Teisės ir teisėtvarkos komiteto posėdis 2005 03 23
d.
1. SVARSTYTA:
Europos Sąjungos 2007 m.-2013m.
Finansinė perspektyva. Lietuvos
prioritetai.
NUSPRĘSTA: Bendru sutarimu pritarti Europos Komisijos komunikatui 2007-2013 m. finansinės
perspektyvos bei Europos Komisijos komunikatui Mūsų bendros ateities kūrimas.
Išsiplėtusios Europos Sąjungos politikos sunkumai ir biudžeto priemonės
2007-2013 m. ir laikyti, kad Europos
Sąjungos 2007-2013 m. finansinės perspektyvos politiniai prioritetai ir
siūloma ES biudžeto struktūra iš esmės
atitinka Lietuvos interesus.
2.
Svarstant Europos Sąjungos 2007-2013 m. finansinę perspektyvą bei rengiant
Lietuvos Respublikos derybines pozicijas siūlytina siekti įgyvendinti
šiuos Lietuvos siekius:
- užtikrinti tinkamą, pakankamą ir efektyvų
prioritetų, numatytų ES laisvės, saugumo ir teisingumo erdvėje, finansavimą;
-
Kaliningrado
asmenų tranzito schemos finansavimas iš ES biudžeto būtų tęsiamas nepaisant
narystės Šengeno erdvėje termino;
-
Europos
Sąjungos finansinį solidarumą ES išorinės sienos stiprinimui, kuris pasireikštų per adekvačią finansinę paramą šalims
narėms, kontroliuojančioms ES išorines sienas bei aiškų paramos
paskirstymo mechanizmą, kuris remtųsi ir BVP vienam gyventojui kriterijumi.
2. SVARSTYTA: Administracinių teisės pažeidimų kodekso 35, 154(3), 154(4),
154(5), 154(6), 154(7), 154(8), 246, 281 straipsnių pakeitimo ir Kodekso
papildymo 154(9), 154(10) straipsniais įstatymo projektas XP-208
NUSPRĘSTA: Pritarti
iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
3. SVARSTYTA:Saugaus eismo automobilių
keliais įstatymo 19 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas XP-225.
NUSPRĘSTA:
1. Pritarti komiteto
patobulintam įstatymo projektui;
2. Papildyti projektą 2
straipsniu, nustatant projekto įsigaliojimo datą: 2005 m. liepos 1 d., kadangi
šiuo metu valstybės biudžete nėra numatyta projekto įgyvendinimui reikalingų
lėšų.
9 už, prieš nėra, 2 susilakė.
Kalėjimų
departamento prie Teisingumo ministerijos
informacija apie problemas, kylančias įgyvendinant Bausmių vykdymo kodeksą
Atsižvelgiant į Lietuvos
bausmių vykdymo istoriją, pasaulinę praktiką ir Europos Tarybos ekspertų,
tikrinusių Lietuvos įkalinimo įstaigas 1995 m. ir 1999 m., rekomendacijas, 2001
m. rugsėjo 1 d. Lietuvos bausmių vykdymo sistema galutinai perduota iš Vidaus
reikalų ministerijos valdymo srities į Teisingumo ministerijos valdymo sritį.
Tai buvo esminis posūkis organizuojant bausmių vykdymo sistemą, nuo šio momento
atsisakyta operatyvinės veiklos įkalinimo įstaigose, realiai pradėtas vykdyti įkalinimo įstaigų demilitarizavimo ir
laisvės atėmimo bausmės atlikimo sąlygų humanizavimo procesas.
Naujausias Lietuvos teisinės
sistemos reformos etapas - tai naujų baudžiamųjų įstatymų įsigaliojimas 2003 m.
gegužės 1 d. Rengiant naująjį Bausmių vykdymo kodeksą, buvo vadovaujamasi
Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijoje, Europos
konvencijoje prieš kankinimą ir kitokį žiaurų nežmonišką elgesį ir baudimą, Europos kalinimo įstaigų taisyklėse. Vienas iš minėtų įstatymų pakeitimo
rezultatų sumažėjęs asmenų, laikomų įkalinimo įstaigose, skaičius.
Nors naujojo Bausmių vykdymo
kodekso nuostatos iš esmės atitinka aukščiau paminėtas Europos konvencijas bei
kitus dokumentus, tačiau pradėjus įgyvendinti Bausmių vykdymo kodeksą,
atsiskleidė kai kurie paties kodekso netobulumai, o taip pat ir šalyje buvusių
sistemų tobulinimo bei finansinių galimybių problemos, yra ir objektyvių
problemų, kurios būdingos ne tik Lietuvos
kalinimo įstaigoms.
Dabartiniu metu Lietuvoje yra
15 kalinimo įstaigų ir jose dar nemažai spręstinų problemų. Pagrindinės bausmių vykdymo sistemos
problemos:
1. Tardymo izoliatorių ir Laisvės atėmimo
vietų ligoninės perpildymas.
Šiaulių
tardymo izoliatoriuje yra 425 vietos, laikoma apie 700 asmenų. Izoliatoriaus
užpildymas 165 proc.
Kauno
tardymo izoliatoriuje yra 262 vietos, laikoma apie 300 asmenų. Izoliatoriaus
užpildymas 115 proc.
Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime yra 864
vietos, laikoma apie 1100 asmenų. Izoliatoriaus-kalėjimo užpildymas 127 proc.
Laisvės
atėmimo vietų ligoninėje yra 111 vietų, laikoma apie 190 asmenų. Ligoninės
užpildymas 170 proc.
Šią
problemą įvardijo CPT delegacija, 2004 m. tikrinusi Lietuvos laisvės atėmimo
vietas, ir ET Žmogaus teisių komisaras, tikrinęs Lietuvos laisvės atėmimo
vietas 2003 m., ir rekomendavo skirti daugiau dėmesio problemai spręsti.
Problema spręstųsi daug sparčiau, jeigu būtų skiriama daugiau lėšų statyboms.
Kalėjimų departamentas turi sklypą tardymo izoliatoriaus statybai Panevėžyje,
yra galimybė Laisvės atėmimo vietų ligoninę perkelti į Pravieniškes.
2.
Nepakankamas nuteistųjų užimtumas darbu.
Nuteistųjų pagamintai
produkcijai sunkiai sekasi konkuruoti rinkos sąlygomis. Nuteistuosius
įdarbinančios įmonės mokesčių lengvatų neturi, tačiau turi papildomų išlaidų
(nuteistųjų, neturinčių specialybės ir darbo įgūdžių, apmokymas, apsauga ir
priežiūra darbo vietose). Todėl nuteistųjų pagaminta produkcija dėl esamos
kainos ir kokybės santykio yra nepatraukli.
3.
Narkomanijos plitimas.
Kalėjimų
departamentas ir jam pavaldžios įstaigos narkomanijos prevencijai ir kontrolei
papildomai lėšų negauna. Pagal galimybes lėšos šiam tikslui skiriamos iš
laisvės atėmimo vietoms išlaikyti skiriamų asignavimų.
Problemos
sprendimą apsunkina tai, kad Lietuvoje laisvės atėmimo bausmes atliekantys nuteistieji
turi teisę gauti pašto ir perduodamus siuntinius, per kuriuos nuteistiesiems
patenka apie 60 proc. visų į laisvės atėmimo vietas patenkančių narkotinių
medžiagų. Kalėjimų departamentas kartu su Teisingumo ministerija parengė Bausmių
vykdymo kodekso pakeitimo projektą, kuriame siūlo panaikinti
teisę nuteistiesiems gauti pašto ir perduodamus siuntinius ir prašo Seimo
priimti šį projektą. Kaip alternatyvą gaunamiems siuntiniams siūloma nustatyti 0,3 MGL dydžio
mėnesio pašalpą nuteistiesiems, taip
pat kai kuriose grupėse esantys nuteistieji galės dažniau paskambinti telefonu
artimiesiems.
Naujajame Bausmių vykdymo kodekse nebuvo
nustatytas terminas, kiek laiko gali būti nuteistieji drausmės grupėje, dėl to
kilo šios normos taikymo problemų, todėl BVK pataisose numatomas terminas, kad
nuteistieji į drausmės grupę galės būti paskirti nuo šešių mėnesių iki vienerių
metų.
4.
Sena kalinimo įstaigų materialinė bazė
(pastatai, statiniai), kurios išlaikymas ir priežiūra brangiai kainuoja.
Daugelis laisvės atėmimo vietų pastatų ir statinių
statyti prieš 50 60 metų, o Šiaulių tardymo izoliatoriaus ir Lukiškių tardymo
izoliatoriaus-kalėjimo daugiau kaip prieš 100 metų. Pastatų ir statinių
remontui lėšų skiriama nepakankamai. Todėl didžiausia problema su tardymo
izoliatoriais, Lietuvai dar reiktų
dviejų naujų tardymo izoliatorių.
5
.Yra ir kitų spręstinų problemų: darbuotojų darbo sąlygų, darbo apmokėjimo
problema.
Darbuotojams darbo užmokesčiui
trūksta 2,5 mln. Litų. Dėl lėšų trūkumo Kalėjimų departamentas negali vykdyti
kai kurių patvirtintų programų. Dar viena problema, kad nuteistieji į įkalinimo
įstaigas patenka jau susirgę tam tikromis ligomis- atvira plaučių tuberkulioze,
virusiniais hepatitais ir kitomis, todėl reikalingos nemažos lėšos nuteistųjų
gydymui ir pareigūnų skiepijimui.
Numatoma
problemų sprendimo kryptis:
Pasiūlyta Kalėjimų
departamentui kartu su Teisingumo ministerija nusistatyti prioritetus, kurios
problemos turėtų būti spręstinos greičiausiai bei pateikti lėšų poreikį šių
problemų sprendimui, Vyriausybei ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui, tikslinant šių metų valstybės
biudžetą.
Komiteto padėjėja
B. Kovalenkienė, 239-6794