Kaimo reikalų komitetas posėdyje svarstė Seimo
nario A. Endzino įregistruotą Žemės ūkio
paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg.nr.Nr. XP-385) ir Vyriausybės pateiktą Žemės ūkio
paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg.Nr. XP-651). Bendru sutarimu nuspręsta sujungti
įstatymo projektus ir pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.
XP-651(2).
Įstatymo projektu siūloma pripažinti netekusia
galios 5 straipsnio 6 dalį, kuri nustato, kad asmenys, pagal šį įstatymą pasinaudoję pirmumo
teise įsigyti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, teisę ją
perleisti kitiems fiziniams ar juridiniams asmenims arba keisti pagrindinę
tikslinę šios žemės naudojimo paskirtį įgyja ne anksčiau kaip praėjus 5 metams
nuo šios žemės įsigijimo dienos.
Kaimo reikalų komitetas svarstė Seimo nario P. Gražulio
vardu registruotą Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį
nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą
(Reg.Nr.
XP-396) ir
nusprendė Komiteto svarstyme daryti pertrauką.
Įstatymo projekto tikslas - atitaisyti
šio straipsnio 13 punkte ūkininkams ar žemės ūkio
bendrovėms nustatyto laisvo fondo žemės naudojimo termino skaičiavimą,
įtvirtintą 2001 m. rugpjūčio 3 d. Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį
turtą atkūrimo įstatymo 2, 4, 6, 10, 12, 16, 21 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymu Nr. IX-489.
Komitetas apsvarstė Seimo nario V.
Rinkevičiaus inicijuotą Įmonių bankroto įstatymo 1 straipsnio 2 dalies
papildymo įstatymo projektą (Reg.Nr.XP-457).
Šiuo projektu siūloma ūkininkui bankroto
procesą vykdyti pagal Įmonių bankroto įstatyme nustatytas procedūras.
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Jonas
Jagminas pažymėjo, kad Įmonių bankroto įstatymas taikomas įmonėms t.y.
juridiniams asmenims, kurie turi turėti turtą, įstatus, valdymo organus ir pan.
Tuo tarpu Ūkininko ūkio įstatyme apibrėžta, kad ūkininku laikomas fizinis asmuo, kuris vienas arba
su partneriais nesteigdami įmonės verčiasi žemės ūkio veikla ir miškininkyste, o jo ūkis yra
įregistruotas Ūkininkų ūkių registre. Pagrindas registracijai yra ūkininko
nuosavybės teise valdomas arba nuomojamas žemės plotas. Dėl to, nėra teisinio
pagrindo ūkininko ūkį prilyginti įmonei ir taikyti Įmonių bankroto įstatymą.
Jonas Jagminas atkreipė posėdžio dalyvių
dėmesį į tai, kad Įmonių bankroto įstatymo taikymas ūkininkams gali sukelti
neigiamas pasekmes dėl mokumo sąvokos taikymo, nes daugelis ūkininkų ima skolon
trąšas, chemikalus, sėklas ir kitas medžiagas, o atsiskaito su tiekėjais
pardavę produkciją. Taip pat projekte nenumatyti ūkininko bankroto ir jo
administravimo proceso ypatumai dėl žemės ūkio kultūrų, gyvulių priežiūros,
aplinkosauginių reikalavimų, ES paramos taisyklių laikymosi, nenumatytos ūkininko socialinės garantijos
dėl gyvenamosios patalpos ir pagalbinio ūkio ir pan.
Įmonių bankroto departamento prie Ūkio
ministerijos direktorius V. Narvilas informavo posėdžio dalyvius, kad rengiamas
Fizinių asmenų bankroto įstatymo projektas, kuriame turėtų būti nustatyti ūkininko bankroto proceso ypatumai.
Remiantis šiais motyvais, bendru sutarimu, pasiūlyta
pagrindiniam komitetui projektą atmesti.
Kaimo reikalų
komitetas kaip papildomas komitetas 2005 m. spalio 12 d. apsvarstė Medžioklės
įstatymo 7, 8, 11, 13 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą
(Reg.Nr.693).
Konstitucinis
Teismas š. m. gegužės 13 d. išnagrinėjęs bylą dėl Medžioklės įstatymo atitikimo
Lietuvos Respublikos Konstitucijai priėmė nutarimą, kuriuo pripažino, kad kai
kurios Medžioklės įstatymo nuostatos prieštarauja Konstitucijai.
Seimo valdybos sudaryta darbo grupė parengė
Medžioklės įstatymo 7, 8, 13, 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektą, kuriuo įstatymo nuostatos derinamos su Konstitucinio Teismo Nutarimo
nuostatomis.
Priėmus darbo grupės
parengtą Įstatymo projektą, žemės savininkų teisės bus ženkliai išplėstos.
Esminė šio įstatymo nuostata yra tai, kad savivaldybės mero sudaryta komisija,
parengusi preliminarų medžioklės plotų vieneto sudarymo arba jų pakeitimo
projektą, turės registruotais laiškais informuoti žemės sklypų savininkus apie
ketinimą įtraukti jiems priklausančius žemės ar miško sklypus į sudaromo
medžioklės ploto vienetą bei jų teisę savo žemėse uždrausti medžioti be jokių
sąlygų. Priėmus šią ir kitas pataisas žemės savininkų ir medžiotojų santykiai
turėtų pagerėti.
Kaimo reikalų komitetas bendru sutarimu nusprendė
pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti Medžioklės
įstatymo 7, 8, 11, 13 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo
projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento bei Europos
teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadas ir pakeisti visas šio
įstatymo nuostatas, kurios Konstitucinio Teismo buvo pripažintos
prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijai.
Komitetas svarstė Lietuvai labai aktualų klausimą,
Europos Komisijos pasiūlymą dėl Tarybos sprendimo projekto dėl Bendrijos
strateginių gairių kaimo plėtrai (2007-2013 m. programinis laikotarpis). Bendrijos strateginėse gairėse
apibrėžiamos sritys, kurios yra svarbios siekiant įgyvendinti Bendrijos
prioritetus, visų pirma susijusius su Geteborge patvirtintais darnaus vystymosi
tikslais ir atnaujinta Lisabonos strategija ekonomikos augimui ir darbo vietų
kūrimui.
Kaimo
reikalų komitetas pabrėžia, kad strateginis požiūris į kaimo plėtrą yra būtinas
ir sveikina Komisijos iniciatyvą. Komitetas pritarė LR Vyriausybės pozicijai
dėl šio teisės akto projekto. Gairėse numatyta, kad naujo programinio laikotarpio
kaimo plėtros strategijos ir programos būtų formuojamos konkurencingumo
kryptimi žemės ūkio srityje, žemės tvarkymo ir aplinkos kryptimi ir gyvenimo
kokybės (veiklos įvairinimo) kryptimi kaimo vietovėse, o taip pat Leader kryptimi, suteikiančia
galimybę suderinti visus tris uždavinius konkurencingumą, aplinkosaugą ir
gyvenimo kokybę.
Priėmus Bendrijos strategines gaires, kiekviena ES
šalis narė privalės parengti Nacionalinę kaimo plėtros strategiją bei kaimo
plėtros programą 2007-2013 metams.
Posėdyje buvo pritarta Kaimo
reikalų komiteto Rudens sesijos darbo
planui.