Komisijos išvada „Dėl Seimo Pirmininko potvarkio „Dėl komisijos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto Valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti sudarymo““

EN  FR

2007 03 29 Nr.101-I-12

Vilnius

 

 

Komisijos posėdyje dalyvavo:

Komisijos nariai: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Romualda Kšanienė, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė.

 

            Į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją kreipėsi grupė Seimo narių, prašydami įvertinti Seimo Pirmininko Viktoro Muntiano veiksmus, sudarant specialią komisiją atlikti patikrinimą dėl slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo teisėtumo.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

            2007 m. kovo 21 d. Seimo Pirmininkas Viktoras Muntianas išleido potvarkį „Dėl komisijos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti sudarymo“. Grupės Seimo narių nuomone, kad įtarimus dėl galimų Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto padarytų teisės aktų pažeidimų, išviešinant įslaptintą šio komiteto posėdžių medžiagą, turėtų nagrinėti Seimo Etikos ir procedūrų komisija, todėl Seimo Pirmininkas, išleisdamas aukščiau minėtą potvarkį, jų nuomone, pažeidė Seimo statuto nuostatas.

            Seimo Etikos ir procedūrų komisiją Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 3 punktas įpareigoja prižiūrėti, kaip laikomasi Seimo statuto bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių Seimo narių veiklą. Seimo narių veiklą reglamentuoja Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Seimo statutas, Lietuvos Respublikos Valstybės politikų elgesio kodeksas ir kiti teisės aktai, kuriuose yra konkrečiai reglamentuojama Seimo narių veikla. Lietuvos Respublikos Seimo statutas nereglamentuoja valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo, apsaugos veiksmų koordinavimo bei kontrolės pagrindų ir tvarkos.

            Pagrindinius valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos įslaptinimo, saugojimo, naudojimo, išslaptinimo, apsaugos veiksmų koordinavimo bei kontrolės pagrindus ir tvarką, minimalius atskirų įslaptintos informacijos apsaugos sričių reikalavimus nustato Lietuvos Respublikos Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1307 patvirtintos Įslaptintos informacijos administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai, detaliai reglamentuojantys valstybės ir tarnybos paslapčių apsaugą. Visi ginčytini klausimai dėl slaptumo žymų panaikinimo ir slaptumo žymą turinčios medžiagos paviešinimo turi būti sprendžiami aukščiau išvardintuose teisės aktuose nustatyta tvarka.

            Pagal Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 2 straipsnio 8 dalį valstybės paslapčių subjektais yra Respublikos Prezidento, Seimo, Vyriausybės steigiamos institucijos, valstybės ir savivaldybių institucijos, jų steigiamos įmonės ir įstaigos. Taigi, Lietuvos Respublikos Seimas yra valstybės ir tarnybos paslapčių subjektas, o valstybės paslapčių subjekto vadovas Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkas. Seimo komitetas yra ne valstybės institucija, o vienos iš valstybės valdžią Lietuvoje vykdančios institucijos, Lietuvos Respublikos Seimo, struktūrinis padalinys, kuris, remiantis Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nuostatomis negali būti laikomas valstybės ir tarnybos paslapčių subjektu.

            Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 3 straipsnio 8 dalyje išskiriamas paslapčių subjekto vadovo vaidmuo, sprendžiant visus įslaptintos informacijos apsaugos reikalavimų pažeidimus, kurie gali lemti, ar lėmė įslaptintos informacijos praradimą ar neteisėtą atskleidimą. Valstybės ir tarnybos paslapčių subjekto vadovas privalo imtis reikiamų priemonių tolesniam įslaptintos informacijos atskleidimui ar praradimui sustabdyti ir neigiamoms pasekmėms sumažinti.

            Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo 45 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad „Kilus įtarimams, jog yra prarasta ar neteisėtai atskleista įslaptinta informacija, paslapčių subjekto vadovo sprendimu atliekamas patikrinimas. Seimo Pirmininkas Viktoras Muntianas, kaip valstybės ir tarnybos paslapčių subjekto vadovas, vadovaudamasis Valstybės ir paslapčių tarnybos įstatymo 45 straipsnio 6 dalies nuostata, sudarė komisiją Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto Valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti.

            Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            1. Seimo Pirmininkas, išleisdamas potvarkį „Dėl komisijos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto atlikto valstybės saugumo departamento veiklos parlamentinio tyrimo dalies posėdžių stenogramų slaptumo žymų panaikinimo ir medžiagos paviešinimo procedūroms patikrinti sudarymo“, Seimo statuto nuostatų nepažeidė.

            2. Seimo Pirmininkas dėl Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto galimų teisės aktų pažeidimų išslaptinant ir paviešinant anksčiau įslaptintą komiteto posėdžių medžiagą galėjo, bet neprivalėjo kreiptis į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Romualda Kšanienė



 
 © Seimo kanceliarija, 2008