2007 m. VII (rudens) sesijos darbų ataskaita

EN  FR

                                                                                                                                   

 

                                           

 

                                                LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETO

2007 M. VII (RUDENS)  SESIJOS DARBO ATASKAITA

 

 

 

KOMITETO SUDĖTIS

 

1. Jonas Lionginas                      komiteto pirmininkas,

2. Kęstutis Glaveckas                    komiteto pirmininko pavaduotojas,

3. Vytautas Galvonas                      komiteto pirmininko pavaduotojas,

4. Zigmantas Balčytis                        narys,

5. Saulius Bucevičius                    narys,

6. Rimantas Jonas Dagys            narys,

7. Etela Karpickienė                  narė,

8. Rytas Kupčinskas                  narys,

9. Raimundas Palaitis              narys,

10. Juozas Palionis             narys,

11. Artūras Paulauskas            narys,

12. Leokadija Počikovska            narė.

 

 

KOMITETO NARIŲ KURUOJAMOS SRITYS

SVARSTANT BIUDŽETŲ PROJEKTUS,

BIUDŽETO įvykdymo apyskaitAs ir valstybės

turto naudojimo klausimus

 

 

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys

Institucijos(asignavimų valdytojai)

J. Lionginas

Respublikos Prezidento kanceliarija, Seimo kanceliarija, Valstybės kontrolė, Vertybinių popierių  komisija, Finansų ministerija, Finansų ministerijos valdymo sritis (Valstybinė mokesčių inspekcija, Muitinės departamentas).

 

 

R. Palaitis

K. Glaveckas

A. Paulauskas

Vyriausioji rinkimų komisija,

Seimo kontrolierių įstaiga,

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija,

 Konstitucinis Teismas,

Aukščiausiasis teismas,

Teisingumo ministerija,

Generalinė prokuratūra,

Teismai ir Nacionalinė teismų administracija.

 

 

J. Palionis

R. Dagys

R. Kupčinskas

Vyriausybės kanceliarija , Departamentai, tarnybos, inspekcijos ir kitos institucijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės,  Susisiekimo ministerija, Susisiekimo ministerijos valdymo sritis,  Ūkio ministerija, Ūkio ministerijos valdymo sritis.

 

 

Z. Balčytis

V. Galvonas

Vidaus reikalų ministerija, Vidaus reikalų ministerijos valdymo sritis, Apskritys.

 

 

R. Dagys

Nacionalinė sveikatos taryba, Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ligonių kasa.

 

 

J.  Palionis

V. Galvonas

Aplinkos ministerija, Aplinkos ministerijos valdymo sritis, Žemės ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerijos valdymo sritis.

 

 

J. Lionginas

J. Palionis

S. Bucevičius

Krašto apsaugos ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Specialiųjų tyrimų tarnyba.

 

 

L. Počikovska

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Invalidų reikalų taryba.

 

 

R. Palaitis

J. Palionis

E. Karpickienė

 

Kultūros ministerija, Valstybinė paminklosaugos komisija, Kultūros ministerijos Kultūros vertybių departamentas, Švietimo ir mokslo ministerija, Mokslas ir studijos, Švietimo, kultūros ir kitos panašios įstaigos.

 

 

L. Počikovska            

V. Galvonas,

A. Paulauskas

R. Kupčinskas

Savivaldybės (finansiniai klausimai).

 

 

KOMITETO NARIŲ

KURUOJAMOS SRITYS

Svarstant įstatymų projektus bei atliekant

parlamentinę kontrolę

 

 

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys

Sritis, kai BFK paskirtas pagrindiniu komitetu

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys

 Sritis, kai BFK paskirtas papildomu komitetu

 

 

 

 

J. Lionginas

V. Galvonas

E. Karpickienė.

 

Valstybės biudžetas ir jo vykdymo kontrolė

 

 J. Palionis

 V. Galvonas

  S. Bucevičius

 

Valstybės valdymas, šalies ūkio klausimai, savivaldybės

 

K. Glaveckas

R. Palaitis

S. Bucevičius

Kapitalo rinkos klausimai, draudimas, pensijų fondai, investicinės bendrovės, apskaitos klausimai, įmonių finansai, turto vertinimas ir azartiniai lošimai

 

R. Palaitis

R. Dagys

L. Počikovska

Sveikatos apsauga, kultūra, švietimas

J. Lionginas      

R. Dagys

 

Mokesčių klausimai (mokesčiai, rinkliavos, įmokos)

 

J. Palionis

K. Glaveckas

Aplinkos apsauga, žemės ūkis

J. Lionginas

K. Glaveckas

R. Palaitis

Centrinė bankininkystė, kredito įstaigos, santaupų atkūrimo klausimai,  euro įvedimo klausimai, Valstybės skola, mokėjimų balansas ir atsiskaitymų klausimai

 

J. Palionis

R. Dagys

 

Krašto apsauga, Teisingumas, Viešoji tvarka ir visuomenės apsauga

L. Počikovska

V. Galvonas

A. Paulauskas

R. Kupčinskas

Savivaldybių biudžetai ir jų vykdymo kontrolė

L. Počikovska

R. Kupčinskas

E. Karpickienė

Socialinė apsauga, globa ir rūpyba

 

 

 

 

R. J. Dagys

Europos Sąjungos finansiniai klausimai

R. J. Dagys

Atstovavimas Seimo Europos reikalų komitete

 

 

 

I. BENDROJI INFORMACIJA

 

 

1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

1.1.

Seimo pavedimai komitetui:

             kaip pagrindiniam komitetui

             kaip papildomam  komitetui

Viso pavedimų:

 

59

45

104

1.2.

Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę teisėkūros ir darbo programą

2

1.3.

Kitų komitetų prašymu ir komiteto iniciatyva pateiktos išvados

14

1.4.

Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui

5

2. Posėdžiai ir klausymai

2.1.

Komiteto posėdžiai:

             Išvažiuojamieji

             Bendri posėdžiai su kitais komitetais

 Viso Posėdžių:

50

-

1

 

2.2.

Klausymai

38

3. Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų

 17

4.  Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas

4.1.

Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų

 

1019

4.2.

Parengta atsakymų, išvadų ir raštų

Parengta kvietimų į posėdžius, klausymus ir kt.

   Viso parengta raŠtų ir kvietimų:

777

94

1890

5. Renginiai

5.1.

Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų

2

5.2.

Kiti renginiai

 

6. Tarptautiniai ryšiai

6.1.

Surengta vizitų

1

6.2.

Priimta delegacijų

3

 

 

 

Pagrindinės biudžeto ir finansų komiteto veiklos kryptys

 

           Seimo Statuto 59 straipsnis nustato šias Biudžeto ir finansų komiteto veiklos kryptis:

           1) svarstyti Vyriausybės pateiktą Seimui tvirtinti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto projektą ir teikti apibendrintas visų komitetų išvadas;

2) atlikti bendrąją nuolatinę valstybės biudžeto vykdymo kontrolę;

           3 punkto redakcija iki 2009 m. sausio 1 d.:

3) kartu su kitais komitetais rengti išvadas dėl valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitų;

            3 punkto redakcija nuo 2009 m. sausio 1 d.:

3) kartu su kitais komitetais rengti išvadas dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio;

4) rengti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus bei pasiūlymus biudžeto ir finansų klausimais;

5) rengti ir pateikti išvadas dėl įstatymų, turinčių įtakos valstybės biudžeto pajamoms ir išlaidoms, projektų;

6) svarstyti ir rengti išvadas bei pasiūlymus dėl mokesčių ir specialiųjų fondų įstatymų projektų, dėl iš biudžeto išlaikomų įstaigų ir organizacijų finansavimo tvarkos, jų išlaidų normatyvų, dėl savivaldybių biudžetų sudarymo normatyvų, dėl biudžeto asignavimų įvairioms programoms įgyvendinti, taip pat Seimui bei jo darbuotojams išlaikyti;

7) atlikti valstybės turto naudojimo, Finansų ministerijos, Vertybinių popierių komisijos, Draudimo priežiūros komisijos, Valstybinės lošimų priežiūros komisijos ir Lietuvos banko veiklos parlamentinę kontrolę, teikti su tuo susijusius pasiūlymus bei rekomendacijas;

8) svarstyti Seimui ir (ar) Seimo Biudžeto ir finansų komitetui pateiktas Valstybės kontrolės išvadas ir kartu su Seimo Audito komitetu bei kitais komitetais įvertinti, kai būtina – padėti įgyvendinti šiose išvadose pateiktas Valstybės kontrolės rekomendacijas;

9) teikti pasiūlymus dėl Seimo pavedimų Valstybės kontrolei atlikti valstybinį auditą;

10) svarstyti komitetui perduotus įstatymų projektus, rengti išvadas ir nagrinėti finansinius apskaitos, atskaitomybės klausimus.

 

Biudžeto ir finansų komiteto veikla

 

Pagrindinė Komiteto veiklos forma yra posėdžiai.

Ataskaitiniu laikotarpiu, t.y. nuo 2007 m. rugsėjo 10 d. iki 2008 m. kovo 10 d. Biudžeto ir finansų komitetas surengė 51 posėdį. Posėdžiuose dalyvavo Prezidentūros, Vyriausybės, Finansų ministerijos, kitų ministerijų, Lietuvos banko, Vertybinių popierių komisijos, Draudimo priežiūros komisijos, Valstybės kontrolės pareigūnai, taip pat kitų suinteresuotų institucijų ir visuomenės grupių  bei žiniasklaidos atstovai.

 

II. AKTUALIAUSI DARBAI

 

 

Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų svarstymas

 

         1.  Seimo 2007 m. lapkričio 8 d. priimtame Fiskalinės drausmės įstatyme Nr. X-1316 (Žin., 2007, Nr. 120-4881) yra  nustatytos fiskalinės drausmės taisyklės ilgalaikiam valdžios sektoriaus finansų tvarumui ir stabiliai ūkio plėtrai išlaikyti. Šis įstatymas taip reglamentuoja biudžeto išlaidas, kad tam tikru ekonominio augimo laikotarpiu valstybės biudžetas būtų subalansuotas ar perteklinis, o esant per lėtam ekonomikos augimui būtų atitinkamai išlaikytas valstybės finansų sistemos stabilumas .     

            Fiskalinės drausmės įstatymo nuostatos labai svarbios mums visiems sprendžiant ilgalaikes, dėl visuomenės senėjimo kylančias socialinės sferos, sveikatos apsaugos ir kitų sričių finansavimo problemas.
             Šio įstatymo įgyvendinimas taip pat reikšmingai prisidės sudarant prielaidas įsivesti eurą. Pagal šį įstatymą  valdžios institucijos privalo laikytis tokios fiskalinės drausmės, kad Lietuvos ekonominiai rodikliai atitiktų Mastrichto kriterijus ir sklandžiai funkcionuotų šalies ekonomika įvedus eurą.

          

           2. 2007 m. gruodžio 6 d. priimtame  Lietuvos Respublikos 2008 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Nr. X- 1353 (Žin., 2007, Nr. 132-5356) yra  skirti pakankami asignavimai  prisiimtiems ir numatomiems prisiimti įsipareigojimams vykdyti keliant žmonių ir šeimų gerovę, mažinant socialinę atskirtį, didinant darbo užmokestį:

Nacionalinio biudžeto asignavimai 2008 metams numatyti:

            Socialinei apsaugai numatyta  3457,6 mln. Lt; palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama  919,7 mln. Lt, arba 36,2 proc. daugiau.

Šie papildomi asignavimai skiriami: 

-213 mln. Lt   išmokoms vaikams mokėti; iš jų 175 mln. Lt –dėl nuo 2008 m. sausio 1 d. numatomų mokėti išmokų vaikams iki 18 metų ir vyresniems, besimokantiems dieninėje bendrojo lavinimo mokykloje, ir 38 mln. Lt dėl planuojamos išmokos vaikui šeimoje, auginančioje 3 ir daugiau vaikų padidinimo nuo 0,4 minimalaus gyvenimo lygio iki 0,75 minimalus gyvenimo lygio nuo 2008 m. liepos 1d.;

           -36,7 mln. Lt valstybinėms pensijoms dėl nukentėjusių asmenų, mokslininkų, I ir II laipsnio valstybinių pensijų bazės padidinimo 28 litais (nuo 172 iki 200 litų)  nuo 2008 m. sausio 1 d.;

- 275,7 mln. Lt   šalpos ir kitoms  išmokoms dėl valstybinio socialinio draudimo bazinės pensijos  ( bazinė pensija  nuo 2008 m. sausio 1 d. padidinta 50 litų nuo 266 iki 316 litų) ir einamųjų metų draudžiamųjų pajamų padidinimo, mokėti. 

           Švietimui (įskaitant aukštąsias mokyklas)  numatyta 5800,3 mln. Lt, palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 794 mln. Lt, arba 15,9 proc. daugiau.

Šie papildomi asignavimai skiriami:

 -studijų reformai nuo 2008 m. rugsėjo 1 d. pradėti,  dėstytojų, ir mokslo darbuotojų  atlyginimams padidinti  bei kitoms švietimo reikmėms;

             -157,4 mln. Lt skiriami mokytojų darbo užmokesčiui padidinti, švietimo įstaigų investicijų projektams finansuoti.  Pedagogams  darbo užmokestis nuo 2008 m. sausio 1 d. padidės  15 proc., nuo 2008 m. rugsėjo 01 d. dar apie  14 proc.

Sveikatos apsaugai įskaitant valstybės biudžeto asignavimus, skiriamus Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui, numatyta 1796,8 mln. Lt, palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama   357,4  mln. Lt, arba 24,8 proc. daugiau;

Šie papildomi asignavimai skiriami įmokai už valstybės lėšomis draudžiamus asmenis, padidinti, sveikatos priežiūros biudžetinių įstaigų specialistų darbo užmokesčiui nuo 2008 m. sausio 1 d. 11,3 proc. padidinti, sveikatos priežiūros įstaigų renovacijai,  medicininei įrangai įsigyti.

            Poilsiui, kultūrai ir religijai numatyta 1144,6 mln. litų, palyginus su 2007 m. skirtais asignavimais, skiriama 253,1 mln. Lt, arba 28,4 proc. daugiau.

Šie papildomi asignavimai skiriami:

-kultūros, meno darbuotojų atlyginimams padidinti,  bibliotekų kompiuterizavimo programai įgyvendinti, meninės kūrybos plėtros ir sklaidos programoms finansuoti.

 

Įgyvendinant Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo nuostatą - iki 2009 metų sausio 1 d. išmokėti piliečiams kompensacijas už valstybės išperkamą žemę, miškus ir vandens telkinius - 2008 m. biudžete  kompensacijoms už valstybės išperkamą žemę, miškus ir vandens telkinius mokėti  pat tai yra numatyta 175,3  mln. Lt.

           Be to, kompensacijoms už valstybės išperkamus gyvenamuosius namus, jų dalis, butus mokėti, valstybės garantijoms nuomininkams, iškeldinamiems iš savininkams grąžintų gyvenamųjų namų, jų dalių, butų, vykdyti ir kompensacijoms už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą religinėms bendrijoms išmokėti yra skirta  215  mln. Lt.  

Seime tvirtinant 2008 metų privatizavimo fondo lėšų sąmatą gyventojų santaupoms atkurti ir su tuo susijusioms išlaidoms padengti taip pat yra skirta  267,6 mln. Lt.

 

3. Seimo biudžeto ir finansų komitetas 2007 m. gruodžio mėn. svarstė Lietuvos Vyriausybės patvirtintas naujas antiinfliacines vidutinio laikotarpio (maždaug 3-5 metų) priemones. Jose, be kita ko, numatoma sugriežtinti paskolų išdavimo, tarp jų  vartojimo bei būsto paskolų, sąlygas.

Komitetas pritarė šioms priemonėms su išlyga, kad dalies paskolų palūkanų gražinimo lengvata ir toliau galėtų naudotis socialiai orientuotos gyventojų grupės, pavyzdžiui, jaunos ir daugiavaikės šeimos, negaunančios pakankamai pajamų, taip pat neturintys nekilnojamojo turto gyventojai ir pan. Atitinkamos įstatymo pataisos bus svarstomos Seimo pavasario sesijoje.

 

Nebuvo priimti  svarbūs įstatymai 

 

1. Kredito unijų įstatymo nauja redakcija.  Įstatymo projektas buvo registruotas Seime 2007 m. liepos 10 d., tačiau nepriimtas laiku negavus Vyriausybės išvadų. Įstatymo projektas bus svarstomas Seime Balandžio mėnesį.

 

2. Gyventojų turto deklaravimo įstatymo pakeitimo nauja redakcija. Įstatymo projektas buvo registruotas Seime 2007 m. balandžio 5 d. ir 2-2007 m. gegužės 18 d.. Įstatymas nepriimtas laiku  negavus Vyriausybės išvadų.

 

 Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų rengimui

 

        Sesijos metu veiklą toliau tęsė Seimo valdybos sprendimu sudarytos darbo grupės:

1.  Lietuvos finansinių paslaugų rinkos priežiūros konsolidavimo koncepcijai parengti.

2.  Naujos redakcijos kredito unijų įstatymo projektui parengti.

 

Parlamentinės kontrolės klausimai

 

       Šios sesijos metu Seimo Biudžeto ir finansų komitete buvo intensyviai domimasi bei priimti atitinkami sprendimai šiais  parlamentinės kontrolės klausimais:

            1. Išklausyta Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos ataskaita.

            2. Vyko klausymai  II pakopos pensijų fondo valdymo efektyvumo klausimais.

            3. Išklausyta Vyriausybės 2006 m. veiklos ataskaita.

            4. Svarstytas Nacionalinio euro įvedimo plano projektas bei vidutinės trukmės laikotarpio kainų stabilumo strategija.

            5. Įvyko I ketvirčio nacionalinio biudžeto pajamų plano vykdymo svarstymas.

            6. Apsvarstytas III ketvirčio nacionalinio biudžeto pajamų plano vykdymas.

            7. Įvyko 3-jų ketvirčių savivaldybių biudžetų pajamų plano vykdymo svarstymas.

            8. Apsvarstyta 2006 m. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaita.

 

Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas

 

     Seimo Biudžeto ir finansų komitetas per ataskaitinį laikotarpį gavo 1019 pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų.

     Iš jų, dėl Lietuvos Respublikos  2008 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto XP-2584 gavo ir išnagrinėjo 555 Seimo narių pasiūlymus dėl valstybės biudžeto asignavimų padidinimo 2 mlrd. 253 mln. Lt. Kitos valstybės institucijos, įstaigos ir savivaldybės, neįtraukiant prašymų, kurie buvo apsvarstyti kituose Seimo komitetuose bei komisijose, pateikė 31 prašymą padidinti asignavimus 42 mln. Lt.

     Komitetas, apsvarstęs komiteto kompetencijai priskirtų asignavimų valdytojų numatytus skirti asignavimus, Seimo komitetų, komisijų išvadas, Seimo narių pasiūlymus, atskirų institucijų ir savivaldybių raštus,  parengė bei pateikė Seimui ir Vyriausybei išvadas dėl šių pasiūlymų.

 

 

 

Tarptautinis bendradarbiavimas ir renginiai

 

       2007 m. lapkričio 15 d. BFK atstovai buvo susitikę su bendros Tarptautinio valiutos fondo ir Pasaulio banko misijos, vadovaujamos May Khamis iš Tarptautinio valiutos fondo Pinigų ir kapitalo rinkų departamento, nariais; 

       2008 m. sausio 21-23 d. BFK atstovai dalyvavo Europos Parlamento Ekonomikos ir pinigų politikos komiteto organizuotoje tarpparlamentinėje diskusijoje dviem temom „Bendrosios ekonominės politikos gairės. Ciklo peržiūra. Kas apsunkina Europos ir nacionalinę ekonominę politiką“ ir „Europos finansų priežiūra, krizių valdymas finansų rinkose“; 

       2008 m. vasario 11 d. BFK atstovai priėmė Gruzijos parlamentarų delegaciją. Susitikimo metu Gruzijos parlamentarai domėjosi Lietuvoje vykdoma fiskaline politika, biudžeto formavimo procesu, ES finansine parama Lietuvai 2007-2013 m. laikotarpiu ir pan. klausimais.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                Jonas Lionginas

 

 

 

Ataskaitą  parengė:

Komiteto padėjėja J. Dzikaitė

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008