Pirmą kartą šios kadencijos Seime visos opozicija valdančiajai daugumai pasiskelbusios Seimo frakcijos Liberalų ir centro, Tėvynės sąjungos ir Liberaldemokratų frakcijos bendrai kreipėsi į prezidentą Valdą Adamkų prašydamos jį vetuoti Laikinojo socialinio mokesčio, nekilnojamojo turto mokesčio bei su juo susijusius įstatymus.
Kreipimesi į šalies vadovą, kurį pasirašė trijų opozicinių frakcijų seniūnai, pabrėžiama, kad visų pirma atmestini valdančiosios daugumos argumentai esą Gyventojų pajamų mokesčio mažinimas turi būti siejamas su kitų mokesčių tarifų bei apmokestinimo objektų didinimu.
Opozicinių frakcijų seniūnų nuomone, tokių argumento pagrįstumas kelia rimtų abejonių, kurioms pagrindą duoda ir oficialiai pateikiamos ateinančių metų biudžeto pajamų augimo prognozės, ir pripažįstamas pajamų mokesčio mažinimo poveikis šešėlinei ekonomikai, ir kiti specialistų pateikiami argumentai.
Seimo opozicinės frakcijos konstatuoja, kad nuoseklus valstybės biudžeto asignavimų poreikio valdymo išlaidoms ir neefektyvioms investicijoms didinimas, biudžeto pajamų didinimą galinčių nulemti priemonių mažinant ekonomikos šešėlio ir kontrabandos mastą bei didinant šalies investicinį patrauklumą bei šalies ūkio subjektų verslumą nevykdymas, yra pripažintini dabartiniais valstybės veiklos požymiais, kuriems esant mokesčių didinimas tampa vienintele, tačiau į ateitį nenukreipta priemone patenkinti valdžios veiklos rezultatų neatitinkančius poreikius.
Pabrėžtina, kad pelno mokesčio padidinimo nepagrįstumo požymių nešvelnina numatytas tokio padidinimo laikinumas, kadangi net ir numatytu dviejų metų įstatymo galiojimo laikotarpiu pablogėjusios verslo ir investavimo sąlygos stabdys ūkio plėtrą, padidins atotrūkį tarp mokesčius mokančių subjektų ir šešėlinio verslo, blogins esamą ir ateities konkurencingumą, skatins nepasitikėjimą valstybės ateities fiskaline politika.
Abejonės dėl aukščiau minėto mokesčių didinimo argumento pagrįstumo iškelia aiškią ir neginčytiną Laikinojo socialinio mokesčio įstatymo poveikio šaliai ir jos ūkiu kompleksiško įvertinimo svarbą. Tačiau, nepaisant ir Seimo statuto nustatyta tvarka pareikšto šio įstatymo nepriklausomo ekspertinio įvertinimo reikalavimo, įstatymo priėmimo metu toks poveikio vertinimas nebuvo padarytas. Maža to, įstatymas buvo priimtas taikant išimtinę ypatingos skubos tvarką, užkertančią kelią išsamesnei įstatymo projektų ir jų pasekmių analizei.
Vertinant Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymą, kuriam įsigaliojus bus praplėstas apmokestinimo objektų ratas bei didinama mokesčių našta visuomenei, nurodytini iš esmės aukščiau minėti argumentai, leidžiantys teigti šio įstatymo ydingumą.
Todėl opozicinių frakcijų seniūnai prezidentui pareiškė abejones ar įsigaliojus mokesčių naštą didinantiems Laikinojo socialinio mokesčio ir Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymams nebus pažeidžiamos valstybinio reguliavimo tikslus ir ribas nustatančios Konstitucijos nuostatos, įpareigojančios valstybę tarnauti žmonėms ir reguliuoti ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei bei įtvirtinančios mokesčių teisingumo, proporcingumo, veiksmingumo principus.
Atsižvelgdami į tokius aukščiau išdėstytus argumentus opozicinės Seimo liberalų ir centro, Tėvynės Sąjungos ir Liberaldemokratų frakcijos prašo prezidento pasinaudoti jam suteikta konstitucine teise grąžinti Seimui siūlant laikyti nepriimtais Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymą bei Laikinojo socialinio mokesčio ir su juo susijusius įstatymus.
Liberalų ir centro frakcijos sekretoriatas
Kontaktinis asmuo:
Gintaras Steponavičius 8 699 43727