
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
IGNALINOS
ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS KOMISIJA
KOMISIJOS VEIKLOS ATASKAITA UŽ
2007 M.
I. Komisijos sudėtis
LR
Seimo nuolatinė Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms 2007
metus pradėjo dirbti būdama tokios sudėties:
1.
Andrius Baranauskas - pirmininkas,
2. Julius Veselka
- pirmininko pavaduotojas,
3.
Kęstutis Glaveckas,
4.
Kazimira Danutė Prunskienė,
5.
Vytautas Saulis,
6.
Kazys Starkevičius,
7. Manfredas Žymantas.
II. Komisijos veikos kiekybinės
charakteristikos
Komisija
Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms per ataskaitinį
laikotarpį (2007 metus) dirbo vadovaudamasi patvirtintais nuostatais bei jai
nustatytas veiklos kryptis. Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija surengė 14 posėdžių, iš jų diskusiją Seimo
plenariniame posėdyje tema Dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko
veiklos nutraukimo pasekmių; 1 bendrą posėdį su Seimo Regioninės plėtros
komisija ir 2 išvažiuojamuosius posėdžius į Valstybinę atominės energetikos
saugos inspekciją ir Ignalinos AE regioninės plėtros agentūrą.
Per ataskaitinį laikotarpį
Komisija atliko šiuos darbus (chronologine tvarka):
1.
Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos
Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės,
Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir
Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties
dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos,
Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos
Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo
Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos,
Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos,
Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos
agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų
neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo
projektas (XP-1911). (2007.01.11.)
Siekiama pereiti prie
trišalių Susitarimų taikymo (acquis communiataire) garantijų srityje ir
nustatyti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį,
įgyvendinant Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) ir Euratom
garantijas, Lietuvai prisijungus prie trišalių Susitarimų. Komisija pasiūlė pritarti iniciatorių
pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento išvadoje pateiktas pastabas.
2. Dėl Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 Dėl Valstybės
įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų
patvirtinimo pakeitimo projekto. (2007.02.06.)
Padidėjus
finansavimui iš VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų būtina
sustiprinti jų skyrimo, naudojimo kontrolę, Fondo lėšomis finansuojamų projektų
įgyvendinimo priežiūrą, nustatyti tam tinkamas procedūras, todėl Komisija
nusprendė pasiūlyti iniciatoriams patobulinti pateiktą Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 Dėl Valstybės
įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų
patvirtinimo pakeitimo projektą ir pasiūlė:
1.
Papildyti II dalies 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
12. Fondo
valdytojas, atsižvelgdamas į Fondo administratoriaus parengtą paraiškų
įvertinimo ataskaitą ir Fondo tarybos rekomendacijas dėl Fondo lėšų skyrimo
projektų įgyvendinimui finansuoti, rengia atitinkamų metų Fondo lėšų sąmatos
projektą. Fondo valdytojas pilnai atsako už Fondo lėšų sąmatos tikslingumą
ir turi teisę patikslinti Fondo tarybos rekomendacijas.
2. Papildyti
V dalies 27 dalį ir ją išdėstyti taip:
27. Fondo
valdytojoas privalo susigrąžinti, o reikalavimu, lėšų
gavėjai privalo sugrąžinti į Fondo sąskaitą Fondo lėšas, išmokėtas ir (arba)
panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos teisės aktus ir (arba) su lėšų
gavėju sudarytas sutartis.
3. 1. Ar
reikia Lietuvai modernizuoti Ignalinos atominę elektrinę? (2007.03.14.)
Lietuva
įsipareigojo ES iki 2009 metų uždaryti Ignalinos atominės elektrinės antrąjį
bloką, nors jo darbo techniniai resursai saugiai leistų jį eksploatuoti iki
2017 metų. Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1.1. priimti
politinį sprendimą dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo;
1.2. konsoliduoti
ir suaktyvinti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos ir Briuselyje
dirbančių Lietuvos atstovų veiklą, nukreiptą Ignalinos atominės elektrinės
antrojo bloko darbo pratęsimui bei užtikrinti, kad derybų procese Europos
Sąjungoje Lietuvos poziciją dėl branduolinės energetikos plėtros paremtų kitos
Baltijos, Skandinavijos šalys, Lenkija;
1.3. įpareigoti
Lietuvos Respublikos ūkio ministeriją parengti motyvuotą sprendimą Ignalinos
atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui iki naujosios atominės elektrinės
pastatymo (2015 m.) ar iki elektros tinklų sujungimo su Vakarų šalių elektros tinklais (2012 m.);
1.4. inicijuoti
referendumo dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo klausimo
svarstymą Seime.
2. Pasiūlyti
Seimo Valdybai (ne vėliau kaip iki š. m. balandžio 15 d.) organizuoti Seime
viešą diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo
pratęsimo.
2. Komisijos
veiklos ataskaita už 2006 m.
Pritarta
Komisijos veiklos ataskaitai už 2006 m.
3. Dėl J.
Lauciaus knygos vaikams apie atominę energetiką Energijos rūmų šviesa
pristatymo Parlamento galerijoje.
Nusprendė nepritarti J.Lauciaus prašymui inicijuoti knygos vaikams apie
atominę energetiką Energijos rūmų šviesa pristatymui Parlamento galerijoje,
kadangi vadovaujantis Seimo valdybos
sprendimu (2006-12-06 Nr.1303) visi Seime organizuojami renginiai turi būti
susiję su valstybės šventėmis, kitomis Lietuvai svarbiomis istorinėmis datomis
ir atmintinomis dienomis jas paminėti.
4. Ignalinos atominės
elektrinės regiono plėtros tarybos kreipimasis Dėl Ignalinos atominės elektrinės regiono priemonių finansavimo
2007-2013 m. (2007.03.21.)
Ignalinos atominės
elektrinės regiono institucijos parengė specialiąją plėtros programą (veiksmų
programą) pagal Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo
strategijoje ir veiksmų programose patvirtintą struktūrą, bet toje programoje
nėra numatyta parama Ignalinos AE regionui, regionas neturi papildomo
prioriteto prieš kitus regionus, o
Zarasų rajono savivaldybė neturi ir probleminės teritorijos statuso. Komisija
Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms ir Regioninės plėtros
komisija,atsižvelgdamos į
- kompleksinį ir regioninį Ignalinos AE
eksploatavimo nutraukimo padarinių pobūdį;
- LR regioninės plėtros įstatyme, numatytą
probleminės teritorijos sąvoką;
- Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo
strategiją ir veiksmų programas;
Pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1) pripažinti Ignalinos AE regioną probleminiu, tuo
suteikiant papildomas ES paramos galimybes subalansuotai regiono plėtrai;
2)
užtikrinti Ignalinos AE regiono plėtros planuose ir programose numatytų
priemonių įgyvendinimą iš ES 2007-2013m. paramos, pavedant šakinėms
ministerijoms, atsakingoms už ES paramos panaudojimą 2007-2013
m., prioriteto tvarka įtraukti Ignalinos AE regiono projektus į šakinių
ministerijų investicines programas ir planus, užtikrinant nekonkurencinę
projektų atranką.
5. Diskusija Seime Dėl Ignalinos atominės
elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių (2007.04.03.)
Seimo
valdyba, atsižvelgdama į Komisijos siūlymą surengti Seime diskusiją dėl
Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo aplinkybių ir
pasekmių, pritarė šiam siūlymui, kad Seimo nariai galėtų plačiau susipažinti su
šia problema, kuri šiuo metu yra pagrindinė ekonominė Lietuvos problema ir
pagrindinis tikslas.
6. Lietuvos Respublikos
Atominės elektrinės įstatymo projektas XP-2144. (2007.05.09.)
Artėjant antrojo Ignalinos
AE bloko sustabdymo terminui, buvo priimtas sprendimas ne vėliau kaip iki 2015
m. pradėti eksploatuoti naują atominę elektrinę ir tokiu būdu ateityje išlikti
valstybe, gaminančia ženklią dalį savo reikmėms reikalingos elektros energijos šiuolaikinius
saugos reikalavimus atitinkančioje atominėje elektrinėje. Tuo tikslu L R
Vyriausybė parengė naujos atominės elektrinės įstatymo projektą.
Komisija nusprendė pasiūlyti pagrindiniam komitetui Atominės elektrinės
įstatymo projektą XP-2144 patobulinti, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos
Teisės departamento (2007-04-12), Estijos, Latvijos ir Lenkijos Respublikų
pateiktas pastabas ir pasiūlymus, bei tiems pasiūlymams, kuriems Komisija
pritarė:
- preambulės antrąją pastraipą išdėstyti taip:
siekdamas užtikrinti energijos tiekimą iš skirtingų, saugių,
tausių, šiltnamio dujų efektą sukeliančių dujų neišmetančių
energijos šaltinių ir skatinti ekonomikos augimą ateityje;
- 6 straipsnio 4 dalį
išdėstyti taip:
6.4. Kiekvienas investuotojas finansuoja ar užtikrina tos
projekto sąnaudų dalies, įskaitant sąnaudas projekto įgyvendinimui, projekto
įgyvendinimo bendrovės veiklai, atominės elektrinės eksploatavimo
nutraukimui, radioaktyvių atliekų
tvarkymo kaštams, kaštams branduolinės energetikos specialistų rengimo
programos įgyvendinimui, kuri yra proporcinga jo daliai projekto
įgyvendinimo bendrovės kapitale.
7. Išvažiuojamasis posėdis - diskusija Branduolinės saugos valstybinis reguliavimas
Lietuvoje. (2007.06.01.)
Lietuvoje sprendžiant branduolinės saugos problemas yra tiksliai
paskirstytos funkcijos tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą
institucijų, bet pagrindinė atsakomybė už saugą tenka eksploatuojančiai
organizacijai, kuri turi turėti ne tik atitinkamą licenciją, bet už saugą
atsako per visą branduolinės energetikos objekto egzistavimo laiką. Koks
dėmesys skiriamas branduolinės saugos užtikrinimo klausimams galime spręsti iš
to, kad Suomijoje, prieš statant branduolinius reaktorius, buvo įvertintos 7
technologijos, atliktos dviejų veikiančių AE aikštelių (LOVIISA ir OLKILUOTO)
poveikio aplinkai vertinimas.
Komisijos nariai nusprendė,
svarstant Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo projektą,
atkreipti dėmesį į branduolinės saugos užtikrinimo svarbą įstatymo projekte,
atsižvelgiant į padalytas tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą
institucijų funkcijas.
8. Komisijos veiklos 2007 metų pavasario sesijos darbo ataskaitos
tvirtinimas (2007.9.12.).
9.VĮ Ignalinos atominės
elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo 4, 5
ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas XP-2424. (2007.9.26.)
Įstatymo projektas buvo
priimtas Seime 2007.12.13. Svarstant įstatymo projektą Komisija pateikė pasiūlymus, kuriems buvo
pritarta:
1. Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,2. Atleisti iš darbo darbuotojai, įsiregistravę
teritorinėje darbo biržoje ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo atleidimo dienos, yra darbo
rinkoje papildomai remiami ir jų užimtumui remti aktyvios darbo rinkos
politikos priemonių taikymą nustato Užimtumo rėmimo įstatymas.
2. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
1. Atleidžiamų ar atleistų iš darbo darbuotojų nedirbantys šeimos
nariai, įsiregistravę teritorinėje darbo biržoje, ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo atleistų iš darbo darbuotojų
atleidimo dienos, yra darbo rinkoje
papildomai remiami asmenys ir jų užimtumui
remti aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymą nustato Užimtumo
rėmimo įstatymas. Teritorinėje darbo
biržoje įsiregistravusiems atleidžiamų ar atleistų iš darbo darbuotojų
nedirbantiems šeimos nariams, kurie neturi nustatyto valstybinio socialinio
draudimo stažo nedarbo socialinio draudimo išmokai gauti, valstybės remiamų
pajamų dydžio nedarbo socialinio draudimo išmoka skiriama pagal Nedarbo socialinio
draudimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį, o išmokama 7 straipsnyje nustatyta
tvarka.
Vadovaujantis šiuo įstatymu
bus suteikiama daugiau juridinių garantijų atleidžiamiems ir atleistiems iš
darbo Ignalinos AE darbuotojams bei nedirbantiems jų šeimų nariams,
įsiregistravusiems teritorinėje darbo biržoje.
10. 1. VĮ Ignalinos AE
eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo
projektas XP-2440(2). Įstatymo projektas buvo priimtas Seime 2007.12.13. Svarstant įstatymo projektą Komisija
pateikė pasiūlymus, kuriems buvo pritarta:
2 straipsnis. Fondo steigėjas, valdytojas ir administratorius
Fondo steigėja
yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau vyriausybė), valdytoja Lietuvos
Respublikos ūkio ministerija, administratoriai Valstybės įmonė Energetikos
agentūra, Viešoji įstaiga Ignalinos atominės elektrinės regiono plėtros
agentūra.
2. VĮ Ignalinos AE
eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas XP-2441. Įstatymo
projektas buvo priimtas Seime 2007.12.13. Vadovaujantis
šiuo įstatymu Fondo administratoriumi bus ne tik VĮ Energetikos agentūra, bet
ir Viešoji įstaiga Ignalinos AE regiono plėtros agentūra, kas sudarys galimybę
pastarajai tiesiogiai gauti lėšas socialinių ir ekonominių priemonių vykdymui,
kad laiku ir našiai būtų įgyvendinamas 2007-2009 m. VĮ Ignalinos AE
eksploatavimo nutraukimo programos priemonių planas.
11. Valstybinės
atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI) 2006 metų veiklos ataskaita. (2007.11.7.)
Komisijos nariai bendru sutarimu nusprendė pritarti Valstybinės atominės energetikos saugos
inspekcijos (VATESI) 2006 metų veiklos ataskaitai ir pasiūlyti VATESI ir toliau palaikyti Ignalinos AE
antro bloko valstybinę saugos priežiūrą bei tinkamai pasirengti naujos atominės
elektrinės projekto priežiūrai.
12. 13. Dėl elektros energijos kainų ir tarifų bei jų taikymo tvarkos 2008 m. (2007.11.21. ir 2007.12.12.)
Per pastaruosius metus Lietuvoje
labai išaugo elektros energijos kainos visiems vartotojams ir suprantant, kad
uždarius Ignalinos AE jų augimas bus neišvengiamas, todėl būtina siekti, kad
elektros energijos kainų nustatymo metodika būtų skaidresnė ir užtikrintų kainų
augimo argumentuotą pagrįstumą. Tuo tikslu Komisija surengė posėdžius, kuriuose
buvo svarstomas klausimas apie elektros energijos kainas ir tarifus bei jų
taikymo tvarką 2008 m. ir nusprendė paprašyti Ūkio ministerijos ir Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos papildomos informacijos pagal
Komisijos parengtą išvadų projektą.
14. Ignalinos AE uždarymo
socialinių ir ekonominių pasekmių bei Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo
programos socialinių ekonominių priemonių įgyvendinimo 2003-2007 rezultatų
aptarimas. (2007.12.14.)
Išvažiuojamajame posėdyje buvo
aptartos Ignalinos AE regiono perspektyvos, problemos susijusios su VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimu,
kad ir toliau išskirtinis dėmesys būtų skiriamas smulkaus
ir vidutinio verslo plėtrai ir vykdomos paramos priemonės taptų pagrindiniu
veiksniu užtikrinant subalansuotą regiono plėtrą ir naujų darbo vietų kūrimą
Ignalinos AE regione.
III. Kita Komisijos veikla
Per ataskaitinį laikotarpį komisijos nariai skelbė straipsnius
spaudoje, aktyviai dalyvavo įvairiose radijo bei TV laidose ir kituose
visuomenės informavimo priemonių organizuojamuose renginiuose, o taip pat
seminaruose, susitikimuose. Komisijos nariai dalyvavo:
1. 2007.01.30. Ūkio ministerijos kartu su Lietuvos Mokslų akademija ir
Tarptautine energetikos ekonomikos asociacija organizuotame seminare Lietuvos
ir Baltijos valstybių energetikos strategijos aptarimas.
2. 2007.05.11. Komisijos narių susitikimas su Lenkijos Respublikos
ambasados 1 sekretore E.Pawlowska, Lenkijos Respublikos premjero patarėja
energetikos klausimais M.Michalyszin, Lietuvos URM Ekonominio saugumo politikos
departamento ambasadoriumi ypatingiems pavedimams D.Degučiu, Lietuvos URM
Energetikos politikos skyriaus specialistu T.Lukoševičiumi, kuriame buvo
aptarta Baltijos regiono valstybių energetikos strategija, naujos branduolinės
jėgainės Ignalinoje statybos klausimai.
3. 2007.06.26-28 Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA)
seminare Naujos atominės elektrinės statybos Baltijos regione iššūkiai ir
galimybės.
4. 2007.09.19-23. Komisijos nariai (A.Baranauskas, K.Glaveckas)
komandiruoti į Flamanvilį (Prancūzijos Respublika) dalyvauti susitikime su
Prancūzijos energetikos ir branduolinės energetikos kompanijų atstovais,
susipažinti su branduolinės energetikos objektais.
5. 2007.10.11. Vilniaus energetikos saugumo konferencijoje 2007.
6. 2007.12.9-14. Komisijos nariai (K.Glaveckas, V.Saulis, M.Žymantas)
komandiruoti į Torontą (Kanada) susitikti su Kanados kompanija Kanados Atominė
Energija AECL atstovais, susipažinti su branduolinės energetikos objektais.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija susirašinėjo su įvairiomis
institucijomis, organizacijomis, piliečiais, iš viso gauti 81, išsiųsti 38
raštai. Dalį gautų raštų Komisija persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms
institucijoms pagal jų kompetenciją, dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komisija
įvertino svarstydama juos Komisijos posėdžiuose.
Ataskaita patvirtinta 2008-02-12 Komisijos Ignalinos AE regiono problemoms
posėdyje.
Komisijos
pirmininkas
Andrius Baranauskas