Šiandien Vyriausybės posėdyje pasiūlyta nepritarti Liberalų frakcijos narės Dalios Teišerskytės pateiktam Antstolių įstatymo pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo siekiama užtikrinti atlyginimo antstoliui už įstatymų nustatytų vykdomųjų dokumentų vykdymą ekonominį pagrįstumą. Šia pataisa yra siūloma įtvirtinti principinę atlyginimo antstoliui dydį ribojančią nuostatą, kad atlyginimo antstoliui už atskiro vykdomojo dokumento vykdymą dydis negali būti didesnis už Vyriausybės patvirtinta metodika nustatytas faktines tokio vykdymo sąnaudas.
Vienas iš pagrindinių argumentų, kuriuo grindžiamas Vyriausybės nepritarimas siūlomai nuostatai, yra tai, kad šiuo metu Vyriausybėje ... bendradarbiaujant su Antstolių rūmais atliekamas kompleksinis antstolių veiklos sąnaudų ir pajamų tyrimas.
Tai yra paprasčiausias vengimas spręsti klausimą iš esmės. Antstolių veiklos sąnaudas ir pajamas jau įvertino valstybės kontrolieriai, konstatuodami, jog antstoliai gauna viršpelnius ir tai neskatina siekti efektyvesnio teismų sprendimo vykdymo. Akivaizdu, kad Vyriausybei, o, matyt, konkrečiai Teisingumo ministerijai, antstolių gerovė yra žymiai svarbesnė nei nuo jų kenčiantys žmonės, - pažymi D. Teišerskytė.
Parlamentarės manymu, Vyriausybė negali nesiskaityti su Valstybės kontrolės išvadomis. Anksčiau ar vėliau antstolių gaunami atlygiai bus sureguliuoti ir tai bus padaryta būtent taip, kai siūloma susiejant jų dydį su faktinėmis sąnaudomis. Tačiau kol tai bus padaryta, esama valdančioji dauguma dar kurį laiką leis antstoliams pasiautėti, - teigia pataisų iniciatorė.
Vyriausybės nepritarimo sulaukusį siūlymą keisti Antstolių įstatymą paskatino 2005 m. balandžio 14 d. valstybinio audito ataskaitoje Teismo antstolių reformos vykdymas pateiktos išvados, kuriose pažymėta, jog šiuo metu esantys teismų sprendimų vykdymo įkainiai yra nesusieti su faktinėmis teismų sprendimų vykdymo sąnaudomis ir tai sąlygoja aukštą antstolių veiklos pelningumą. Konstatuota, kad lyginant antstolių sistemos ir taip pat monopolinio pobūdžio paslaugas teikiančios valstybės įmonės Registrų centro ekonominius veiklos rodiklius, minėtos įmonės vienam darbuotojui 2003 metais teko 65 Lt pelno (iki mokesčių), tuo tarpu vienam antstoliui teko beveik 66,6 tūkst. Lt pelno (iki mokesčių).
Šiuo metu Antstolių įstatymas nereglamentuoja atlyginimo antstoliui už įstatymų nustatytų vykdomųjų dokumentų vykdymą dydžio nustatymo kriterijų, palikdamas šio klausimo sprendimą Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos kompetencijai.
Liberalų frakcijos sekretoriatas
Kontaktinis asmuo: Dalia Teišerskytė 8 698 42281