LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO
IR FINANSŲ KOMITETO
2007
M. VII (RUDENS) SESIJOS DARBO ATASKAITA
KOMITETO
SUDĖTIS
1. Jonas Lionginas komiteto
pirmininkas,
2. Kęstutis Glaveckas komiteto
pirmininko pavaduotojas,
3. Vytautas Galvonas komiteto
pirmininko pavaduotojas,
4. Zigmantas Balčytis narys,
5. Saulius Bucevičius narys,
6. Rimantas Jonas Dagys narys,
7. Etela Karpickienė narė,
8. Rytas Kupčinskas narys,
9. Raimundas Palaitis narys,
10. Juozas Palionis narys,
11. Artūras Paulauskas narys,
12. Leokadija Počikovska narė.
KOMITETO
NARIŲ KURUOJAMOS SRITYS
SVARSTANT
BIUDŽETŲ PROJEKTUS,
BIUDŽETO įvykdymo apyskaitAs ir valstybės
turto naudojimo klausimus
Seimo
Biudžeto ir finansų komiteto narys
|
Institucijos(asignavimų
valdytojai)
|
J.
Lionginas
|
Respublikos
Prezidento kanceliarija, Seimo kanceliarija, Valstybės kontrolė, Vertybinių
popierių komisija, Finansų
ministerija, Finansų ministerijos valdymo sritis (Valstybinė mokesčių
inspekcija, Muitinės departamentas).
|
|
|
R.
Palaitis
K.
Glaveckas
A.
Paulauskas
|
Vyriausioji rinkimų komisija,
Seimo kontrolierių įstaiga,
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija,
Konstitucinis Teismas,
Aukščiausiasis teismas,
Teisingumo ministerija,
Generalinė prokuratūra,
Teismai ir Nacionalinė teismų administracija.
|
|
|
J.
Palionis
R. Dagys
R. Kupčinskas
|
Vyriausybės kanceliarija , Departamentai,
tarnybos, inspekcijos ir kitos institucijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Susisiekimo ministerija, Susisiekimo
ministerijos valdymo sritis, Ūkio
ministerija, Ūkio ministerijos valdymo sritis.
|
|
|
V.
Galvonas
|
Vidaus reikalų ministerija, Vidaus reikalų
ministerijos valdymo sritis, Apskritys.
|
|
|
|
Nacionalinė
sveikatos taryba, Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ligonių kasa.
|
|
|
J. Palionis
|
Aplinkos
ministerija, Aplinkos ministerijos valdymo sritis, Žemės ūkio ministerija,
Žemės ūkio ministerijos valdymo sritis.
|
|
|
J.
Lionginas
S.
Bucevičius
|
Krašto apsaugos ministerija, Užsienio reikalų
ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Specialiųjų tyrimų tarnyba.
|
|
|
|
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,
Invalidų reikalų taryba.
|
|
|
R.
Palaitis
J. Palionis
E.
Karpickienė
|
Kultūros
ministerija, Valstybinė paminklosaugos komisija, Kultūros ministerijos
Kultūros vertybių departamentas, Švietimo ir mokslo ministerija, Mokslas ir
studijos, Švietimo, kultūros ir kitos panašios įstaigos.
|
|
|
L.
Počikovska
A.
Paulauskas
R.
Kupčinskas
|
Savivaldybės (finansiniai klausimai).
|
KOMITETO NARIŲ
KURUOJAMOS SRITYS
Svarstant įstatymų
projektus bei atliekant
parlamentinę kontrolę
Seimo
Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys
|
Sritis,
kai BFK paskirtas pagrindiniu komitetu
|
Seimo
Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys
|
Sritis, kai BFK paskirtas papildomu
komitetu
|
|
|
|
|
J. Lionginas
E.
Karpickienė.
|
Valstybės
biudžetas ir jo vykdymo kontrolė
|
J. Palionis
V. Galvonas
S. Bucevičius
|
Valstybės
valdymas, šalies ūkio klausimai, savivaldybės
|
K.
Glaveckas
R.
Palaitis
|
Kapitalo
rinkos klausimai, draudimas, pensijų fondai, investicinės bendrovės,
apskaitos klausimai, įmonių finansai, turto vertinimas ir azartiniai lošimai
|
R.
Palaitis
R. Dagys
L. Počikovska
|
Sveikatos
apsauga, kultūra, švietimas
|
J.
Lionginas
R. Dagys
|
Mokesčių
klausimai (mokesčiai, rinkliavos, įmokos)
|
J. Palionis
K.
Glaveckas
|
Aplinkos
apsauga, žemės ūkis
|
J.
Lionginas
K.
Glaveckas
|
Centrinė bankininkystė,
kredito įstaigos, santaupų atkūrimo klausimai, euro įvedimo klausimai, Valstybės skola, mokėjimų balansas ir
atsiskaitymų klausimai
|
J.
Palionis
R. Dagys
|
Krašto
apsauga, Teisingumas, Viešoji tvarka ir visuomenės apsauga
|
L.
Počikovska
V. Galvonas
A.
Paulauskas
|
Savivaldybių
biudžetai ir jų vykdymo kontrolė
|
L.
Počikovska
R.
Kupčinskas
E.
Karpickienė
|
Socialinė
apsauga, globa ir rūpyba
|
|
|
|
|
|
Europos
Sąjungos finansiniai klausimai
|
R. J.
Dagys
|
Atstovavimas
Seimo Europos reikalų komitete
|
I.
BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų
svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui:
kaip pagrindiniam komitetui
kaip papildomam komitetui
Viso
pavedimų:
|
59
45
104
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių
pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros
ir darbo programą
|
2
|
1.3.
|
Kitų komitetų prašymu ir komiteto
iniciatyva pateiktos išvados
|
14
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės
teisės aktų projektų rengimui
|
5
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai:
Išvažiuojamieji
Bendri posėdžiai su kitais komitetais
Viso
Posėdžių:
|
50
-
1
|
2.2.
|
Klausymai
|
38
|
3. Svarstyta parlamentinės kontrolės
klausimų
|
17
|
4. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
1019
|
4.2.
|
Parengta atsakymų, išvadų ir raštų
Parengta
kvietimų į posėdžius, klausymus ir kt.
Viso parengta raŠtų ir kvietimų:
|
777
94
1890
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
2
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
1
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
3
|
Pagrindinės biudžeto ir finansų komiteto
veiklos kryptys
Seimo Statuto 59 straipsnis nustato
šias Biudžeto ir finansų komiteto veiklos kryptis:
1) svarstyti Vyriausybės pateiktą Seimui
tvirtinti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto projektą ir teikti
apibendrintas visų komitetų išvadas;
2) atlikti bendrąją
nuolatinę valstybės biudžeto vykdymo kontrolę;
3 punkto redakcija iki 2009 m. sausio 1 d.:
3) kartu su kitais
komitetais rengti išvadas dėl valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitų;
3 punkto redakcija
nuo 2009 m. sausio 1 d.:
3) kartu su kitais
komitetais rengti išvadas dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio;
4) rengti įstatymų ir
kitų teisės aktų projektus bei pasiūlymus biudžeto ir finansų klausimais;
5) rengti ir pateikti
išvadas dėl įstatymų, turinčių įtakos valstybės biudžeto pajamoms ir išlaidoms,
projektų;
6) svarstyti ir rengti
išvadas bei pasiūlymus dėl mokesčių ir specialiųjų fondų įstatymų projektų, dėl
iš biudžeto išlaikomų įstaigų ir organizacijų finansavimo tvarkos, jų išlaidų
normatyvų, dėl savivaldybių biudžetų sudarymo normatyvų, dėl biudžeto
asignavimų įvairioms programoms įgyvendinti, taip pat Seimui bei jo
darbuotojams išlaikyti;
7) atlikti valstybės
turto naudojimo, Finansų ministerijos, Vertybinių popierių komisijos, Draudimo
priežiūros komisijos, Valstybinės lošimų priežiūros komisijos ir Lietuvos banko
veiklos parlamentinę kontrolę, teikti su tuo susijusius pasiūlymus bei
rekomendacijas;
8) svarstyti Seimui ir
(ar) Seimo Biudžeto ir finansų komitetui pateiktas Valstybės kontrolės išvadas
ir kartu su Seimo Audito komitetu bei kitais komitetais įvertinti, kai būtina –
padėti įgyvendinti šiose išvadose pateiktas Valstybės kontrolės rekomendacijas;
9) teikti pasiūlymus
dėl Seimo pavedimų Valstybės kontrolei atlikti valstybinį auditą;
10) svarstyti komitetui perduotus įstatymų projektus,
rengti išvadas ir nagrinėti finansinius apskaitos, atskaitomybės klausimus.
Biudžeto ir finansų komiteto veikla
Pagrindinė
Komiteto veiklos forma yra posėdžiai.
Ataskaitiniu laikotarpiu, t.y. nuo 2007 m. rugsėjo 10 d.
iki 2008 m. kovo 10 d. Biudžeto ir finansų komitetas surengė 51 posėdį. Posėdžiuose
dalyvavo Prezidentūros, Vyriausybės, Finansų ministerijos, kitų ministerijų,
Lietuvos banko, Vertybinių popierių komisijos, Draudimo priežiūros komisijos,
Valstybės kontrolės pareigūnai, taip pat kitų suinteresuotų institucijų ir
visuomenės grupių bei žiniasklaidos
atstovai.
II. AKTUALIAUSI DARBAI
Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų
svarstymas
1.
Seimo 2007 m. lapkričio 8 d. priimtame Fiskalinės drausmės įstatyme
Nr. X-1316 (Žin., 2007, Nr. 120-4881) yra
nustatytos fiskalinės drausmės taisyklės ilgalaikiam valdžios sektoriaus
finansų tvarumui ir stabiliai ūkio plėtrai išlaikyti. Šis įstatymas taip
reglamentuoja biudžeto išlaidas, kad tam tikru ekonominio augimo laikotarpiu
valstybės biudžetas būtų subalansuotas ar perteklinis, o esant per lėtam
ekonomikos augimui būtų atitinkamai išlaikytas valstybės finansų sistemos
stabilumas .
Fiskalinės drausmės įstatymo
nuostatos labai svarbios mums visiems sprendžiant ilgalaikes, dėl visuomenės
senėjimo kylančias socialinės sferos, sveikatos apsaugos ir kitų sričių
finansavimo problemas.
Šio įstatymo įgyvendinimas
taip pat reikšmingai prisidės sudarant prielaidas įsivesti eurą. Pagal šį
įstatymą valdžios institucijos privalo
laikytis tokios fiskalinės drausmės, kad Lietuvos ekonominiai rodikliai
atitiktų Mastrichto kriterijus ir sklandžiai funkcionuotų šalies ekonomika
įvedus eurą.
2. 2007 m. gruodžio 6 d.
priimtame Lietuvos Respublikos 2008
metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo
įstatyme Nr. X- 1353 (Žin., 2007, Nr. 132-5356) yra skirti pakankami asignavimai prisiimtiems ir numatomiems prisiimti
įsipareigojimams vykdyti keliant žmonių ir šeimų gerovę, mažinant socialinę
atskirtį, didinant darbo užmokestį:
Nacionalinio biudžeto asignavimai 2008 metams numatyti:
Socialinei apsaugai
numatyta 3457,6 mln. Lt;
palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 919,7 mln. Lt, arba 36,2 proc. daugiau.
Šie
papildomi asignavimai skiriami:
-213 mln. Lt išmokoms vaikams
mokėti; iš jų 175 mln. Lt –dėl nuo 2008 m. sausio 1 d. numatomų mokėti išmokų
vaikams iki 18 metų ir vyresniems, besimokantiems dieninėje bendrojo lavinimo
mokykloje, ir 38 mln. Lt dėl planuojamos išmokos vaikui šeimoje, auginančioje 3
ir daugiau vaikų padidinimo nuo 0,4 minimalaus gyvenimo lygio iki 0,75
minimalus gyvenimo lygio nuo 2008 m. liepos 1d.;
-36,7 mln. Lt valstybinėms pensijoms dėl nukentėjusių asmenų,
mokslininkų, I ir II laipsnio valstybinių pensijų bazės padidinimo 28 litais (nuo
172 iki 200 litų) nuo 2008 m. sausio 1
d.;
- 275,7 mln. Lt šalpos ir
kitoms išmokoms dėl valstybinio
socialinio draudimo bazinės pensijos (
bazinė pensija nuo 2008 m. sausio 1 d.
padidinta 50 litų nuo 266 iki 316 litų) ir einamųjų metų draudžiamųjų pajamų
padidinimo, mokėti.
Švietimui (įskaitant aukštąsias mokyklas) numatyta 5800,3 mln. Lt, palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 794 mln. Lt, arba 15,9 proc. daugiau.
Šie
papildomi asignavimai skiriami:
-studijų
reformai nuo 2008 m. rugsėjo 1 d. pradėti,
dėstytojų, ir mokslo darbuotojų
atlyginimams padidinti bei
kitoms švietimo reikmėms;
-157,4 mln. Lt skiriami mokytojų darbo užmokesčiui padidinti, švietimo
įstaigų investicijų projektams finansuoti.
Pedagogams darbo užmokestis nuo
2008 m. sausio 1 d. padidės 15 proc.,
nuo 2008 m. rugsėjo 01 d. dar apie 14
proc.
Sveikatos apsaugai įskaitant valstybės biudžeto asignavimus, skiriamus Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžetui, numatyta 1796,8 mln. Lt, palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 357,4
mln. Lt, arba 24,8 proc. daugiau;
Šie papildomi asignavimai
skiriami įmokai už valstybės lėšomis draudžiamus asmenis,
padidinti, sveikatos priežiūros biudžetinių įstaigų specialistų darbo
užmokesčiui nuo 2008 m. sausio 1 d. 11,3 proc. padidinti, sveikatos priežiūros
įstaigų renovacijai, medicininei
įrangai įsigyti.
Poilsiui, kultūrai ir religijai numatyta 1144,6
mln. litų, palyginus su
2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 253,1 mln. Lt, arba 28,4 proc. daugiau.
Šie
papildomi asignavimai skiriami:
-kultūros, meno darbuotojų atlyginimams padidinti, bibliotekų kompiuterizavimo programai
įgyvendinti, meninės kūrybos plėtros ir sklaidos programoms finansuoti.
Įgyvendinant Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo
terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo nuostatą -
iki 2009 metų sausio 1 d. išmokėti piliečiams kompensacijas už valstybės
išperkamą žemę, miškus ir vandens telkinius - 2008 m. biudžete kompensacijoms
už valstybės išperkamą žemę, miškus ir vandens telkinius mokėti pat tai yra numatyta 175,3 mln. Lt.
Be
to, kompensacijoms už valstybės išperkamus gyvenamuosius namus, jų dalis, butus
mokėti, valstybės garantijoms nuomininkams, iškeldinamiems iš savininkams
grąžintų gyvenamųjų namų, jų dalių, butų, vykdyti ir kompensacijoms už
valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą religinėms bendrijoms išmokėti yra skirta 215 mln. Lt.
Seime tvirtinant 2008 metų privatizavimo fondo lėšų
sąmatą gyventojų santaupoms atkurti ir su tuo susijusioms išlaidoms padengti
taip pat yra skirta 267,6 mln. Lt.
3. Seimo biudžeto ir finansų komitetas 2007 m.
gruodžio mėn. svarstė Lietuvos Vyriausybės patvirtintas naujas antiinfliacines
vidutinio laikotarpio (maždaug 3-5 metų) priemones. Jose, be kita ko, numatoma
sugriežtinti paskolų išdavimo, tarp jų
vartojimo bei būsto paskolų, sąlygas.
Komitetas pritarė šioms priemonėms su išlyga, kad dalies paskolų
palūkanų gražinimo lengvata ir toliau galėtų naudotis socialiai orientuotos
gyventojų grupės, pavyzdžiui, jaunos ir daugiavaikės šeimos, negaunančios
pakankamai pajamų, taip pat neturintys nekilnojamojo turto gyventojai ir pan.
Atitinkamos įstatymo pataisos bus svarstomos Seimo pavasario sesijoje.
Nebuvo priimti svarbūs įstatymai
1. Kredito unijų įstatymo nauja redakcija. Įstatymo projektas buvo registruotas Seime 2007 m. liepos 10 d.,
tačiau nepriimtas laiku negavus Vyriausybės išvadų. Įstatymo projektas bus
svarstomas Seime Balandžio mėnesį.
2. Gyventojų turto deklaravimo įstatymo pakeitimo nauja redakcija.
Įstatymo projektas buvo registruotas Seime 2007 m. balandžio 5 d. ir 2-2007 m.
gegužės 18 d.. Įstatymas nepriimtas laiku
negavus Vyriausybės išvadų.
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės
teisės aktų projektų rengimui
Sesijos metu
veiklą toliau tęsė Seimo valdybos sprendimu sudarytos darbo grupės:
1.
Lietuvos finansinių paslaugų rinkos priežiūros konsolidavimo koncepcijai
parengti.
2.
Naujos redakcijos kredito unijų įstatymo projektui parengti.
Parlamentinės kontrolės klausimai
Šios sesijos metu Seimo
Biudžeto ir finansų komitete buvo intensyviai domimasi bei priimti atitinkami
sprendimai šiais parlamentinės
kontrolės klausimais:
1. Išklausyta Lietuvos Respublikos vertybinių
popierių komisijos ataskaita.
2.
Vyko klausymai II pakopos pensijų fondo
valdymo efektyvumo klausimais.
3.
Išklausyta Vyriausybės 2006 m. veiklos ataskaita.
4.
Svarstytas Nacionalinio euro įvedimo plano projektas bei vidutinės trukmės
laikotarpio kainų stabilumo strategija.
5.
Įvyko I ketvirčio nacionalinio biudžeto pajamų plano vykdymo svarstymas.
6.
Apsvarstytas III ketvirčio nacionalinio biudžeto pajamų plano vykdymas.
7.
Įvyko 3-jų ketvirčių savivaldybių biudžetų pajamų plano vykdymo svarstymas.
8.
Apsvarstyta 2006 m. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaita.
Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
Seimo
Biudžeto ir finansų komitetas per ataskaitinį laikotarpį gavo 1019 pareiškimų,
raštų ir kitų dokumentų.
Iš
jų, dėl Lietuvos Respublikos 2008 metų
valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių
patvirtinimo įstatymo projekto XP-2584 gavo ir išnagrinėjo 555 Seimo narių
pasiūlymus dėl valstybės biudžeto asignavimų padidinimo 2 mlrd. 253 mln. Lt.
Kitos valstybės institucijos, įstaigos ir savivaldybės, neįtraukiant prašymų,
kurie buvo apsvarstyti kituose Seimo komitetuose bei komisijose, pateikė 31
prašymą padidinti asignavimus 42 mln. Lt.
Komitetas, apsvarstęs komiteto kompetencijai priskirtų asignavimų
valdytojų numatytus skirti asignavimus, Seimo komitetų, komisijų išvadas, Seimo
narių pasiūlymus, atskirų institucijų ir savivaldybių raštus, parengė bei pateikė Seimui ir Vyriausybei
išvadas dėl šių pasiūlymų.
Tarptautinis bendradarbiavimas ir renginiai
2007 m.
lapkričio 15 d. BFK atstovai buvo susitikę su bendros Tarptautinio valiutos
fondo ir Pasaulio banko misijos, vadovaujamos May Khamis iš Tarptautinio
valiutos fondo Pinigų ir kapitalo rinkų departamento, nariais;
2008 m.
sausio 21-23 d. BFK atstovai dalyvavo Europos Parlamento Ekonomikos ir pinigų
politikos komiteto organizuotoje tarpparlamentinėje diskusijoje dviem
temom „Bendrosios ekonominės politikos gairės. Ciklo peržiūra. Kas apsunkina
Europos ir nacionalinę ekonominę politiką“ ir „Europos finansų priežiūra,
krizių valdymas finansų rinkose“;
2008 m.
vasario 11 d. BFK atstovai priėmė Gruzijos parlamentarų delegaciją. Susitikimo
metu Gruzijos parlamentarai domėjosi Lietuvoje vykdoma fiskaline
politika, biudžeto formavimo procesu, ES finansine parama Lietuvai 2007-2013 m.
laikotarpiu ir pan. klausimais.
Komiteto
pirmininkas Jonas Lionginas
Ataskaitą parengė:
Komiteto
padėjėja J. Dzikaitė