2008-04-09
Nr.101-I-09
Vilnius
Komisijos
posėdyje dalyvavo:
Komisijos
nariai: Remigijus Ačas, Jonas Juozapaitis, Saulius Lapėnas, Antanas Matulas,
Saulius Pečeliūnas, Algimantas Salamakinas, Aldona Staponkienė, Nijolė
Steiblienė, Manfredas Žymantas, Zita Žvikienė.
2007 m. spalio 11 d. Lietuvos Respublikos
Seimas priėmė Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios
SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir
prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymą X-1292 (toliau
Įstatymas X-1292).
200
7m. spalio 18, remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 160 straipsnio 1
dalimi, Seimo Pirmininkui įteiktas 30 Seimo narių kreipimasis dėl Įstatymo
X-1292 pasirašymo sulaikymo dėl, pasirašiusiųjų manymu, priimant šį įstatymą
padarytų Seimo statuto pažeidimų.
2007 m. spalio 19
d. Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkas Viktoras Muntianas raštu
Nr. V-2007-4511 pranešė Seimo Etikos ir procedūrų komisijai, kad Įstatymo
X-1292 pasirašymas sulaikytas ir paprašė Seimo Etikos ir procedūrų komisijos
pateikti Seimui išvadas ar priimant šį įstatymą nebuvo pažeista įstatymų
leidybos procedūra ar kitos svarbios Seimo statuto nuostatos. Seimo Etikos ir
procedūrų komisija šį prašymą gavo 2007 m. spalio 19 d. (penktadienį).
Lietuvos
Respublikos Seimo statuto 160 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad jei yra gautas
kreipimasis dėl galimai padarytų Seimo statuto pažeidimų priimant įstatymą,
Etikos ir procedūrų komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas turi pateikti
Seimui išvadas ir pasiūlymus. Remiantis šia Lietuvos Respublikos Seimo statuto
nuostata 2007 m. spalio 25 d. buvo šaukiamas Seimo Etikos ir procedūrų
komisijos posėdis, kuriame turėjo būti svarstomas vienas klausimas Dėl galimų
įstatymų leidybos procedūrų pažeidimų svarstant ir priimant Asmenų, slapta
bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos,
prisipažindinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo pakeitimo
įstatymą. Komisijos posėdis, remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 74
straipsnio 3 dalies ir 53 straipsnio 2 dalies nuostata, buvo rengiamas šios
komisijos pirmininkės Romualdos Kšanienės siūlymu. Tačiau, nesusirinkus
pakankamam komisijos narių skaičiui, komisijos posėdis neįvyko.
Seimo
Pirmininkas, nesulaukęs Seimo Etikos ir procedūrų komisijos išvadų, ar priimant
Lietuvos Respublikos
asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis,
registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo
pakeitimo įstatymą nebuvo pažeista įstatymų leidybos
procedūra ar kitos svarbios Seimo statuto nuostatos, ir remdamasis Lietuvos
Respublikos Seimo statuto 29 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostata, kad Seimo
Pirmininkas per 10 dienų nuo priėmimo patvirtina parašu Seimo priimto įstatymo
teksto autentiškumą ir perduoda jį Respublikos Prezidentui pasirašyti, pasirašė
ir perdavė šį įstatymą pasirašyti Lietuvos Respublikos Prezidentui.
Lietuvos Respublikos Prezidentas 2007 m. spalio 31 d.,
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71 straipsnio 1 dalimi,
Įstatymą X-1292 grąžino Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti,
motyvuodamas, kad priimdamas šį įstatymą Seimas nesilaikė Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje ir Seimo statute įtvirtintų įstatymų leidybos proceso stadijų.
Siekdamas išsiaiškinti, ar aukščiau minėtas Lietuvos
Respublikos Prezidento dekretas, tiksliau antrasis jo straipsnis, kuriuo
Įstatymas X-1292 grąžinamas Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti,
neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Lietuvos Respublikos Seimas
2007 m. gruodžio 21 d. kreipėsi į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą.
Konstitucinis Teismas 2008 m. vasario 22 d. nutarime
konstatavo, kad Respublikos Prezidento motyvai dėl grąžintino įstatymo nebūtinai
tūri būti susiję su atitinkamo įstatymo turiniu, jie gali būti susiję ir su,
Respublikos Prezidento manymu, padarytais įstatymo priėmimo procedūros
pažeidimais. Konstitucinis Teismas kartu atkreipė dėmesį, kad jeigu Seimas
nesutinka su Respublikos prezidento motyvais, kuriais remiantis Seimo priimtas
įstatymas buvo grąžintas jam pakartotinai svarstyti Respublikos Prezidentui
pasinaudojus savo konstitucine atidedamojo veto teise, Seimas pagal
Konstitucijos 72 straipsnio 2 dalį gali įveikti tokį Respublikos Prezidento
veto.
Seimo statutas dvidešimt penktajame skirsnyje aiškiai
apibrėžia Respublikos Prezidento grąžinto įstatymo svarstymo Seimo posėdyje
procedūras. Seimo statuto 165 straipsnio 2 dalyje teigiama, kad Seimas
balsavimu turi nuspręsti, ar svarstyti grąžintą įstatymą iš naujo, ar laikyti
įstatymą nepriimtu.
Lietuvos Respublikos Seimas 2007 m. lapkričio 8 d. posėdyje
52 Seimo nariams balsuojant už, 34 prieš ir 5 susilaikius nusprendė
laikyti Įstatymą X-1292 nepriimtu. Šioje įstatymų leidybos stadijoje, kai
Seimas nusprendžia laikyti nepriimtu Respublikos Prezidento grąžintą įstatymą,
Seimo statutas nenumato galimybių kartoti įstatymo svarstymo procedūros.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 165 straipsnio
2 dalimi, Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios
SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir
prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymą laikyti nepriimtu.
Balsavimo rezultatai: pritarta
bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Manfredas
Žymantas