Seimo Etikos ir procedūrų komisijos kaip papildomos komisijos išvada

EN  FR

dėl Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos

įstatymo projekto (XP – 1842(2)

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas, Antanas Napoleonas Stasiškis, Dalia Teišerskytė, Manfredas Žymantas.

 

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada:

1. Pagal projekto 6 straipsnio 1 dalį galima suprasti, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (toliau – VTEK) sudaroma Seimui vienu metu paskyrus visus 5 VTEK narius ir tokiu būdu patvirtinus VTEK sudėtį. Tačiau projekto 6 straipsnio 3 dalyje nustatytas VTEK nario kadencijos laikas – 5 metai – sudarytų prielaidas manyti, kad ne visi VTEK nariai skiriami į pareigas tuo pačiu metu. Tokio reguliavimo kontekste nevisai suprantama 6 straipsnio 1 dalies norma. Siūlytina šio straipsnio nuostatas tikslinti, nes, priešingu atveju, gali  kilti šių nuostatų aiškinimo bei  taikymo problemų, taip pat, siekiant užtikrinti šios komisijos veiklos nepertraukiamumą. Tikslinant šių nuostatų redakciją atsižvelgtina į projekto 14 straipsnio 2 dalies nuostatą.

            2. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje vartojamas terminas “nevalstybinės institucijos” tikslintinas atsižvelgiant į nurodytomis projekto nuostatomis siekiamo teisinio reguliavimo tikslus.

            3. Projekto 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad “VTEK narys, gavęs komisijos pirmininko sutikimą, gali dirbti kitą darbą viešajame sektoriuje”. Čia vartojamas terminas “viešasis sektorius” turėtų būti patikslintinas, nes neaišku, kas turima omenyje – viešojo administravimo institucija ar įstaiga (pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 5 ir 6 dalis) ar kas kita. Taip pat neaišku, ar VTEK narys galėtų dirbti pvz., mokslinį ir pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose (atsižvelgiant į projekto 11 straipsnio 1 dalyje nustatytą VTEK pirmininko teisę gauti užmokestį už mokslinį bei pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį atlyginimą už kūrybinį darbą).

            Taip pat tikslintinas šio straipsnio 3 dalyje vartojamas terminas “politinės partijos ar organizacijos” pagal Politinių partijų įstatymą, kuris numato “politinės partijos” sąvoką.

      4. Projekto 13 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, pagal kurią VTEK pirmininkas suteikia VTEK nariams atostogas nevisiškai derinasi su Valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnio 4 dalimi. Analogiška pastaba pareikština Projekto 16 straipsnio 3 dalies nuostatai, numatančiai, kad “Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos narių kasmetinių atostogų trukmę, suteikimo ir mokėjimo už jas tvarką bei sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas <...>”.

            5. Projekto 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte po žodžio “atleidžia” įrašytinas žodis “sekretoriato”.

            6. Projekto 14 straipsnio 1 dalies 4 punkto, kuriame įvardijama “medicinos ar invalidumą nustatančios komisijos išvada”, ir 15 straipsnio 3 dalies, kurioje įvardijama “sveikatos apsaugos ministro sudarytos gydytojų komisijos išvada”, nuostatos derintinos tarpusavyje.

            7. Projekto 15 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatų siūlytina atsisakyti kaip perteklinių, nes atitinkamų sprendimų Seime priėmimo tvarka yra reglamentuota specialiuoju teisės aktu – Seimo statutu (žr. Seimo statuto 113 ir 218 straipsnius).

            8. Projekto 16 straipsnio 4 dalies norma tikslintina, aiškiau apibrėžiant kokie asmenys laikytini mirusio VTEK nario šeima, atsižvelgiant pvz., į Valstybės tarnybos įstatymo 43 straipsnio 4 dalį .

            9. Projekto 19 straipsnio 1 dalis derintina su Seimo statuto 206 straipsnio 5 dalimi.

            10. Projekto 25 straipsnio 2 dalyje nustatytas terminas “per 1 kalendorinį mėnesį” tikslintinas, nes, tikriausiai, čia norėta nustatyti vieno kalendorinio mėnesio terminą, kas atitiktų terminų nustatymą ir skaičiavimą  reglamentuojančias galiojančių teisės aktų normas.

            11. Projekto 27 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad “<...> VTEK turi teisę kreiptis į asmenį, kurio veika tiriama, prašydama per nustatytą terminą pateikti raštu paaiškinimą <...>”, tačiau projekte toks terminas nenustatytas ir lieka neaišku, kur jis turėtų būti  apibrėžtas.

            12. Projekto 28 straipsnio nuostatas, reglamentuojančias skundų tyrimo procedūrą, siūlytina perkelti į VTEK darbo reglamentą, o įstatyme reglamentuoti tik sprendimų priėmimo tvarką.

            13. Projekto 29 straipsnio 5 dalies norma nesiderina su galiojančių įstatymų - Valstybės tarnybos įstatymo 30 straipsnio 1 dalies bei Darbo kodekso 241 straipsnio – nuostatomis, reglamentuojančiomis terminų tarnybinei (drausminei) nuobaudai skirti skaičiavimo bei šių terminų sustabdymo taisykles. Todėl projekto 29 straipsnio 5 dalies atsisakytina arba atitinkamai keistini Valstybės tarnybos įstatymas bei Darbo kodeksas.

            14. Projekto 31 straipsnyje reikėtų tiksliai nustatyti įstatymo įsigaliojimo terminą. Be to, įstatymo projekto įsigaliojimo terminai, numatyti projekto 31 straipsnyje, turėtų būti suderinti su teisės aktų, reikalingų šio bei įstatymo projekto XP-1843(2) nuostatų įgyvendinimui, priėmimu.

            15. Projekte yra įvairiai vartojamos sąvokos “Vyriausioji tarnybinės etikos komisija” ir “komisija”, “komisijos sekretoriatas”, “sekretoriatas”. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymu pirmą kartą minimas pavadinimas negali būti trumpinamas, tačiau aptarus kaip pavadinimas trumpinamas, šis trumpinys toliau tekste gali būti vartojamas. Taip pat reikėtų suvienodinti sąvokų “valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga”, “institucija ar įstaiga”, “įstaiga” vartojimą projekto tekste.

            Be to, projektas redaguotinas lingvistiniu požiūriu.

            16. Projekte pasigendama nuostatų, reglamentuojančių komisijos sekretoriato veiklos pagrindinius elementus: teises, pareigas, santykį su komisija, vadovavimą, atsakomybę ir atskaitomybę ir kt.

Komisijos nuomonė – pritarti.

 

Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos išvada:

1. Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje pateikiami priesaikos tekstai skiriasi: pirmame tekste įtvirtinta, kad Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos narys prisiekia ginti “visuomenės viešąjį interesą.”, o antrame tekste - „visuomenės viešuosius interesus”, todėl siūlytume pateiktas sąvokas suvienodinti.

2.  Taip pat norėtume atkreipti Jūsų dėmesį, kad Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nariai, eidami tarnybines pareigas, gali vadovautis ne tik įstatymais, bet ir EB teise, ypač, tiesiogiai taikomomis reglamentų nuostatomis, todėl siūlytume apsvarstyti galimybę atitinkamai papildyti įstatymo 8 straipsnio 2 dalį.

Komisijos nuomonė – pritarti.

 

            3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: ‑.

 

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: ‑.

 

            5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

                         

6. Komisijos pasiūlymai, pataisos, pastabos:

            ‑ iš esmės pritarti patektam įstatymo projektui;

            ‑ siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos siūlymus;

- siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projekto 14 straipsnio 1 dalies 6 punkte išbraukti žodžius „ Seimo valdybos, komiteto“ ir jį išdėstyti taip:

„6) ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių siūlymu.“

 

            7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu ‑ už.

 

            8. Komisijos narių atskiroji nuomonė: ‑.

 

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas                                                                               Jonas Juozapaitis

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008