2007-01–18
Nr.101-I-01
Vilnius
Komisijos
posėdyje dalyvavo:
Komisijos
nariai: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Romualda Kšanienė, Antanas Matulas,
Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Antanas Napoleonas Stasiškis,
Manfredas Žymantas.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
2007 m. sausio 16 d. grupė Seimo
narių Seimo posėdžių sekretoriate užregistravo Lietuvos Respublikos Operatyvinės veiklos įstatymo 6
straipsnio pakeitimo ir papildymo 171 straipsniu įstatymo projektą
Nr. XP – 2009 (toliau Įstatymo projektas XP – 2009).
Seimo statuto 92
straipsnio 1 dalyje reglamentuotas privalomas klausimų įtraukimas į
darbotvarkę, numatant, kad ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku
reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės ar kitos dienos
darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu jis yra parengtas ir svarstyti
pasirengta Seimo statuto numatyta tvarka. 2007 m. sausio 16 d. 48 Seimo nariai
raštu kreipėsi dėl šio įstatymo projekto įtraukimo į artimiausio Seimo
plenarinio posėdžio darbotvarkę.
Seimo
statuto 136 straipsnyje nurodomi veiksmai, kurie turi būti atlikti
užregistravus įstatymo projektą. Šio straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Seimo
Teisės departamentas ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo gavimo datos
parengia išvadas, ar tas projektas atitinka Konstituciją, įstatymus, teisėkūros
principus ir juridinės technikos taisykles. Šio straipsnio 4 dalyje teigiama,
kad jeigu įstatymo projektą teikia Seimo nariai, Respublikos Prezidentas ar
piliečiai, jis siunčiamas Europos Teisės departamentui prie teisingumo
ministerijos, kuris ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo gavimo datos parengia
išvadas, ar tas projektas atitinka Europos Sąjungos teisę.
Seimo statuto 138
straipsnio 2 dalyje nurodoma „jeigu Teisės departamentas pateikia išvadą, kad
projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Teisės ir
teisėtvarkos komitetas privalo preliminariai apsvarstyti šį projektą.“ Teisės
departamentas preliminarioje išvadoje dėl Įstatymo projekto XP – 2009 nurodė,
kad „yra pagrindo manyti, kad projektas neatitinka Konstitucijos“. Seimo
nariams kilo abejonių, ar Seimo Teisės departamentui suformulavus, kad „yra
pagrindo manyti, kad projektas neatitinka Konstitucijos“ yra privaloma Teisės
ir teisėtvarkos komiteto preliminari išvada dėl įstatymo projekto atitikimo
Konstitucijai.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. balandžio 4 d. nutarime pabrėžiama,
kad „Leisdamas įstatymus, vykdydamas kitas funkcijas Seimas, taip pat
kiekvienas Seimo narys yra saistomi Konstitucijos, konstitucinių įstatymų ir
įstatymų, taip pat Seimo statuto, turinčio įstatymo galią.“ Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo 2005 m. sausio 19 d. nutarime sakoma, jog kad
„Seimo pareiga laikytis Seimo statute apibrėžtų įstatymų priėmimo taisyklių
turi būti vertinama kaip konstitucinė pareiga.“
Seimo
statutas nereglamentuoja, per kiek laiko Seimo Teisės departamentas turi
pateikti išvadą tuo atveju, kai ne mažesnė kaip 1/3 Seimo narių grupė
reikalauja klausimą įtraukti kitos dienos darbotvarkę. Paprastai tokiu atveju
Teisės departamentas stengiasi išvadą pateikti kuo skubiau.
Įstatymo
projekto XP – 2009 teikėjai neprašė svarstant šį įstatymo projektą taikyti
skubos tvarką.
2007
m. sausio 17 d. Seimo Teisės departamentas pateikė preliminarią išvadą „Dėl
Lietuvos Respublikos Operatyvinės veiklos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir
papildymo 171 straipsniu įstatymo projekto“, kurioje nurodė, kad
„yra pagrindo manyti, kad projektas neatitinka Konstitucijos“.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Vadovaujantis Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies
nuostata Lietuvos Respublikos
Operatyvinės veiklos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo ir papildymo 171
straipsniu įstatymo projektas Nr. XP – 2009 turėjo būti privalomai įtrauktas į
kitos dienos darbotvarkę, jeigu būtų išpildyti visi Seimo statuto 92 straipsnio
1 dalies, 135 straipsnio, 136 straipsnio reikalavimai.
2. Įstatymo
projekto XP – 2009 teikėjai neprašė svarstant šį įstatymo projektą taikyti
Seimo statuto 163 straipsnyje numatytą galimybę įstatymo projektą svarstyti
skubos tvarka trumpinant laiką tarp svarstymo stadijų.
3. Seimo Teisės
departamentas dėl įstatymo projekto turi pateikti ne preliminarią, bet galutinę
išvadą.
4. Seimo Teisės
departamento išvada „Dėl Lietuvos Respublikos Operatyvinės veiklos įstatymo 6
straipsnio pakeitimo ir papildymo 171 straipsniu įstatymo projekto“
nesuponavo privalomo Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalies nuostatos,
numatančios prievolę Teisės ir teisėtvarkos komitetui preliminariai apsvarstyti
įstatymo projekto atitikimą Lietuvos Respublikos Konstitucijai, taikymo.
5. Rekomenduoti
Seimo Teisės departamentui, vadovaujantis Seimo statuto 138 straipsnio 2 dalies
nuostata, aiškiau formuluoti išvadas dėl įstatymų projektų prieštaravimo
Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Komisijos pirmininkė Romualda
Kšanienė