Komisijos veiklos ataskaita už 2007 metus

EN  FR

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS REGIONO PROBLEMOMS KOMISIJA

 

KOMISIJOS VEIKLOS ATASKAITA UŽ 2007 M.

 

I. Komisijos sudėtis

LR Seimo nuolatinė Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms 2007 metus pradėjo dirbti būdama tokios sudėties:

            1. Andrius Baranauskas  - pirmininkas,

2. Julius Veselka - pirmininko pavaduotojas,

3. Kęstutis Glaveckas,

4. Kazimira Danutė Prunskienė,

5. Vytautas Saulis,

6. Kazys Starkevičius,

7. Manfredas Žymantas.

 

II. Komisijos veikos kiekybinės charakteristikos

            Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms per ataskaitinį laikotarpį (2007 metus) dirbo vadovaudamasi patvirtintais nuostatais bei jai nustatytas veiklos kryptis. Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija surengė 14 posėdžių, iš jų diskusiją Seimo plenariniame posėdyje tema “Dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių”; 1 bendrą posėdį su Seimo Regioninės plėtros komisija ir 2 išvažiuojamuosius posėdžius į Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją ir Ignalinos AE regioninės plėtros agentūrą.

            Per ataskaitinį laikotarpį Komisija atliko šiuos darbus (chronologine tvarka):

1. Įstatymo dėl Airijos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinio ginklo neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, ir Airijos, Austrijos Respublikos, Belgijos Karalystės, Danijos Karalystės, Graikijos Respublikos, Ispanijos Karalystės, Italijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės, Portugalijos Respublikos, Suomijos Respublikos, Švedijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Europos atominės energijos bendrijos ir Tarptautinės atominės energijos agentūros Susitarimo, įgyvendinančio Sutarties dėl branduolinių ginklų neplatinimo III straipsnio 1 ir 4 dalis, Papildomo protokolo ratifikavimo projektas (XP-1911). (2007.01.11.)

Siekiama pereiti prie trišalių Susitarimų taikymo („acquis communiataire“) garantijų srityje ir nustatyti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės vaidmenį, įgyvendinant Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) ir Euratom garantijas, Lietuvai prisijungus prie trišalių Susitarimų. Komisija pasiūlė pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas.

 

2. Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 “Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo” pakeitimo projekto. (2007.02.06.)

Padidėjus finansavimui iš VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų būtina sustiprinti jų skyrimo, naudojimo kontrolę, Fondo lėšomis finansuojamų projektų įgyvendinimo priežiūrą, nustatyti tam tinkamas procedūras, todėl Komisija nusprendė pasiūlyti iniciatoriams patobulinti pateiktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 17 d. nutarimo Nr. 536 “Dėl Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo nuostatų patvirtinimo” pakeitimo projektą ir pasiūlė:

1. Papildyti II dalies 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

“12. Fondo valdytojas, atsižvelgdamas į Fondo administratoriaus parengtą paraiškų įvertinimo ataskaitą ir Fondo tarybos rekomendacijas dėl Fondo lėšų skyrimo projektų įgyvendinimui finansuoti, rengia atitinkamų metų Fondo lėšų sąmatos projektą. Fondo valdytojas pilnai atsako už Fondo lėšų sąmatos tikslingumą ir turi teisę patikslinti Fondo tarybos rekomendacijas.”

2. Papildyti V dalies 27 dalį ir ją išdėstyti taip:

“27. Fondo valdytojoas privalo susigrąžinti, o reikalavimu, lėšų gavėjai privalo sugrąžinti į Fondo sąskaitą Fondo lėšas, išmokėtas ir (arba) panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos teisės aktus ir (arba) su lėšų gavėju sudarytas sutartis.”

 

3. 1. Ar reikia Lietuvai modernizuoti Ignalinos atominę elektrinę? (2007.03.14.)

Lietuva įsipareigojo ES iki 2009 metų uždaryti Ignalinos atominės elektrinės antrąjį bloką, nors jo darbo techniniai resursai saugiai leistų jį eksploatuoti iki 2017 metų. Komisija nusprendė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1.1. priimti politinį sprendimą dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo;

1.2. konsoliduoti ir suaktyvinti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos ir Briuselyje dirbančių Lietuvos atstovų veiklą, nukreiptą Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui bei užtikrinti, kad derybų procese Europos Sąjungoje Lietuvos poziciją dėl branduolinės energetikos plėtros paremtų kitos Baltijos, Skandinavijos šalys, Lenkija;

1.3. įpareigoti Lietuvos Respublikos ūkio ministeriją parengti motyvuotą sprendimą Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimui iki naujosios atominės elektrinės pastatymo (2015 m.) ar iki elektros tinklų sujungimo su Vakarų šalių elektros tinklais (2012 m.);

1.4. inicijuoti referendumo dėl Ignalinos atominės elektrinės darbo pratęsimo klausimo svarstymą Seime.

2. Pasiūlyti Seimo Valdybai (ne vėliau kaip iki š. m. balandžio 15 d.) organizuoti Seime viešą diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko darbo pratęsimo.

2. Komisijos veiklos ataskaita už 2006 m.

Pritarta Komisijos veiklos ataskaitai už 2006 m.

3. Dėl J. Lauciaus knygos vaikams apie atominę energetiką “Energijos rūmų šviesa” pristatymo Parlamento galerijoje.

Nusprendė nepritarti J.Lauciaus prašymui inicijuoti knygos vaikams apie atominę energetiką “Energijos rūmų šviesa” pristatymui Parlamento galerijoje, kadangi vadovaujantis Seimo valdybos sprendimu (2006-12-06 Nr.1303) visi Seime organizuojami renginiai turi būti susiję su valstybės šventėmis, kitomis Lietuvai svarbiomis istorinėmis datomis ir atmintinomis dienomis jas paminėti.

 

4. Ignalinos atominės elektrinės regiono plėtros tarybos kreipimasis “Dėl Ignalinos atominės elektrinės regiono priemonių finansavimo 2007-2013 m.” (2007.03.21.)

Ignalinos atominės elektrinės regiono institucijos parengė specialiąją plėtros programą (veiksmų programą) pagal Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir veiksmų programose patvirtintą struktūrą, bet toje programoje nėra numatyta parama Ignalinos AE regionui, regionas neturi papildomo prioriteto  prieš kitus regionus, o Zarasų rajono savivaldybė neturi ir probleminės teritorijos statuso. Komisija Ignalinos atominės elektrinės regiono problemoms ir Regioninės plėtros komisija,atsižvelgdamos į

- kompleksinį ir regioninį Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo padarinių pobūdį;

- LR regioninės plėtros įstatyme, numatytą probleminės teritorijos sąvoką;

- Lietuvos 2007-2013 m. Europos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų    programas;

Pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) pripažinti Ignalinos AE regioną  probleminiu, tuo suteikiant papildomas ES paramos galimybes subalansuotai regiono plėtrai;

            2) užtikrinti Ignalinos AE regiono plėtros planuose ir programose numatytų priemonių įgyvendinimą iš ES 2007-2013m. paramos, pavedant šakinėms ministerijoms, atsakingoms už ES paramos panaudojimą 2007-2013 m., prioriteto tvarka įtraukti Ignalinos AE regiono projektus į šakinių ministerijų investicines programas ir planus, užtikrinant nekonkurencinę projektų atranką.

 

5. Diskusija Seime “Dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo pasekmių” (2007.04.03.)

            Seimo valdyba, atsižvelgdama į Komisijos siūlymą surengti Seime diskusiją dėl Ignalinos atominės elektrinės antrojo bloko veiklos nutraukimo aplinkybių ir pasekmių, pritarė šiam siūlymui, kad Seimo nariai galėtų plačiau susipažinti su šia problema, kuri šiuo metu yra pagrindinė ekonominė Lietuvos problema ir pagrindinis tikslas.

 

6. Lietuvos Respublikos Atominės elektrinės įstatymo projektas XP-2144. (2007.05.09.)

Artėjant antrojo Ignalinos AE bloko sustabdymo terminui, buvo priimtas sprendimas ne vėliau kaip iki 2015 m. pradėti eksploatuoti naują atominę elektrinę ir tokiu būdu ateityje išlikti valstybe, gaminančia ženklią dalį savo reikmėms reikalingos elektros energijos šiuolaikinius saugos reikalavimus atitinkančioje atominėje elektrinėje. Tuo tikslu L R Vyriausybė parengė naujos atominės elektrinės įstatymo projektą. Komisija nusprendė pasiūlyti pagrindiniam komitetui Atominės elektrinės įstatymo projektą XP-2144 patobulinti, atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento (2007-04-12), Estijos, Latvijos ir Lenkijos Respublikų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, bei tiems pasiūlymams, kuriems Komisija pritarė:

- preambulės antrąją pastraipą išdėstyti taip:

““siekdamas užtikrinti energijos tiekimą iš skirtingų, saugių, tausių, šiltnamio dujų efektą sukeliančių dujų neišmetančių energijos šaltinių ir skatinti ekonomikos augimą ateityje;”

- 6 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

“6.4. Kiekvienas investuotojas finansuoja ar užtikrina tos projekto sąnaudų dalies, įskaitant sąnaudas projekto įgyvendinimui, projekto įgyvendinimo bendrovės veiklai, atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimui, radioaktyvių atliekų  tvarkymo kaštams, kaštams branduolinės energetikos specialistų rengimo programos įgyvendinimui, kuri yra proporcinga jo daliai projekto įgyvendinimo bendrovės kapitale

 

7. Išvažiuojamasis posėdis - diskusija “Branduolinės saugos valstybinis reguliavimas Lietuvoje”. (2007.06.01.)

            Lietuvoje sprendžiant branduolinės saugos problemas yra tiksliai paskirstytos funkcijos tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų, bet pagrindinė atsakomybė už saugą tenka eksploatuojančiai organizacijai, kuri turi turėti ne tik atitinkamą licenciją, bet už saugą atsako per visą branduolinės energetikos objekto egzistavimo laiką. Koks dėmesys skiriamas branduolinės saugos užtikrinimo klausimams galime spręsti iš to, kad Suomijoje, prieš statant branduolinius reaktorius, buvo įvertintos 7 technologijos, atliktos dviejų veikiančių AE aikštelių (LOVIISA ir OLKILUOTO) poveikio aplinkai vertinimas.

Komisijos nariai nusprendė, svarstant Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo projektą, atkreipti dėmesį į branduolinės saugos užtikrinimo svarbą įstatymo projekte, atsižvelgiant į padalytas tarp eksploatuojančios ir vykdančios priežiūrą institucijų funkcijas.

 

8. Komisijos veiklos 2007 metų pavasario sesijos darbo ataskaitos tvirtinimas (2007.9.12.).

 

 9.VĮ Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo 4, 5 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas XP-2424. (2007.9.26.)

Įstatymo projektas buvo priimtas Seime 2007.12.13. Svarstant įstatymo projektą Komisija pateikė pasiūlymus, kuriems buvo pritarta:

1. Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,2. Atleisti iš darbo darbuotojai, įsiregistravę teritorinėje darbo biržoje ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo atleidimo dienos, yra darbo rinkoje papildomai remiami ir jų užimtumui remti aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymą nustato Užimtumo rėmimo įstatymas.“

2. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

“1. Atleidžiamų ar atleistų iš darbo darbuotojų nedirbantys šeimos nariai, įsiregistravę teritorinėje darbo biržoje, ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo atleistų iš darbo darbuotojų atleidimo  dienos, yra darbo rinkoje papildomai remiami asmenys ir jų užimtumui remti aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymą nustato Užimtumo rėmimo įstatymas. Teritorinėje darbo biržoje įsiregistravusiems atleidžiamų ar atleistų iš darbo darbuotojų nedirbantiems šeimos nariams, kurie neturi nustatyto valstybinio socialinio draudimo stažo nedarbo socialinio draudimo išmokai gauti, valstybės remiamų pajamų dydžio nedarbo socialinio draudimo išmoka skiriama pagal Nedarbo socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį, o išmokama – 7 straipsnyje nustatyta tvarka.“

Vadovaujantis šiuo įstatymu bus suteikiama daugiau juridinių garantijų atleidžiamiems ir atleistiems iš darbo Ignalinos AE darbuotojams bei nedirbantiems jų šeimų nariams, įsiregistravusiems teritorinėje darbo biržoje.

 

10. 1. VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-2440(2). Įstatymo projektas buvo priimtas Seime 2007.12.13. Svarstant įstatymo projektą Komisija pateikė pasiūlymus, kuriems buvo pritarta:

“2 straipsnis. Fondo steigėjas, valdytojas ir administratorius

Fondo steigėja yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – vyriausybė), valdytoja – Lietuvos Respublikos ūkio ministerija, administratoriai – Valstybės įmonė Energetikos agentūra, Viešoji įstaiga Ignalinos atominės elektrinės regiono plėtros agentūra.”

  2. VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo fondo įstatymo pakeitimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas XP-2441. Įstatymo projektas buvo priimtas Seime 2007.12.13. Vadovaujantis šiuo įstatymu Fondo administratoriumi bus ne tik VĮ Energetikos agentūra, bet ir Viešoji įstaiga Ignalinos AE regiono plėtros agentūra, kas sudarys galimybę pastarajai tiesiogiai gauti lėšas socialinių ir ekonominių priemonių vykdymui, kad laiku ir našiai būtų įgyvendinamas 2007-2009 m. VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo programos priemonių planas.

 

11. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI) 2006 metų veiklos ataskaita. (2007.11.7.)

Komisijos nariai bendru sutarimu nusprendė pritarti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI) 2006 metų veiklos ataskaitai ir pasiūlyti VATESI ir toliau palaikyti Ignalinos AE antro bloko valstybinę saugos priežiūrą bei tinkamai pasirengti naujos atominės elektrinės projekto priežiūrai.

 

12. 13. Dėl elektros energijos kainų ir tarifų bei jų taikymo tvarkos 2008 m. (2007.11.21. ir 2007.12.12.)

Per pastaruosius metus Lietuvoje labai išaugo elektros energijos kainos visiems vartotojams ir suprantant, kad uždarius Ignalinos AE jų augimas bus neišvengiamas, todėl būtina siekti, kad elektros energijos kainų nustatymo metodika būtų skaidresnė ir užtikrintų kainų augimo argumentuotą pagrįstumą. Tuo tikslu Komisija surengė posėdžius, kuriuose buvo svarstomas klausimas apie elektros energijos kainas ir tarifus bei jų taikymo tvarką 2008 m. ir nusprendė paprašyti Ūkio ministerijos ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos papildomos informacijos pagal Komisijos parengtą išvadų projektą.

 

14. Ignalinos AE uždarymo socialinių ir ekonominių pasekmių bei Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo programos socialinių ekonominių priemonių įgyvendinimo 2003-2007 rezultatų aptarimas. (2007.12.14.)

Išvažiuojamajame posėdyje buvo aptartos Ignalinos AE regiono perspektyvos, problemos susijusios su  VĮ Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimu, kad ir toliau išskirtinis dėmesys būtų skiriamas smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai ir vykdomos paramos priemonės taptų pagrindiniu veiksniu užtikrinant subalansuotą regiono plėtrą ir naujų darbo vietų kūrimą Ignalinos AE regione.

 

III. Kita Komisijos veikla

Per ataskaitinį laikotarpį komisijos nariai skelbė straipsnius spaudoje, aktyviai dalyvavo įvairiose radijo bei TV laidose ir kituose visuomenės informavimo priemonių organizuojamuose renginiuose, o taip pat seminaruose, susitikimuose. Komisijos nariai dalyvavo:

1. 2007.01.30. Ūkio ministerijos kartu su Lietuvos Mokslų akademija ir Tarptautine energetikos ekonomikos asociacija organizuotame seminare “Lietuvos ir Baltijos valstybių energetikos strategijos aptarimas”.

2. 2007.05.11. Komisijos narių susitikimas su Lenkijos Respublikos ambasados 1 sekretore E.Pawlowska, Lenkijos Respublikos premjero patarėja energetikos klausimais M.Michalyszin, Lietuvos URM Ekonominio saugumo politikos departamento ambasadoriumi ypatingiems pavedimams D.Degučiu, Lietuvos URM Energetikos politikos skyriaus specialistu T.Lukoševičiumi, kuriame buvo aptarta Baltijos regiono valstybių energetikos strategija, naujos branduolinės jėgainės Ignalinoje statybos klausimai.

3. 2007.06.26-28 Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) seminare “Naujos atominės elektrinės statybos Baltijos regione iššūkiai ir galimybės”.

4. 2007.09.19-23. Komisijos nariai (A.Baranauskas, K.Glaveckas) komandiruoti į Flamanvilį (Prancūzijos Respublika) dalyvauti susitikime su Prancūzijos energetikos ir branduolinės energetikos kompanijų atstovais, susipažinti su branduolinės energetikos objektais.

5. 2007.10.11. Vilniaus energetikos saugumo konferencijoje 2007.

6. 2007.12.9-14. Komisijos nariai (K.Glaveckas, V.Saulis, M.Žymantas) komandiruoti į Torontą (Kanada) susitikti su Kanados kompanija “Kanados Atominė Energija –AECL atstovais, susipažinti su branduolinės energetikos objektais.

Ataskaitiniu laikotarpiu Komisija susirašinėjo su įvairiomis institucijomis, organizacijomis, piliečiais, iš viso gauti 81, išsiųsti 38 raštai. Dalį gautų raštų Komisija persiuntė vykdomosios valdžios ir kitoms institucijoms pagal jų kompetenciją, dalį gautų prašymų, pasiūlymų Komisija įvertino svarstydama juos Komisijos posėdžiuose.

 

Ataskaita patvirtinta 2008-02-12  Komisijos Ignalinos AE regiono problemoms posėdyje.

 

 

 

 Komisijos pirmininkas                                                                           Andrius Baranauskas                         

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008