Komisijos išvada „Dėl galimybės Seimo nariui būti Valstybės kultūros paveldo komisijos nariu“

EN  FR

2007 03 27- Nr.101-I-07

Vilnius

 

 

Komisijos posėdyje dalyvavo:

Komisijos nariai: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Aldona Staponkienė, Antanas Napoleonas Stasiškis, Dalia Teišerskytė.

 

            Į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją (toliau Komisija) kreipėsi Seimo švietimo, mokslo ir kultūros komitetas su prašymu iki šio komiteto posėdžio (2007-03-28), kai bus svarstomas klausimas dėl Valstybinės kultūros paveldo komisijos narių skyrimo, pateikti Komisijos išvadą, ar Seimo narys gali būti Valstybinės kultūros paveldo komisijos nariu.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

            Seimo švietimo, mokslo ir kultūros komitetas gavo Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos siūlymą svarstyti Seimo nario Juozo Palionio kandidatūrą į Valstybinės kultūros paveldo komisijos narius.

            Valstybinė kultūros paveldo komisija yra Lietuvos Respublikos valstybės institucija, kuri, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Valstybinės kultūros paveldo komisijos įstatymo (Žin., 2004 10 19, Nr.153-5572) 2 straipsnio 2 dalies nuostata, yra Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertė bei patarėja kultūros paveldo valstybinės politikos ir jos įgyvendinimo klausimais. Komisija atskaitinga Seimui.

            Vadovaujantis minėto įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad Valstybinės kultūros paveldo komisijos veikla finansuojama iš valstybės biudžeto, o šio straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad šios lėšos naudojamos komisijos narių darbui apmokėti.

            Valstybės kultūros paveldo komisijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatos įpareigoja komisijos narius dalyvauti komisijos posėdžiuose.

Seimo statuto 1 straipsnyje nurodoma, kad Lietuvos Respublikos Seimo nario teises ir pareigas apibrėžia Lietuvos Respublikos Konstitucija ir Seimo statutas, o kitas jo teises ir pareigas – ir kiti Lietuvos Respublikos įstatymai.

            Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje teigiama, kad Seimo nario pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose. Konstitucijos 60 straipsnyje nurodoma, kad Seimo nario pareigas nustato įstatymas.

Seimo statuto 6 straipsnyje įtvirtintas draudimas Seimo nariams derinti kitas pareigas su Seimo nario pareigomis.

Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto (1998 m. gruodžio 22 d. redakcija) 15 straipsnio 4 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ konstatuojama, jog "Seimo nario – Tautos atstovo konstitucinis teisinis statusas lemia kai kurių Konstitucijoje įtvirtintų asmens teisių, kurias Seimo narys turi kaip žmogus ir pilietis, įgyvendinimo ypatumus. …pagal Konstituciją Seimo nario pareigos yra nesuderinamos su jokia kita veikla (pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu), Lietuvos valstybės, savivaldybių, užsienio arba tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, taip pat privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, išskyrus Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nurodytas Seimo nario pareigas Seime, Konstitucijos 60 straipsnio 2 dalyje nurodytas Ministro Pirmininko ar ministro pareigas bei pareigas bendrijose, politinėse partijose ar asociacijose, kituose susivienijimuose, susijusias su jo naryste atitinkamame susivienijime.” Seimo narys neturi būti susijęs darbo, tarnybos ar pan. santykiais su kokia nors įstaiga, įmone ar organizacija. Tame pačiame Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarime pažymima, kad „sąvoka „pareigos“ apima bet kokią veiklą Lietuvos valstybės, savivaldybės, užsienio valstybės ar tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, jeigu ši veikla yra susijusi su pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra nuolatinė, ar laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą veiklą yra atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama, į tai, ar ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip pareigos, ar kaip nors kitaip, į tai, ar ta veikla yra vadovaujanti, ar ne, į tai, ar asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į tai, ar ta veikla yra įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama be teisinės sutarties arba kito teisės akto.“

Atsižvelgiant į vis tai, galima konstatuoti, kad Seimo narys gali tik dalyvauti Valstybinės kultūros paveldo komisijos darbe, t. y. jos posėdžiuose, bet nebūti šios Komisijos nariu.

            Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            1. Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio ir Seimo statuto 6 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime pateiktą išaiškinimą, Seimo nariai negali būti Lietuvos Respublikos valstybinės institucijos, Valstybinės kultūros paveldo komisijos, atskaitingos Lietuvos Respublikos Seimui, nariais.

            2. Rekomenduoti Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetui neteikti Seimo nario Juozo Palionio į Valstybinės kultūros paveldo komisijos narius.

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas                                                                               Jonas Juozapaitis

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008