dėl
Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos
įstatymo
projekto (XP 1842(2)
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis,
Saulius Lapėnas, Antanas Matulas, Algirdas Monkevičius, Algimantas Salamakinas,
Antanas Napoleonas Stasiškis, Dalia Teišerskytė, Manfredas Žymantas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Lietuvos Respublikos Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada:
1.
Pagal projekto 6 straipsnio 1 dalį galima suprasti, kad Vyriausioji tarnybinės
etikos komisija (toliau VTEK) sudaroma Seimui vienu metu paskyrus visus 5
VTEK narius ir tokiu būdu patvirtinus VTEK sudėtį. Tačiau projekto 6 straipsnio
3 dalyje nustatytas VTEK nario kadencijos laikas 5 metai sudarytų
prielaidas manyti, kad ne visi VTEK nariai skiriami į pareigas tuo pačiu metu.
Tokio reguliavimo kontekste nevisai suprantama 6 straipsnio 1 dalies norma.
Siūlytina šio straipsnio nuostatas tikslinti, nes, priešingu atveju, gali kilti šių nuostatų aiškinimo bei taikymo problemų, taip pat, siekiant
užtikrinti šios komisijos veiklos nepertraukiamumą. Tikslinant šių nuostatų
redakciją atsižvelgtina į projekto 14 straipsnio 2 dalies nuostatą.
2. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje
vartojamas terminas nevalstybinės institucijos tikslintinas atsižvelgiant į
nurodytomis projekto nuostatomis siekiamo teisinio reguliavimo tikslus.
3.
Projekto 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad VTEK narys, gavęs komisijos
pirmininko sutikimą, gali dirbti kitą darbą viešajame sektoriuje. Čia
vartojamas terminas viešasis sektorius turėtų būti patikslintinas, nes
neaišku, kas turima omenyje viešojo administravimo institucija ar įstaiga
(pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 5 ir 6 dalis) ar kas kita.
Taip pat neaišku, ar VTEK narys galėtų dirbti pvz., mokslinį ir pedagoginį
darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų
kvalifikacijos tobulinimo įstaigose (atsižvelgiant į projekto 11 straipsnio 1
dalyje nustatytą VTEK pirmininko teisę gauti užmokestį už mokslinį bei
pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos
tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį
atlyginimą už kūrybinį darbą).
Taip
pat tikslintinas šio straipsnio 3 dalyje vartojamas terminas politinės
partijos ar organizacijos pagal Politinių partijų įstatymą, kuris numato
politinės partijos sąvoką.
4.
Projekto 13 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, pagal kurią VTEK pirmininkas
suteikia VTEK nariams atostogas nevisiškai derinasi su Valstybės tarnybos
įstatymo 4 straipsnio 4 dalimi. Analogiška pastaba pareikština Projekto 16
straipsnio 3 dalies nuostatai, numatančiai, kad Vyriausiosios tarnybinės
etikos komisijos narių kasmetinių atostogų trukmę, suteikimo ir mokėjimo už jas
tvarką bei sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas
<...>.
5. Projekto 13 straipsnio 1 dalies 6
punkte po žodžio atleidžia įrašytinas žodis sekretoriato.
6. Projekto 14 straipsnio 1 dalies 4
punkto, kuriame įvardijama medicinos ar invalidumą nustatančios komisijos
išvada, ir 15 straipsnio 3 dalies, kurioje įvardijama sveikatos apsaugos
ministro sudarytos gydytojų komisijos išvada, nuostatos derintinos
tarpusavyje.
7. Projekto 15 straipsnio 1 ir 2
dalių nuostatų siūlytina atsisakyti kaip perteklinių, nes atitinkamų sprendimų
Seime priėmimo tvarka yra reglamentuota specialiuoju teisės aktu Seimo
statutu (žr. Seimo statuto 113 ir 218 straipsnius).
8. Projekto 16 straipsnio 4 dalies
norma tikslintina, aiškiau apibrėžiant kokie asmenys laikytini mirusio VTEK
nario šeima, atsižvelgiant pvz., į Valstybės tarnybos įstatymo 43 straipsnio 4
dalį .
9. Projekto 19 straipsnio 1 dalis
derintina su Seimo statuto 206 straipsnio 5 dalimi.
10. Projekto 25 straipsnio 2 dalyje
nustatytas terminas per 1 kalendorinį mėnesį tikslintinas, nes, tikriausiai,
čia norėta nustatyti vieno kalendorinio mėnesio terminą, kas atitiktų terminų
nustatymą ir skaičiavimą reglamentuojančias
galiojančių teisės aktų normas.
11. Projekto 27 straipsnio 2 dalyje
nurodoma, kad <...> VTEK turi teisę
kreiptis į asmenį, kurio veika tiriama, prašydama per nustatytą terminą
pateikti raštu paaiškinimą <...>, tačiau projekte toks terminas
nenustatytas ir lieka neaišku, kur jis turėtų būti apibrėžtas.
12. Projekto 28 straipsnio
nuostatas, reglamentuojančias skundų tyrimo procedūrą, siūlytina perkelti į
VTEK darbo reglamentą, o įstatyme reglamentuoti tik sprendimų priėmimo tvarką.
13. Projekto 29 straipsnio 5 dalies
norma nesiderina su galiojančių įstatymų - Valstybės tarnybos įstatymo 30
straipsnio 1 dalies bei Darbo kodekso 241 straipsnio nuostatomis,
reglamentuojančiomis terminų tarnybinei (drausminei) nuobaudai skirti
skaičiavimo bei šių terminų sustabdymo taisykles. Todėl projekto 29 straipsnio
5 dalies atsisakytina arba atitinkamai keistini Valstybės tarnybos įstatymas
bei Darbo kodeksas.
14. Projekto 31 straipsnyje reikėtų
tiksliai nustatyti įstatymo įsigaliojimo terminą. Be to, įstatymo
projekto įsigaliojimo terminai, numatyti projekto 31 straipsnyje, turėtų būti
suderinti su teisės aktų, reikalingų šio bei įstatymo projekto XP-1843(2)
nuostatų įgyvendinimui, priėmimu.
15. Projekte yra įvairiai vartojamos
sąvokos Vyriausioji tarnybinės etikos komisija ir komisija, komisijos
sekretoriatas, sekretoriatas. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių
aktų rengimo tvarkos įstatymu pirmą kartą minimas pavadinimas negali būti
trumpinamas, tačiau aptarus kaip pavadinimas trumpinamas, šis trumpinys toliau
tekste gali būti vartojamas. Taip pat reikėtų suvienodinti sąvokų valstybės ar
savivaldybės institucija ar įstaiga, institucija ar įstaiga, įstaiga
vartojimą projekto tekste.
Be to, projektas redaguotinas
lingvistiniu požiūriu.
16.
Projekte pasigendama nuostatų, reglamentuojančių komisijos sekretoriato
veiklos pagrindinius elementus: teises, pareigas, santykį su komisija,
vadovavimą, atsakomybę ir atskaitomybę ir kt.
Komisijos
nuomonė pritarti.
Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Teisingumo
ministerijos išvada:
1.
Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje pateikiami priesaikos tekstai
skiriasi: pirmame tekste įtvirtinta, kad Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos narys prisiekia ginti visuomenės viešąjį interesą., o antrame
tekste - visuomenės viešuosius interesus, todėl siūlytume pateiktas sąvokas
suvienodinti.
2.
Taip pat norėtume
atkreipti Jūsų dėmesį, kad Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nariai,
eidami tarnybines pareigas, gali vadovautis ne tik įstatymais, bet ir EB teise,
ypač, tiesiogiai taikomomis reglamentų nuostatomis, todėl siūlytume apsvarstyti
galimybę atitinkamai papildyti įstatymo 8 straipsnio 2 dalį.
Komisijos
nuomonė pritarti.
3.
Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių
organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: ‑.
4.
Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: ‑.
5.
Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos,
pastabos:
6. Komisijos
pasiūlymai, pataisos, pastabos:
‑ iš esmės pritarti patektam
įstatymo projektui;
‑ siūlyti pagrindiniam
komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos teisės departamento ir
Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos
siūlymus;
- siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo
projekto 14 straipsnio 1 dalies 6 punkte išbraukti žodžius Seimo valdybos,
komiteto ir jį išdėstyti taip:
6) ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių
siūlymu.
7. Balsavimo rezultatai: bendru
sutarimu ‑ už.
8.
Komisijos narių atskiroji nuomonė: ‑.
Komisijos
pirmininko pavaduotojas Jonas
Juozapaitis