Komisijos veiklos ataskaita už 2006 m.

EN  FR

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS KOMISIJA

 

KOMISIJOS VEIKLOS ATASKAITA UŽ 2006 M.

 

I. KOMISIJOS SUDĖTIS, 

PAGRINDINIAI KOMISIJOS NARIŲ VEIKLOS RODIKLIAI

 

            LR Seimo nuolatinė Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisija 2006 metus pradėjo sekančios sudėties (LR Seimo 2004 m. gruodžio 16 d. nutarimas Nr.X-51):

1. Andrius Baranauskas  - (pirmininkas, LR Seimo 2005 m. sausio 20 d. nutarimas Nr.X-99)

2. Julius Veselka - (pirmininko pavaduotojas, LR Seimo 2005 m. vasario 15 d. nutarimas  Nr.X-274)

3. Petras Auštrevičius   - narys iki 2006.05.29. LR Seimo 2006 m. gegužės 30 d. nutarimas Nr.X-631;

4. Kęstutis Glaveckas - narys nuo 2006.05.30. LR Seimo 2006 m. gegužės 30 d. nutarimas Nr.X-631;

5. Kazimira Danutė Prunskienė - narė;

6. Vytautas Saulis – narys nuo 2006.12.12. LR Seimo 2006 m. gruodžio 12 d.nutarimas Nr.X-977;

7. Kazys Starkevičius - narys;

8. Birutė Vėsaitė - narė iki 2006.12.11. LR Seimo 2006 m. gruodžio 12 d. nutarimas Nr.X-977;

9. Manfredas Žymantas - narys.

Per ataskaitinį laikotarpį (2006 metus) Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisija dirbo vadovaudamasi patvirtintais nuostatais bei komisijoje aptartu ir patvirtintu planu ir surengė 16 posėdžių t. sk. 4 išvažiuojamuosius  posėdžius: Elektrėnuose “AB “Lietuvos elektrinė” vaidmuo Lietuvos energetikos sistemoje po Ignalinos AE antrojo bloko uždarymo”, Visagine “Dėl Ignalinos AE regiono specialiosios programos priemonių įgyvendinimo”, AB “Lietuvos energija””Naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje galimybių studijos rezultatai”, Radiacinės saugos centre “Radiacinės saugos centro 2005 metų veiklos ataskaita”.. Komisija apsvarstė 18 klausimų, tarp jų 6 įstatymų projektus ir pateikė jiems išvadas.

Per 2006 metų ataskaitinį laikotarpį Komisija atliko šiuos darbus (chronologine tvarka):

1. Mažo ir vidutinio aktyvumo trumpaamžių radioaktyviųjų atliekų paviršinio     kapinyno vietos parinkimo eiga. (2006.01.18)

Ignalinos AE regionas yra vertinamas kaip labiausiai tinkama teritorija įrengti talpyklą. Šiame regione tinkamiausios – Apvardų, Galilaukės ir Stabatiškės aikštelės.

Komisijos nariai bendru sutarimu nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1.1. įpareigoti Ūkio ministeriją pradėti konsultacijas su Ignalinos rajono ir Visagino miesto savivaldybėmis dėl galimo paviršinio radioaktyviųjų atliekų kapinyno statybos šių savivaldybių teritorijose;

1.2. įpareigoti Užsienio reikalų ministeriją kartu su Aplinkos ir Ūkio ministerijomis, Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją (VATESI) teikti informaciją ir galimybę susipažinti Latvijos ir Baltarusijos Respublikų suinteresuotoms institucijoms apie Ignalinos AE  regione paviršinio radioaktyviųjų atliekų kapinyno poveikio aplinkai vertinimo rezultatais ir atliekamais darbais;

1.3. numatyti organizacines priemones nuolatiniam visuomenės informavimui, kurios apimtų platų mokslo tiriamųjų darbų, tarptautinių organizacijų kontrolės rezultatų skelbimą per masines informavimo priemones ir būtų sudarytos palankios sąlygos betarpiai visuomenei vietoje susipažinti su vykdomais darbais:

- visuomenės  tarpe   skleidžiama   informacija   turi   pasitarnauti  tam,   kad  susidarytų   objektyvi

nuomonė apie branduolinės energetikos objektų saugą;

 - teikiama informacija turi padėti visuomenei suvokti branduolinių objektų saugos standartus,  o taip pat ir nepriklausomų tarptautinių ekspertų atliekamus įvertinimus;

 - statytojas, vykdantis statybos – montavimo darbus branduolinės energetikos objektuose, turi užtikrinti visuomenės informavimą apie vykdomas statybas taip, kad žmonėms nekiltų nei mažiausios abejonės dėl statybinių organizacijų atliekamų darbų kokybės ir ilgaamžio saugumo;

 - numatyti regionui atitinkamą kompensavimo mechanizmą (socialines, finansines priemones) už jų teritorijoje saugomas radioaktyvias atliekas.

 

Komisija 2006-03-02 d. posėdyje svarstė 2.VĮ Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektą XP-662(2).

Komisija pasiūlė pagrindiniam komitetui Ignalinos AE antrojo bloko darbo pratęsimo įstatymo projektą XP-662(2) tobulinti, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas bei Seimo Ignalinos AE regiono problemoms komisijos pasiūlymus:

- Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimas

Suderinus su ES valdžios ir valdymo struktūromis ir valstybėmis ES narėmis, vadovaujantis Stojimo Akto 4 Protokolo 4 straipsnio ir Stojimo Akto 37 straipsnio 1 dalies nuostatomis, pratęsti Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbą iki tarptautinių branduolinės energetikos ekspertų nustatytų techniškai saugių terminų ir, atsižvelgus į TATENA rekomendacijas, Europos Sąjungos bei kitų šalių praktiką.”

- Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

“2 straipsnis. Pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei

1. Informuoti ir suderinti su ES valdžios ir valdymo struktūromis bei valstybėmis ES narėmis Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratesimą iki tarptautinių branduolinės energetikos specialistų nustatytų techniškai saugių terminų ir, atsižvelgus į TATENA rekomendacijas,  Europos Sąjungos bei kitų šalių praktiką.

2. Iki 2006 m. pabaigos organizuoti tarptautinių branduolinės energetikos specialistų darbą Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo techniškai saugiems terminams nustatyti ir nustatyti  jų darbo apmokėjimo šaltinius.

3. 2007 m. parengti ir pasiūlyti Seimui priimti teisės aktus būtinus branduolinės energetikos Lietuvoje perimamumui ir tęstinumui užtikrinti ir naujo atominės elektrinės bloko ar turimų blokų modernizavimo darbams  garantuoti.

 

            Komisija 2006-03-15d. svarstė klausimą “Kodėl Lietuvai nereikia atominės elektrinės?”     Prof. KTU Energetikos technologijų instituto direktorius Jonas Gylys pasakė, kad finansiniu požiūriu, nauja atominė elektrinė yra pranašesnė už naują kombinuoto ciklo dujų turbinų elektrinę. Atominėje elektrinėje gaminama elektra būtų pigesnė.

Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisija,

atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. rugsėjo 29 d. rezoliuciją Dėl branduolinės energetikos tęstinumo ir Nacionalinės energetikos strategijos atnaujinimo;

akcentuodama 2006-02-27 Trakuose pasirašytą Estijos, Latvijos ir Lietuvos Ministrų Pirmininkų Komunikatą;

pritardama 2006-02-27 Trakuose priimtai Estijos, Latvijos ir Lietuvos Ministrų Pirmininkų Deklaracijai “Dėl saugaus energijos tiekimo Baltijos valstybėse ir Europos bendrosios energetikos politikos”;

atkreipdama dėmesį į Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo 8 straipsnį, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė įstatymų nustatyta tvarka priima sprendimus dėl branduolinės energetikos objektų statybos,

pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

- iki 2006 m. pabaigos parengti ir teikti  Lietuvos Respublikos Seimui įstatymo projektą dėl naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje;

- iki 2006 m. pabaigos parengti studiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko pratęsimo, įvertinant technologinius, aplinkosauginius, teisinius ir ekonominius tokio projekto aspektus ir jo pagrįstumą;

- skatinti ir remti visas priemones, siekiant sumažinti priklausomybę nuo vieno pirminės energijos šaltinio;

- aktyviai dalyvauti įdiegiant Europos Komisijos “Žalioji knyga dėl Europos energetikos politikos” nuostatas bei remti bendrosios Europos energetikos politikos iniciatyvą, kuriant pagrindus tvariam, konkurencingam ir saugiam energetikos sektoriui.

 

Komisija 2006-04-07 ir 2006-04-26 d. išvažiujamajame posėdyje AB “Lietuvos elektrinėje” svarstė klausimą “AB “Lietuvos elektrinė” vaidmuo Lietuvos energetikos sistemoje po Ignalinos AE antrojo bloko uždarymo”. Lietuvos elektrinė, nustojus dirbti Ignalinos AE, turės deginti dujas, mazutą ir orimulsiją ar kitokį kurą. Organinio kuro kainos dalis šiluminėse elektrinėse gaminamos elektros kainoje sudaro apie 70-90%, kai tuo tarpu atominėse elektrinėse branduolinio kuro kainos dalis siekia 13-15%.

Artėjant Ignalinos AE antrojo bloko uždarymo terminui, Lietuvai labai svarbu išlikti valstybe, gaminančią dalį elektros energijos šiuolaikinius saugos reikalavimus atitinkančioje atominėje elektrinėje bei dėti pastangas pakeisti Lietuvos stojimo į ES sutarties punktą, įpareigojantį 2009 metų pabaigoje uždaryti Ignalinos AE antrąjį reaktorių ir nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir atsakingoms institucijoms remtis 2006 m.    Europos Vadovų Tarybos išvada, kurioje pabrėžiamas valstybės narių suverenumas pasirenkant pirminius energijos išteklius ir plėtojant tam tikras energijos rūšis;

2. atnaujintoje Nacionalinės energetikos strategijoje nustatyti preliminarius terminus, kuriais metais bus pastatytas naujas atominės elektrinės blokas Lietuvoje, kokie bus numatyti naujos atominės elektrinės elektros gamybos kaštai, kiek kainuos 1 kWh vartotojams ir iš kokių šaltinių bus finansuojama naujo atominio bloko statyba, kaip bus skatinamos investicijos naujo atominio bloko statybai;

3. parengti Ignalinos AE antrojo bloko uždarymo ir jo pratesimo, jį modernizuojant, lyginamąją analizę, siekiant elektros rinkos konkurencingumo bei elektros energijos teigiamos įtakos Lietuvos ekonomikos konkurencingumui;

4. aiškiai nustatyti Lietuvos elektrinės modernizavimo finansavimo lėšų šaltinius, kad Lietuvos elektrinė po 2009 metų pabaigos galėtų stabiliai dirbti pilnu pajėgumu, o paleidus naują Ignalinos AE bloką, būtų pigios rezervinės galios šaltinis;

5. pakviesti iki 2006 metų pabaigos TATENA ir kitus tarptautinius branduolinės specialistus nustatyti techniškai saugius darbo terminus Ignalinos AE antrajam blokui.

 

Komisija 2006-05-10 ir 2006-06-07 d. svarstė klausimą “Dėl Ignalinos AE regiono specialios programos priemonių įgyvendinimo”, Bronis Ropė pasakė, kad Ignalinos AE regiono plėtros taryba pasisako už tai, kad Ignalinos AE regionui, siekiant sušvelninti Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo pasekmes, tikslinga būtų numatyti regionui specialiąją programą ar atskirą eilutę finansuoti priemonių įgyvendinimą.

Komisijos nariai nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1.1. apsvarstyti galimybę Ignalinos AE specialioje programoje nurodytas priemones numatyti įgyvendinti iš Lietuvos 2007-2013 m. ES  struktūrinės paramos pagal atskiras veiksmų programas, atrenkant projektus ne konkurso tvarka;

1.2. IAE regioną kaip nacionalinės regioninės politikos įgyvendinimo, taip ir 2007–2013 m. ES struktūrinės paramos panaudojimo požiūriu vertinti kaip papildomą „vienuoliktą“ teritorinį darinį, kuriame regioninės politikos įgyvendinimo funkcijas atlieka IAE regiono plėtros taryba. Numatyti regiono struktūrų – Ignalinos AE regiono plėtros tarybos ir Ignalinos AE regiono plėtros agentūros vaidmenį  projektų bei priemonių atrankos ir įgyvendinimo procese;

1.3. Ignalinos AE specialiojoje plėtros programoje numatytoms priemonėms bendrąjį finansavimą skirti iš Valstybės biudžeto didesniu procentiniu santykiu lyginant su kitais regionais (savivaldybėmis);

2. Pasiūlyti Seimo Biudžeto ir finansų komitetui, svarstant 2006 m. valstybės biudžeto ir

savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP-1440:

2.1. pakeisti įstatymo 10 priedelio “2006 metų VĮ Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų sąmata” 3.7 punktą papildomai skiriant 3 000 tūkst. Lt. sušvelninti neigiamiems socialiniams ir ekonominiams  padariniams Ignalinos atominės elektrinės regione sušvelninti, nutraukus VĮ Įgnalinos atominės elektrinės eksploatavimą, sumažinant ta pačia suma lėšų likutį VĮ Įgnalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fonde 2007 m. sausio 1 d.

 

Komisija 2006-05-24 d. svarstė 1. Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo 2, 6, 11 straipsnių papildymo įstatymo projektas XP-822.

2. Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas XP-822 A.

Komisija bendru sutarimu nusprendė:

         1. Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo 2, 6, 11 straipsnių papildymo įstatymo projektą XP-822 atmesti, kadangi Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateikė Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP-822 A, kurio nuostatos labiau atitinka Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės atlikto audito 2005 m. liepos 19 d. Nr. 2020-9-88 “Dėl Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimofondo lėšų naudojimas” ataskaitoje pateiktas pastabas ir rekomendacijas.

          2. Pritarti Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui XP-822 A, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas.

         3. Prašyti Ūkio ministerijos pateikti Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisijai naujus Fondo nuostatus iki jie bus pateikti tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

 

Komisija 2006-06-09 d. svarstė Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės pertvarkymo į uždarąją akcinę bendrovę įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą XP-1425.

          Komisija nusprendė pritarti Lietuvos Respublikos V Į Ignalinos atominės elektrinės pertvarkymo į uždarąją akcinę bendrovę įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui XP-1425.

 

Komisija 2006-06-30 d. svarstė Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų panaudojimo eigą, užtikrinant tarptautinių įsipareigojimų įvykdymą bei sumažinant neigiamas Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo pasekmes.

Posėdyje buvo išklausyta informacija apie Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų panaudojimo eigą, užtikrinant tarptautinių įsipareigojimų įvykdymą bei sumažinant neigiamas Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo pasekmes ir pasiūlymas šį klausimą apsvarstyti Komisijos posėdyje Seimo rudens sesijoje.

 

Komisija 2006-10-11 d. svarstė Paviršinio mažo ir vidutinio aktyvumo trumpaamžių radioaktyviųjų    atliekų kapinyno vietos parinkimo eigą.

Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

 1.1. įpareigoti Aplinkos ir Ūkio ministerijas iki bus parengta poveikio aplinkai vertinimo ataskaita ir suformuota galutinė išvada dėl konkrečios vietos saugyklai informuoti Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisiją apie priimtus sprendimus šiuo klausimu;

 1.2. siekti, kad iki 2007 metų I ketvirčio pabaigos būtų suformuota galutinė išvada ir parinkta vieta paviršinei trumpaamžių radioaktyviųjų atliekų saugyklai įrengti.

 

Komisija 2006-10-25 d. išvažiuojamajame posėdyje svarstė:

1. Radiacinės saugos centro 2005 metų veiklos ataskaita. (Pranešėjas Radiacinės saugos centro direktorius A. Mastauskas)

Komisija nusprendė:

1.Pritarti Radiacinės saugos centro 2005 m. veiklos ataskaitai.

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Seimo Biudžeto ir finansų komitetui, svarstant 2007 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą XP-1738:

2.1. skirti 2007 m. Radiacinės saugos centrui papildomai 100 tūkst. litų biudžeto lėšų 3 etatams, skirtiems Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo ir naujos atominės elektrinės statybos valstybinės radiacinės saugos klausimams spręsti, sukomplektuoti ir išlaikyti, siekiant tinkamai pasirengti naujos atominės elektrinės Lietuvoje statybai;

2.2. skirti 2007 m. Radiacinės saugos centrui 80 tūkst. litų visuomenės informavimo priemonėms vykdyti ir informacijai skleisti Latvijos ir Baltarusijos Respublikų suinteresuotoms institucijoms apie Ignalinos AE regione atliekamą aplinkos ir gyventojų radiologinę stebėseną, nutraukiant Ignalinos AE eksploatavimą, ir jo rezultatus, sumažinant ta pačia suma lėšų likutį Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fonde 2008 m. sausio 1 d.;

2.3. vykdant 2005 m. vasario 2 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 117 patvirtintą Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės pirmojo ir antrojo blokų eksploatavimo nutraukimo programą ir 2006 m. gegužės 16 d. Ūkio ministro įsakymu Nr. 4-168 patvirtintą Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės pirmojo ir antrojo blokų eksploatavimo nutraukimo programos įgyvendinimo priemonių planą, 2007 m. Radiacinės saugos centrui iš valstybės biudžeto skirti 400 tūkst. litų kompleksiniams tyrimams Ignalinos AE regione vykdyti, siekiant įvertinti ir prognozuoti Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo poveikį žmonėms ir aplinkai, sumažinant ta pačia suma valstybės skolos aptarnavimo išlaidas ar lėšų likutį Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fonde 2008 m. sausio 1 d.,  ar numatant kitus finansavimo šaltinius.

3. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

3.1. pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 684 ,,Dėl Ministro Pirmininko politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių, Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų valstybės tarnautojų suvienodintų pareigybių sąrašo patvirtinimo“ patvirtintą Ministerijų, Vyriausybės kanceliarijos, Vyriausybės institucijų ir įstaigų prie ministerijų sąrašą pagal grupes, perkeliant Radiacinės saugos centrą iš V įstaigų grupės į III įstaigų grupę;

3.2. apsvarstyti ir spręsti klausimą dėl Aplinkos ministerijos vykdomų funkcijų aplinkos radioekologinės stebėsenos srityje perdavimo Radiacinės saugos centrui.

 

SVARSTYTA: 2. Dėl lėšų skyrimo Ignalinos AE pirmojo ir antrojo blokų eksploatavimo nutraukimo programos ekonominių ir socialinių priemonių įgyvendinimui 2007 m., numatytų 2007 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte XP-1738.

Ignalinos rajono meras Bronis Ropė informavo, kad Ignalinos atominės elektrinės regiono savivaldybės ir institucijos susiduria su priemonių įgyvendinimo ir lėšų skyrimo problemomis. Todėl pageidavo, kad svarstant 2007 m. VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo sąmatos projektą, išnagrinėti susidariusią situaciją ir skirti 9 mln. Lt. tik Ignalinos AE regiono priemonėms vykdyti 2007 m.

             Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Seimo Biudžeto ir finansų komitetui, svarstant 2007 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių

patvirtinimo įstatymo projektą XP-1738:

            1.1.  numatyti   atskirą   valstybės   biudžeto   eilutę   bendrai   finansuoti   priemones  Ignalinos  AE

socialinėms ir ekonominėms problemoms spręsti;

1.2. skirti papildomai Ignalinos AE regionui 4.3 mln. Lt. eksploatavimo nutraukimo programos socialinių ir ekonominių priemonių vykdymui, sumažinant ta pačia suma lėšų likutį Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fonde 2008 m. sausio 1 d.;

 

Komisija 2006-11-29 ir 2006-12-06 d. išvažiuojamajame posėdyje kartu su Seimo Ekonomikos komitetu svarstė “Naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje galimybių studijos rezultatai. “

 

Seimo Ekonomikos komitetas ir Seimo Ignalinos AE regiono problemoms komisija nusprendė:

1. Pritarti projekto dėl naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje galimybių studijos išvadoms, kurios sudaro prielaidas atominės energetikos tęstinumui užtikrinti Lietuvoje ir įvertina būsimo darbo galimybes ir rezultatus.

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

2.1. pateikti iki 2006 m. pabaigos Lietuvos Respublikos Seimui įstatymo projektą dėl naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje;

2.2. parengti Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo iki techniškai saugių terminų arba iki bus pastatyta nauja branduolinė jėgainė Lietuvoje teisinį pagrindimą ir jį pateikti Europos Sąjungos valdžios ir valdymo institucijoms bei valstybėms Europos Sąjungos narėms, tuo užtikrinant veikiančiame Energetikos strategijos įstatyme numatytą branduolinės energijos nepertraukiamumo principą;

2.3. numatyti, kad atominės elektrinės pajėgumai turi užtikrinti, kad Lietuva išliktų rentabilios elektros energijos eksportuotoja;

2.4. siekti, kad naujojoje atominėje elektrinėje kontrolinis akcijų paketas priklausytų Lietuvos bendrovėms ir išnagrinėti galimybę  papildomai išleisti AB “Lietuvos energija” akcijas arba obligacijas;

2.5. atnaujinti branduolinės energetikos specialistų ruošimą Lietuvos aukštosiose mokyklose;

2.6. padidinti VATESI pajėgumus, sudarant jiems galimybę priimti daugiau specialistų ir skiriant papildomą finansavimą;

2.7. paspartinti regioninio bendradarbiavimo ir kooperacijos procesus, kuriant bendrą Baltijos valstybių elektros energijos rinką, integruotą į Vakarų Europos ir Skandinavijos rinkas;

2.8. paspartinti dialogą tiek su Vakarų, tiek ir su Rytų šalimis, sprendžiant klausimą dėl naujos atominės elektrinės statybos Lietuvoje bei kitus klausimus susijusius su branduoline energetika.

 

Komisija 2006-12-06 d. svarstė Seimo nutarimo “Dėl Nacionalinės energetikos strategijos patvirtinimo” projektą XP-1892.

Komisijos nariai nusprendė pritarti iniciatorių pateiktam Seimo nutarimo “Dėl Nacionalinės energetikos strategijos patvirtinimo” projektui XP-1892.

 

Komisija 2006-12-20 d. svarstė “Upių naudojimo energetikai, laivybai, žuvininkystei, rekreacijai ir kitoms reikmėms teisinis pagrindimas”.

Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisija nusprendė:

          1. Sudaryti darbo grupę (vadovas A. Kusta LMA, Vandens problemų tarybos narys) iš Seimo Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms komisijos ir valstybės institucijų bei visuomeninių organizacijų deleguotų narių parengti pasiūlymus Seime įregistruotam Lietuvos Respublikos vandens įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XP-1629.

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

          2.1. suderinti esamus prieštaravimus ir, esant reikalui, pašalinti teisinius, administracinius ir kitus barjerus kompleksiniam upių vandens naudojimui, derinant skirtingas teisės sistemas, tame tarpe ir  ES Bendrosios vandens politikos direktyvos reikalavimus;

          2.2. inicijuoti panaikinti LR Vandens įstatymo 14 straipsnio 3 dalį. „Draudžiama statyti užtvankas Nemuno upėje bei ekologiniu ir kultūriniu požiūriu vertingose upėse. Ekologiniu ir kultūriniu požiūriu vertingų upių ar jų ruožų sąrašą patvirtina Vyriausybė iki 2004 m. liepos 1 d.“   

 

II. KITA KOMISIJOS NARIŲ VEIKLA

 

Komisijos nariai dalyvavo šiuose seminaruose:

1.  2006  m.  sausio   26-27  d.   Vilniuje  ir  Ignalinoje   organizuojamame  Baltijos   Asamblėjos

Aplinkosaugos ir energetikos komiteto posėdyje, kuriame buvo pakviesti ir dalyvavo atstovai iš Baltijos Ministrų Tarybos, Šiaurės Tarybos ir Beneliukso Tarpparlamentinės konsultacinės tarybos.

2. 2006 m. vasario 8 d. Komisijos nariai dalyvavo Seimo Europos klubo diskusijoje “Pasiūlymai Europos Sąjungos energetikos politikai”.

3. 2006 m. balandžio 5 d. Komisijos nariai dalyvavo konferencijoje “Europos Sąjungos energetikos politikos metmenys”.

4. 2006 m. balandžio 10-11 d. komisijos nariai dalyvavo seminare “Energijos tiekimo variantai ir energijos tiekimo patikimumas Baltijos šalyse bei bendra Baltijos valstybių energetikos strategija”.

5. 2006 m. spalio 5 d. Komisijos nariai dalyvavo susitikime su Kanados kompanija AECL, kurie pristatė CANDU reaktorius naujam Ignalinos elektrinės eaktoriui.

 

Per ataskaitinį laikotarpį komisijos nariai skelbė straipsnius spaudoje, aktyviai dalyvavo įvairiose radijo bei TV laidose ir kituose visuomenės informavimo priemonių organizuojamuose renginiuose.

Komisija svarbiais atominės energetikos klausimais bendradarbiavo su Lietuvos Respublikos Vyriausybe, Ūkio ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ignalinos AE regiono plėtros agentūra, regiono savivaldybėmis, Utenos apskritimi, Ignalinos AE  administracija ir profsąjungomis bei palaikė glaudžius ryšius su energetikais mokslininkais ir atominės energetikos praktikais, visuomeninių organizacijų atstovais, kurie buvo kviečiami būti ekspertais svarstomais klausimais.

 

Ataskaita patvirtinta 2007- 03-14 d. Ignalinos AE regiono problemoms komisijos posėdyje.

 

 

 

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                           Andrius Baranauskas                          

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008