Dveji Seimo darbo metai teisėkūroje ir parlamentinėje kontrolėje: TEISĖ IR TEISĖTVARKA

EN  FR

Per IX Seimo kadenciją nuo 2004 m. lapkričio 15 d. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas svarstė ir teikė pasiūlymus dėl valstybės teisinės politikos formavimo, rengė ir padėjo įgyvendinti teisinės sistemos reformą, teikė išvadas dėl siūlomų Konstitucijos pakeitimų ir papildymų projektų, taip pat preliminariai vertino, ar svarstomi įstatymų projektai atitinka Konstituciją, rengė įstatymų projektus bei pasiūlymus dėl teisėtumo įgyvendinimo, teisėtvarkos stiprinimo ir nusikalstamumo kontrolės, aktyviai dalyvavo svarstant ir priimant įstatymų projektus, susijusius su Europos Sąjungos direktyvų įgyvendinimu. Per šį laikotarpį parengti Lietuvos Respublikos teisėkūros tobulinimo metmenys, priimti visuomenei ypač aktualūs Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos ir Smurtiniais nusikaltimais padarytos žalos kompensavimo įstatymai.

 

Pirminė teisinė pagalba tapo nemokamai prieinama kiekvienam piliečiui

 

Seimui priėmus naujos redakcijos Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos įstatymą (įsigaliojo 2005 m. gegužės 1 d.), sudarytos galimybės kiekvienam piliečiui, nepriklausomai nuo jo turtinės padėties, efektyviai ginti savo teises ir teisėtus interesus tiek baudžiamosiose, tiek civilinėse ir administracinėse bylose.

Įstatyme nustatyta pirminė ir antrinė teisinė pagalba. Pirminė teisinė pagalba – tai teisinė informacija, teisinės konsultacijos ir teisinio pobūdžio dokumentų, skirtų valstybės ir savivaldybių institucijoms, rengimas. Ši teisinė pagalba apima ir patarimus dėl ginčo išsprendimo be teismo, veiksmus dėl taikaus ginčo išsprendimo bei taikos sutarties parengimą. Pirminę teisinę pagalbą nemokamai turi teisę gauti visi Lietuvos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių piliečiai. Tereikia kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją pagal gyvenamąją vietą.

Antrinė teisinė pagalba – tai dokumentų rengimas, gynyba ir atstovavimas bylose, įskaitant vykdymo procesą, atstovavimas išankstinio ginčo sprendimo ne teisme atveju, jeigu tokią tvarką nustato įstatymai ar teismo sprendimas. Be to, ši teisinė pagalba apima bylinėjimosi išlaidų bylose, išnagrinėtose civilinio proceso tvarka, su bylos nagrinėjimu administracinio proceso tvarka susijusių išlaidų ir su baudžiamojoje byloje pareikšto civilinio ieškinio nagrinėjimu  susijusių išlaidų atlyginimą. Antrinė teisinė pagalbą asmenys gauna tik tuomet, jei jų turtas ir metinės pajamos neviršija Vyriausybės nustatytų turto ir pajamų lygių teisinei pagalbai gauti. Įstatyme nurodyti asmenys, kuriems antrinė teisinė pagalba teikiama, neatsižvelgiant į jų turtą ir pajamas. Pavyzdžiui, nukentėjusieji dėl nusikaltimų atsiradusios žalos atlyginimo bylose, asmenys, turintys teisę į socialinę pašalpą arba jei jie yra valstybės išlaikomi stacionariose globos įstaigose ir kai kurie kiti.

Valstybė kompensuoja smurtiniais nusikaltimais padarytą turtinę ir neturtinę žalą

 

2005 m.liepos 14 d. įsigaliojo naujas ir labai svarbus Smurtiniais nusikaltimais padarytos žalos kompensavimo įstatymas. Šis įstatymas nustato atvejus, kuriais valstybė kompensuoja smurtiniais nusikaltimais padarytą turtinę ir neturtinę žalą bei šios žalos kompensavimo tvarką. Įstatyme nurodoma, kad smurtinis nusikaltimas - tai Baudžiamajame kodekse numatyto apysunkio, sunkaus ir labai sunkaus nusikaltimo požymių turinti veika, kuria buvo tyčia atimta nukentėjusio asmens gyvybė arba sunkiai ar nesunkiai sutrikdyta jo sveikata. Pavyzdžiui, tyčinis nužudymas, sunkus sveikatos sutrikdymas, arba pasikėsinta į seksualinio apsisprendimo laisvę ar neliečiamumą - išžaginimas, seksualinis prievartavimas.

Teisę į smurtiniais nusikaltimais padarytos turtinės ir neturtinės žalos kompensavimą turi nukentėję asmenys arba asmenų, kurių gyvybė buvo atimta smurtiniais nusikaltimais, sutuoktiniai ir išlaikytiniai. Taip pat numatyti asmenys, kurie neturi teisės į tokią kompensaciją. Kompensacijos nebus mokamos, jei smurtiniu nusikaltimu padaryta mažesnė negu vieno minimalaus gyvenimo lygio žala. Į paramą negalės pretenduoti ir asmenys, smurtinio nusikaltimo padarymo metu turėję neišnykusį ar nepanaikintą teistumą už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą. Įstatyme aiškiai numatyti kompensuojamos žalos dydžiai. Kompensuojama turtinė žala negali viršyti 75 minimalių gyvenimo lygių (MGL, 1 MGL - 125 Lt), jeigu smurtiniu nusikaltimu atimta žmogaus gyvybė, 50 MGL, jei sunkiai sutrikdyta žmogaus sveikata arba pasikėsinta į seksualinio apsisprendimo laisvę ar neliečiamumą, 25 MGL, jei nesunkiai sutrikdyta žmogaus sveikata.

Kompensuojama neturtinė žala: 30 MGL, jeigu smurtiniu nusikaltimu atimta žmogaus gyvybė, 20 MGL, jeigu sunkiai sutrikdyta sveikata arba pasikėsinta į seksualinio apsisprendimo laisvę ar neliečiamumą, 10 MGL, jei nesunkiai sutrikdyta žmogaus sveikata.

 

Stiprinama nusikalstamumo kontrolė

 

Bausmių vykdymo kodekso pataisomis (įsigaliojo 2006 m. sausio 1 d.) uždraustas pašto bei perduodamų maisto siuntinių, dažnai atliekančių kvaišalų, alkoholio bei mobiliųjų telefonų slėptuvių funkcijas, perdavimas nuteistiesiems, atliekantiems laisvės atėmimo bausmes.   Taip pat nustatyta galimybė arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes atliekantiems nuteistiesiems, neturintiems pinigų asmeninėse sąskaitose ir pajamų, gauti iš bausmę vykdančios institucijos lėšų – kartą per mėnesį iki 0,3 minimalaus gyvenimo lygio dydžio išmoką būtiniausiems reikmenims pirkti.  Sudarytos  palankesnės sąlygos palaikyti socialiai naudingus ryšius su šeimomis ir artimaisiais, aiškiau reglamentuota drausminės nuobaudos – perkėlimo iš lengvosios į paprastąją grupę arba iš paprastosios į drausmės grupę – skyrimo tvarka, patikslinti lygtinio paleidimo netaikymo pagrindai.  

 

Seimui priėmus Baudžiamojo proceso kodekso, Bausmių vykdymo kodekso ir Kardomojo kalinimo įstatymo pakeitimo įstatymą (įsigaliojo 2006 m. liepos 1 d.), pagerinta nukentėjusiųjų padėtis: įstatyme pareigūnams nustatyta pareiga informuoti nukentėjusįjį apie įtariamojo, kaltinamojo ar nuteistojo paleidimą iš laisvės atėmimo vietos, taip pat įgyvendinamos Nacionalinės smurto prieš vaikus prevencijos ir pagalbos vaikams 2005-2007 metų programos nuostatos, užtikrinamas nuo nusikaltimų nukentėjusių asmenų saugumas, kai iš laisvės atėmimo vietos į laisvę paleidžiamas įtariamasis ar nuteistasis. Gavęs pranešimą, nukentėjusysis, esant poreikiui, gali imtis papildomų apsaugos priemonių nuo galimo kaltininko „keršto“ ar naujų nusikalstamų veikų. Be to, gaudamas pranešimą apie suimto įtariamojo paleidimą į laisvę nukentėjusysis geriau žinos apie vykstančio baudžiamojo proceso eigą. Informacija apie kaltininko paleidimą į laisvę suteikiama tik tais atvejais, kai to pageidavo pats nukentėjusysis.

 

Parengti Lietuvos Respublikos teisėkūros tobulinimo metmenis

 

2006 m. lapkričio 28 d. Seimas patvirtino Lietuvos Respublikos teisėkūros tobulinimo metmenis.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto parengi naujieji teisėkūros tobulinimo metmenys turėtų tapti pagrindiniu ir principiniu teisės aktu, skirtu visiems, kuriantiems Lietuvos teisės sistemą.

Metmenyse numatomos pagrindinės teisinio reguliavimo nuostatos, jų pagrįstumas, teisės akto struktūra. Taip pat  numatyta, kad poįstatyminiai aktai įsigaliotų kartu su įstatymu, kad jų įgyvendinimas būtų privalomai siejamas su finansavimu ir visi teisės aktai būtų skelbiami viešai.

Naujuose metmenyse numatyta būtina bendra valstybinės teisės aktų stebėsenos sistema. Teisėkūros tobulinimo metmenys nurodo „periodiškai ar po nustatyto laikotarpio, taip pat atsiradus visuomenės poreikiui arba pasikeitus reikšmingoms aplinkybėms vertinti teisės aktų efektyvumą ir poveikį“.



 
 © Seimo kanceliarija, 2008