, 118, 128, 130, 132, 133, 135, 141, 142, 164, 165 straipsnių pakeitimo bei papildymo, Įstatymo papildymo 125(1) ir 133(1) straipsniais ir priedo pakeitimo įstatymo projektas XP-1900.

Dėl įstatymo projekto 28 straipsnio ( įstatymo papildymas 125(1) straipsniu)

Svarstant įstatymo projektą posėdyje dalyvavo Lietuvos Respublikos finansų ministerijos atstovai P.Majauskas ir R.Fabijonavičiūtė; Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos atstovės V.Vildžiūnaitė ir E.Puzonienė.

Komiteto patarėja M.Civilkienė pasakė, kad projekto 28 str. siekiama sureguliuoti faktinių duomenų, galinčių būti įrodymais, nustatant mokesčių įstatymų pažeidimus, rinkimą, suteikiant mokesčių administratoriui teisę fotografuoti, daryti vaizdo ir garso įrašus. Tačiau tokios normos įtvirtinimo Mokesčių administravimo įstatyme būtinybė abejotina.

Atitinkama teisė, kurią siekiama suteikti mokesčių administratoriaus pareigūnui siejama su administratoriaus atliekamu mokestiniu patikrinimu, t.y. mokesčių administratoriaus atliekamu mokesčių mokėtojo patikrinimu siekiant kontroliuoti, kaip mokesčių mokėtojas vykdo mokesčių įstatymų reikalavimus mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, sumokėjimo, o įstatymų numatytais atvejais – ir kitose srityse. Mokestinis patikrinimas – tai viena pagrindinių Mokesčių administravimo įstatyme įtvirtintų atsakomybės už mokesčių įstatymų pažeidimus, pasireiškiančius netinkamu mokestinės prievolės įvykdymu, realizavimo formų ir priemonių. Tiesa, pastebėtina tai, kad mokestiniu patikrinimu, kurį detaliai reglamentuoja minėto įstatymo normos, siekiama realizuoti ir įgyvendinti specifinę ekonominėmis sankcijomis (baudomis, delspinigiais ir pan.) grindžiamą mokesčio mokėtojo (ar jį išskaičiuojančio asmens) atsakomybę už netinkamą ir nesavalaikį mokestinės prievolės įvykdymą.

Manytina, kad remiantis viešojo administravimo ir atsakomybės proporcingumo principu, tam tikras atsakomybės formas realizuojančių subjektų (pareigūnų, viešojo administravimo subjektų) įgalinimų apimtis ir priemonės turi būti adekvačios atitinkamos atsakomybės tikslams ir pobūdžiui: griežtesnės, labiau suvaržančio pobūdžio tyrimo priemonės ir platesni pareigūnų įgalinimai gali būti pateisinami nustatant ir pritaikant administracinę atsakomybę už visuomenei pavojingesnes veikas, ir atvirkščiai, jos bus nepagrįstos ir neproporcingos kalbant apie ekonomines sankcijas.

Galiojančiu įstatymu mokesčių administratoriaus pareigūnui, atliekančiam mokestinį patikrinimą, jau yra suteiktos pakankamai plačios teisės užtikrinančios mokesčių ir kitų teisės aktų pažeidimų įrodymų rinkimą, t.y.: gauti visus dokumentus, kompiuterinės apskaitos duomenis, reikiamus mokesčio apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumui patikrinti, o jei tai būtina mokesčių administratoriaus funkcijoms atlikti, paimti mokesčių mokėtojui priklausančius daiktus, prekių ar produkcijos mėginius ir pavyzdžius. Tuo tarpu kituose teisės aktuose, įtvirtinančiuose griežtesnę atsakomybę už pavojingesnius mokesčių įstatymų (ar su jais susijusių) pažeidimus, pvz. Administracinių teisės pažeidimų kodekse, Baudžiamajame kodekse, nustatyta griežtesnė atsakomybės taikymo bei įgyvendinimo tvarka. Atitinkamai, tokios administracinės ar baudžiamosios atsakomybės taikymui bei susijusiems uždaviniams bei priemonėms – pažeidimų tyrimui, prevencijai, ir pan.  įgyvendinti yra įtvirtinama tokio režimo ypatumus atitinkanti speciali atsakomybės nustatymo bei realizavimo procedūra (ATPK, BPK), kuri, inter alia, pasireiškia ir kur kas platesniais, aiškiai ir detaliai reglamentuojamais įgalinimais, pareigomis ir pan. tokią atsakomybę taikantiems ir minėtoje procedūroje dalyvaujantiems pareigūnams.

Be to, Mokesčių administravimo įstatyme įtvirtinta mokesčių administratoriaus teisė tais atvejais, kai mokesčių mokėtojas nevykdo teisėtų mokesčių administratoriaus pareigūno nurodymų arba kai mokestinio patikrinimo metu iškyla būtinybė atlikti tam tikrus veiksmus, kurių mokesčių administratoriaus pareigūnas atlikti pagal galiojančius įstatymus neturi teisės (krata, asmens apžiūra ir pan.), kreiptis į atitinkamas teisėsaugos arba kontroliuojančias įstaigas ar institucijas su prašymu padėti jam įgyvendinti savo teises ar tinkamai atlikti funkcijas. T.y. papildomų teisių mokesčių administratoriui nesuteikimas, neužkirstų kelio administratoriaus jas įgyvendinti pasinaudojant galimybe kreiptis į atitinkamas teisėsaugos ar kontroliuojančias įstaigas ar institucijas.

Vertinant mokestinio patikrinimo tikslus bei siūlomą mokesčių administratoriui suteikti teisę, manytina, kad papildomos teisės fotografuoti, daryti vaizdo ir garso įrašus suteikimas mokesčių administratoriaus pareigūnui pažeistų proporcingumo principą, t.y. mokestinio patikrinimo įgyvendinimo priemonės neatitiktų ir viršytų būtinus bei pagrįstus patikrinimo tikslus.

NUSPRĘSTA: Komiteto svarstyme padaryti pertrauką. Pasiūlyti projekto rengėjams iki gegužės 24  d. pateikti informaciją kaip analogiški klausimai reglamentuojami kitose Europos valstybėse.

 

 

5. SVARSTYTA: Peticijų įstatymo 10 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-1426.

Posėdyje dalyvavo  Teisingumo ministerijos atstovai A.Cicėnas ir I.Ignatavičiūtė.

Kadangi  Seimo kanceliarijos Teisės departamentas yra parengęs Peticijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kuris buvo įteiktas Seimo Peticijų komisijai, o Peticijos komisija  jo dar neapsvarstė, todėl Komitetas nusprendė svarstyme daryti pertrauką.

NUSPRĘSTA: Komiteto svarstyme padaryti pertrauką.

Pasiūlyti Seimo Peticijų komisijai apsvarstyti Seimo Teisės departamento  pateiktą Peticijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą.

 

 

6. SVARSTYTA: Administracinių teisės pažeidimų kodekso 237, 259(1), 320 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas XP-1607.

NUSPRĘSTA:  Bendru sutarimu pritarti  Komiteto patobulintam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 237, 259(1), 320 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XP-1607(2)

 

 

7. SVARSTYTA: Administracinių teisės pažeidimų kodekso 24, 209(3), 224, 237, 259(1), 320 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Kodekso papildymo 214(25) straipsniu įstatymo projektas XP-1979.

NUSPRĘSTA: Pritarti Komiteto patobulintam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 24, 209(3), 224, 237, 259(1), 320 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Kodekso papildymo 214(25) straipsniu įstatymo projektui XP-1979(2).

 

 

8. SVARSTYTA: Preliminarus įvertinimas, ar Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas  XP-1898, atitinka LR Konstituciją.

NUSPRĘSTA: Komiteto svarstyme padaryti pertrauką. Pasiūlyti projekto autoriui pataisyti projektą pagal Seimo Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.

 

 

Parengė

B. Kovalenkienė,

239-6794



 
 © Seimo kanceliarija, 2008