Komisijos išvada „Dėl galimo interesų konflikto Seimo nariams balsuojant dėl Lietuvos Respublikos Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP – 1152(2)“

EN  FR

2007-04-25 Nr.101-I-17

Vilnius

 

Komisijos posėdyje dalyvavo:

Komisijos nariai: Jonas Juozapaitis, Romualda Kšanienė, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Manfredas Žymantas.

 

            2007 m. balandžio 4 d. į Etikos ir procedūrų komisiją (toliau – Komisija) kreipėsi Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija, prašydama ištirti, ar gali dalyvauti balsuojant ir svarstant Lietuvos Respublikos Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 1152(2) (toliau – Įstatymo projektas XP – 1152(2)) Seimo nariai, jei jie ar jų šeimos nariai gali turėti viešų ir privačių interesų konfliktą dėl turimų įmonių ar jų akcijų. 2007m. balandžio 19 d. į Komisiją kreipėsi Seimo narė Birutė Vėsaitė, prašydama nuspręsti, ar nebuvo pažeista minėto įstatymo priėmimo procedūra, nes prieš balsavimą nebuvo gautos Etikos ir procedūrų komisijos išvados.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

2007 m. balandžio 12 d. Seimo posėdyje darbotvarkės tvirtinimo metu, remiantis tuo, kad nėra Etikos ir procedūrų komisijos išvados dėl to, ar gali dalyvauti balsuojant dėl Įstatymo projekto XP – 1152(2) Seimo nariai, kurie šiame klausime turi privatų interesą, buvo paprašyta padaryti pertrauką iki kito posėdžio.

Seimo statuto 109 straipsnio 1 dalyje numatoma, kad Svarstant kiekvieną klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu, pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip 1 valandos, klausimo svarstymo pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas kitam artimiausiam posėdžiui. Seimo statuto 158 straipsnyje aptariamos aplinkybės, kurioms esant gali būti padaryta įstatymo projekto priėmimo pertrauka. Tarp išvardintų aplinkybių nenurodyta, kad įstatymo projekto priėmimo pertrauka gali būti daroma tam, kad būtų pateikta Seimo Etikos ir procedūrų komisijos išvada.

            Seimo statuto 18 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad „Kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei etikos ir procedūrų komisijos rekomendacijos.“

            Seimo statuto 18 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad „Prieš prasidedant klausimo svarstymui arba svarstymo metu Seimo narys, kuris tokiame klausime turi privatų interesą, privalo informuoti posėdžio pirmininką apie interesų konflikto grėsmę ir nusišalinti nuo tolesnio klausimo svarstymo ir balsavimo.“

            Išnagrinėjus Seimo narių privačių interesų deklaracijas nustatyta, kad 47 Seimo nariai ar jų šeimos nariai turi įvairių įmonių akcijų, o 3 Seimo nariai ar jų šeimos nariai turi individualias įmones, kurios, įsigaliojus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo priimamos pataisoms, galėtų pasinaudoti lengvata, susigrąžinant pridėtinės vertės mokestį. Išnagrinėjus Seimo narių deklaracijas, nenustatyta, kad įmonės, kuriose jie turi akcijų, verstųsi veikla, susijusia su automobiliu verslu.

            2007 m. balandžio 17 d. balsuojant dėl Lietuvos Respublikos Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP – 1152(2) priėmimo 45 Seimo nariai pasisakė „už“, 15 – „prieš“ ir 19 „susilaikė“. Taigi sprendimas priimtas aiškia 11 balsų persvara.

            Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            1. Nė vienas Seimo narys prieš balsuojant dėl Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-1152(2) priėmimo nesivadovavo Seimo statuto 18 straipsnio 6 dalies nuostata ir neinformavo posėdžio pirmininko apie interesų konflikto grėsmę ir nenusišalino nuo balsavimo.

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš –0, susilaikė – 2.

2. Vadovaujantis Seimo statuto 18 straipsnio 2 dalies ir 6 dalies nuostatomis, Seimo nariai, turintys individualias įmones, galėjo savo nuožiūra priimti sprendimą dėl nusišalinimo nuo balsavimo priimant Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-1152(2).

Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš –0, susilaikė – 1.

 

3. Priimant Lietuvos Respublikos Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 1152(2) nebuvo pažeista įstatymo priėmimo procedūra.

Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš –0, susilaikė – 1.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                             Romualda Kšanienė

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008