Seimo LSDP frakcija vieningai palaikė Vyriausybės pateiktą patikslintą šių metų biudžeto projektą

EN  FR

Vyriausybė pateikė Seimui antrajam svarstymui patobulintą 2005 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektą. Seimas turėtų priimti šį projektą birželio 30 d., ketvirtadienį. Seimo LSDP frakcija vieningai balsavo ir pritarė Vyriausybės pateiktam projektui.

Vyriausybės patobulintam projektui nepritarė opozicinės Tėvynės Sąjungos, Liberalų ir centro bei Liberalų demokratų frakcijos. Tėvynės Sąjungos frakcijos siūlymui grąžinti šį projektą Vyriausybei pataisyti nepritarta. Balsavo: už – 47, prieš – 63, susilaikė 3.

“Pirmiausia norėčiau pažymėti, kodėl yra keičiamas Biudžeto įstatymas, - kalbėjo Seimo narys Algirdas Butkevičius. - Viena svarbi priežastis – priimtas Konstitucinio Teismo sprendimas, ir mes Konstitucinio Teismo priimtus sprendimus turime vykdyti. Antra priežastis ta, kad valstybės finansų valdymo efektyvumas turi būti geresnis.” A.Butkevičiaus nuomone, jeigu suplanuoti asignavimai savivaldybėms ar valstybės biudžete numatytiems asignavimų valdytojams yra per dideli, jei savivaldybių biudžetai metų pabaigoje gali gauti apie 400 mln. Lt. viršplaninių pajamų, ir jeigu Vyriausybė visiškai nereaguotų į tokią finansinę situaciją, tai gali kilti klausimas, ar valstybė stengiasi efektyviai valdyti pinigus.

Vertindamas kilusią diskusiją, ar turi teisę Vyriausybė siūlyti parlamentui, kad savivaldybėms suplanuotus asignavimus būtų galima sumažinti, Seimo narys tvirtino, jog reikia nagrinėti, dėl kokių priežasčių asignavimai yra mažinami. “Prieš dvejus metus savivaldybėms buvo leidžiama ketvirtajame ketvirtyje perplanuoti turimus asignavimus, bet kritikai kažkodėl nepabrėžia vieno svarbaus faktoriaus – kad tos lėšos, kurios yra viršplaninės, arba jų yra per daug suplanuota vykdant tikslines valstybės perduotas funkcijas, turi būti skirtos įsiskolinimams arba finansiniams įsipareigojimams dengti. Tai yra aiškiai parašyta Biudžeto įstatyme”, - kalbėjo A.Butkevičius.

A.Butkevičiaus teigimu, atlikus dviejų metų analizę, akivaizdu, kad kai kurios savivaldybės finansinius įsipareigojimus vykdė, bet dalis savivaldybių lėšas paskirstė ne pagal paskirtį. “Nenoriu kaltinti savivaldybių, nes savivaldybių finansinė situacija, palyginti su asignavimų valdytojais, kurie yra finansuojami iš valstybės biudžeto, yra blogesnė. Įvertinus tai, kad viršplaninės pajamos šių metų pabaigoje sudarys apie 350–400 mln. matyti, kad savivaldybių biudžetų finansiniai rezervai yra labai dideli. Niekas nesikėsina į savivaldybių viršplaninių pajamų atėmimą ar sumažinimą”,- sakė A.Butkevičius.

Jo nuomone, yra sveikintina, kad vyksta tokia plati diskusija, kad kiekvienas Seimo narys, Seimo komitetai gali pateikti pasiūlymus, bet visi pasiūlymai turėtų būti teikiami atsižvelgiant į tęstinių projektų finansavimą, įsigilinus į esamas problemas. “Panagrinėję Vyriausybės pateiktą Biudžeto įstatymo pakeitimo projektą, pamatysime, kad dalis sutaupytų lėšų bus kaip tik skirta socialinėms programoms vykdyti, o tai yra labai svarbus Vyriausybės užsibrėžtas prioritetas. Manau, kad metų pabaigoje, kai tos lėšos bus perskirstytos ir kai jos bus efektyviau paskirstytos, bus geriau ir visuomenei, ir pačiai valstybei”, - teigė Seimo narys A.Butkevičius.

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Vilija Blinkevičiūtė, ragindama pritarti teikiamam projektui, konstatavo, kad jo dėka bus galima padidinti atlyginimus medikams, mokytojams ir socialiniams darbuotojams ir kt.. Pasak ministrės, šio įstatymo pakeitimo dėka bus galima mokėti pensiją Sausio 13-osios nukentėjusiems, nes nuo liepos 1 dienos tiems žmonėms, kurie per Sausio 13-ąją ir vėliau buvusius įvykius buvo sužeisti, bet netapo dėl to invalidais, bet gynė nepriklausomybę ir įgijo teisę gauti šalpos pensiją. Šio įstatymo dėka nuo liepos 1 dienos neįgalūs žmonės, kurių yra keli tūkstančiai Lietuvoje, galės gauti šalpos pensijas, jeigu yra I ir II grupių invalidai, bet negalėjo „užsidirbti“ „Sodros“ stažo, nes jie jauni tapo neįgaliais, ir jie dabar negauna jokių pensijų.– teigė ministrė V.Blinkevičiūtė.

Patobulintame įstatymo projekte numatoma papildomai skirti 39,4 mln. litų. Seimo komitetai siūlė padidinti valstybės biudžeto asignavimus 278 mln. 500 tūkst. litų, 53 Seimo nariai –176,9 mln. litų. Pagal Seimo narių ir Seimo komitetų pasiūlymus 2005 metams papildomai turėtų būti skirta 455 mln. 400 tūkst. litų.

Finansų ministras Zigmantas Balčytis, pristatydamas Vyriausybės patobulintą projektą antrajam svarstymui pažymėjo, kad lėšų padidinti asignavimus rasta sumažinus asignavimus Finansų ministerijai, t.y. valstybės skolos aptarnavimui skiriamus asignavimus - 19386 tūkst. Lt ir asignavimus Europos Bendrijų nuosavų išteklių  programai – 20000 tūkst. Lt.

Seimui siūloma patvirtinti 2005 metų valstybės biudžetą – 13859660 tūkst. litų pajamų ir 15669260 tūkst. litų asignavimų išlaidoms ir nefinansiniam turtui įsigyti (asignavimai viršija pajamas 1809600 tūkst. litų).

Patobulintame projekte Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojams papildomai numatoma skirti 19,2 mln litų, iš jų: bendrosioms valstybės paslaugoms – 0,9 mln. litų, viešosios tvarkos ir visuomenės apsaugos sričiai – 2,2 mln. litų, aplinkos apsaugai – 1,7 mln. litų, švietimui – 6,4 mln. litų, sveikatos apsaugai – 2,1 mln. litų, socialinei apsaugai – 0,5 mln. litų, kultūros ir poilsio sričiai – 5,1 mln. litų, ekonomikai – 0,3 mln. litų.

Iš papildomai skiriamų asignavimų sumos valstybės kapitalo investicijos padidintos 12,0 mln. litų.

Padidinus valstybės remiamas pajamas nuo 2005 m. spalio 1d. iki 155 litų savivaldybėms papildomas lėšų poreikis sudarytų 8 mln. litų. Todėl siūloma sumažinti 2005 m. numatomas nepanaudoti specialias tikslines dotacijas socialinėms išmokoms ir kompensacijoms mokėti 8 mln. litų ir skirti šias lėšas valstybės remiamoms pajamoms padidinti.

Vyriausybė atsižvelgė į savivaldybių prašymus nemažinti specialios tikslinės dotacijos socialinėms išmokoms ir kompensacijoms mokėti specialiai tikslinei dotacijai – nutarta nemažinti 20,0 mln. litų.

Siūloma nustatyti, kad valstybės investicijų programoje numatytiems projektams finansuoti paskirta speciali tikslinė dotacija pervedama tiesiogiai į rangovo sąskaitas, nurodytas Finansų ministerijos savivaldybių teikiamose pareigose apie faktiškai atliktus darbus.

Savivaldybių taryboms siūloma savivaldybių biudžetų gautas viršplanines pajamas palyginti su prognozuojamomis pajamomis, pirmiausia naudoti įsiskolinimams už suteiktas paslaugas, atliktus darbus padengti.



 
 © Seimo kanceliarija, 2008