Seime vykstančioje tarptautinėje konferencijoje Lietuvos regionų valdymo modelis: koks jis yra šiandien ir koks turėtų būti ateityje Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Jonas Jagminas pristatė pranešimą Lietuvos valstybės administracinių teritorinių vienetų sistema ir poreikis ją tobulinti .
J.Jagminas akcentavo, kad konferencija surengta aptarti regionų valdymo problemas ir išgirsti siūlymus, kaip šį valdymą tobulinti, pasidalinti patirtimi su užsienio šalimis, prieš tai atlikus išsamią esamos situacijos analizę, identifikavus pagrindinius regionų valdymo trūkumus. Anot pranešėjo, atėjo laikas padaryti esminius pokyčius šalies teritorinėje - administracinėje sandaroje, kad būtų efektyviai įgyvendinama regioninės plėtros politika.
Neatidėliotinai turėtume racionalizuoti valstybės valdymą ir priimti ryžtingus sprendimus dėl ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų įkurtų įvairių, abejotinos struktūros ir abejotinas funkcijas įgyvendinančių teritorinių padalinių. Kiek dar galima neapgalvotai švaistyti valstybės lėšas ir nekreipti dėmesio į Lietuvos gyventojus? pažymėjo J.Jagminas.
Pranešėjo nuomone, atėjo laikas visoms parlamentinėms partijoms, atsižvelgiant į naujus laikmečio iššūkius, sutarti dėl valstybės teritorijos administracinių vienetų valdymo tobulinimo, juolab, kad šis klausimas nuolat eskaluojamas, ypač pasireiškiantis prieš eilinius rinkimus į Seimą ar savivaldybių tarybas. Kita problema ta, kad šiuo metu pagal Apskrities valdymo įstatymą sudaromos regionų plėtros tarybos nėra pakankamai veiksmingos. Jis kvietė susitarti, kaip didinti jų vaidmenį, įgaliojimus, administracinius gebėjimus ir savarankiškumą finansų srityje, juolab kad siūloma nuo šių metų regionų plėtros taryboms perduoti dalį Europos Sąjungos struktūrinės paramos administravimo funkcijų, tai yra pirminę paraiškų atranką ir investicijų paketo sudarymą.
Regionų valdymo pertvarkymą pranešėjas siūlė įgyvendinti dviem etapais: pirmasis etapas iki 2012 metų, antrasis etapas nuo 2012 m. sausio 1 d.
Įgyvendinant pirmąjį regionų valdymo pertvarkymo etapą būtų tikslinga:
- išplėsti Vyriausybės atstovo kompetenciją ir perduoti jam įgaliojimus vykdyti dabar apskrities viršininko įgyvendinamas valstybinės priežiūros bei kitas inspekcines funkcijas (žemės naudojimo, teritorijų planavimo, statinių projektavimo, statybos, bendrosios švietimo politikos valstybinę priežiūrą ir kitas);
- racionalizuoti ministerijoms, įstaigoms prie Vyriausybės ir ministerijų tiesiogiai pavaldžių teritorinių-regioninių padalinių tinklą ir juos steigti tik pagrįstai pasirinkto dydžio administravimo zonose (valstybės teritorijos administraciniuose vienetuose apskrityse ir, pavyzdžiui, 4-5 administravimo zonose), taip pat perduoti teritoriniams padaliniams ministerijų vykdomos valstybės politikos įgyvendinimo dekoncentruotinas funkcijas;
- apskrityse veikiančias regioninės plėtros tarybas pertvarkyti į apskričių tarybas, sudaromas delegavimo būdu iš tose apskrityse esančių vietos savivaldybių tarybų narių pagal įstatymu nustatytą kvotą ir atsižvelgiant į politinių partijų gautų mandatų vietos savivaldybių tarybose skaičių.
Genovaitė Jasaitienė,Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto padėjėja tel.:2396806