2008-01-11
Nr.101-I-02
Vilnius
Komisijos
posėdyje dalyvavo:
Komisijos
nariai: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas,
Skirmantas Pabedinskas, Algimantas Salamakinas, Nijolė Steiblienė.
Kviestieji
asmenys: Seimo narys Eligijus Masiulis, Lietuvos radijo ir televizijos
asociacijos prezidentas Paulius Kovas.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
Seimo statuto 135 straipsnyje
numatyta, kad įstatymų ir kitų teisės aktų projektus ir pasiūlymus dėl jų
leidybos Seimui pateikia institucijos bei asmenys, kurie pagal Konstituciją
turi įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, t. y. Seimo nariai, Respublikos
Prezidentas ir Vyriausybė bei 50 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų teisę.
Teikiamą Seimui svarstyti projektą ar siūlymą turi pasirašyti jo iniciatoriai.
Tame pačiame Seimo statuto straipsnyje nurodyta, kad kartu su įstatymo projektu
pateikiamas aiškinamasis raštas, kuriame turi būti nurodoma ir pirminiai jo
siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą.
Projektą XP 2688 ir Projektą XP
2689 inicijavo ir pasirašė Seimo nariai Eligijus Masiulis, Gintaras
Steponavičius ir Vytautas Grubliauskas. Kartu su šiais įstatymų projektais
pateiktas ir aiškinamasis raštas, kuriame nurodoma, kad projektus rengė Seimo
narys Eligijus Masiulis. Aiškinamajame rašte teigiama, kad projektų rengimą
paskatino galiojančių teisės aktų analizė bei viešojo maitinimo paslaugas
teikiančių įmonių reiškiamos pastabos dėl nustatytų draudimų nepagrįstumo. Apie
tai, kad prie Projekto XP 2688 ir Projekto XP 2689 inicijavimo prisidėjo ir
Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausantys transliuotojai ir
retransliuotojai, suinteresuoti, kad nebūtų nustatytas draudimas alkoholio
reklamai nuo 6 valandos iki 22.30 valandos šių transliuotojų transliuojamose
programose, aiškinamajame rašte nepažymėta. Tačiau informacijos technologijų
galimybės leidžia nustatyti, kad Projekto XP 2688 ir Projekto XP 2689
aiškinamasis raštas parengtas vienu Uždarajai akcinei bendrovei Laisvas ir
nepriklausomas kanalas (LNK) priklausančiu kompiuteriu, o jo rengėjas Lietuvos
radijo ir televizijos asociaciją konsultuojantis teisininkas Ąžuolas
Čekanavičius.
Lietuvos radijo ir televizijos
asociacijos 2007-12-20 rašte Seimo Etikos ir procedūrų komisijai nurodoma, kad
Lietuvos radijo ir televizijos asociacija savo veikloje naudojasi advokato
padėjėjo Ąžuolo Čekanavičiaus teisinėmis paslaugomis, pažymint, kad A.
Čekanavičius konsultuoja asociaciją įvairiais teisės klausimais, analizuoja
asociacijai rūpimus teisės aktus, teisės aktų projektus, asociacijos
pageidavimu rengia įvairias analizes, išvadas, konstruoja teisinius argumentus
įvairiais klausimais. Dėl šios priežasties, asociacijos teigimu, daugelis
dokumentų, kuriuos ji teikia įvairioms institucijoms ir asmenims yra rengti
būtent šio teisininko.
Rašytiniame paaiškinime Komisijai
Seimo nariai Eligijus Masiulis, Gintaras Steponavičius ir Vytautas Grubliauskas
pabrėžė, kad įstatymų projektams XP 2688 ir XP 2689 jų pateikti siūlymai
atspinti ne tik jų, bet ir kitų, pritarimą minėtiems projektams savo parašais
pareiškusių 47 Seimo narių, poziciją su alkoholio reklama ir prekyba susijusių
ribojimų atžvilgiu, kurią jie grindžia įsitikinimu, jog ši pozicija atitinka
visuomenės interesus. Projektą pateikę Seimo nariai neneigia, kad savo veikloje
jie yra įtakojami įvairiausių asmenų bei asmenų grupių, ir vertina jų
pasiūlymus, bet sprendimus priima vadovaudamiesi savo sąžine. Jų nuomone,
teigiant priešingai arba net teigiant tokio įtakojimo neleistinumą, būtų paneigiama
ne tik būtinybė ir galimybė Seimo nariams priimant sprendimus suvokti
visuomenės, valstybės interesus, bet ir paneigiamas pats Seimo nario, kaip
Tautos atstovo, statusas.
Projektą rengę Seimo nariai
pažymėjo, kad rengiant aukščiau minėtus įstatymų projektus, jų turinį įtakojo
platus vienu ar kitu būdu savo nuomonę, siūlymus, poziciją reiškusių asmenų
ratas, tame tarpe sporto aistruolių, sporto klubų, renginių organizatorių, savo
pasiūlymus teikė ir pareiškėjų minimi transliuotojai, su alkoholio pramone susiję
verslininkai bei juos atstovaujančios asocijuotos organizacijos. Visų jų
nuomonė rengiant įstatymų projektus XP 2688 ir XP ‑ 2689 buvo
vertinama, į visų suinteresuotų pusių nuomonę buvo atsižvelgiama, tačiau
galutinis projektų turinys buvo nulemtas sąžine paremtu visos visuomenės
interesų vertinimu.
Projekto XP 2688 ir Projekto XP
2689 rengėjai paaiškino, kad rengiant įstatymų projektų aiškinamąjį raštą buvo
pasinaudota šiuos projektus rengiant gauto pasiūlymo elektronine versija,
kurioje pateiktas tekstas buvo iš esmės pakoreguotas, atsižvelgiant į parengtų
ir vėliau faktiškai teiktų projektų turinį.
Privatūs interesai tai asmeninis turtinis ar neturtinis
suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines
pareigas (Lietuvos Respublikos Viešųjų ir privačių interesų derinimo
valstybinėje tarnyboje įstatymo 2 straipsnio 2 dalis).
Viešieji
interesai visuomenės suinteresuotumas, kad asmenys, dirbantys valstybinėje
tarnyboje, visus sprendimus priimtų nešališkai ir teisingai (Lietuvos
Respublikos Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje
įstatymo 2 straipsnio 3 dalis).
Seimo
statuto 18 straipsnio 2 dalyje teigiama, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas
Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario
privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, tai pat
neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra.
Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei
abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Lietuvos
Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 29 straipsnių pakeitimo bei
papildymo įstatymo (Nr. XP 2688) ir Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo
2, 7, 11, 12, 16, 17, 18, 26, 29, 33, 34, 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo
įstatymo 9 straipsnio 1 dalies pripažinimo netekusia galios ir 14 straipsnio
pakeitimo įstatymo (Nr. XP 2689) projektų aiškinamajame rašte jo rengėjai,
nenurodę asmenų, dalyvavusių rengiant ir tobulinant įstatymo projektus,
nesilaikė Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies nuostatų.
Komisijos
posėdžio pirmininkas Jonas Juozapaitis