2005-01-11 d. Kaimo reikalų komiteto INFORMACIJA apie posėdį Nr.1(6)

EN  FR

Kaimo reikalų komitetas posėdyje apsvarstė klausimą “Dėl kelių būklės kaime”.

Komiteto pirmininkas Jonas Jagminas kreipdamasis į posėdžio dalyvius konstatavo, kad  Lietuva yra pelnytai giriama už puikius magistralinius  ir krašto kelius, tačiau nevalia pamiršti ir vietinės reikšmės, taip pat ir  rajoninių kelių, kurių būklė tikrai yra gerokai gerintina. Net 60 procentų  valstybinės reikšmės rajoninių kelių  vis dar yra su žvyro danga ir šių kelių asfaltavimas, bent jau iki šiol, vyko labai banduotai, be rimtesnės sistemos ir programos. 2000 m. buvo išasfaltuota 400 km žvyrkelių, o 2001 m. jau tik 5 km. Pastaraisiais metais  jau išasfaltuota maždaug po 200  km, tačiau esant tokiems tempams, rajoniniai keliai bus išasfaltuoti tik po 40 metų.

Jonas Jagminas pabrėžė, kad dar blogesnė padėtis  yra vietinės reikšmės kelių, kurie sudaro net daugiau kaip 70 procentų bendro kelių ilgio. Jie tiesti ir kelininkų, ir melioratorių, ir miškininkų – dabar  yra savivaldybių žinioje. Jų priežiūrai ir remontui skiriama 20 procentų Kelių priežiūros ir plėtros  programos lėšų, tačiau tiek lėšų aiškiai per mažai.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos generalinis direktorius Virgaudas Puodžiukas informavo, kad  kaimo gyventojai daugiausiai naudojasi valstybinės reikšmės rajoniniais keliais, kurių 60 procentų yra  dar su žvyro danga. Žvyrkelių priežiūra, taisymas brangiai kainuoja.

V.Puodžiukas informavo, kad ateityje dėl lėšų stokos rajoninių kelių remontui greičiausiai nebebus galima skirti 15 proc. Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų, nes nuo šių metų liepos 1-osios atsisakoma visuotinės rinkliavos už naudojimąsi automobilių keliais. Jis taip pat informavo, kad planuojama jog į Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo sąskaitą šiemet įplauks 100 mln. litų mažiau negu praėjusiais metais - 865 mln. litų, 2006 metais - 772 mln. litų.

skirti daugiau lėšų rajoninių kelių priežiūrai nėra galimybių, nes tada reikėtų mažinti valstybinių magistralių finansavimą, teigė V.Puodžiukas,  jis siūlė iš kaimo turizmui skatinimui skiriamų pinigų dalį nukreipti  rajoninių kelių tvarkymui.

susisiekimo ministerijos valstybės sekretorius Alminas Mačiulis informavo, kad Vietinės reikšmės kelių būklei kaime gerinti Kelių priežiūros ir plėtros programos  finansavimo  įstatyme nustatyta, kad metinėse sąmatose turi būti numatoma 20 procentų programos finansavimo lėšų panaudoti vietinės reikšmės keliams bei  gatvėms tiesti, taisyti, prižiūrėti. Šios lėšos naudojamos pagal   Kelių priežiūros ir plėtros  programos finansavimo lėšų naudojimo tvarką, kurioje nustatyta, kad  rajonų savivaldybėms vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti  bei prižiūrėti lėšos skirstomos pagal savivaldybių teritorijoje  gyvenančių nuolatinių gyventojų skaičių, turimą bendrą žemės ūkio naudmenų plotą bei priklausančių  gatvių ir kelių ilgį, o naudojamos pagal savivaldybių miškų, nacionalinių parkų, valstybės saugomų teritorijų pateiktus  objektų sąrašus. Pasiūlė savivaldybėms ypač blogus vietinės reikšmės kelius laikyti prioritetiniais ir įrašyti juos į 2005 metų  objektų sąrašus. 

A.Mačiulis siūlė kelių remontą finansuoti ne pajamomis iš planuojamo automobilių naudotojo mokesčio, o iš degalų akcizo pajamų.

Žemės ūkio ministerijos sekretorė  Dalia Miniataitė teigė, kad rajoniniams keliams remontuoti reikėtų skirti apie 30 procentų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Kokybiški keliai pagerintų kaimo žmonių gyvenimą, paskatintų ne tik žemės ūkio plėtrą, bet ir kaimo turizmą, gal ateityje būtent pastaroji veikla atneštų daugiau pajamų negu žemės ūkio produkcijos gamyba.

Vidaus reikalų viceministras Virgilijus Bulavas atkreipė posėdžio dalyvių dėmesį į tai, kad  savivaldybės turi galimybę rengti projektines paraiškas ES  struktūrinių fondų subsidijoms vietinių kelių būklei gerinti, tačiau  sprendžiant pagal savivaldybių pateiktas paraiškas investicijoms į prioritetines savivaldybių sritis, galima daryti išvadą, kad savivaldybių projektai subsidijoms į transporto infrastruktūrą nebuvo išskirtos kaip prioritetinė veikla, todėl jų buvo parengta tik 33. V.Bulovas taip pat informavo, kad  vietiniai keliai pasienio regionuose gali būti tvarkomi ES Bendrijų iniciatyvos  interreg  lėšomis.

Kaimo reikalų komiteto pirmininkas  Jonas Jagminas  pabrėžė, kad savivaldybės turėtų rodyti daugiau iniciatyvos inventorizuojant ir tvarkant  kelius, nes  rajoniniai keliai, kuriais rūpinasi savivaldybės dabar sudaro didžiausią dalį – apie 70 procentų šalies kelių (50 tūkstančių km). 

Komiteto pirmininkas atkreipė posėdžio dalyvių dėmesį į tai, kad ypatingai svarbu aktyviai dirbti su savivaldybėmis, jas laiku informuoti apie galimybę dalyvauti ES projektų rengime, siekiant pasinaudoti ES struktūrinių fondų lėšomis.

Kaimo reikalų komiteto posėdyje sprendimas “Dėl kelių būklės kaime” nepriimtas. Jis bus priimtas kitame Kaimo reikalų komiteto posėdyje.

Kaimo reikalų komiteto posėdyje buvo svarstytos  Žemės ūkio  informacijos ir kaimo verslo centro veiklos perspektyvos.

Žemės ūkio  informacijos ir kaimo verslo centro direktorius S. Puodžiukas informavo, kad  Centras atlieka žemės ūkio informacinės sistemos ir posistemių projektavimo, diegimo ir eksploatavimo darbus; įgyvendina trijų pagrindinių integruotos administravimo ir kontrolės sistemos registrų – žemės ūkio produkcijos gamintojų registro, Gyvulių registro ir žemės sklypų registro – projektavimo, kūrimo ir palaikymo darbus, užtikrina jų funkcionavimą.

Šiuo metu surinktų valdų registracijos  duomenų nepakanka ES bei valstybės paramos žemės ūkio ir kaimo plėtrai administruoti, o taip pat žemės ūkio statistikai. Todėl neįmanomas efektyvus paramos administravimas ir kontrolė bei žemės ūkio ir kaimo plėtros prognozavimas.

2005 metais reikėtų surinkti visus registro nuostatuose numatytus duomenis, kurie būtų naudojami administraciniams ir statistiniams tikslams. Siekiant Centro tikslo tapti visapusišku  ir visaverčiu informacijos šaltiniu žemės ūkio ir alternatyvių veiklų srityse, S. Puodžiukas  siūlė rinkti duomenis iš visų įregistruotų valdų, išsamiai surenkant visus duomenis, reikalingus ES ir valstybės paramos administravimui bei žemės ūkio statistikai. Šie duomenys tiksliai apibūdintų visų įregistruotų valdų struktūrą.

Kaimo reikalų komitetas nusprendė pritarti Žemės ūkio  ir kaimo verslo  registro visaverčiam užpildymui, įjungiant į šiam registrui reikalingų duomenų pateikimą savivaldybes., taip pat  pasiūlyti Žemės ūkio ministerijai užtikrinti šio registro tvarkymo finansavimą.

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008