Vykdydamas parlamentinę kontrolę, 2007 m. gegužės 9 d. ir 16 d. komitetas
svarstė klausimą dėl socialinei paramai skirtų lėšų 2006 m. panaudojimo.
Komitetas domėjosi, kiek panaudota lėšų socialinei paramai pagal tiesioginę paskirtį ir kam savivaldybės skyrė
finansuoti nepanaudotas specialias tikslines dotacijas. Socialinės apsaugos ir
darbo ministerijos atstovai pateikė komitetui ataskaitą dėl 2006 m. valstybės
biudžeto specialių tikslinių dotacijų socialinės išmokoms ir kompensacijoms
skaičiuoti ir mokėti nepanaudotų lėšų panaudojimo. Iš ataskaitos matyti, kad
2006 m. savivaldybės pagal tiesioginę paskirtį nepanaudojo 16 proc. skirtų
lėšų. Komiteto nariams domėjosi, kodėl tiek daug lėšų nepanaudota, o jei
panaudota kitai socialinei paramai tai kodėl ne socialinio būsto
finansavimui.
Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja socialiniais klausimais Audronė
Vareikytė paaiškino, kad savivaldybėms yra sunku tiksliai nusistatyti lėšų
poreikį. Socialinio būsto įsigijimas vyksta pagal Viešųjų pirkimų įstatymą,
kurį per IV ketvirtį sunku realizuoti. Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos atstovai atkreipė dėmesį ir į tai, kad 2006 m. kito socialinių
rodiklių dydžiai tai apsunkino lėšų poreikio apskaičiavimą. Taip pat jie
pripažino, kad buvusi lėšų apskaičiavimo metodika nebuvo tobula, todėl buvo pakeista.
Lietuvos Respublikos Prezidento
kanceliarijos Ekonominės ir socialinės politikos grupės patarėja Violeta Toleikienė pabrėžė, kad panaudoti lėšas savivaldybėms trukdo nepakankama darbuotojų
kvalifikacija. Jos nuomone, dėl šios priežasties daugiausia lėšų savivaldybės
panaudoja lengviausiai administruojamai paramai, pvz. įsteigtoms ar steigiamoms
socialinių paslaugų įstaigoms paremti.
Atsižvelgiant į tai, kad:
- 2006 m. iš skirtų 573,3 mln. litų specialių tikslinių dotacijų
socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti pagal tikslinę
paskirtį nepanaudota 93,4 mln. litų, arba 16 procentų skirtų lėšų,
- 2006 m. nepanaudotos specialios tikslinės dotacijos socialinėms išmokoms
ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti kitai socialinei paramai panaudotos
devynioms sritims, daugiausiai ne reikalingiausiai paramai (piniginei socialinei paramai ar socialiniam būstui įsigyti bei jį
remontuoti), o lengviausiai administruojamai paramai (globos įstaigoms,
socialinėms paslaugoms finansuoti ar važiavimo keleiviniu transportu lengvatoms
kompensuoti),
Komitetas nutarė pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
- peržiūrėti lėšų socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir
mokėti planavimo metodiką, kad lėšos būtų planuojamos kuo tiksliau, ir rengiant
2008 metų valstybės biudžeto projektą mažiau lėšų skirti toms savivaldybėms,
kurių lėšų poreikis socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti
2004-2006 metais buvo per didelis;
- Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymą, kuriuo patvirtintas 2006
m. nepanaudotų specialių tikslinių dotacijų socialinėms išmokoms ir
kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti naudojimo kitai socialinei paramai
finansuoti tvarkos aprašas, pakeisti į Vyriausybės nutarimą. Jame įtvirtinti
nepanaudotų lėšų naudojimo kitai socialinei paramai finansuoti prioritetus,
nustatytus pagal tam tikrus kriterijus;
- apsvarstyti tikslingumą vykdant biudžetą nepanaudotas specialias
tikslines dotacijas socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti
grąžinti į valstybės biudžetą, o ne naudoti kitai socialinei paramai
finansuoti; šias grąžintas lėšas paskirstyti savivaldybėms kitoms reikmėms ar
kitai socialinei paramai finansuoti pagal tam tikrus kriterijus.