Seimo Liberalų ir centro sąjungos frakcija įdėmiai susipažinusi su Vyriausybės Seimui pateiktu Atominės elektrinės įstatymo projektu bei sutartimis dėl Nacionalinio investuotojo (NI) sukūrimo, abejoja ar dabartiniuose projektuose aprašytas nacionalinis investuotojas garantuos Lietuvos piliečiams ir ūkio subjektams elektros energijos patikimą tiekimą už ekonomiškai pagrįstą kainą, įgyvendins elektros energijos sistemos jungčių su Lenkija ir Švedija projektą bei svarbiausia pastatys atominę elektrinę. Atsižvelgdama į tai LiCS frakcija siūlo Seimui priimti nutarimą įpareigojantį Vyriausybę atsiimti pateiktus projektus ir su privačiu investuotoju pratęsti derybas.
Mes suvokiame ir nuoširdžiai palaikome idėją, kad Lietuva turi sukurti patikimą ir skaidrų nacionalinį investuotoją, kuris su partneriais Lietuvai pastatytų naują atominę elektrinę. Tačiau, negalime sutikti, kad toks svarbus darbas būtų atliekamas paskubomis, neįvertinant visų aplinkybių. Todėl LiCS frakcija oficialiai kreipiasi į Valstybės saugumo departamentą, prašydama Atominės elektrinės įstatymo projektą įvertinti dėl galimų grėsmių nacionaliniam saugumui. Mums taip pat yra svarbu turėti ir Specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinį pateiktų projekto vertinimą, - teigia LiCS frakcijos seniūnas Vytautas Bogušis.
Liberalcentristai atkreipia dėmesį ir į tai, kad Vyriausybė neišsklaidė dviprasmybių dėl pateiktų dokumentų galutinumo bei derybų su UAB NDX energijapabaigos.
Viena vertus Vyriausybė teigia, kad derybos su UAB NDX energija dar nebaigtos, nors privatus projekto dalyvis tvirtina priešingai. Seimui lyg ir teikiami derybininkų aprobuoti dokumentai, tačiau dėl galimybės parlamentarams juos koreguoti ir vėl nuomonės absoliučiai skirtingos: Vyriausybė tam lyg ir neprieštarauja, tačiau NDX energija absoliučiai prieš bet kokias pataisas. Esant vien tokiems nesutarimams, jau nekalbant apie tai, kad pateikti dokumentai tarp parlamentarų sulaukė ypač didelės nuomonių įvairovės, kyla pagrįstų abejonių, kas gali likti iš pateikto įstatymo bei sutarčių teksto, po galutinių Seimo svarstymų. Mat parlamento praktikoje nereti atvejai, kada įstatymai būna taip pataisomi, jog net prieštarauja pirminei jų idėjai.
Šiuo atveju tokia rizika gali per daug kainuoti. Juo labiau, kad sutartyse dėl nacionalinio investuotojo sukūrimo yra nemažai taisytinų dalykų, kad ir nacionalinio investuotojo valdymo mechanizmas atstovaujant valstybės interesus, - teigia Seimo Verslo ir užimtumo komisijos pirmininkas Saulius Lapėnas.
Atsižvelgdama į tai, LiCS frakcija daro išvadą, jog Vyriausybės pateiktu įstatymo projektu siūlomos pataisos neužtikrina tinkamo viešojo intereso atstovavimo bei skaidraus nacionalinio investuotojo sukūrimo ir efektyvios bei teisėtos jo veiklos, todėl ragina Seimą priimti nutarimą, kuris įpareigotų Vyriausybę.
1. Tęsti derybas su galimais nacionalinio investuotojo strateginiais partneriais, į derybų dėl nacionalinio investuotojo sukūrimo grupę įtraukiant visų Seimo frakcijų atstovus arba sudarant tokią derybų dėl nacionalinio investuotojo sukūrimo grupę, kuri užtikrintų visišką jos politinį nešališkumą;
2. Pateikti Seimo pritarimui galutinius derybų rezultatus.
Seimo Liberalų ir centro sąjungos frakcijos sekretoriatas
Daugiau informacijos:
Vytautas Bogušis
8698 42104
Saulius Lapėnas
8698 42123