Seimo Užsienio reikalų komitetas pritarė
Seimo
nutarimo “Dėl NATO reagavimo pajėgoms priskirtų Lietuvos karinių vienetų ir
NATO karinėse vadavietėse tarnybą atliekančių Lietuvos karių dalyvavimo Šiaurės
Atlanto Tarybos patvirtintose tarptautinėse operacijose” projektui Nr. XP-149
Seimo Užsienio
reikalų komitetas apsvarstė šiuos klausimus:
Seimo
nutarimo “Dėl NATO reagavimo pajėgoms
priskirtų Lietuvos karinių vienetų ir NATO karinėse vadavietėse tarnybą
atliekančių Lietuvos karių dalyvavimo Šiaurės Atlanto Tarybos patvirtintose
tarptautinėse operacijose” projektą Nr. XP-149. Komiteto nariai bendru
sutarimu pritarė Seimo nutarimo projektui. Seimo
nutarimo projektą pristatė Krašto apsaugos viceministras Gintautas Šivickas. Teikiamo projekto tikslas - Šiaurės Atlanto Tarybai priėmus sprendimą
panaudoti karines NATO reagavimo pajėgas ir vadovavimo struktūras NATO
institucijų vadovaujamoje tarptautinėje operacijoje, nustatyti NATO reagavimo
pajėgoms priskirtų tarptautinėje operacijoje teisinį pagrindą. 2002 m. lapkritį
Prahoje devyniolika NATO šalių vadovų priėmė vieną svarbiausių sprendimų –
pasiekė susitarimą dėl NATO reagavimo pajėgų sukūrimo. Šių pajėgų kūrimas yra
pagrindinis paskutinius keletą metų organizacijos vykdomų reformų tikslas,
siekiant tinkamai reaguoti į XXI a. kylančias grėsmes saugumui ir stabilumui.
Kaip ir kiekviena karines pajėgas turinti NATO valstybė, Lietuva privalo siųsti
savo karius tarnauti į karines NATO vadavietes ir joms priklausančias struktūras.
Įstatymo dėl 1996 m. tarptautinės
konvencijos dėl atsakomybės ir kompensacijos už žalą, susijusią su pavojingų ir
kenksmingų medžiagų vežimu jūra, ratifikavimo projektą Nr. IXP – 3190. Komiteto nariai bendru sutarimu nutarė
atidėti ratifikavimo įstatymo projektą. Ratifikavimo įstatymo projektą pristatė
Komiteto išvadų rengėjas Vaclav Stankevič. Įstatymo
projektu siūloma ratifikuoti 1996 m. tarptautinę konvenciją dėl atsakomybės ir
kompensacijos už žalą, susijusią su pavojingų ir kenksmingų medžiagų vežimu
jūra, priimtą 1996 m. gegužės 3 d. Londone. 1996 m. tarptautine konvencija dėl
atsakomybės ir kompensacijos už žalą, susijusią su pavojingų ir kenksmingų
medžiagų vežimu jūra, reglamentuojami teisiniai santykiai, kylantys dėl žalos,
susijusios su pavojingų ir kenksmingų medžiagų vežimu jūra, nustatoma, kada
kyla atsakomybė pagal šią Konvenciją, kaip ji gali būti ribojama, kokio dydžio
kompensacijos turi būti mokamos. Atsižvelgdami į tai, kad Konvencija dar nėra
įsigaliojusi ir šiuo metu dar tik rengiama Konvencijos įgyvendinimo tvarka,
Komiteto nariai įstatymo projektą atmetė, nes kol kas Lietuvai kaip mažai
jūrinei valstybei tikslinga jos ratifikavimą atidėti vėlesniam laikui.
Sutarties
dėl Konstitucijos Europai bei jos Protokolo dėl nacionalinių parlamentų
vaidmens Europos Sąjungoje nuostatų taikymo galimybes. Sutarties bei jos Protokolo nuostatų taikymo galimybes aptarė Komiteto
narys Petras Auštrevičius, į aptarimą taip pat buvo pakviesti Užsienio reikalų
ministerijos sekretorius Albinas Januška, Užsienio reikalų ministerijos Europos
Sąjungos departamento Politinio ir institucinio bendradarbiavimo skyriaus
vedėjas Neilas Tankevičius, , Užsienio reikalų ministerijos Europos Sąjungos
departamento Europos Sąjungos Sektorinių politikų koordinavimo skyriaus
patarėja Inga Stanytė-Toločkienė, Europos teisės departamento prie Teisingumo
ministerijos generalinis direktorius Deividas Kriaučiūnas, Lietuvos Respublikos
Vyriausybės kanceliarijos Institucijų ryšių koordinavimo skyriaus vedėjas
Dangis Verseckas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Europos
Sąjungos politikos skyriaus patarėjas Jonas Poniškaiti,. Lietuvos
Respublikai pirmajai ratifikavus Sutartį dėl Konstitucijos Europai, tikslinga
įvertinti galimybes kai kurias Sutarties dėl Konstitucijos Europai bei jos
Protokolo dėl nacionalinių parlamentų vaidmens Europos Sąjungoje nuostatas
taikyti jau dabar, nelaukiant kol ją ratifikuos visi Europos Sąjungos šalių
narių parlamentai. 1969 m. Vienos konvencijos dėl tarptautinių sutarčių teisės
25 straipsnis numato dar neįsigaliojusios sutarties “laikino taikymo” galimybė,
tačiau tik griežtai apibrėžtais atvejais: “Sutartis ar sutarties dalis yra
laikinai taikoma iki jos įsigaliojimo, jei: a) tai numatyta pačioje sutartyje;
arba b) derybose dalyvaujančios valstybės kuriuo nors kitu būdu yra atskirai
dėl to susitarusios.” Laikino protokolo kaip sutarties dalies taikymo Sutartis
dėl Konstitucijos Europai nenumato, derybose dalyvavusios valstybės dėl to taip
pat nesitarė. Taigi, nėra teisinio pagrindo pilna apimtimi taikyti Protokolą
dėl nacionalinių parlamentų vaidmens Europos Sąjungoje. Protokolas, pridėtas
prie Sutarties dėl konstitucijos Europai yra išplėstas to paties jau
galiojančio protokolo, pridėto prie Amsterdamo sutarties, variantas.
Vaida Tupčiauskaitė
(6799)
Užsienio
reikalų komiteto patarėja