Komisijos išvada „Dėl Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto svarstymo procedūrų“

EN  FR

2007-10-10 Nr.101-I-32

Vilnius

 

 

Komisijos posėdyje dalyvavo:

Komisijos nariai: Remigijus Ačas, Petras Baguška, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Antanas Napoleonas Stasiškis, Dalia Teišerskytė, Manfredas Žymantas.

Kviestieji asmenys: Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas.

 

Į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją (toliau – Komisija) kreipėsi Lietuvos Respublikos teisingumo ministras Petras Baguška, prašydamas išnagrinėti, ar pateikiant ir svarstant Lietuvos Respublikos Seime Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 2524  nebuvo pažeistos Seimo statute nustatytos įstatymų pateikimo ir svarstymo Seime procedūros.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Seimo nariai Julius Sabatauskas ir Vidmantas Žiemelis Lietuvos 2007 m. rugsėjo 14 d. Seimo posėdžių sekretoriate užregistravo Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą XP – 22542 (toliau – Projektas XP – 2524).

2007 m. rugsėjo 18 d. į Seimo posėdžių sekretoriatą, remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 str. 7 d. nuostata, kreipėsi 32 Seimo nariai, prašydami, kad Projektas XP – 2524 būtų teikiamas svarstyti 2007 m. rugsėjo 18 d. Seimo plenariniame posėdyje.

Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektas gali būti pateikiamas Seimo plenariniame posėdyje ne anksčiau kaip 6 mėnesiai po to įstatymo priėmimo. Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymas priimtas 2007 m. birželio 5 d. Aukščiau minėto Seimo statuto straipsnio 7 dalyje taip pat nurodoma, kad šis reikalavimas netaikomas kai įstatymo projektą teikia ne mažiau kaip 1/5 visų Seimo narių.

135 Seimo statuto straipsnis numato tik galimybę, kad įstatymo papildymo ar pakeitimo projektas gali būti teikiamas anksčiau nei 6 mėnesiai nuo to įstatymo priėmimo. Ši Seimo statuto nuostata nenurodo, kad užregistruotas įstatymo projektas būtų privalomai traukiamas į savaitės ar kitos dienos darbotvarkę. Privalomą klausimų įtraukimą į darbotvarkę reglamentuoja Seimo statuto 92 straipsnio nuostatos. Šio straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad klausimas į savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu to raštiškai pareikalauja ne mažiau kaip 1/3 Seimo narių grupė ir jis yra parengtas ir svarstyti pasirengta Seimo statuto numatyta tvarka. Seimo posėdžių sekretoriatui buvo įteiktas 1/5 Seimo narių grupės reikalavimas svarstyti Antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymą, bet nebuvo įteiktas 1/5 Seimo narių grupės reikalavimas privalomai klausimą įtraukti į savaitės arba kitos dienos Seimo posėdžio darbotvarkę.

Seimo statuto 136 straipsnyje nurodomi veiksmai, kurie turi būti atlikti užregistravus įstatymo projektą. Šio straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Seimo Teisės departamentas ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo gavimo datos parengia išvadas, ar tas projektas atitinka Konstituciją, įstatymus, teisėkūros principus ir juridinės technikos taisykles. Šio straipsnio 4 dalyje teigiama, kad jeigu įstatymo projektą teikia Seimo nariai, Respublikos Prezidentas ar piliečiai, jis siunčiamas Europos teisės departamentui prie teisingumo ministerijos, kuris ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo gavimo datos parengia išvadas, ar tas projektas atitinka Europos Sąjungos teisę. Seimo statuto 136 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad įstatymų projektai kartu su aiškinamuoju raštu perduodami Seimo pirmininkui, komitetams, frakcijoms, Vyriausybei, Respublikos prezidento kanceliarijai per 3 darbo dienas. Pareiškėjas teigia, kad įstatymo projektas nebuvo perduotas Vyriausybei.

Seimo Teisės departamentas išvadą Projektui XP – 2524 pateikė 2007 m. rugsėjo 18 d. Seimo posėdžių sekretoriatas, vadovaudamasis Seimo statuto 136 straipsnio 4 dalies nuostata, kuri numato, kad jeigu įstatymo projektą teikia Seimo nariai, jis siunčiamas Europos teisės departamentui prie Teisingumo ministerijos, kuris per 10 darbo dienų nuo projekto gavimo datos turi parengti išvadas, ar tas projektas atitinka Europos Sąjungos teisę. Projektą XP – 2524 į Europos Teisės departamentą Seimo posėdžių sekretoriatas išsiuntė 2007 m. rugsėjo 21 d. (Seimo statute nereglamentuota per kiek laiko nuo užregistravimo Seimo posėdžių sekretoriate įstatymo projektas turi būti išsiųstas Europos teisės departamentui). Europos teisės departamento išvada Projektui XP – 2524 gauta 2007 m. spalio 2 d.

Pagal Seimo statuto 136 straipsnio 5 dalį įstatymų projektai kartu su aiškinamuoju raštu, Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie teisingumo ministerijos išvadomis išdalinami Seimo nariams ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki jų pateikimo Seimo posėdyje. Seimo Teisės departamento išvada užregistruota 2007-09-18, o Europos teisės departamento išvados pateikiant įstatymo projektą nebuvo.

Seimo teisės departamento išvada Projektui XP – 2524 pateikta 2007 m. rugsėjo 18 d.

Aukščiau nurodyti veiksmai turi būti atliekami per 3 darbo dienas užregistravus įstatymo projektą, o Projektas XP – 2524 nepraėjus 3 darbo dienoms jau buvo pateiktas Seimo posėdyje.

Seimo statuto 147 straipsnyje numatyta tvarka, kurios turi laikytis pagrindinis komitetas svarstant įstatymo projektus. Komitetas, Seimo paskirtas kaip pagrindinis nagrinėti įstatymo projektą, turi savo posėdyje apsvarstyti pasirengimą projektą nagrinėti komitete. Tam komitetas turi paskirti atsakingus komiteto narius - komiteto išvadų, numatyti, kokių ekspertų nuomonės privalo būti išklausytos, gali būti paprašyta kitų komitetų ar valstybės institucijų papildomų išvadų, numatyti, iki kada pastabas, pasiūlymus ir pataisas komitetui gali pateikti suinteresuoti asmenys, kada išvadų rengėjai privalo komitetui pateikti pirmąjį išvadų projektą, priimti kiti parengiamieji sprendimai. Pagrindinis komitetas privalo Seimo valdybos nustatyta tvarka spaudoje paskelbti informaciją, iki kada komitete yra laukiama pasiūlymų ir pastabų iš suinteresuotų asmenų ir kaip galima susipažinti su įstatymo projekto tekstu. Pagrindinis komitetas turi projektą išsiuntinėti suinteresuotoms valstybės institucijoms, o prireikus - ir visuomeninėms organizacijoms, savivaldybėms, politinėms partijoms ir organizacijoms, kad šios galėtų atsiųsti vertinimus. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, paskirtas kaip pagrindinis nagrinėti Projektą XP – 2524, jį svarstė 2007 m. rugsėjo 19 d. neatsižvelgiant į tai, kad nebuvo įvykdytos visos įstatymo projekto svarstymo pagrindiniame komitete procedūros.

Seimo teisės ir teisėtvarkos komitetas 2007-09-26 rašte Komisijai Nr. V-2007-4159 nurodė, kad Projektą XP – 2524 buvo nuspręsta komitete svarstyti 2007 rugsėjo 19 d. atsižvelgiant į Seimo statuto 149 straipsnio 1 dalies reikalavimą, numatantį, jog nė vėliau kaip likus 4 darbo dienoms iki svarstymo Seimo posėdyje įstatymo projektas ir komiteto išvadų projektas turi būti apsvarstyti pagrindiniame komitete. Projekto XP – 2524 svarstymo Seime preliminari data 2007 m. rugsėjo 25 d.buvo pasirinkta2007 m. rugsėjo 18 d. Seimo posėdyje Seimo nariams pritarus bendru sutarimu. Seimo statuto 144 straipsnio 2 dalis numato, kad nutaręs pradėti projekto svarstymo procedūrą, Seimas tame pačiame posėdyje turi paskirti preliminarią svarstymo Seimo posėdyje datą, bet ne anksčiau kaip po savaitės. Norint projektą svarstyti anksčiau, turi būti apsispręsta dėl skubos ar ypatingos skubos taikymo, kuri reglamentuojama dvidešimt ketvirtajame Seimo statuto skirsnyje. Seimo statuto 162 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad siūlyti skubos ar ypatingos skubos tvarka svarstyti įstatymo projektą turi teisę motyvuotu teikimu siūlyti Respublikos Prezidentas, Seimo Pirmininkas arba Seimo Pirmininką pavaduojantis jo pavaduotojas, Seimo opozicijos lyderis, pagrindinis komitetas, frakcija arba Vyriausybė. Rugsėjo 18 d. pateikiant Projektą XP ‑ 2524 Seimo posėdyje tokio teikimo nebuvo. Teisės ir teisėtvarkos komitetas pateikė siūlymą Projektą XP – 2524 svarstyti skubos tvarka tik 2007 m. rugsėjo 19 d.

Teisingumo ministro nuomone, buvo nesilaikyta ir Seimo statuto 149 straipsnio 1 dalies nuostatos, kuri numato, kad apie įstatymo projekto svarstymo laiką ir vietą turi būti viešai pranešta Seimo nariams, Vyriausybei ir Respublikos prezidento kanceliarijai likus ne mažiau kaip 2 darbo dienoms iki komiteto posėdžio.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas nurodė, kad atsižvelgiant į Seimo statuto 149 straipsnio 1 dalyje nustatytą reikalavimą apsvarstyti įstatymo projektą pagrindiniame komitete ne vėliau kaip likus 4 darbo dienoms iki svarstymo Seimo posėdyje, Teisės ir teisėtvarkos komitetas neturėjo kito pasirinkimo, kaip įtraukti projekto svarstymą į 2007-0-19 dienos komiteto posėdžio darbotvarkę papildomu klausimu. Kadangi Projekto XP ‑ 2524 pateikimas įvyko 2007-0918- dienos vakare, 2007-09-19 dienos rytą komiteto biuro padėjėja skambino Teisingumo ministerijai dėl projekto ir jo svarstymo komiteto posėdyje ir informavo, kad projektas papildomai  įtrauktas į komiteto 2007-09-19 dienos darbotvarkę. Komiteto posėdyje dalyvavo ir teisingumo ministerijos poziciją dėl projekto išsakė trys teisingumo ministerijos atstovai: Paulius Koverovas, Mantas Varaška ir Pavelas Kujalis.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1.      Pateikiant Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 2524 buvo pažeistos Lietuvos Respublikos Seimo statuto 136 straipsnio 2, 4 ir 5 dalies nuostatos.

  1. Nesant sprendimo svarstyti Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP–2524 skubos tvarka, buvo nesilaikyta Lietuvos Respublikos Seimo statuto 144 straipsnio 2 dalies nuostatos.
  2. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo statuto 149 straipsnio 1 dalies reikalavimą ir skubiai svarstant Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 2524 Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete, nesilaikyta Lietuvos Respublikos Seimo statuto 147 straipsnio 1, 2 ir 7 dalyje numatytų procedūrų.
  3. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas svarstydamas Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP – 2524 nesilaikė Seimo statuto 149 straipsnio 1 dalyje nustatytos įstatymo projekto svarstymo pagrindiniame komiteto posėdyje tvarkos.

Balsavimo rezultatai: 9 – už, 0 – prieš, 1 – susilaikė.

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas                                                                            Jonas Juozapaitis



 
 © Seimo kanceliarija, 2008