Komisijos veiklos ataskaita už 2007 m. (I pusm.)

EN  FR

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KOMISIJOS IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS

VEIKLOS X SEIMO VI (PAVASARIO) SESIJOS METU ATASKAITA

 

 

Patvirtinta:    Komisijos Ignalinos atominės elektrinės

regiono problemoms posėdyje 2007 m. rugsėjo 12 d.posėdžio protokolo Nr.P- 7

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KOMISIJOS IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS VEIKLOS X SEIMO VI (PAVASARIO) SESIJOS METU

 

(nuo 2007 m. sausio 8 d. iki 2007 m. liepos 10 d.)

 

 

ATASKAITA

 

I. Komisijos sudėtis

 

            LR Seimo nuolatinė Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms 2007 metus pradėjo dirbti būdama tokios sudėties:

            1. Andrius Baranauskas  - pirmininkas,

2. Julius Veselka - pirmininko pavaduotojas,

3. Kęstutis Glaveckas,

4. Kazimira Danutė Prunskienė,

5. Vytautas Saulis,

6. Kazys Starkevičius,

7. Manfredas Žymantas.

 

II. Komisijos veikos kiekybinės charakteristikos

 

            Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms per ataskaitinį laikotarpį (2007 metų I pusmetį) dirbo vadovaudamasi patvirtintais nuostatais bei jai nustatytas veiklos kryptis. Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija surengė 7 posėdžius, išjų diskusiją Seimo plenariniame posėdyje tema “Dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių”; 1 bendrą posėdį su SeimoRegioninės plėtros komisija ir 1 išvažiujamąjį posėdį į Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją.

            Per ataskaitinį laikotarpį Komisija atliko šiuos darbus (chronologine tvarka):

1. Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos, Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos, Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo projektas (XP-1911). (2007.01.11.)

Siekiama pereiti prie trišalių Susitarimų taikymo („acquis communiataire“) garantijų srityje ir nustatyti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį, įgyvendinant Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) ir Euratom garantijas, Lietuvai prisijungus prie trišalių Susitarimų. Komisija pasiūlė pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas.

 

2. Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 “Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo” pakeitimo projekto. (2007.02.06.)

Padidėjus finansavimui iš VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų būtina sustiprinti jų skyrimo, naudojimo kontrolę, Fondo lėšomis finansuojamų projektų įgyvendinimo priežiūrą, nustatyti tam tinkamas procedūras. Atsižvelgus į tai, Komisija nusprendė pasiūlyti iniciatoriams patobulinti pateiktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 “Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo” pakeitimo projektą, atsižvelgus į Komisijos pateiktus pasiūlymus:

1. Papildyti II dalies 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

“12. Fondo valdytojas, atsižvelgdamas į Fondo administratoriaus parengtą paraiškų įvertinimo ataskaitą ir Fondo tarybos rekomendacijas dėl Fondo lėšų skyrimo projektų įgyvendinimui finansuoti, rengia atitinkamų metų Fondo lėšų sąmatos projektą. Fondo valdytojas pilnai atsako už Fondo lėšų sąmatos tikslingumą ir turi teisę patikslinti Fondo tarybos rekomendacijas.”

2. Papildyti V dalies 27 dalį ir ją išdėstyti taip:

“27. Fondo valdytojoas privalo susigrąžinti, o reikalavimu, lėšų gavėjai privalo sugrąžinti į Fondo sąskaitą Fondo lėšas, išmokėtas ir (arba) panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos teisės aktus ir (arba) su lėšų gavėju sudarytas sutartis.”

 

3. 1. Ar reikia Lietuvai modernizuoti Ignalinos atominę elektrinę? (2007.03.14.)

Branduolinė energetika pagamina trečdalį Europos elektros energijos ir pradinė skaičiuojamoji branduolinės elektrinės eksploatavimo trukmė paprastai būna 40 metų, bet Lietuva įsipareigojo ES iki 2009 metų uždaryti Ignalinos atominės elektrinės antrąjį bloką, nors jo darbo techniniai resursai saugiai leistų jį eksploatuoti iki 2017 metų ir Baltijos šalių energijos tiekimo sistemoms sutaupytų apie 440 mln. Eurų. Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1.1. priimti politinį sprendimą dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo;

1.2. konsoliduoti ir suaktyvinti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos ir Briuselyje dirbančių Lietuvos atstovų veiklą, nukreiptą Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui bei užtikrinti, kad derybų procese Europos Sąjungoje Lietuvos poziciją dėl branduolinės energetikos plėtros paremtų kitos Baltijos, Skandinavijos šalys, Lenkija;

1.3. įpareigoti Lietuvos Respublikos ūkio ministeriją parengti motyvuotą sprendimą Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui iki naujosios atominės elektrinės pastatymo (2015 m.) ar iki elektros tinklų sujungimo su Vakarų šalių elektros tinklais (2012 m.);

1.4. inicijuoti referendumo dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo klausimo svarstymą Seime.

2. Pasiūlyti Seimo Valdybai (ne vėliau kaip iki š. m. balandžio 15 d.) organizuoti Seime viešą diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo.

2. Komisijos veiklos ataskaita už 2006 m.

Nusprendė pritarti Komisijos veiklos ataskaitai už 2006 m.

 

3. Dėl J. Lauciaus knygos vaikams apie atominę energetiką “Energijos rūmų šviesa” pristatymo Parlamento galerijoje.

Nusprendė nepritarti J.Lauciaus prašymui inicijuoti knygos vaikams apie atominę energetiką “Energijos rūmų šviesa” pristatymui Parlamento galerijoje, kadangi vadovaujantis Seimo valdybos sprendimu (2006-12-06 Nr.1303) visi Seime organizuojami renginiai turi būti susiję su valstybės šventėmis, kitomis Lietuvai svarbiomis istorinėmis datomis ir atmintinomis dienomis jas paminėti.

 

4. Ignalinos atominės elektrinės regiono plėtros tarybos kreipimasis “Dėl Ignalinos atominės elektrinės regiono priemonių finansavimo 2007-2013 m.” (2007.03.21.)

Ignalinos atominės elektrinės regiono institucijos parengė specialiąją plėtros programą (veiksmų programą) pagal Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir veiksmų programose patvirtintą struktūrą, bet toje programoje nėra numatyta parama Ignalinos AE regionui, regionas neturi papildomo prioriteto ir  prieš kitus regionus, o Zarasų rajono savivaldybė neturi ir probleminės teritorijos statuso. Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms ir Regioninės plėtros komisija,atsižvelgdamos į

- kompleksinį ir regioninį Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo padarinių pobūdį;

- LR regioninės plėtros įstatyme, numatytą probleminės teritorijos sąvoką;

- Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų    programas;

Pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) pripažinti Ignalinos AE regioną  probleminiu, tuo suteikiant papildomas ES paramos galimybes subalansuotai regiono plėtrai;

            2) užtikrinti Ignalinos AE regiono plėtros planuose ir programose numatytų priemonių įgyvendinimą iš ES 2007-2013m. paramos, pavedant šakinėms ministerijoms, atsakingoms už ES paramos panaudojimą 2007-2013 m., prioriteto tvarka įtraukti Ignalinos AE regiono projektus į šakinių ministerijų investicines programas ir planus, užtikrinant nekonkurencinę projektų atranką.

 

5. Diskusija Seime “Dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių” (2007.04.03.)

            Seimo valdyba, atsižvelgdama į Komisijos siūlymą surengti Seime diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo aplinkybių ir pasekmių, pritarė šiam siūlymui, kad Seimo nariai galėtų plačiau susipažinti su šia problema, kuri šiuo metu yra pagrindinė ekonominė Lietuvos problema ir pagrindinis tikslas.

 

6. Lietuvos Respublikos Atominės elektrinės įstatymo projektas XP-2144. (2007.05.09.)

            Artėjant antrojo Ignalinos AE bloko sustabdymo terminui, buvo priimtas sprendimas ne vėliau kaip iki 2015 m. pradėti eksploatuoti naują atominę elektrinę ir tokiu būdu ateityje išlikti valstybe, gaminančia ženklią dalį savo reikmėms reikalingos elektros energijos šiuolaikinius saugos reikalavimus atitinkančioje atominėje elektrinėje. Tuo tikslu Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengė naujos atominės elektrinės įstatymo projektą. Komisija nusprendė pasiūlyti pagrindiniam komitetui (Ekonomikos komitetui) Lietuvos Respublikos Atominės elektrinės įstatymo projektą XP-2144 patobulinti, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento (2007-04-12), Estijos, Latvijos ir Lenkijos Respublikų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, bei tiems pasiūlymams, kuriems Komisija pritarė:

- preambulės antrąją pastraipą išdėstyti taip:

““siekdamas užtikrinti energijos tiekimą iš skirtingų, saugių, tausių, šiltnamio dujų efektą sukeliančių dujų neišmetančių energijos šaltinių ir skatinti ekonomikos augimą ateityje;”

- 6 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

““6.4. Kiekvienas investuotojas finansuoja ar užtikrina tos projekto sąnaudų dalies, įskaitant sąnaudas projekto įgyvendinimui, projekto įgyvendinimo bendrovės veiklai, atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimui, radioaktyvių atliekų  tvarkymo kaštams, kaštams branduolinės energetikos specialistų rengimo programos įgyvendinimui, kuri yra proporcinga jo daliai projekto įgyvendinimo bendrovės kapitale

 

7. Išvažiuojamasis posėdis - diskusija “Branduolinės saugos valstybinis reguliavimas Lietuvoje”. (2007.06.01.)

            Lietuvoje sprendžiant branduolinės saugos problemas yra tiksliai paskirstytos funkcijos tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų, bet pagrindinė atsakomybė už saugą tenka eksploatuojančiai organizacijai, kuri turi turėti ne tik atitinkamą licenciją, bet už saugą atsako per visą branduolinės energetikos objekto egzistavimo laiką. Koks dėmesys skiriamas branduolinės saugos užtikrinimo klausimams galime spręsti iš to, kad Suomijoje, prieš statant branduolinius reaktorius, buvo įvertintos 7 technologijos, atliktos dviejų veikiančių AE aikštelių (LOVIISA ir OLKILUOTO) poveikio aplinkai vertinimas.

Komisijos nariai nusprendė, svarstant Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo projektą, atkreipti dėmesį į branduolinės saugos užtikrinimo svarbą įstatymo projekte, atsižvelgiant į jau nustatytus pagrindinius valstybinio reguliavimo principus Lietuvoje ir padalytas funkcijas tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų.

III Susirašinėjimas

Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija susirašinėjo su įvairiomis institucijoms, organizacijomis, piliečiais. Iš viso gauti 43, išsiųsti 14 raštai. Dalį gautų laiškų Komisija persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal jų kompetenciją, tuo padėdamas pareiškėjams išsiaiškinti ar išspręsti jiems rūpimus klausimus. Dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komisija  įvertino svarstydama juos Komisijos posėdžiuose.

 

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                           Andrius Baranauskas

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008