KOMISIJOS 2003 METŲ VEIKLOS ATASKAITA

EN  FR

Komisiją 2003 m. sudarė: Komisijos pirmininkė Nijolė Steiblienė, pirmininko pavaduotojas Bronius Bradauskas, komisijos nariai Vydas Baravykas, Gintaras Didžiokas, Stasys Kružinauskas, Zenonas Mačernius, Virginijus Martišauskas, Algimantas Matulevičius, Jurgis Razma, Romanas Algimantas Sedlickas, Valerijus Simulik ir Henrikas Žukauskas.

 

2003 m. Komisija:  gavo 443 įvairius pareiškimus, skundus ir raštus,
                                parengti ir išsiųsti 475 atsakymai ir raštai.

 

Ataskaitiniu laikotarpiu surengti 23 Antikorupcijos komisijos posėdžiai. Taip pat organizuoti pasitarimai ir diskusijos įvairiais klausimais.

 

2003 m. buvo paskelbti mažiausiai 96 straipsniai apie komisijos veiklą.

 

Paminėti klausimai, detaliau nagrinėti Komisijos posėdžiuose.

 

Svarstyti įstatymų ir Seimo nutarimų projektai,

dėl kurių pateiktos pastabos ir pasiūlymai

 

2003 m. sausio 17 ir 21 d. posėdžiuose Komisija svarstė Šilumos ūkio įstatymo projektą Nr. IXP-1592(3SP), kuriam nepritarė ir nusprendė siūlyti pagrindiniam komitetui iš esmės tobulinti įstatymo projektą pagal Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos, Teisės ir teisėtvarkos komiteto bei Komisijos pastabas ir pasiūlymus. Dėl šilumos ūkio reglamentavimo ir valdymo problemų Komisija gavo keliolika skundų.

Buvo nustatyta, kad minėto projekto nuostatos sudaro sąlygas savivaldybių tarnautojams spręsti klausimus savo nuožiūra bei galimybes pažeisti laisvos konkurencijos rinkoje sąlygas, leis susidaryti monopolinėms šilumos tiekimo struktūroms ir dirbtinai jas palaikys, kas gali sąlygoti korupcijos pasireiškimą šioje srityje. Be to, įstatymo projekto nuostatos tik deklaratyviai nurodė prielaidas atsirasti konkurencijai tarp energijos, šilumos tiekėjų ir šilumos gamintojų reorganizuojant, privatizuojant savivaldybių kontroliuojamas šilumos tiekimo įmones, modernizuojant ir užtikrinant šilumos tiekimą vartotojams, tokiu būdu stabdant naujausių technologijų šioje srityje atėjimą, paliekant šilumos gamybos ir tiekimo rinkoje esantiems subjektams monopolines sąlygas su galimybe jas dar sutvirtinti. Siūlyta projekte nustatyti konkrečius ir aiškius konkurenciją skatinančius kriterijus ir juos išsamiai apibūdinti.

Ekonomikos komitetas atsižvelgė tik į dalį Komisijos pateiktų pasiūlymų: ketvirtajame įstatymo projekto variante numatyta planavimą šilumos ūkyje grįsti ne abstrakčiais principais remiantis rengiamais šilumos ūkio plėtros planais, bet Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka parengtais šilumos ūkio specialiaisiais planais; projektas papildytas nuostatomis, nustatančiomis, kad valstybė (savivaldybės) skatina konkurenciją pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros srityje; nustatyta, kad savivaldybių rengiami šilumos ūkio planavimo dokumentai turi atitikti valstybės strategiją ir nacionalinius energetikos prioritetus; suderintos projekto nuostatos, nustatančios aplinkos vertinimo kriterijus, lemsiančius šilumos būdą rengiamuose šilumos ūkio plėtros planuose (numatyta, kad šie planai rengiami neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai, o ne mažiausiai paveikiant aplinką); projekte įvardinti šilumos ūkio plėtros planų rengimo urbanistiniai (užstatymo tankis, pastatų aukštingumas, užstatymo specifika) bei aplinkosaugos (oro užterštumas) kriterijai; suformuluota nuostata, nustatanti, kad į šilumos kainą neįtraukiamos sąskaitų už šilumą ir (ar) karštą vandenį parengimo ir pateikimo vartotojams sąnaudos tais atvejais, kai savivaldybė nustato, kad buitiniams šilumos vartotojams vietoj sąskaitų už šilumą būtų išduodami mokėjimo už šilumą pranešimai bei kt.

Tačiau įstatymo projekto nuostatos, reglamentuojančios rezervinės galios mokesčio (kompensacijos už rezervinę galią) mokėjimą, nebuvo suderintos su Civilinio kodekso 6.388 straipsniu, numatančiu, kad abonentas moka už faktiškai sunaudotą energijos kiekį pagal apskaitos prietaisų rodmenis, o septintojo skyriaus "Šilumos vartotojų įrenginių atjungimas nuo šilumos sistemos" nuostatos, plačiau nei Civilinis kodeksas ribojančios šildymo būdo keitimo galimybę, taip pat prieštarauja šiam įstatymui.

 

2003 m. vasario 24 d. posėdyje Komisija svarstė Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4, 10, 12 ir 16 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. IXP-2043(2).

Buvo pasiūlyta tobulinti projektą pagal pateiktus pasiūlymus. Komisija atkreipė dėmesį į tai, kad projektu nemotyvuotai išplečiamas ratas asmenų, turinčių teisę gauti nuosavybėn neatlygintinai naudojamą žemę: pakeitus žemės naudojimo sąlygas laiko požiūriu (nustačius, kad laisvos žemės fondo žemė, kurią dvejus metus ne iki įstatymo įsigaliojimo, o iki 2003 m. sausio 1 d. naudojo projekte išvardinti subjektai); įteisinant naują subjektų, turinčių pirmenybės teisę įgyti žemę, kategoriją - kooperatyvų, užsiimančių žemės ūkio veikla, narius. Teisę įgyti žemę sieti su asmens naryste juridinio asmens organuose yra iš principo ydinga praktika. Taip pat pažymėta, kad gali būti nepagrįstai išplėstas ratas asmenų, kuriems valstybiniuose parkuose ir valstybiniuose draustiniuose gali būti perduodami nuosavybėn neatlygintinai žemė, miškas ir vandens telkiniai, pateiktos kitos pastabos.

2003 m. kovo 12 d. posėdyje pakartotinai apsvarsčius minėtą projektą, atsižvelgiant į tai, kad buvo nustatyta, jog tam tikri tarnautojai, vykdantys žemės reformos kontrolę, gali būti pasinaudoję tarnybine padėtimi tenkindami savo ir artimųjų interesus atkuriant nuosavybės teises ir įsigyjant nuosavybėn neatlygintinai žemės ir miško sklypus, neteisėtai projektuojant žemės sklypus pažeistos kitų piliečių konstitucinės teisės, įstatymo projekto nuostatos galėtų sudaryti sąlygas piktnaudžiavimui, buvo pakeistas Komisijos 2003 m. vasario 24 d. sprendimas ir pasiūlyta projektą atmesti.

Vyriausybės prašyta kartu su kompetentingomis teisėsaugos institucijomis imtis priemonių, kad pažeidimus padarę asmenys būtų nustatyti ir neišvengtų atitinkamos atsakomybės, spręsti jų atitikimo užimamoms pareigoms klausimą, tam, kad galima būtų nustatyti konkrečius žemėtvarkos darbuotojus, atsakingus už naudojimąsi tarnybine padėtimi, piktnaudžiavimą ir kitus korupcinius pažeidimus, tobulinti žemės reformą reglamentuojančius teisės aktus (ypač lokalinius), numatant piliečių pateikiamų dokumentų dėl nuosavybės teisių atkūrimo tvarkymo detalias procedūras bei terminus, žemėtvarkos specialistų kompetencijos ribas ir sprendimų priėmimo kontrolės apimtis.

 

2003 m. kovo 3 d. posėdyje Komisija svarstė Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos Nacionalinės kovos su korupcija programos patvirtinimo” pakeitimo” projektą Nr. IXP-2210 bei klausimus dėl Antikorupcijos komisijos 2002 m. spalio 14 d. priimtų sprendimų, susijusių su Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimu, vykdymo.

Antikorupcijos komisija, dar 2002 m. spalio 14 d. posėdyje apsvarsčiusi Nacionalinės kovos su korupcija programos ir jos Įgyvendinimo priemonių plano vykdymą, įvertino jį kaip nepakankamai efektyvų (daug priemonių yra neįgyvendinta, nepilnai įgyvendinta arba nespėta įgyvendinti laiku) ir nusprendė prašyti Vyriausybės, kaip Programos vykdymą organizuojančios institucijos, apibendrinti visų už Programos vykdymą atsakingų institucijų pasiūlymus ir argumentuotai inicijuoti Programos pakeitimus ar papildymus.

Vyriausybė 2003 m. sausio 14 d. pateikė Seimui Seimo nutarimo projektą, kuriuo siūlyta keisti kai kurias Nacionalinės kovos su korupcija programos Įgyvendinimo priemonių plano nuostatas.

Posėdyje akcentuotas Vyriausybės, kaip Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimą organizuojančios institucijos, darbo vertinimas bei Nacionalinės kovos su korupcija programos Įgyvendinimo priemonių plano kai kurių nuostatų pakeitimo tikslingumas.

Dėl Komisijos 2002 m. spalio 14 d. priimtų sprendimų, susijusių su Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimu, vykdymo, Komisija padarė išvadas, kad vykdomosios valdžios institucijos (išskyrus Teisingumo ministeriją), atsakingos už Programos priemonių, kurios nebuvo įgyvendintos laiku, vykdymą, neatsižvelgė į Komisijos siūlymą imtis priemonių realiai ir nuosekliai įgyvendinti Programos nuostatas, kadangi nepateikė pasiūlymų dėl Programos ir jos Įgyvendinimo priemonių plano keitimo, nors ir išdėstė argumentus dėl Programos keitimo būtinybės. Parlamentinės kontrolės aspektu nepriimtinas toks Vyriausybės požiūris, kai pateikiamas Projektas dėl Programos Įgyvendinimo priemonių plano pakeitimo, nesurinkus ir neapibendrinus visų vykdomosios valdžios institucijų, atsakingų už Programos įgyvendinimą, pasiūlymų, o apsiribojant tik vienos ministerijos pozicijos pagrindu pateiktais pasiūlymais.

Komisija pateikė pastabas dėl projekto ir pasiūlė Vyriausybei organizuoti, apibendrinti ir atskleisti visų už Programos vykdymą atsakingų institucijų pasiūlymus dėl Programos ar jos Įgyvendinimo priemonių plano papildymo ar pakeitimo ir pateikti atitinkamą Seimo nutarimo projektą; įvertinti pareigūnų, atsakingų už netinkamą Nacionalinės kovos su korupcija programos Įgyvendinimo priemonių plane numatytų priemonių vykdymą, veiksmus; atkreipė Vyriausybės dėmesį į tai, kad siūlomi Programos Įgyvendinimo priemonių plano pakeitimai turi atitikti Programoje įtvirtintas strategines nuostatas.

 

2003 m. birželio 30 d. apsvarstytas Seimo nutarimo "Dėl Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos Nacionalinės kovos su korupcija programos patvirtinimo" pakeitimo" projektas Nr. IXP-2666. Pasiūlyta tobulinti šį projektą pagal Komisijos pateiktus pasiūlymus.

 

2003 m. kovo 24 d. Komisijos posėdyje Seimo pavedimu apsvarstytas Labdaros ir paramos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. IXP-2171(SP).

Padarytos išvados, kad pakeitimas iškreiptų biudžeto sandarą ir sumažintų Seimo dalyvavimą valstybės pajamų perskirstyme, taip pat sumažintų valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamas, t.y. turėtų neigiamos įtakos valstybės ir savivaldybių (kaip bendrovių, kuriose jos turi kontrolinį akcijų paketą, akcininkių) turtiniams interesams. Pavyzdžiui, 1998-1999 m., kai valstybės kontroliuojamos akcinės bendrovės turėjo teisę teikti paramą, į valstybės biudžetą jos nepervedė 17 mln. Lt pelno, kuris buvo skirtas paramai.

Parama turėtų būti skirstoma per biudžetą, atsižvelgiant į biudžeto sandaros principus. Valstybės ir savivaldybių kontroliuojamų įmonių pelno dalis, skirtina paramai, turėtų būti sumokama į biudžetą dividendų forma ir vėliau per jį skaidriai perskirstoma, užuot nukreipus ją įmonės akcininkų (valstybės, savivaldos institucijų ar jų atstovų) pasirinktiems subjektams. Savivaldybių kontroliuojamų akcinių bendrovių ar uždarųjų akcinių bendrovių atveju nenustatytas privalomos pelno dalies skyrimas dividentams ir savivaldybių kontroliuojamos įmonės galėtų nemokėti dividendų, skirdamos dalį pelno paramai, o vėliau savivaldybės galėtų teigti negavusios pakankamai pajamų jų funkcijoms vykdyti.

Valstybė paramos teikėjams taiko pelno mokesčio lengvatas – šiuo atveju valstybė pelno mokesčio lengvatomis paskatintų neskaidrius procesus, atsisakydama ne tik potencialių pajamų iš dividendų, bet ir dalies pelno mokesčio bazės.

Taip pat manyta, kad pakeitimas sudarytų sąlygas valstybės ir savivaldybių kontroliuojamų įmonių pelną skirti paramai subjektyviais kriterijais, o tai sudaro prielaidas korupcijai. Draudimas valstybės ar savivaldybių kontroliuojamoms akcinėms bendrovėms ir uždarosioms akcinėms bendrovėms teikti paramą Labdaros ir paramos įstatyme 2000 m. buvo nustatytas atsižvelgiant į tai, kad sprendimas kam (kokiems konkrečiai paramos gavėjams) skirti pelno dalį tokiose institucijose gali būti priimamas neskaidriai. Sprendimą dėl pelno paskirstymo priima akcininkai, tačiau šiuo atveju pagrindinis akcininkas yra valstybė (savivaldybė), todėl atitinkamos valstybės institucijos (ministerijos, Vyriausybė ar Valstybės turto fondas) ar savivaldos institucijos (jų atstovai) iš esmės savo nuožiūra galėtų nuspręsti kam ir kokio dydžio pelno dalį skirti paramai.

Įstatymo projekto rengėjai neteisingai rėmėsi Civiliniame kodekse numatytu subjektų lygiateisiškumo principu, nes lygiateisiškumas nėra tolygus visų subjektų lygybei, todėl galimi tam tikri kai kurių rūšių subjektų veiklos teisinio reglamentavimo ypatumai. Tarp vienos rūšies įmonių - akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių, kuriose valstybė ar savivaldybės turi akcijų, suteikiančių visuotiniame akcininkų susirinkime 1) iki 50 ir 2) daugiau nei 50 procentų balsų, egzistuoja skirtumai, objektyviai pateisinantys jų nevienodą vertinimą. Įstatymai gali apriboti civilines teises, jeigu apribojimas būtinas asmenų (šiuo atveju valstybės, kaip juridinio asmens, bei savivaldybių) turtui, teisėms ir kitiems teisėtiems interesams apsaugoti. Kadangi valstybės ir savivaldybių kontroliuojamų įmonių išskyrimas ir veiklos teisinio reglamentavimo ypatumai yra pateisinami objektyviais kriterijais ir būtinumu apsaugoti tam tikras vertybes, šio reglamentavimo tikslai nėra diskriminaciniai, todėl nereiškia lygiateisiškumo principo pažeidimo.

Atsižvelgiant į tai, kad Labdaros ir paramos įstatymo 5 str. pakeitimas iškreiptų biudžeto sandarą ir sumažintų Seimo dalyvavimą valstybės pajamų perskirstyme, sumažintų valstybės bei savivaldybių biudžetų pajamas, sudarytų sąlygas valstybės ir savivaldybių kontroliuojamų įmonių pelną panaudoti neskaidriai, siekiant išvengti piktnaudžiavimo ir korupcijos šioms įmonėms teikiant paramą, siūlyta atmesti minėtą įstatymo projektą, tačiau į šį siūlymą nebuvo atsižvelgta.

Projektas priimtas neatsižvelgus į Komisijos pastabas.

 

2003 m. birželio 30 d. apsvarstytas Seimo nutarimo "Dėl problemų, susijusių su nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius, atkūrimu" projektas Nr. IXP-2720, pateikti pasiūlymai dėl jo tobulinimo.

 

2003 m. rugsėjo 8 d. Komisija apsvarstė Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. IXP-2773. Komisija nepritarė Projekte numatytai reikalavimo teisės, kylančios iš valstybės garantijos nuomininkams, paveldėjimo, bei reikalavimo teisės, kylančios iš valstybės garantijos, perleidimo kitiems asmenims galimybei ir nusprendė siūlyti pagrindiniam komitetui siūlyti grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti.

Komisijos nuomone, atsižvelgiant į valstybės garantijos tikslą – sudaryti sąlygas nuomininkui ir jo šeimos nariams įsigyti gyvenamąjį būstą, akivaizdu, kad turtinės teisės, kylančios iš valstybės garantijos, yra susijusios su nuomininko, gyvenančio savininkui grąžintiname name, asmeniu. Galimybė paveldėti ar perleisti reikalavimo teisę, kylančią iš valstybės garantijos, sudarytų sąlygas į valstybės paramą įsigyjant būstą ar gaunant sklypą gyvenamojo namo statybai pretenduoti asmenims, negyvenusiems savininkams grąžintiname name.

Galimybė paveldėti ar juo labiau perleisti reikalavimo teisę, kylančią iš valstybės garantijos, yra ydinga antikorupciniu požiūriu, ką patvirtina teisės atkurti nuosavybės teises į žemę, mišką ir vandens telkinius perleidimo, įtvirtinto 1999 m. Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, skaudi patirtis. Įstatymų leidėjas vėliau buvo priverstas panaikinti šią nuostatą, tačiau daugybės neigiamų pasekmių nebuvo išvengta: valstybės tarnautojai, pasinaudodami turima informacija “supirkinėjo teises”, kurias vėliau greitai ir palankiai (gaudami geresnius sklypus ir pan.) realizuodavo, žmonių, atsisakiusių perleisti teises, nuosavybės teisių atkūrimo klausimai buvo vilkinami, net ir išaiškėjus valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo atvejams jų patraukimas atsakomybėn gana problematiškas, be to, tai reikalauja didelių teisėsaugos ir kontrolės institucijų finansinių ir intelektinių išteklių. Taip pat pažymėtina, kad tokiu būdu buvo pakirstas žmonių pasitikėjimas valstybe, jos institucijomis.

Projektas priimtas neatsižvelgus į minėtas pastabas.

 

2003 m. rugsėjo 8 d. posėdyje apsvarstytas Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 2, 10, 12, 15, 17, 20 ir 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. IXP-2772. Komisija nepritarė Projekte numatytam nuomojamų patalpų perdavimui nuomininkų nuosavybėn neatlygintinai nuomininkams, likusiems gyventi gyvenamuosiuose namuose, jų dalyse, butuose, kurių savininkai nenori susigrąžinti natūra arba pagal įstatymą negrąžinamų natūra ir siūlė pagrindiniam komitetui grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti.

Komisijos nuomone, motyvas, kad šia norma siekiama suvienodinti visų nuomininkų teises nėra pagrįstas. Teisė nuomininkams privatizuoti nuomojamus butus buvo suteikta 1991 m. priėmus Butų privatizavimo įstatymą, tačiau pagal jį negalėjo būti privatizuoti gyvenamieji namai ir butai, kurie iš Lietuvos piliečių buvo paimti, konfiskuoti arba nacionalizuoti, kitaip tariant, nuomininkai, gyvenantys savininkams grąžintinuose namuose ir butuose, negalėjo jų privatizuoti. Ta prasme nuomininkai, gyvenę valstybiniam, visuomeniniam butų fondui priklausiusiuose butuose, ir nuomininkai, gyvenę iki nacionalizacijos privatiems asmenims priklausiusiose patalpose, iš tiesų buvo nelygioje padėtyje, kadangi pastarieji neturėjo teisės nuomojamų butų privatizuoti. Todėl logiška galiojančios įstatymo redakcijos nuostata, kad nuomininkai, gyvenantys namuose, kurių savininkai susigrąžinti natūra nepageidauja arba jie yra natūra negrąžintini, gali šias patalpas privatizuoti lengvatinėmis sąlygomis. Valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatyme numatyta, kad gyvenamosios patalpos gali būti privatizuojamos laikantis sąlygos, kad jų pardavimo kaina nebūtų didesnė negu kaina pinigais, kuri Butų privatizavimo įstatymo nustatyta tvarka galėjo būti apskaičiuota iki 1998 m. liepos 1 d. ir patikslinta atsižvelgiant į infliaciją. Įstatymų leidėjas šia nuostata kaip tik ir siekė pagal galimybes sulyginti visų nuomininkų teises. Tačiau nuomininkams, gyvenantiems savininkams grąžintinuose namuose, nuomojamų patalpų perdavimas nuosavybėn neatlygintinai kaip tik pastatytų juos į nelygią t.y. pranašesnę padėtį lyginant su tais asmenimis, kurie privatizavo, t.y. išsipirko jų iš valstybinio, visuomeninio butų fondo nuomotas patalpas pagal Butų privatizavimo įstatymą. Be to, priėmus tokią nuostatą, nelygioje t.y. blogesnėje padėtyje atsidurtų ir tie nuomininkai, kurie yra pareiškę norą nusipirkti (privatizuoti) jų nuomojamas patalpas lengvatinėmis sąlygomis, remiantis dabar galiojančiomis įstatymo nuostatomis.

Komisija taip pat atkreipė dėmesį, kad Projekte numatyta galimybė perduoti nuomininkams jų nuomojamas patalpas neatlygintinai, jeigu patalpos yra negrąžinamos natūra dėl įstatyme numatytų priežasčių, nepagrįstai stato į netolygią padėtį savininkus, kurie pagal įstatymą tokių patalpų natūra susigrąžinti negali, ir nuomininkus, kurie gali gauti tas pačias patalpas neatlygintinai nuosavybėn.

Priimtas patobulintas įstatymo projektas.

 

2003 m. gruodžio 9 d. Komisija apsvarstė Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. IXP-2431. Atsižvelgdama į tai, kad priėmus įstatymą būtų pažeistas subjektų lygiateisiškumo principas, nuosavybės teise priklausančių transporto priemonių neturinčių mažų įmonių ir mikroįmonių atleidimas nuo pajamų atskaitymų mokėjimo į kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo sąskaitą skatintų šias įmones valdyti ir naudoti transporto priemones ne nuosavybės teise, o kitais pagrindais tam, kad galima būtų išvengti minėtų atskaitymų, tai apsunkintų mokesčių mokėjimo kontrolę, Komisija nusprendė nepritarti minėtam įstatymo projektui. Šis projektas buvo atmestas.

 

 

Įvairūs klausimai

 

2003 m. sausio 27 d. posėdyje Komisija, kontroliuodama kaip įgyvendinamos jos išvados ir pasiūlymai, išklausė teisėsaugos ir kitų institucijų atstovų informaciją klausimais, nagrinėtais ankstesniuose posėdžiuose: apie UAB “Minera” ūkinės-finansinės veiklos tyrimą, apie nusikalstamos veiklos, susijusios su AB “Vakarų laivų remontas” privatizavimu, tyrimą, apie AB "Lietuvos kuras" veiklos ir privatizavimo aplinkybių tyrimą.

 

2003 m. vasario 24 d. posėdyje apsvarstyta Valstybės kontrolieriaus J.Liaučiaus pateikta informacija apie valstybės interesams priešingus Vilniaus apskrities viršininko ir jo administracijos pareigūnų veiksmus bei įpareigojimų pašalinti pažeidimus, padarytus išnuomojant Ukmergės g. 14 a bei Laisvės pr. 10, Vilniuje esančius valstybinės žemės sklypus, nevykdymą.

Dar 2001 m. lapkričio 10 d. Komisija perdavė Valstybės kontrolei medžiagą, prašydama patikrinti minėtų valstybinės žemės sklypų nuomos teisėtumą ir atkreipdama dėmesį į išnuomotos žemės plotą, tikslinę paskirtį, statinių teisinės registracijos nekilnojamojo turto objektais teisėtumą.

Valstybės kontrolė, įvertinusi 0,643 ha valstybinės žemės sklypo, esančio Vilniuje, Ukmergės g. 14 a (1998 m. gruodžio 7 d. lengvatinėmis sąlygomis išnuomoto UAB “Dvidešimt pirmo amžiaus statyba ir technologijos”, kaip sklype esančios tvoros, neteisėtai įregistruotos Nekilnojamojo turto registre nekilnojamojo turto objektu, savininkei) bei 6,4545 ha sklypo, esančio Vilniuje, Laisvės pr. 10 (2001 m. spalio 1 d. lengvatinėmis sąlygomis išnuomoto UAB “Kelstena”, kaip sklype esančių stulpelių, neteisėtai įregistruotų Nekilnojamojo turto registre kaip stadiono tribūnų pamatai, savininkei), nuomos teisėtumą, nustatė, kad šie valstybinės žemės sklypai buvo išnuomoti nepagrįstai ir neteisėtai.

Valstybės kontrolės 2002 m. vasario 8 d. sprendimu Vyriausybė buvo prašyta Vilniaus apskrities viršininko administracijos atstovus patraukti drausminėn atsakomybėn, o Vilniaus apskrities viršininkas buvo įpareigotas nutraukti valstybinės žemės nuomos sutartis, sklypus įregistruoti Vilniaus apskrities viršininko administracijos valdomais valstybinės žemės sklypais, parengti pažymą dėl savavališkai pastatytų statinių, kreiptis į teismą dėl Nekilnojamojo turto registro duomenų bazėje įrašyto turto duomenų pripažinimo neteisingais. Šį Valstybės kontrolės sprendimą UAB “Dvidešimt pirmo amžiaus statyba ir technologijos” ir UAB “Kelstena” skundė Vilniaus apygardos administraciniam teismui bei Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui, kurie skundus atmetė, pripažino Valstybės kontrolės sprendimą teisėtu ir pagrįstu.

Vilniaus apskrities viršininko administracija, vykdydama Valstybės kontrolės sprendimą, kreipėsi į teismą, tačiau nagrinėjant civilinę bylą dėl valstybinės žemės sklypo, esančio Vilniuje, Ukmergės g. 14 a, nuomos sutarties nutraukimo, nepalaikė savo ieškinio reikalavimų, pateikė teismui tvirtinti Vilniaus apskrities viršininko, UAB “Dvidešimt pirmo amžiaus statyba ir technologijos” direktoriaus bei Žemės ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro VĮ atstovo 2002 m. gruodžio 24 d. sudarytą taikos sutartį. Vilniaus miesto 3 apylinkės teismo teisėja A.Tarvainytė (Šimaitienė) 2003 m. sausio 21 d. patvirtino minėtą taikos sutartį ir nutraukė civilinę bylą.

Apskrities viršininkui atsisakius ieškininių reikalavimų liko neapginti valstybės, kaip neteisėtai išnuomoto sklypo savininkės, interesai. Vyriausybės dėmesys atkreiptas į tai, kad šiais veiksmais Vilniaus apskrities viršininkas pažeidė Žemės reformos įstatymo, Žemės įstatymo ir Apskrities valdymo įstatymo nuostatas, įpareigojančias jį atstovauti ir ginti valstybės interesus žemės naudojimo srityje, atlikti žemės naudojimo valstybinę kontrolę. Komisija prašė Vyriausybę spręsti Vilniaus apskrities viršininko administracijos pareigūnų, netinkamai vykdančių pareigą atstovauti ir ginti valstybės interesus žemės naudojimo srityje, atsakomybės ir atitikimo užimamoms pareigoms klausimą, taip pat tam, kad vėl neliktų neapginti pažeisti valstybės teisėti interesai, paprašė užtikrinti, kad Vilniaus apskrities viršininkas neatsisakytų ieškinio reikalavimų dėl 6,4545 ha valstybinės žemės sklypo, esančio Vilniuje, Laisvės pr. 10, nuomos sutarties nutraukimo. Atsakymas nebuvo gautas.

Vilniaus apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus kolegija, išnagrinėjusi trečiojo asmens Valstybės kontrolės atskirąjį skundą, panaikino Vilniaus miesto 3 apylinkės teismo 2003 m. sausio 21 d. nutartį ir perdavė bylą tam pačiam pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo.

Vilniaus miesto 3 apylinkės teismo teisėja A.Šimaitienė 2003 m. rugsėjo 10 d. antrą kartą patvirtino taikos sutartį ir civilinę bylą nutraukė. Valstybės kontrolierius padavė atskirąjį skundą dėl šios nutarties.

Vilniaus apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus kolegija, išnagrinėjusi valstybės kontrolieriaus atskirąjį skundą 2003 m. gruodžio 10 d. konstatavo, kad skundžiama apylinkės teismo nutartis, kuria patvirtinta šalių taikos sutartis ir civilinė byla nutraukta, neatitinka CPK 42 str. 2 d. nuostatų, panaikino Vilniaus miesto 3 apylinkės teismo 2003 m. rugsėjo 10 d. nutartį ir perdavė bylą pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo. Atsakovas padavė kasacinį skundą dėl šios Vilniaus apygardos teismo nutarties.

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2004 m. kovo 29 d. panaikino Vilniaus m. 3 apylinkės teismo 2003-09-10 nutartį bei Vilniaus apygardos teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2003-12-10 nutartį ir perdavė bylą nagrinėti iš naujo Vilniaus apygardos teismui pirmąją instancija.

Pažymėtina, kad Vilniaus miesto 3 apylinkės teismo teisėja A.Tarvainytė (Šimaitienė), priimdama abu paminėtus ieškinius pažeidė teismingumo reikalavimus ir CPK 31 str. 1 d., pagal kurį ieškiniai turėjo būti pateikti ne 3 apylinkės teismui, o nekilnojamųjų daiktų buvimo vietos teismams (Vilniaus miesto 1 bei 2 apylinkių teismams); pirmos instancijos teisme abu kartus nagrinėdama ieškinį dėl Ukmergės g. 14A esančios sklypo pažeidė CPK 71 str. 1 d., draudžiančią tam pačiam teisėjui pakartotinai pirmos instancijos teisme nagrinėti tą pačią bylą; du kartus patvirtindama taikos sutartį pažeidė CPK 42 str. 2 d., nustatančią, kad teismas nepriima ieškovo ieškinio atsisakymo ir netvirtina šalių taikos sutarties, jei tie veiksmai prieštarauja imperatyvioms normoms ar viešajam interesui. Komisija paprašė įvertinti šiuos įstatymams prieštaraujančius teisėjos veiksmus.

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininkas V.Greičius 2004 m. balandžio 20 d. Teisėjų etikos ir drausmės komisijai teikė iškelti Tarvainytei drausmės bylą. Teismų taryba pasiūlė skirti teisėjai drausminę nuobaudą.

 

2003 m. kovo 3 d. posėdyje svarstyti fizinių asmenų pajamų mokesčio bei gyventojų pajamų mokesčio mokėjimo gavus pajamų iš užsienio juridinių asmenų bei iš jų atstovybių ir nuolatinių buveinių Lietuvoje klausimai, siekiant nustatyti, ar apmokestinant iš užsienio juridinių asmenų atstovybių ir nuolatinių buveinių gautas su darbo santykiais susijusias pajamas pagrįstai buvo taikomas mažesnis pajamų mokesčio tarifas.

Komisija buvo gavusi pareiškimą apie fizinių asmenų pajamų mokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo galimus pažeidimus mokant mokesčius nuo fizinių asmenų gaunamų su darbo santykiais susijusių pajamų iš užsienio juridinių asmenų ir organizacijų atstovybių ir nuolatinių buveinių. Išklausius pateiktą informaciją, nuspręsta prašyti Valstybinę mokesčių inspekciją patikrinti, ar mokėtas ir kaip mokėtas fizinių asmenų pajamų mokestis bei mokamas gyventojų pajamų mokestis nuo pajamų, gautų iš užsienio juridinių asmenų atstovybių ir nuolatinių buveinių Lietuvoje.

 

2003 m. kovo 12 d. posėdyje Komisija išklausė Valstybės kontrolės vadovų informaciją apie atliktų auditų rezultatus, Valstybės kontrolės priimtų sprendimų vykdymą, aptartas Valstybės kontrolės ir komisijos bendradarbiavimas.

Valstybės kontrolė buvo Komisijai pateikusi keletą atliktų auditų ataskaitų (dėl valstybei nuosavybės teise priklausančių AB “Šviesa” akcijų atstovavimo Kultūros ministerijoje vertinimo, dėl teisės aktų pažeidimų ir veiklos trūkumų Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, viešojoje įstaigoje “Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija”, Vilniaus, Kauno, Panevėžio apskričių viršininkų administracijose, dėl teisės aktų pažeidimų organizuojant viešuosius pirkimus ir kontroliuojant sudarytų sutarčių vykdymą Valstybinėje ligonių kasoje ir kt.). Komisija domėjosi Valstybės kontrolės darbu jai tapus audito institucija, kaip vykdomi priimti sprendimai, ar prokuratūra ir kitos teisėsaugos institucijos, kurioms Valstybės kontrolė perduoda medžiagą, imasi tirti nustatytus pažeidimus bei ginti valstybės interesus, kokių veiksmų Valstybės kontrolė tikisi iš Komisijos, kaip galima būtų pasiekti, kad veiklos tikslai būtų efektyviau įgyvendinami.

Valstybės kontrolierius Jonas Liaučius ir Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Viktoras Švedas informavo, kad 2002 m. buvo įvykdyta 76 proc. Valstybės kontrolės priimtų sprendimų, jų vykdymas stabdomas dėl to, kad audituojami subjektai nemažai sprendimų skundžia teismui. Antikorupcijos komisijai perduodamos tos audito ataskaitos, kuriose kontrolieriai įžvelgia galimos korupcijos požymius, tikintis, kad komisijos vykdoma parlamentinė kontrolė padės spręsti iškeltas problemas. Valstybės kontrolės vadovai išreiškė nuomonę, kad Valstybės kontrolės teikiamą informaciją apie atliktų finansinių ir veiklos auditų rezultatus gavusios teisėsaugos institucijos turi efektyviau vykdyti baudžiamąjį persekiojimą, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba veiksmingiau vykdyti savo funkcijas, institucijų, kuriose nustatyti pažeidimai, vadovams turi būti taikoma asmeninė atsakomybė, o ministerijų ir kitų institucijų vadovams turėtų būti suteikta teisė kreiptis į teismą ginant valstybės interesus.

 

2003 m. balandžio 9 d. posėdyje Komisija išklausė teisėsaugos institucijų atstovų informaciją apie valstybiniuose parkuose esančių žemės sklypų projektavimo teisėtumo ir kitų nuosavybės teisių į žemę atkūrimo pažeidimų tyrimą, taip pat aptarė valstybės turtinių ir kitų teisėtų interesų gynimo ginant viešąjį interesą civiliniame procese problemas, viešojo intereso gynimo reglamentavimą Prokuratūros įstatymo pakeitimo įstatymo projekte.

Teisėsaugos atstovai, tiriantys baudžiamąsias bylas dėl piktnaudžiavimo atkuriant nuosavybės teises, išreiškė nuomonę, kad padarytos klaidos įstatymų leidyboje - priėmus Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo pakeitimus sudarytos galimybės piktnaudžiauti perleidžiant teises atkurti nuosavybę tretiesiems asmenis. Jų manymu, daugelio pažeidimų būtų buvę galima išvengti, jeigu nuosavybės teisių į žemę atkūrimas būtų vykdytas dviem etapais: pirma natūra atkuriant nuosavybės teises visiems asmenims, po to vykdant nuosavybės teisių atkūrimą kitais būdais. Minėta, kad už nuosavybės teisių į žemę atkūrimo pažeidimus atsakingų pareigūnų patraukimą baudžiamojon atsakomybėn apsunkina ir tai, kad formaliai žemės reformą vykdo apskričių viršininkai, o realiai pagrindines funkcijas vykdo matininkai, kuriems negali būti taikoma valstybės tarnautojams numatyta atsakomybė. Visą žemės reformos vykdymo laikotarpį nebuvo jokios žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo kontrolės, jie tvirtinti formaliai. Prokurorai paaiškino, kad kvalifikuoti nusikalstamas veikas, padarytas atkuriant į žemę nuosavybės teises, galima nustačius padarytą žalą, tačiau net Valstybės kontrolei pripažinus, kad tam tikri žemės sklypai buvo suteikti neteisėtai, tai negali būti vertinama kaip tiesioginė žala valstybei, nes jeigu jie būtų buvę parduoti aukcione, nominali jų vertė būtų laikoma pradine aukciono kaina. Taigi, tokiu atveju galima kalbėti tik apie negautas valstybės pajamas, kurios nelaikomos žala, o patraukti kaltus asmenis baudžiamojon atsakomybėn nėra galimybės.

Prokurorai pažymėjo, kad jų vykdomas tyrimas tiesiogiai priklauso nuo bendradarbiavimo su Nacionaline žemės tarnyba, Valstybės kontrole bei apskričių viršininkų administracijomis kokybės, pastebėjo, kad pažeidimai žemės nuosavybės teisių atkūrimo srityje pasižymi dideliu latentiškumu ir tai labai apsunkina pažeidimų išaiškinimą. Tokių pažeidimų tyrimas - sudėtinga ir specifinė sritis, todėl teisėsaugai būtina tokių specialistų, kaip geodezininkų, kartografų, žemėtvarkininkų ir kt. pagalba. Sunkumų kyla ir bandant nustatyti realias žemės sklypų pardavimo kainas, pagal kurias galima nustatyti valstybei padarytą žalą. Įtariamųjų ir kaltinamųjų turto įgijimo ir pajamų teisėtumo pagrindimo tvarka visiškai neveiksminga.

Minėta, kad teismai, laukdami apkaltinamųjų nuosprendžių pareigūnams, nenagrinėja civilinių bylų dėl žemės sklypų perleidimo sandorių pripažinimo negaliojančiais, o valstybės pareigūnų baudžiamąsias bylas nagrinėjantys teisėjai, vadovaudamiesi Lietuvos Aukščiausiojo Teismo išaiškinimais, laukia civilines bylas nagrinėjančių teismų sprendimų. Pažeidimai atkuriant nuosavybės teises daromi sąmoningai, nesilaikant Nacionalinės žemės tarnybos įsakymo, kuriame išaiškinta, jog tuo atveju, kai pretendentas turėjo teisę į vieną žemės sklypą, tai visiems jo teisių perėmėjams taip pat turi būti suteiktas vienas sklypas bendrosios dalinės nuosavybės teise.

Teisėsaugos institucijų atstovai akcentavo, kad valstybės institucijos - Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos, apskričių viršininkai - nevykdo joms pavestų funkcijų žemės reformos kontrolės srityje, pačios nesikreipia į teismą su ieškiniais dėl sandorių pripažinimo negaliojančiais. Seimo kontrolieriai taip pat nesinaudoja teise kreiptis į teismą dėl žalos valstybei atlyginimo arba dėl konkrečių asmenų atleidimo iš užimamų pareigų, siunčia teisėsaugos institucijoms konkrečiais faktais nepagrįstas pažymas. Prokurorai ieškinius reiškia valstybės interesais, kadangi įstatymu žemės valdymas yra priskirtas apskritims, jos pagal civilinio proceso reikalavimus turėtų palaikyti prokurorų pareikštą ieškinį, tačiau, pavyzdžiui, Vilniaus apskrities administracijos pareigūnai neretai nepalaiko prokuratūros ginant valstybės interesus pareikštų ieškinių.

Vilniaus apygardos prokuratūros atstovai paaiškino, kad susiduria su sunkumais dėl revizijų atlikimo - pakeitus Valstybės kontrolės įstatymą prokuratūra negali pavesti atlikti revizijų Valstybės kontrolei, Revizijų departamentas prijungtas prie vienos teisėsaugos institucijos - kvotos funkcijas vykdančios Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos.

Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovų manymu sunkumų kelia per trumpi Baudžiamajame kodekse numatyti patraukimo baudžiamojon atsakomybėn terminai, nepakankamai reglamentuoti atsakomybės klausimai.

Posėdyje Komisija aptarė valstybės turtinių ir kitų teisėtų interesų gynimo ginant viešąjį interesą civiliniame procese problemas. Komisiją pasidomėti viešojo intereso gynimu paskatino jos veikloje pasitaikantys atvejai, kai valstybės ir savivaldybių specializuotos institucijos, turinčios įgaliojimus ginti viešąjį interesą tam tikrose srityse, jų nerealizuoja. Komisija yra nagrinėjusi nemažai klausimų, susijusių su valstybės ir visuomenės interesų gynimu ginant viešąjį interesą civilinėse bylose, todėl gali daryti išvadą, kad valstybės turtiniai ir kiti teisėti interesai Lietuvoje nėra tinkamai ir efektyviai ginami, daugelis valstybės ir savivaldybių institucijų, kurios turėtų ginti šiuos interesus, neatlieka savo funkcijų viešojo intereso gynimo srityje. Prokuratūra šiuo metu yra vienintelė institucija, turinti bendrąją kompetenciją ginti viešąjį interesą civilinėse bylose, tačiau minėto intereso gynimas civilinėse bylose yra virtęs antraeilės reikšmės funkcija. Nevyriausybinės organizacijos taip pat retai ir nepakankamai efektyviai realizuoja teises ginti viešąjį interesą.

Siekiant apibendrinti valstybės institucijų kompetenciją viešojo intereso gynimo srityje ir iškelti viešojo intereso gynimo problemas, priimta Komisijos 2003-04-09 išvada "Dėl viešojo intereso gynimo civiliniame procese".

2001-2002 m. Komisija nagrinėjo nemažai klausimų, susijusių su valstybės interesų gynimu ginant viešąjį interesą civilinėse bylose (pavyzdžiui, dėl valstybinės žemės sklypų, esančių Vilniuje, Kraševskio g. 10, Laisvės pr. 10, Ukmergės g. 14a, Pilaitėje ir kitų nuomos, pardavimo bei perdavimo naudotis teisėtumo). Nustačiusi, kad valstybės turtiniai ir kiti teisėti interesai nėra tinkamai ir efektyviai ginami, daugelis valstybės ir savivaldybių institucijų, kurios turėtų ginti šiuos interesus, šioms problemoms praktiškai neskiria jokio dėmesio ir neatlieka savo funkcijų viešojo intereso gynimo srityje, teisinis reglamentavimas šioje srityje nepakankamas, kai kurios specializuotos institucijos nėra pozityviai įpareigotos ginti viešąjį interesą civilinėse bylose įgyvendindamos savo kompetenciją tam tikrose visuomenės gyvenimo ar valstybės valdymo srityse, Komisija buvo numačiusi atlikti viešojo intereso gynimo Lietuvoje problemų analizę.

Komisija siekė įvertinti ir apibendrinti valstybės institucijų kompetenciją šioje srityje ir viešojo intereso (ypač valstybės turtinių interesų) gynimo problemas, pateikti siūlymus dėl valstybės institucijų ir jų pareigūnų kompetencijos reglamentavimo tobulinimo, todėl domėtasi ir viešojo intereso gynimu užsienio valstybėse. Atlikus minėtą analizę padarytos šios išvados

1. Įsigaliojus naujajam Civiliniam kodeksui, Civilinio proceso kodeksui, Administracinių bylų teisenos įstatymui bei naujos redakcijos Valstybės kontrolės įstatymui, prokuratūra tapo pagrindine viešojo intereso gynimo institucija ir vienintele institucija, turinčia bendrąją kompetenciją ginti viešąjį interesą civilinėse bylose.

2. Lietuvoje pagrindinės prokuroro funkcijos susijusios su baudžiamuoju persekiojimu, tai sudaro institucines prielaidas mažesniam prokuratūros aktyvumui civilinėse bylose - viešojo intereso gynimas civilinėse bylose virtęs antraeilės reikšmės funkcija, civiliniam procesui skiriama nepakankamai dėmesio.

Priimtos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 118 straipsnio pataisos, bei rengiamas naujos redakcijos Prokuratūros įstatymas turėtų suaktyvinti prokurorų veiklą civiliniame procese, tačiau kartu būtina spręsti prokuratūrų Civilinių bylų skyrių specialistų kvalifikacijos klausimus ir praktikoje efektyviau realizuoti prokurorų įgaliojimus ginant viešąjį interesą civiliniame procese.

3. Civilinis kodeksas numato tik du atvejus, kai prokuroras gali ginti valstybės interesus civiline tvarka:

- dėl juridinio asmens įsteigimo pripažinimo neteisėtu (CK 2.114 straipsnis);

- dėl juridinio asmens veiklos tyrimo gindamas viešuosius interesus, tarp jų ir kai juridinio asmens, jo valdymo organų ar jų narių veikla prieštarauja visuomenės interesams (CK 2.125 straipsnis).

Keltinas klausimas, ar šie straipsniai apims visus atvejus, kai kils poreikis ginti valstybės interesą civiline tvarka. Be to, poreikis ginti viešąjį interesą inicijuojant civilinę bylą dažnai tampa akivaizdus išnagrinėjus baudžiamosios bylos medžiagą (atlikus ikiteisminį tyrimą), kai nustatoma, kad nėra nusikaltimo požymių, suėjęs patraukimo baudžiamojon atsakomybėn senaties terminas ar panašiais atvejais nesant galimybės patraukti baudžiamojon atsakomybėn, tačiau galima apginti viešąjį interesą (taip pat ir valstybės interesus) civiline tvarka, todėl būtina įstatyme įtvirtinti prokuroro pareigą ginti viešąjį interesą tokiais atvejais. Naujos redakcijos Prokuratūros įstatyme būtina įtvirtinti prokuroro pareigą ginant viešąjį interesą kreiptis į teismą ir tais atvejais, kai šių interesų negina įgaliotos valstybės ir savivaldybių institucijos.

4. Išnagrinėjus Lietuvos Respublikos įstatymus, įtvirtinančius valstybės ir savivaldybių institucijų teisę ginti viešąjį interesą civiliniame procese, pasakytina, kad tokią teisę turi gana platus subjektų ratas. Tačiau pažymėtina, kad kai kurių institucijų kompetencija ginant viešąjį interesą nėra aiškiai reglamentuota, todėl šių institucijų veiklos teisinis reglamentavimas turėtų būti tobulinamas aiškiai, vienareikšmiškai ir pozityviai įtvirtinant jų pareigą ginti viešąjį interesą konkrečiose srityse. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad būtent konkreti specializuota valstybės ar savivaldybės institucija (Valstybės turto fondas, apskričių viršininkai ir daugelis kitų) privalo būti pagrindine viešojo intereso gynėja konkrečioje visuomenės gyvenimo ar valstybės valdymo srityje, tokia pareiga turi būti įtvirtinta tų institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose, o prokuroro pareiga ginti viešąjį interesą turėtų atsirasti tik tokiu atveju, jei tos institucijos nevykdo savo pareigų ginti viešąjį interesą. Tokia tvarka numatyta dabar galiojančiame Prokuratūros įstatyme, tačiau institucijų, nevykdančių aptariamos pareigos, pareigūnų neveikimas praktikoje toleruojamas, tokie pareigūnai, net ir patenkinus prokuroro ieškinį, netraukiami atsakomybėn (pavyzdžiui, į Komisijos pastabas dėl Valstybės turto fondo veiklos ir neveikimo konkrečias atvejais, nebuvo reaguojama; kitu atveju - apskrities viršininkas ne tik pats nesiėmė priemonių nustatytiems pažeidimams pašalinti, bet teisme nepalaikė prokuroro ieškinio, paduoto ginant valstybės interesus). Todėl būtina siūlyti Vyriausybei peržiūrėti valstybės ir savivaldybių institucijų, turinčių įgaliojimus ginti viešąjį interesą konkrečiose srityse, veiklą reglamentuojančius teisės aktus ir pozityviai įtvirtinti jų pareigą ginti viešąjį interesą, o viešojo administravimo institucijų pareigūnams nevykdant šios pareigos, užtikrinti jų patraukimą atsakomybėn. Būtina ne tik tobulinti teisinį reglamentavimą, bet ir didinti specializuotų valstybės ar savivaldybių institucijų veiklos efektyvumą ginant viešąjį interesą konkrečiose visuomenės gyvenimo ir valstybės valdymo srityse, nes šiuo metu dauguma tokių valstybės ir savivaldybės institucijų praktikoje nerealizuoja įgaliojimų ginti viešąjį interesą atstovaujamose srityse.

5. Lietuvoje veikiančios nevyriausybinės organizacijos retai ir nepakankamai efektyviai realizuoja teisę ginti viešąjį interesą.

6. Viešojo intereso gynima pareiškiant grupės ieškinį Lietuvoje problematiškas. Naujasis Civilinio proceso kodeksas numato tokio ieškinio padavimo galimybę, tačiau nereglamentuoja tokių procesinių bylų nagrinėjimo ypatumų: neaišku, kiek asmenų gali paduoti grupės ieškinį, kokie reikalavimai keliami tokiam ieškiniui, ar turi būti identifikuoti visi asmenys, kurių interesais paduodamas ieškinys.

Nuspręsta:

1. Siūlyti Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui Prokuratūros įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (Nr. IXP-2425(2) 19 straipsnį papildyti 5 dalimi: "5. Prokurorai privalo kreiptis į teismą su ieškiniu, pareiškimu ar prašymu ir kitais atvejais, kai pažeistas viešasis interesas ir valstybės pareigūnai, tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys, privalantys ginti šį interesą, nesiėmė priemonių pažeidimams pašalinti."

2. Prašyti Vyriausybę peržiūrėti valstybės ir savivaldybių institucijų, turinčių įgaliojimus ginti viešąjį interesą konkrečiose srityse, veiklą reglamentuojančius teisės aktus ir juose pozityviai įtvirtinti institucijų pareigą ginti viešąjį interesą, o viešojo administravimo institucijų pareigūnams nevykdant šios pareigos, užtikrinti jų patraukimą atsakomybėn; taip pat apsvarstyti galimybę suteikti įgaliojimus ginti viešąjį interesą ir kitoms, už konkrečias valstybės valdymo sritis atsakingoms institucijoms.

 

2003 m. balandžio 23 d. Komisijos posėdyje išklausyta teisėsaugos institucijų atstovų informacija apie tyrimo dėl VĮ Valstybės turto fondo darbuotojų piktnaudžiavimo pasitikėjimu ūkinėje ir finansinėje veikloje privatizuojant AB "Vakarų laivų remontas" eigą.

Komisija atkreipė suinteresuotų institucijų dėmesį į tai, kad privatizuojamus objektus tikslinga parduoti rinkos kainai artima kaina ir nereikėtų privatizavimo konkurso nugalėtojų rinkti pagal ydingą praktiką - dauguma stambiųjų objektų yra privatizuoti parduodant per maža kaina, tačiau numatant į įmones nemažas investicijas, kurios taip ir nebuvo padarytos, vėliau Valstybės turto fondas keitė privatizavimo sutartis atidėdamas investavimo terminus, mažindamas investicijas ir baudas už įsipareigojimų nevykdymą.

Vyriausybei priminta apie tai, kad Komisija 2001 ir 2002 m. jau yra atkreipusi jos dėmesį į valstybės įmonės Valstybės turto fondo statuso klausimus - tai, kad Valstybės turto fondas pagal vykdomas funkcijas neatitinka valstybės įmonės statuso; jo funkcijos nesuderinamos su Civilinio kodekso 2.36 str. 2 d. nustatančia, kad valstybė ir savivaldybės įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per atitinkamas valstybės ir savivaldybių valdymo institucijas; privatizavimo politiką turėtų formuoti valstybės institucija, o Valstybės turto fondas galėtų tik ją įgyvendinti (į pastarąją pastabą buvo atsižvelgta keičiant Valstybės turto fondo veiklą reglamentuojančius teisės aktus).

 

2003 m. gegužės 14 d. Komisija uždarame posėdyje išklausė Valstybės saugumo departamento ir VĮ Valstybės turto fondo atstovų informaciją apie alkoholio gamybos įmonių "Stumbras", "Alita", "Vilniaus degtinė" ir "Anykščių vynas" privatizavimo eigą.

Atsižvelgdama į posėdžio metu išsakytas pastabas, Komisija priėmė sprendimą siūlyti valstybės vadovams išklausyti Valstybės saugumo departamento ir kitų teisėsaugos institucijų informaciją apie potencialių pirkėjų patikimumą.

VĮ Valstybės turto fondui pasiūlyta, naudojantis Vyriausybės 1997-12-31 nutarimu Nr. 1502 patvirtintuose Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo viešo konkurso būdu nuostatuose numatyta teise kreiptis į atitinkamas institucijas dėl duomenų apie potencialaus pirkėjo patikimumą pateikimo, kreiptis ne tik į Valstybės saugumo departamentą, bet ir į kitas teisėsaugos institucijas (Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą, Policijos departamento Organizuotų nusikaltimų tyrimo tarnybą bei Ekonominių nusikaltimų tyrimo valdybą, Specialiųjų tyrimų tarnybą) dėl informacijos apie potencialių alkoholio gamybos įmonių pirkėjų patikimumą pateikimo pagal šių tarnybų kompetenciją.

Vyriausybės prašyta kuo skubiau (dar iki alkoholio įmonių privatizavimo pabaigos) priimti poįstatyminį teisės aktą, nustatantį aiškius potencialių investuotojų patikimumo vertinimo kriterijus ir reglamentuojantį pateiktos informacijos įvertinimo tvarką bei įtaką priimamiems sprendimams. Komisija dar 2001-04-27 siūlė Vyriausybei, Privatizavimo komisijai ir Valstybės turto fondui nustatyti strateginio investuotojo patikimumo vertinimo kriterijus ir tvarką, tačiau į šiuos siūlymus nebuvo reaguota.

 

2003 m. gegužės 21 d. posėdyje Komisija nagrinėjo problemas, susijusias su ežerų įtraukimu į Vyriausybės tvirtinamą valstybinės reikšmės vidaus vandens telkinių sąrašą. Apsvarsčiusi Aplinkos apsaugos agentūros, Kultūros ministerijos, Vilniaus apskrities viršininko administracijos, Trakų rajono savivaldybės ir Trakų istorinio nacionalinio parko atstovų pateiktą informaciją, Komisija nusprendė:

1) prašyti Vyriausybę ir Aplinkos ministeriją (Vyriausybės nutarimo projekto rengėją) užtikrinti, kad priimant sprendimą įtraukti ar neįtraukti vandens telkinius į Vyriausybės tvirtinamą Valstybinės reikšmės vidaus vandens telkinių sąrašą būtų vadovaujamasi aplinkos ministro patvirtintais Aplinkosauginiais kriterijais, o ne subjektyviais kriterijais ar privačiais atskirų asmenų interesais;

2) prašyti Specialiųjų tyrimų tarnybą patikrinti:

- Trakų istorinio nacionalinio parko teritorijoje esančių Akies, Širmuko, Sasonės ir Birvos ežerų neįtraukimo į Valstybinės reikšmės vidaus vandens tekinių sąrašo projektą aplinkybes, siekiant nustatyti, ar tai nėra susiję su privačiais atskirų asmenų interesais;

- ar nėra suklastota Tauragės apskrities išvada dėl žemės, miško, vandens telkinio perdavimo neatlygintinai nuosavybėn;

3) atkreipti Kultūros ministerijos ir Trakų rajono savivaldybės dėmesį į tai, kad derindami teisės aktų projektus vadovautųsi jų institucijos kompetenciją apibrėžiančiais teisės aktais;

4) siūlyti Vyriausybei apsvarstyti galimybę saugomų teritorijų valstybinio valdymo klausimus pavesti vienai institucijai – Aplinkos ministerijai, siekiant išvengti įvairių institucijų (Aplinkos ministerijos, Kultūros ministerijos, saugomos teritorijos administracijos ir kt.) kompetencijos persipynimo, sąlygojančio neaiškias atsakomybės ribas.

 

2003 m. gegužės 21 d. posėdyje Komisija taip pat svarstė klausimą dėl Kultūros ministerijos ir Kultūros vertybių apsaugos departamento pozicijos sprendžiant savavališkų statybų Trakų istoriniame nacionaliniame parke problemas. Išklausiusi Kultūros ministerijos, Kultūros vertybių apsaugos departamento, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos, Valstybinės paminklosaugos komisijos, Trakų rajono savivaldybės ir Trakų istorinio nacionalinio parko atstovų informaciją, Komisija nusprendė:

1) siūlyti kultūros ministrei dar kartą atlikti tarnybinį patikrinimą dėl Kultūros vertybių apsaugos departamento Vilniaus teritorinio padalinio viršininko A.Bundonio veiksmų, derinant T.Žurovos gyvenamojo namo rekonstrukcijos projektą, kadangi Kultūros vertybių apsaugos departamento komisijos atliktas patikrinimas buvo neišsamus: komisija nepateikė A.Bundonio veiksmų teisinio įvertinimo, nesprendė tarnybinės atsakomybės klausimo, komisijos padarytos išvados ir pasiūlyti sprendimai yra neadekvatūs nustatytoms aplinkybėms;

2) prašyti Seimo Aplinkos apsaugos bei Švietimo, mokslo ir kultūros komitetus sustiprinti parlamentinę kontrolę, siekiant išspręsti savavališkų statybų (ypač Trakų istorinio nacionalinio parko teritorijoje) problemą;

3) prašyti Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetą išnagrinėti aplinkybes dėl dviprasmiškos Kultūros ministerijos pozicijos, sprendžiant klausimą dėl Trakų įtraukimo į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą.

 

2003 m. gegužės 28 d. posėdyje Komisija išklausė informaciją apie pažeidimų, padarytų naudojant lėšas, skiriamas per Europos Sąjungos finansinės paramos programas PHARE, ISPA ir SAPARD, tyrimą bei Lietuvos institucijų pasirengimą įsisavinti finansinę paramą per Europos Sąjungos Struktūrinius fondus. Šiuos klausimus Komisija svarstė norėdama išsiaiškinti, ar valstybės institucijos pagal savo kompetenciją daro viską, kad būtų pasirengta ir sugebama tinkamai ir kaip galima skaidriau įsisavinti Europos Sąjungos Struktūrinius fondus, kokių priemonių numatoma imtis vykdant nusikalstamų veikų ir kitų teisės pažeidimų, susijusių su Struktūrinių fondų naudojimu, prevenciją, ar teisėsaugos institucijos pasirengusios atskleisti ir tirti tokias nusikalstamas veikas, kokia patirtis įgyta tiriant pažeidimus, padarytus neteisėtai naudojant lėšas, kurias Lietuva gauna per Europos Sąjungos finansinės paramos programas PHARE, ISPA ir SAPARD.

Finansų ministerijos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos, Generalinės prokuratūros, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Policijos departamento atstovai informavo apie atstovaujamų institucijų veiklą šioje srityje. Finansų ministerijos atstovai supažindino su Europos Sąjungos lėšų naudojimo priežiūros ir kontrolės tvarka. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyboje, kuri paskirta institucija, atsakinga už bendradarbiavimą su Europos kovos su sukčiavimu tarnyba (OLAF), buvo paskirta 20 pareigūnų, atsakingų už veikų, susijusių su sukčiavimu ir kitomis neteisėtomis veikomis, kenkiančiomis Europos Bendrijų finansiniams interesams, atskleidimą ir tyrimą. Tokie pareigūnai paskirti ir kitose teisėsaugos institucijose: Specialiųjų tyrimų tarnyboje - 8, Policijos departamente - 15, prokuratūroje - 23. Šioje srityje bendradarbiaujama taip pat ir su Valstybės kontrole, Muitinės departamentu, Valstybės saugumo departamentu, Pasienio policija ir kitomis institucijomis, pasirašyti atitinkami susitarimai, priimami reikalingi teisės aktai. Vyriausybės patvirtinta Finansinių Europos Sąjungos paramos programų administravimo, valdymo ir kontrolės tvarka numato, kad valstybės institucijos, gavusios informaciją apie neteisėtą Europos Sąjungos paramos programų lėšų panaudojimą, nedelsdamos turi informuoti OLAF kontaktinę instituciją - Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą.

Komisija akcentavo procedūrų viešumo, tarnybų bendradarbiavimo svarbą, pasiūlė Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai ir kitoms teisėsaugos institucijoms, atskleidžiančioms ir tiriančioms Europos Bendrijos finansinius interesus pažeidžiančias veikas, pateikti nuomonę dėl numatomo Europos Sąjungos Struktūrinių fondų naudojimo kontrolės mechanizmo trūkumų ir pasiūlymus jo tobulinimui.

 

2003 m. birželio 4 d. įvykusiame Seimo Antikorupcijos komisijos bei Biudžeto ir finansų komiteto Audito pakomitečio bendrame posėdyje išklausyta informacija apie Valstybės kontrolės atlikto SAPARD lėšų 2002 m. 9 mėnesių išlaidų deklaracijos audito ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimą bei apie "PricewaterhouseCoopers" auditorių išvadas dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros veiklos vykdant SAPARD programą 2002 metais. Šią informaciją pateikė posėdyje dalyvavę Valstybės kontrolės, Finansų ministerijos, Žemės ūkio ministerijos, Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos atstovai.

Valstybės kontrolės atstovai informavo, kad Nacionalinė mokėjimo agentūra atsižvelgė į daugelį auditorių rekomendacijų, tačiau neįvykdė siūlymo papildomai įvertinti įmonės "Rovisa" projekto finansavimą ir spęsti klausimą dėl susigrąžinimo 2 017 703 Lt, sumokėtų pažeidžiant Daugiametės finansavimo sutarties nuostatas (t.y. sumokėtų už įrangą, kuri buvo gauta ir sumontuota iki paramos sutarties pasirašymo). Dėl to, Valstybės kontrolės specialistų nuomone, SAPARD lėšų 2002 m. 9 mėnesių faktinių išlaidų deklaracija yra išsami, tačiau neteisinga.

Finansų ministerijos atstovai supažindino su svarbiausias "PricewaterhouseCoopers" auditorių pastebėjimais: apie tai, kad Nacionalinė mokėjimo agentūra neanalizuoja ir nevertina informacijos dėl įmonių, susijusių su potencialiu paramos gavėju, kai šis priklauso įmonių grupei; pastebėti atvejai, kai paramos gavėjai nepateikia įrodymų apie sugebėjimą parduoti produkciją per projekte numatytus terminus; agentūra nepakankamai vertina paramos gavėjų tiekėjų pasikeitimą po paramos sutarties sudarymo; atkreipė dėmesį ir į minėtą Valstybės kontrolės nustatytą faktą, nurodydami, kad paramos teikimas pagal sąskaitas, išrašytas anksčiau nei sudaryta paramos sutartis, prieštarauja agentūros patvirtintoms procedūroms.

Nacionalinės mokėjimo agentūros direktorius informavo, kad pagal Nacionalinę žemės ūkio ir kaimo plėtros programą 2000-2003 m. skirta 569,336 mln. Lt paramos lėšų. Paraiškų rinkimo metu buvo gauta ir registruota 927 paraiškos už 839,1 mln. litų. Patvirtinta 318 projektų ir sudaryta paramos sutarčių, kuriose numatyta projektų įgyvendinimui skirti 334,9 mln. Lt. Atmesta 175 paraiškų už 177,438 mln. Lt.

Komisijos nariai piktinosi, kad Nacionalinė mokėjimo agentūra įslaptina duomenis apie paramos teikimą, nors Europos Taryba skatina viešumą šioje srityje. Taip pat agentūros vadovo dėmesys atkreiptas į tai, kad būtina informuoti potencialius paramos gavėjus apie galimybę SAPARD programos lėšomis padengti verslo projektų rengimo išlaidas (direktoriaus įsakyme, kuriame nurodomos tinkamos SAPARD lėšomis remiamos išlaidos, nenurodyta, kad verslo projektų rengimo išlaidos gali būti kompensuojamos kartu su kitomis tinkamomis išlaidomis). Agentūros vadovas sakė, kad nuo 2003 m. birželio 1 d. informacija apie paramą nebus įslaptinama, sutiko, kad būtina aiškiau informuoti apie projektų rengimo išlaidų kompensavimą.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos atstovai informavo apie tarnybos veiklą atskleidžiant Europos Bendrijų finansiniams interesams priešingas veikas.

 

2003 m. birželio 18 d. įvykusiame Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto bei Antikorupcijos komisijos bendrame posėdyje išklausyta Vyriausybės 2003 m. kovo 25 d. nutarimu Nr. 353 sudarytos Komisijos valstybės tarnautojų veiksmams ir sprendimams, susijusiems su nuosavybės teisių į žemę atkūrimu, patikrinti bei Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovų informacija apie nustatytus įstatymų pažeidimus, padarytus vykdant žemės reformą.

Komisijos pareigūnų veiksmams, susijusiems su nuosavybės teisių į žemę atkūrimu, patikrinti, baigusios darbą 2003 m. birželio 1 d., atstovų prašyta pateikti išvadas, atsakyti į klausimus kokia padėtis žemės grąžinimo srityje, dėl kokių priežasčių atsirado galimybė valstybės pareigūnams piktnaudžiauti tarnybine padėtimi, kokių priemonių reikėtų imtis susidariusiai padėčiai ištaisyti ir kokiu būdu gali būti nubausti žemės reformos pažeidėjai.

Minėtos komisijos atstovai informavo, kad komisijoje dirbo trys darbo grupės pagal veiklos sritis: 1) valstybės tarnautojų žemės įsigijimo analizė (vadovė R. Baškytė), 2) teisės aktų, sudariusių prielaidas valstybės tarnautojams įsigyti žemę piktnaudžiaujant tarnyba, analizė (vadovas P. Aleknavičius), 3) gyventojų skundų dėl neteisėtų valstybės tarnautojų veiksmų analizė (vadovas A.Basiulis). Komisija nustatė tikrintinus valstybės tarnautojus, turėjusius galimybę naudotis informacija apie laisvus valstybinės žemės fondo sklypus, tačiau netyrė, ar tarnautojai žemę įsigijo teisėtai. Nurodytos dešimt priežasčių, sudariusių prielaidas piktnaudžiauti tarnybine padėtimi: 1) 1997 m. priimti nuosavybės teisių atkūrimą į žemę reglamentuojantys teisės aktai, suteikę galimybę laisvo fondo valstybinę žemę perduoti nuosavybėn pretendentams į nuosavybės teisių atkūrimą neatsižvelgiant į tai, kas šią žemę dirba ir nesusiejant šio privatizavimo proceso su būsima ūkine veikla; 2) 2,5 m. galiojo tvarka, leidžianti nuosavybės teisę į žemę atkurti ir kitiems asmenims, iš žemės savininkų įsigijusiems teisę atkurti nuosavybės teises; 3) įstatymų nustatyto lygiavertiškumo principo pažeidimas, perduodant nuosavybėn laisvos valstybinės žemės sklypus vietoje negrąžinamos natūra žemės, 1998 m. patvirtinta žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo metodika, pagal kurią žemės vertė buvo nustatoma neįvertinus reikšmingų faktorių (žemė rekreacinėse zonose, prie didžiųjų miestų ar vandens telkinių, brandūs miškai ir kt.); 4) Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio nuostatos dėl pretendentų prašymų tenkinimo eiliškumo pažeidimas; 5) projektavimo procedūrų pažeidimas dėl nepakankamos žemėtvarkos projektų vykdymo kontrolės, už kurią atsakingi valstybės tarnautojai, dirbantys apskričių viršininkų administracijose ir Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos; 6) žemės reformą vykdančių specialistų nepakankama veikla atstovaujant valstybės interesus; 7) apskričių viršininkų vykdyta nepakankama darbuotojų veiklos kontrolė bei reagavimas į institucijų, atlikusių patikrinimus, išvadas; 8) egzistuojanti teisinė bazė, neleidžianti taikyti griežtesnių sankcijų valstybės tarnautojams (Valstybės tarnybos įstatymas nustato 6 mėn. patraukimo tarnybinėn atsakomybėn terminą, pagal BK 229 str. – galima traukti baudžiamojon atsakomybėn, kai padaroma didelė žala, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymas numato, kad atleisti iš pareigų valdininką galima, tačiau nenustatyta kitos tarnybinės atsakomybės už piktnaudžiavimą taikymo tvarka); 9) atsakomybės požiūriu nesudaryta galimybė žemėtvarkos skyrių darbuotojus prilyginti valstybės tarnautojams, 10) nepakankamas statybų žemės sklypuose reguliavimas. Teigta, kad grupės pateikė pasiūlymus, kaip patikslinti žemės įvertinimo metodiką, nustatyti griežtesnius reikalavimus valstybės tarnautojams dėl tarnybinių nuobaudų taikymo, prailginti patraukimo tarnybinėn atsakomybėn terminą.

Vyriausybės sudarytos komisijos atstovai informavo, kad valstybės institucijų žemėtvarkininkų tikrinimas vykdytas pagal dvi grupes - griežtesnio ir riboto tikrinimo. Patikrintas institucijų, pavaldžių Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijoms, bei visų apskričių žemėtvarkos skyrių tarnautojų žemės sklypų įsigijimas po 1999 m., iš viso patikrinti 2837 tarnautojai, kartu su giminaičiais – 3653 asmenys. Daugiausia žemės sklypų įgijo Vilniaus, Telšių, Klaipėdos, Kauno apskričių viršininkų administracijų, Valstybinio žemėtvarkos instituto, Žemės ūkio ministerijos, Aukštaitijos nacionalinio parko direkcijos darbuotojai. Pastebėjo, kad daugiausiai jų įsigijo tarnautojai, kurie tiesiogiai dalyvauja žemės reformos procese. Darbo grupės pateiktose išvadose siūloma atlikti sklypų, įsigytų ir ankstesniais metais, t.y. iki 1999 m., įsigijimo teisėtumo patikrinimą.

Atkreiptas dėmesys į tai, kad neteisėti veiksmai tebevyksta, gaunama pranešimų iš gyventojų, kad vertingose vietovėse labai skubama atkurti nuosavybę į žemę bei miškus. Pastebėti dažni lygiavertiškumo principo pažeidimai suteikiant piliečiams neatlygintinai valstybinės žemės sklypus vertingose teritorijose.

Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai teigė, kad daugiausia piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi atvejų atkuriant nuosavybės teises į žemę padaryta po 1999 m. Seime priimto įstatymo pakeitimo, leidžiančio nuosavybės teisę perleisti kitiems asmenims, valstybės tarnautojai, kurie vykdė žemės reformą, pažeisdami Valstybės tarnybos įstatymą, Viešųjų ir privačių interesų tarnyboje derinimo įstatymą, suskubo naudotis spragomis. Nustatyta, kad praktiškai kiekvienoje apskrityje buvo pasinaudota turima informacija apie laisvus valstybinės žemės sklypus. Apgailestavo, kad įstatymai draudžia viešai skelbti visuomenei žinotiną informaciją apie korumpuotus tarnautojus. Informavo, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba tebevykdo tyrimą pasitelkusi Nacionalinės žemės tarnybos, Žemės ūkio ministerijos, Organizuotų nusikaltimų tyrimų tarnybos specialistus.

Susipažinusi su Komisijos valstybės tarnautojų veiksmams ir sprendimams, susijusiems su nuosavybės teisių į žemę atkūrimu, patikrinti pateikta informacija apie pažeidimus, padarytus vykdant žemės reformą, Antikorupcijos komisija 2003 m. birželio 30 d. posėdyje apsvarstė ir pateikė Vyriausybei ir kitoms institucijoms savo pasiūlymus dėl jų veiklos bei pastabas dėl teisės aktų tobulinimo.

Susipažinusi su minėtos Vyriausybės sudarytos komisijos pateiktais pasiūlymais dėl teisės aktų tobulinimo, Antikorupcijos komisija atkreipė dėmesį į tai, kad kai kurie pasiūlymai nebuvo pakankamai pagrįsti (diskutuotinas kai kurių pasiūlymų konstitucingumas bei jų atitikimas kitiems galiojantiems teisės aktams, neįvertintas papildomų lėšų poreikis ir kt.).

Atsižvelgdama į tai, kad valstybės tarnautojai, tiesiogiai ar netiesiogiai dalyvavę nuosavybės teisių į žemę, mišką, vandens telkinius atkūrimo procese, pažeidė Valstybės tarnybos įstatyme numatytą nesavanaudiškumo principą, reikalaujantį vadovautis visuomenės interesais, naudoti patikėtą turtą ir tarnybinę informaciją tik visuomenės gerovei, einant politiko ar atliekant tarnybines pareigas nesiekti naudos sau, tai sukėlė įtampą visuomenėje ir nepasitikėjimą valdžios institucijomis, Komisija pasiūlė:

1) Ministrui Pirmininkui pavesti darbo grupei, sudarytai Ministro Pirmininko 2003-06-26 teisės aktams, susijusiems su žemės reformą vykdančių ir kontroliuojančių valstybės tarnautojų veiklos reglamentavimu bei jų atsakomybės didinimu, kartu su kompetentingomis institucijomis įvertinti pateiktas pastabas dėl Komisijos valstybės tarnautojų veiksmams ir sprendimams, susijusiems su nuosavybės teisių į žemę atkūrimu, patikrinti pateiktų pasiūlymų dėl teisės aktų tobulinimo, apsvarstyti Žemės reformos įstatymo, Valstybės tarnybos įstatymo, Statybos įstatymo, Baudžiamojo kodekso ir kitų įstatymų bei poįstatyminių teisės aktų pakeitimo tikslingumą, atsižvelgiant į siūlomų pakeitimų suderinamumą su galiojančiais teisės aktais, lėšų poreikį ir jo atitikimą valstybės finansinėms galimybėms, bei parengti atitinkamų teisės aktų projektus;

2) Specialiųjų tyrimų tarnybai atlikti žemės reformą ir nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimą reglamentuojančių teisės aktų antikorupcinį įvertinimą ir pateikti Ministro Pirmininko 2003-06-26 sudarytai darbo grupei pasiūlymus dėl atitinkamų teisės aktų pakeitimo;

3) Vyriausybei įvertinti apskričių viršininkų, kurie yra atsakingi už žemės reformos įgyvendinimą, bei Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos, atsakingos už žemės reformos vykdymo kontrolę, vadovų veiklą ir spręsti jų atsakomybės klausimą;

4) Ministrui Pirmininkui pavesti darbo grupei, sudarytai Ministro Pirmininko 2003-06-26 valstybės tarnautojų žemės nuosavybės įsigijimo bei sprendimų priėmimo teisėtumui patikrinti (vadovas A.Astrauskas) kartu su Specialiųjų tyrimų tarnyba patikrinti, ar valstybės politikams (Seimo, Vyriausybės, savivaldybių tarybų nariams), bei vykdant žemės reformą dalyvavusiems valstybės pareigūnams ir tarnautojams yra teisėtai atkurtos nuosavybės teisės į žemę, mišką, vandens telkinius;

5) Vyriausybei įpareigoti apskričių viršininkus sudaryti darbo grupes (į kurių sudėtį įeitų ir teisėsaugos - prokuratūros bei Specialiųjų tyrimų tarnybos - atstovai) įvertinti sprendimų dėl nuosavybės teisių atkūrimo ir su jais susijusių dokumentų teisėtumą, nustačius pažeidimus pagal kompetenciją spręsti sprendimų ir sandorių panaikinimo klausimus, medžiagą perduoti apygardų prokuratūroms tarnautojų veiksmams įvertinti Baudžiamojo proceso kodekso tvarka;

6) Generalinei prokuratūrai spręsti klausimą dėl galimybės ginant viešąjį interesą administracine arba civiline tvarka ginčyti sprendimų, kuriais buvo atkurtos nuosavybės teisės į žemę, mišką ir vandens telkinius, teisėtumą bei sandorius, kuriais buvo perleisti objektai, į kuriuos atkurtos nuosavybės teisės;

7) Generalinei prokuratūrai ir Specialiųjų tyrimų tarnybai nustačius faktus, kai valstybės tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys atkūrė nuosavybės teises į žemę, mišką ar vandens telkinius naudodamiesi tarnybine padėtimi, spręsti jų baudžiamosios atsakomybės klausimą;

8) Valstybės kontrolei atlikti žemės reformai skirtų lėšų panaudojimo auditą. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto Audito pakomitečiui kontroliuoti Valstybės kontrolės sprendimų vykdymą.

 

2003 m. rugsėjo 15 d. uždarame posėdyje Komisija išklausė Valstybės saugumo departamento bei Generalinės prokuratūros atstovų informaciją apie ikiteisminio tyrimo, atliekamo dėl teisėjų, įtariamų nusikalstamais ryšiais su stambaus masto kontrabandą vykdžiusiais asmenimis, veiklos, eigą.

Taip pat Specialiųjų tyrimų tarnybos bei Komisijos valstybės tarnautojų veiksmams ir sprendimams, susijusiems su nuosavybės teisių į žemę atkūrimu, patikrinti atstovai informavo apie vykdomą patikrinimą dėl nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimo teisėtumo valstybės politikams bei vykdant žemės reformą dalyvavusiems valstybės pareigūnams ir tarnautojams (šis patikrinimas atliekamas vykdant Seimo 2003 m. liepos 4 d. nutarimą Nr. IXP-1701 "Dėl problemų, susijusių su nuosavybės teisių į žemę, mišką ir vandens telkinius atkūrimu, sprendimo"). Atsižvelgdami į tai, kad tikrinančios institucijos skelbia apie sudarytus valstybės politikų, pareigūnų ir tarnautojų, turinčių žemės sklypų, sąrašus, Komisijos nariai atkreipė šių institucijų atstovų dėmesį į tai, kad tokiu būdu klaidinama visuomenė - nuosavybės teisės įgijimo faktas negali būti vertinimas kaip neteisėta veikla, prieš skelbiant tokio pobūdžio informaciją būtina patikrinti žemės sklypų įgijimo teisėtumą.

 

2003 m. spalio 29 d. posėdyje Komisija nagrinėjo Užutrakio dvaro sodybos problemas, susijusias su nuosavybės teisių atkūrimo klausimais, Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašo tvirtinimo problemomis, Europos Sąjungos Struktūrinių fondų paramos galimybėmis. Išanalizavusi Komisijos surinktą dokumentinę medžiagą, išklausiusi Vyriausybės ir Kultūros ministerijos atstovų pateiktą informaciją, Komisija nusprendė:

1) prašyti Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetą:

- sustiprinti Kultūros ministerijos parlamentinę kontrolę, sprendžiant nuosavybės teisių atkūrimo į pastatus, turinčius kultūrinę, istorinę ir archeologinę reikšmę, klausimus;

- imtis parlamentinės kontrolės priemonių, kad Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašas būtų parengtas ir pateiktas Seimui tvirtinti;

2) atkreipti Vyriausybės dėmesį:

- į nenuoseklią ir skubotą Kultūros ministerijos veiklą, sprendžiant nuosavybės teisių į Užutrakio dvaro sodybos pastatus atkūrimo klausimus;

- į tai, kad Vyriausybei neparengus Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašo projekto, neįgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsnio 1 dalies nuostata dėl Lietuvos Respublikai išimtine nuosavybės teise priklausančių istorijos, archeologijos ir kultūros objektų bei nevykdomas nuo 1995 m. vasario 1 d. įsigaliojusio Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje numatytas įpareigojimas;

3) prašyti Vyriausybės iki 2004 m. vasario 16 d. parengti ir pateikti Seimui tvirtinti Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašo projektą;

4) prašyti Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetą bei Vyriausybę pasidomėti Kultūros ministerijos atliktos Europos Sąjungos Struktūrinių fondų paramai siūlomų žymiausių regionų kultūros objektų atrankos kriterijais ir Užutrakio dvaro sodybos neįtraukimo motyvais, nors tiek Kultūros ministerija, tiek Vyriausybė yra ne kartą pripažinusi Užutrakio dvaro sodybos atkūrimo ir pritaikymo būtinybę ir didelių investicijų poreikį.

 

2003 m. lapkričio 5 d. uždarame Komisijos posėdyje nagrinėti klausimai, susiję su alkoholio gamybos įmonių privatizavimo aplinkybėmis. Išklausiusi Komisijos posėdyje dalyvavusių Valstybės turto fondo, Privatizavimo komisijos, Vyriausybės, Ūkio ministrijos, Valstybės saugumo departamento ir Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovų informaciją, Komisija nusprendė:

1. Prašyti Valstybės saugumo departamentą raštu detalizuoti Valstybės saugumo departamento pažymos “Dėl negatyvių tendencijų, keliančių grėsmę nacionaliniam saugumui” teiginius dėl bandymo įtakoti bendrovių “Stumbras” ir “Alita” privatizavimo rezultatus.

2. Kreiptis į Generalinę prokuratūrą, prašant patikrinti, ar UAB “Alita” privatizavimo konkurso laimėtoju pripažinus ketvirtąją vietą užėmusį viešo konkurso dalyvį, nebuvo pažeistos imperatyvios Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo viešo konkurso būdu nuostatų normos, numatančios, kad antrąją vietą užėmusiam viešo konkurso dalyviui atsisakius pirkti privatizavimo objektą, viešas konkursas laikomas neįvykusiu.

3. Prašyti Valstybės turto fondą ir Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybą patikrinti, ar įmonės “Anykščių vynas” administracijos veiksmais nebuvo padaryta žalos įmonei, sudarant galimybę viešo konkurso dalyviui “Artrio-2” naudotis privatizuojamos įmonės turtu iki nuosavybės teisių į ją įgijimo, ir, esant reikalui, imtis priemonių dėl administracijos vadovo atsakomybės.

Generalinė prokuratūra 2003-12-01 informavo, kad išnagrinėjus dokumentus, susijusius su AB “Alita” privatizavimu ir įvertinus Valstybės turto fondo ir Privatizavimo komisijos sprendimo pripažinti AB “Alita” privatizavimo viešo konkurso laimėtoju ketvirtą vietą užėmusį konkurso dalyvį teisėtumą nustatyta, kad Valstybės turto fondas, pripažindamas V.Junevičiaus ir kitų asmenų konsorciumą antrą vietą užėmusiu viešo konkurso dalyviu ir pasiūlydamas pradėti derybas dėl konkursinio pasiūlymo pagerinimo bei pirkimo-pardavimo sandorio sudarymo, pažeidė Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 16 straipsnio, Vyriausybės 1997 m. gruodžio 31 d. nutarimu Nr. 1502 patvirtintų Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo viešo konkurso būdu nuostatų 35, 36, 58, 59, 63.5 punktų reikalavimus. Įspėjo, kad sudarius su minėtu konsorciumu pirkimo-pardavimo sutartį, dėl neteisėtai įvykdyto AB “Alita” privatizavimo valstybei būtų padaryta žala, kurią turėtų atlyginti Valstybės turto fondas.

2003-12-02 Komisija atkreipė Ministro Pirmininko dėmesį į tai, kad Valstybės turto fondo ir Privatizavimo komisijos sprendimai, kurie jau buvo priimti, dar nebuvo sukūrę teisinio pagrindo nuosavybės teisiniams santykiams atsirasti - pirkimo-pardavimo sutartis negalėtų būti sudaryta, jei apie privatizavimo sandorio sudarymą neigiamą nuomonę pareikštų Vyriausybė. Tokiu būdu būtų išvengta paminėtų neigiamų pasekmių bei sandorio ginčijimo teisme, į kurį kiltų pagrindas kreiptis sudarius pirkimo-pardavimo sandorį su ketvirtą vietą užėmusiu konkurso dalyviu.

Be to, 2003-12-03 Konkurencijos tarybai siūlyta ištirti, ar AB “Alita” privatizavimo konkurse antrą ir trečią vietas užėmę dalyviai, pasitraukdami iš konkurso nesudarė Konkurencijos įstatymo draudžiamų, konkurenciją ribojančių susitarimų nedalyvauti tolimesniame konkurse ir, esant pagrindui, pagal kompetenciją imtis priemonių valstybės ir kitiems įstatymų saugomiems interesams apginti. Valstybės turto fondui pripažinus L.Bosca viešo konkurso laimėtoju privatizuojant valstybei nuosavybės teises priklausančias akcijas, tačiau pirkėjui neatvykus parafuoti sutarties, Valstybės turto fondas 2003 m. spalio 14 d. įsakymu panaikino AB “Alita” akcijų paketo viešo pardavimo konkurso rezultatus ir pavedė Viešo konkurso komisijai derėtis dėl AB “Alita” akcijų paketo pardavimo su antrąją vietą užėmusiu viešo konkurso dalyviu. Tos pačios dienos raštais UAB “Eugesta” ir UAB “Vinvesta” konsorciumas, pateikęs trečią pagal vertę pasiūlymą, ir UAB “Mineraliniai vandenys”, pateikusi antrą pagal vertę pasiūlymą, informavo Valstybės turto fondą, kad atsisako toliau dalyvauti AB “Alita” privatizavimo konkurse. Tokie antrą ir trečią pasiūlymus pateikusių subjektų veiksmai leido daryti prielaidą apie galimą AB “Alita” konkurse dalyvavusių, antrą ir trečią vietas užėmusių asmenų (konkurentų) susitarimą toliau nedalyvauti konkurse, siekiant sudaryti sąlygas privatizuojamą objektą įsigyti mažiausią kainą pasiūliusiam dalyviui.  Tačiau Konkurencijos taryba susitarimo ar veiksmų derinimo įrodymų nenustatė ir 2004-02-19 tyrimą nutraukė.

Vyriausybė sprendimą dėl “Alitos” privatizavimo priėmė neatsižvelgusi į Komisijos pastabas bei nustatytus pažeidimus ir 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1698 pritarė akcinės bendrovės „Alita“ valstybei nuosavybės teise priklausančių akcijų pirkimo–pardavimo sutarties projektui. 2004 m. sausio 6 d. pasirašyta bendrovės akcijų pirkimo-pardavimo sutartis.

 

Komisijos 2003 m. lapkričio 12 d. uždarame posėdyje ir buvo numatyta išklausyti Valstybės saugumo departamento informaciją apie bandymą įtakoti bendrovių "Stumbras" ir "Alita" privatizavimo rezultatus, informaciją dėl kontrabandos Pagėgių pasienio poste ir muitinėje. Tačiau generalinio prokuroro A.Klimavičiaus nurodymu Valstybės saugumo departamentui buvo uždrausta kam nors teikti turimą medžiagą, surinktą ir užfiksuotą operatyvinės veiklos metu, tame tarpe ir susijusią su "Stumbro" ir "Alitos" privatizavimu bei kitą Komisiją dominančią informaciją.

Seimo Antikorupcijos komisija pareiškė nuomonę dėl nepagrįstų generalinio prokuroro veiksmų, kuriais bandoma riboti parlamentinę kontrolę ir įtakoti kitų institucijų darbą. Reaguodama į generalinio prokuroro veiksmus ir manydama, kad tokių veiksmų negalima toleruoti, Komisija pareiškė, kad šiais veiksmais generalinis prokuroras viršija savo kompetenciją, nesilaiko įstatymų, užsiima teisėsaugos institucijai nepriderančia veikla, siekia daryti įtaką kitų valstybės valdymo ir teisėsaugos institucijų darbui bei nepagrįstai kišasi į jų veiklą. Komisija išreiškė nuomonę, kad tokiais veiksmais Generalinė prokuratūra, būdama atskaitinga Seimui, neteisėtai ir nepagrįstai bando riboti Seimo sudarytų parlamentinės kontrolės struktūrų darbą.

Atkreipdama dėmesį į tai, kad būtina užkirsti kelią tokio pobūdžio savivalei, Komisija nusprendė prašyti Seimo Pirmininką, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą (atliekantį teisėsaugos institucijų veiklos parlamentinę kontrolę) bei Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą (atliekantį valstybės saugumo parlamentinę kontrolę) imtis atitinkamų priemonių.

 

2003 m. lapkričio 19 d. uždarame posėdyje Komisija išklausė Muitinės departamento, Generalinės prokuratūros ir Valstybės saugumo departamento atstovų informaciją apie ekonomines grėsmes ir kitas problemas, kylančias saugant rytinę Lietuvos (būsimą Europos Sąjungos) sieną.

Padaryta išvada, kad tyrimų metu išryškėjusios tendencijos leidžia teigti, kad būsima Europos Sąjungos valstybių išorinė siena saugota nepakankamai, nustatytos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos kėlė susirūpinimą dėl situacijos muitinės ir valstybės sienos apsaugos sistemoje. Vien per keturis mėnesius buvo išaiškinta daugiau kaip dvidešimt Valstybės sienos apsaugos tarnybos ir Muitinės departamento pareigūnų, kurie sudaro sąlygas kontrabandai ir kitai nusikalstamai veiklai nevykdydami savo tarnybinių pareigų arba netinkamai jas vykdydami ir net patys organizuoja kontrabandą. Išreikšta nuomonė, kad neužkirtus kelio tokiems nesąžiningų pareigūnų veiksmams neduos rezultatų ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos techninio aprūpinimo didinimas, skirtas valstybės sienos apsaugai stiprinti. Tokia korupcinio pobūdžio veikla formuoja neigiamą nuomonę apie Lietuvą, kaip valstybę, nesugebančią užtikrinti valstybės sienos apsaugos.

 

Komisijos pirmininkė                                                                Nijolė Steiblienė



 
 © Seimo kanceliarija, 2008