
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KOMISIJOS
IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS
VEIKLOS X
SEIMO VI (PAVASARIO) SESIJOS METU ATASKAITA
Patvirtinta: Komisijos Ignalinos atominės
elektrinės
regiono problemoms posėdyje
2007 m. rugsėjo 12 d.posėdžio protokolo Nr.P- 7
LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO KOMISIJOS
IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS VEIKLOS X SEIMO VI (PAVASARIO)
SESIJOS METU
(nuo 2007 m. sausio 8 d. iki 2007 m. liepos 10 d.)
ATASKAITA
I.
Komisijos sudėtis
LR Seimo
nuolatinė Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms 2007 metus
pradėjo dirbti būdama tokios sudėties:
1.
Andrius Baranauskas - pirmininkas,
2. Julius Veselka
- pirmininko pavaduotojas,
3.
Kęstutis Glaveckas,
4.
Kazimira Danutė Prunskienė,
5.
Vytautas Saulis,
6.
Kazys Starkevičius,
7. Manfredas Žymantas.
II. Komisijos veikos kiekybinės charakteristikos
Komisija
Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms per ataskaitinį
laikotarpį (2007 metų I pusmetį) dirbo vadovaudamasi patvirtintais nuostatais
bei jai nustatytas veiklos kryptis. Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija surengė 7
posėdžius, išjų diskusiją Seimo plenariniame posėdyje tema Dėl Ignalinos
atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių; 1 bendrą posėdį
su SeimoRegioninės plėtros komisija ir 1 išvažiujamąjį posėdį į Valstybinę
atominės energetikos saugos inspekciją.
Per ataskaitinį laikotarpį
Komisija atliko šiuos darbus (chronologine tvarka):
1.
Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos
Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės,
Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir
Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties
dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos,
Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos
Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo
Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos,
Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos,
Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos
agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų
neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo
projektas (XP-1911). (2007.01.11.)
Siekiama pereiti prie
trišalių Susitarimų taikymo (acquis communiataire) garantijų srityje ir
nustatyti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį,
įgyvendinant Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) ir Euratom
garantijas, Lietuvai prisijungus prie trišalių Susitarimų. Komisija pasiūlė pritarti iniciatorių
pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento
išvadoje pateiktas pastabas.
2. Dėl
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 Dėl
Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo
nuostatų patvirtinimo pakeitimo projekto. (2007.02.06.)
Padidėjus
finansavimui iš VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų būtina
sustiprinti jų skyrimo, naudojimo kontrolę, Fondo lėšomis finansuojamų projektų
įgyvendinimo priežiūrą, nustatyti tam tinkamas procedūras. Atsižvelgus į tai,
Komisija nusprendė pasiūlyti iniciatoriams patobulinti pateiktą Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 Dėl Valstybės
įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų
patvirtinimo pakeitimo projektą, atsižvelgus į Komisijos pateiktus pasiūlymus:
1.
Papildyti II dalies 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
12. Fondo
valdytojas, atsižvelgdamas į Fondo administratoriaus parengtą paraiškų
įvertinimo ataskaitą ir Fondo tarybos rekomendacijas dėl Fondo lėšų skyrimo projektų
įgyvendinimui finansuoti, rengia atitinkamų metų Fondo lėšų sąmatos projektą. Fondo
valdytojas pilnai atsako už Fondo lėšų sąmatos tikslingumą ir turi teisę
patikslinti Fondo tarybos rekomendacijas.
2. Papildyti
V dalies 27 dalį ir ją išdėstyti taip:
27. Fondo
valdytojoas privalo susigrąžinti, o reikalavimu, lėšų
gavėjai privalo sugrąžinti į Fondo sąskaitą Fondo lėšas, išmokėtas ir (arba)
panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos teisės aktus ir (arba) su lėšų
gavėju sudarytas sutartis.
3. 1. Ar
reikia Lietuvai modernizuoti Ignalinos atominę elektrinę? (2007.03.14.)
Branduolinė
energetika pagamina trečdalį Europos elektros energijos ir pradinė
skaičiuojamoji branduolinės elektrinės eksploatavimo trukmė paprastai būna 40
metų, bet Lietuva įsipareigojo ES iki 2009 metų uždaryti Ignalinos atominės
elektrinės antrąjį bloką, nors jo darbo techniniai resursai saugiai leistų jį
eksploatuoti iki 2017 metų ir Baltijos šalių energijos tiekimo sistemoms
sutaupytų apie 440 mln. Eurų. Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos
Respublikos Vyriausybei:
1.1. priimti
politinį sprendimą dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo;
1.2.
konsoliduoti ir suaktyvinti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos
ir Briuselyje dirbančių Lietuvos atstovų veiklą, nukreiptą Ignalinos atominės
elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui bei užtikrinti, kad derybų procese
Europos Sąjungoje Lietuvos poziciją dėl branduolinės energetikos plėtros
paremtų kitos Baltijos, Skandinavijos šalys, Lenkija;
1.3.
įpareigoti Lietuvos Respublikos ūkio ministeriją parengti motyvuotą sprendimą
Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui iki naujosios
atominės elektrinės pastatymo (2015 m.) ar iki elektros tinklų sujungimo
su Vakarų šalių elektros
tinklais (2012 m.);
1.4.
inicijuoti referendumo dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo
klausimo svarstymą Seime.
2.
Pasiūlyti Seimo Valdybai (ne vėliau kaip iki š. m. balandžio 15 d.)
organizuoti Seime viešą diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo
bloko darbo pratęsimo.
2. Komisijos
veiklos ataskaita už 2006 m.
Nusprendė
pritarti Komisijos veiklos ataskaitai už 2006 m.
3. Dėl J.
Lauciaus knygos vaikams apie atominę energetiką Energijos rūmų šviesa
pristatymo Parlamento galerijoje.
Nusprendė
nepritarti J.Lauciaus prašymui inicijuoti knygos vaikams apie atominę
energetiką Energijos rūmų šviesa pristatymui Parlamento galerijoje, kadangi
vadovaujantis Seimo valdybos sprendimu
(2006-12-06 Nr.1303) visi Seime organizuojami renginiai turi būti susiję su
valstybės šventėmis, kitomis Lietuvai svarbiomis istorinėmis datomis ir
atmintinomis dienomis jas paminėti.
4. Ignalinos atominės elektrinės regiono
plėtros tarybos kreipimasis Dėl
Ignalinos atominės elektrinės regiono priemonių finansavimo 2007-2013 m. (2007.03.21.)
Ignalinos atominės elektrinės regiono institucijos
parengė specialiąją plėtros programą (veiksmų programą) pagal Lietuvos
2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir veiksmų
programose patvirtintą struktūrą, bet toje programoje nėra numatyta parama
Ignalinos AE regionui, regionas neturi papildomo prioriteto ir prieš kitus regionus, o Zarasų rajono
savivaldybė neturi ir probleminės teritorijos statuso. Komisija
Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms ir Regioninės plėtros
komisija,atsižvelgdamos į
- kompleksinį ir regioninį Ignalinos AE eksploatavimo
nutraukimo padarinių pobūdį;
- LR regioninės plėtros įstatyme, numatytą probleminės
teritorijos sąvoką;
- Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės
paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų
programas;
Pasiūlė
Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1) pripažinti Ignalinos AE regioną probleminiu, tuo
suteikiant papildomas ES paramos galimybes subalansuotai regiono plėtrai;
2)
užtikrinti Ignalinos AE regiono plėtros planuose ir programose numatytų
priemonių įgyvendinimą iš ES 2007-2013m. paramos, pavedant šakinėms
ministerijoms, atsakingoms už ES paramos panaudojimą 2007-2013
m., prioriteto tvarka įtraukti Ignalinos AE regiono projektus į šakinių
ministerijų investicines programas ir planus, užtikrinant nekonkurencinę
projektų atranką.
5. Diskusija Seime Dėl Ignalinos atominės elektrinės
antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių (2007.04.03.)
Seimo valdyba,
atsižvelgdama į Komisijos siūlymą surengti Seime diskusiją dėl Ignalinos
atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo aplinkybių ir pasekmių,
pritarė šiam siūlymui, kad Seimo nariai galėtų plačiau susipažinti su šia
problema, kuri šiuo metu yra pagrindinė ekonominė Lietuvos problema ir
pagrindinis tikslas.
6. Lietuvos Respublikos Atominės
elektrinės įstatymo projektas XP-2144. (2007.05.09.)
Artėjant antrojo Ignalinos AE bloko sustabdymo terminui, buvo priimtas
sprendimas ne vėliau kaip iki 2015 m. pradėti eksploatuoti naują atominę
elektrinę ir tokiu būdu ateityje išlikti valstybe, gaminančia ženklią dalį savo
reikmėms reikalingos elektros energijos šiuolaikinius saugos reikalavimus
atitinkančioje atominėje elektrinėje. Tuo tikslu Lietuvos Respublikos
Vyriausybė parengė naujos atominės elektrinės įstatymo projektą.
Komisija nusprendė pasiūlyti pagrindiniam komitetui (Ekonomikos komitetui)
Lietuvos Respublikos Atominės elektrinės įstatymo projektą XP-2144 patobulinti,
atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento (2007-04-12), Estijos,
Latvijos ir Lenkijos Respublikų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, bei tiems
pasiūlymams, kuriems Komisija pritarė:
- preambulės antrąją pastraipą
išdėstyti taip:
siekdamas
užtikrinti energijos tiekimą iš skirtingų, saugių, tausių, šiltnamio dujų
efektą sukeliančių dujų neišmetančių energijos šaltinių ir skatinti
ekonomikos augimą ateityje;
- 6 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:
6.4. Kiekvienas investuotojas
finansuoja ar užtikrina tos projekto sąnaudų dalies, įskaitant sąnaudas projekto
įgyvendinimui, projekto įgyvendinimo bendrovės veiklai, atominės
elektrinės eksploatavimo nutraukimui, radioaktyvių atliekų tvarkymo kaštams, kaštams branduolinės
energetikos specialistų rengimo programos įgyvendinimui, kuri yra
proporcinga jo daliai projekto įgyvendinimo bendrovės kapitale.
7.
Išvažiuojamasis posėdis - diskusija
Branduolinės saugos valstybinis reguliavimas Lietuvoje. (2007.06.01.)
Lietuvoje
sprendžiant branduolinės saugos problemas yra tiksliai paskirstytos funkcijos
tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų, bet pagrindinė
atsakomybė už saugą tenka eksploatuojančiai organizacijai, kuri turi turėti ne
tik atitinkamą licenciją, bet už saugą atsako per visą branduolinės energetikos
objekto egzistavimo laiką. Koks dėmesys skiriamas branduolinės saugos
užtikrinimo klausimams galime spręsti iš to, kad Suomijoje, prieš statant
branduolinius reaktorius, buvo įvertintos 7 technologijos, atliktos dviejų
veikiančių AE aikštelių (LOVIISA ir OLKILUOTO) poveikio aplinkai vertinimas.
Komisijos nariai nusprendė, svarstant
Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo projektą, atkreipti dėmesį į
branduolinės saugos užtikrinimo svarbą įstatymo projekte, atsižvelgiant į jau
nustatytus pagrindinius valstybinio reguliavimo principus Lietuvoje ir
padalytas funkcijas tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų.
III Susirašinėjimas
Ataskaitiniu
laikotarpiu Komisija susirašinėjo su įvairiomis institucijoms, organizacijomis,
piliečiais. Iš viso gauti 43, išsiųsti 14 raštai. Dalį gautų laiškų
Komisija persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal jų
kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems
rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komisija įvertino svarstydama juos Komisijos
posėdžiuose.
Komisijos pirmininkas Andrius
Baranauskas