Lietuvos Respublikos Seimui
KOMISIJOS NARIO ATSKIROJI NUOMONĖ
2005-03-01
Vadovaujantis Seimo laikinųjų tyrimų komisijų įstatymo 7 straipsnio 5 punktu, pareiškiu atskirą nuomonę, dėl Komisijos tyrimo rezultatų išvadų.
I. Svarstant atsakymą, Koks yra KGB rezervo ir į KGB rezervo sąrašus įtrauktų asmenų statusas: kokias funkcijas vykdė KGB rezervas, kokia tvarka asmenys buvo įtraukiami į šiuos sąrašus, kokią įtaką toks įtraukimas turėjo ir turi jų pareigoms?, teikiu tokį atsakymo baigiamosios dalies variantą:
Atsižvelgiant pakviestų į Komisijos posėdžius asmenų paaiškinimus, susipažinusi su valstybės įstaigų ir organizacijų pateikta informacija, išanalizavusi Komisijai pateiktus dokumentus, susijusius su tiriamu klausimu, Komisija daro išvadą, kad:
SSRS KGB rezervas buvo neatskiriama KGB dalis, rengiama ypatingajam (karo grėsmės, karo pradžios, stichinių nelaimių ir masinių riaušių metu) ir karo periodams. Jos formavimas, uždaviniai bei galimos funkcijos buvo reglamentuojamos KGB vadovybės nutarimais ir kitais KGB rezervo veiklą reglamentavusiais dokumentais. KGB rezervas buvo formuojamas iš KGB kadrinių darbuotojų, išėjusių į atsargą ir SSRS ginkluotųjų pajėgų karo prievolininkų (karininkų, praporščikų, seržantų, eilinių).
KGB vadovybė instrukcijose ir mobilizaciniuose nurodymuose numatė jiems funkcijas ypatinguoju ir karo periodu. KGB rezervą ypatingajam ir karo periodams sudarė: į KGB atsargą pervesti buvę kadriniai darbuotojai bei SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkai, kurie turėjo veikti kariuomenės ypatinguosiuose skyriuose, ir iš KGB atsargos karininkų bei SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkų, seržantų ir eilinių sudaryti teritoriniai padaliniai, kurie turėjo vykdyti KGB vietinių operatyvinių - kovinių būrių funkcijas. SSRS ginkluotųjų pajėgų atsargos karininkai, įtraukiant juos į KGB rezervą, paprastai turėdavo duoti žodinį sutikimą, tačiau apie konkrečias užduotis ypatingojo ir karo periodais informuojami nebuvo. Taikos metu KGB rezervo karininkams galėjo būti skiriamos tam tikros užduotys ir pavedimai, tačiau iš turimų duomenų apie jų mastą ir vykdymą Komisija spręsti negali.
Į KGB rezervą asmenys būdavo įtraukiami vadovaujantis KGB vadovybės įsakymais bei instrukcijomis.
Komisija neturi tikslių duomenų, ar įtraukimas į KGB rezervo sąrašus turėjo įtakos įtraukiamų asmenų pareigoms. Turimi duomenys laidžia daryti išvadą, kad asmenys sutikdavo būti įrašyti į KGB rezervą dėl įvairių motyvų, tame tarpe ir dėl karjeros galimybės, siekdami išvengti karinės tarnybos. Komisijos duomenimis, atsisakymas būti įrašytu į KGB rezervą jokių pasekmių nesukeldavo.
II. Svarstant atsakymą į pateiktą klausimą Kokiomis aplinkybėmis Alfredas Pekeliūnas, Arvydas Pocius ir Antanas Valionis buvo įtraukti į KGB rezervo sąrašus? noriu pažymėti, kad tiek A. Pocius, tiek A. Valionis dalį su savo biografija susijusių faktų ar atsakymų į Seimo komisijos klausimus patys įslaptino, suteikdami šioms žinioms valstybinės paslapties (vienokio ar kitokio lygmens) statusą. Manau, tai neteisėti ar neteisingi veiksmai, ypač Seimo komisijai tiriant aplinkybes apie juos pačius, tačiau, kadangi tie faktai yra valstybinė paslaptis, (vienokio ar kitokio lygmens), kuri slepiama ne tik nuo dalies Seimo narių, bet ir nuo visų Lietuvos žmonių, kas man visiškai nesuvokiama ir nepriimtina šio klausimo nagrinėjime, formuojant atsakymus apie aplinkybes, susijusias su A. Pociumi ir A. Valioniu, dalyvauti atsisakau.
III. Svarstant atsakymą į pateiktą klausimą Ar į KGB rezervo sąrašus įtrauktų Alfredo Pekeliūno, Arvydo Pociaus ir Antano Valionio ėjimas šiuo metu turimų pareigų nepažeidžia galiojančių teisės aktų ir ar nekelia grėsmės nacionalinio saugumo interesams? teikiu tokį atsakymo variantą:
1. Atkūrus Lietuvos Respublikos nepriklausomybę KGB ne kartą Lietuvos teisės aktuose įvertinta kaip represinė okupacinės valdžios institucija, ar (ir) nusikalstama struktūra (Konstitucinio Teismo 2000 m. vasario 10d. nutarimas, taip pat Konstitucinio Teismo 1999 m. kovo 4d. nutarimas). Asmens priklausymas KGB rezervui turi būti vertinamas neigiamai, kaip asmens garbę ir orumą žeminanti aplinkybė. Komisijos nagrinėtoje medžiagoje yra duomenų apie tai, kad tiek A. Pocius, tiek A. Valionis turėjo gauti KGB pavedimus atlikti vienokias ar kitokias užduotis ir galėjo jas įvykdyti prieš įtraukiant juos į KGB rezervą. Tiek pats A. Valionis, tiek A. Pocius neigia tokias užduotis vykdę. Tikslių duomenų, patvirtinančių, kokias užduotis jie įvykdė nėra, tačiau nėra ir duomenų, kad tokias užduotis, kurios būdavo skiriamos visiems į rezervą įtraukiamiems asmenims (istoriko A. Anušausko parodymai, kiti dokumentai) A. Pocius ir A. Valionis būtų atsisakę vykdyti. Negalima atmesti prielaidos, kad kažkas kažkur dar gali turėti vienokių ar kitokių dokumentų, į kuriuos atsižvelgiant, būtų galima šantažuoti tiek A. Valionį, tiek A. Pocių. Dėl to, kad, grasinant paviešinti, galimai iki šiol nežinomus duomenis apie Užsienio reikalų ministerijos ir Valstybės saugumo departamento vadovų buvimą KGB rezerve galėtų būti neteisėtai varžoma jų veiksmų laisvė ir taip, tame tarpe veikiant užsienio specialiosioms tarnyboms, būtų keliama grėsmė nacionaliniam saugumui. Liudininkai teigę, kad yra matę A. Pociaus pasirašytą pasižadėjimą tarnauti KGB ir pranešę apie tai raštiškai, į komisijos posėdį pakviesti nebuvo.
2. Pagal duomenis, pateiktus komisijai, tiek 1990 metais, tiek 1991 metais kelios dešimtys Lietuvos piliečių, įtrauktų į KGB rezervo sąrašus pateikė prašymus ir buvo išbraukti iš KGB rezervo sąrašų. Nei A. Pocius, nei A.Valionis tokių prašymų apie jų išbraukimą iš KGB rezervo sąrašų nepateikė. A. Valionis buvo išbrauktas iš KGB sąrašų tik dėl jo išvykimo į užsienį. Kada iš KGB sąrašų buvo išbrauktas ir ar išbrauktas A. Pocius - duomenų nėra. Tai pakankama prielaida teigti, kad jų buvimas užimamose pareigose kelia grėsmę nacionalinio saugumo interesams.
3. Tiek A. Pocius, tiek A. Valionis apie savo priklausymą KGB rezervui, jų teigimu, informavo, tačiau ne visus valstybės vadovus, vadovavusius Lietuvos valstybei tuo metu, kai jie buvo skiriami ir ėjo aukštas pareigas tiek valstybės saugumo departamente, tiek užsienio reikalų ministerijoje. Tokia informacija buvo slepiama ne tik nuo valstybės vadovų ir nuo Seimo narių, tvirtinusių šių asmenų skyrimus, bet ir nuo Lietuvos piliečių, kurie tokią informaciją apie tokias aukštas
p
areigas užimančius žmones žinoti privalėjo. Akivaizdu, kad informacija apie A. Pociaus ir A. Valionio priklausimą KGB rezervui buvo slepiama, ir tai darė tiek patys A. Pocius bei A. Valionis, tiek kiti apie tai žinoję valstybės vadovai. Tai pakankama priel
aida teigti, kad jų buvimas užimamose pareigose kelia grėsmę nacionalinio saugumo interesams.
Atsižvelgiant į pateiktus argumentus ir suvokimą, kad tolesnis A. Pociaus bei A. Valionio užimamų pareigų ėjimas daro didžiulę žalą Lietuvos valstybės autoritetui bei prestižui, akivaizdu, kad, A Pociaus ir A. Valionio palikimas einamose pareigose kelia grėsmę Lietuvos valstybės nacionaliniam saugumui ir yra nenaudingas nei Lietuvos valstybei, nei jos piliečiams.
A. Pekeliūnas neprisipažino buvęs KGB rezerve, tačiau Komisijos turimi duomenys leidžia daryti prielaidą, kad KGB rezervo sąrašuose jis buvo, todėl jo buvimas aukštose pareigose kelia grėsmę nacionalinio saugumo interesams.
IV. Svarstant atsakymą į pateiktą klausimą
"
Ar į KGB rezervo sąrašus yra įtraukta kitų šiuo metu valstybės politikų, teisėjų ar valstybės pareigūnų pareigas einančių asmenų?", teikiu tokį atsakymo variantą:
Pagal Komisijai pateiktus duomenis galima daryti prielaidą, kad yra asmenų, kurie yra įtraukti į KGB rezervo sąrašą ir šiuo metu užima valstybės politikų, teisėjų ar valstybės pareigūnų pareigas.
Seimas turėtų priimti sprendimą ir sukurti mechanizmą bei teisinę bazę, įgalinančią kuo greičiau paviešinti visų žinomų į KGB rezervą įtrauktų asmenų sąrašus, išskyrus tuos atvejus, kai asmenys apie tai jau prisipažino.
Seimas turėtų priimti sprendimą ir sukurti mechanizmą bei teisinę bazę, įgalinančią realiai ir kuo greičiau paviešinti visus žinomus asmenis bet kokia forma bendradarbiavusius su KGB ar priklausiusius bet kokioms KBG struktūroms, išskyrus tuos atvejus, kai asmenys apie tai jau prisipažino.
Komisijos narys V. Mazuronis