2005-10-12 d. INFORMACIJA apie Kaimo reikalų komiteto posėdį Nr.25(30)

EN  FR

Kaimo reikalų komitetas posėdyje svarstė Seimo nario A. Endzino įregistruotą  Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg.nr.Nr. XP-385) ir Vyriausybės pateiktą Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg.Nr. XP-651). Bendru sutarimu nuspręsta sujungti įstatymo projektus ir pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XP-651(2).

Įstatymo projektu siūloma pripažinti netekusia galios 5 straipsnio 6 dalį, kuri nustato, kad asmenys, pagal šį įstatymą pasinaudoję pirmumo teise įsigyti valstybinę   žemės ūkio paskirties žemę, teisę ją perleisti kitiems fiziniams ar juridiniams asmenims arba keisti pagrindinę tikslinę šios žemės naudojimo paskirtį įgyja ne anksčiau kaip praėjus 5 metams nuo šios žemės įsigijimo dienos.

Kaimo reikalų komitetas svarstė Seimo nario P. Gražulio vardu registruotą Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (Reg.Nr. XP-396) ir nusprendė Komiteto svarstyme daryti pertrauką. 

Įstatymo projekto tikslas - atitaisyti šio straipsnio 13 punkte ūkininkams ar žemės ūkio bendrovėms nustatyto laisvo fondo žemės naudojimo termino skaičiavimą, įtvirtintą 2001 m. rugpjūčio 3 d. Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 2, 4, 6, 10, 12, 16, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu Nr. IX-489.

Komitetas apsvarstė Seimo nario V. Rinkevičiaus inicijuotą Įmonių bankroto įstatymo 1 straipsnio 2 dalies papildymo įstatymo projektą (Reg.Nr.XP-457).

Šiuo projektu siūloma ūkininkui bankroto procesą vykdyti pagal Įmonių bankroto įstatyme nustatytas procedūras.

Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Jonas Jagminas pažymėjo, kad Įmonių bankroto įstatymas taikomas įmonėms t.y. juridiniams asmenims, kurie turi turėti turtą, įstatus, valdymo organus ir pan. Tuo tarpu Ūkininko ūkio įstatyme apibrėžta, kad  ūkininku  laikomas fizinis asmuo, kuris vienas arba su partneriais nesteigdami įmonės  verčiasi žemės ūkio veikla ir miškininkyste, o jo ūkis yra įregistruotas Ūkininkų ūkių registre. Pagrindas registracijai yra ūkininko nuosavybės teise valdomas arba nuomojamas žemės plotas. Dėl to, nėra teisinio pagrindo ūkininko ūkį prilyginti įmonei ir taikyti Įmonių bankroto įstatymą.

Jonas Jagminas atkreipė posėdžio dalyvių dėmesį į tai, kad Įmonių bankroto įstatymo taikymas ūkininkams gali sukelti neigiamas pasekmes dėl mokumo sąvokos taikymo, nes daugelis ūkininkų ima skolon trąšas, chemikalus, sėklas ir kitas medžiagas, o atsiskaito su tiekėjais pardavę produkciją. Taip pat projekte nenumatyti ūkininko bankroto ir jo administravimo proceso ypatumai dėl žemės ūkio kultūrų, gyvulių priežiūros, aplinkosauginių reikalavimų, ES paramos taisyklių laikymosi,    nenumatytos ūkininko socialinės garantijos dėl gyvenamosios patalpos ir pagalbinio ūkio ir pan.

Įmonių bankroto departamento prie Ūkio ministerijos direktorius V. Narvilas informavo posėdžio dalyvius, kad rengiamas Fizinių asmenų bankroto įstatymo projektas, kuriame turėtų būti nustatyti  ūkininko bankroto proceso ypatumai.

Remiantis šiais motyvais, bendru sutarimu, pasiūlyta pagrindiniam komitetui projektą atmesti. 

Kaimo reikalų komitetas kaip papildomas komitetas 2005 m. spalio 12 d. apsvarstė Medžioklės įstatymo 7, 8, 11, 13 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (Reg.Nr.693).

Konstitucinis Teismas š. m. gegužės 13 d. išnagrinėjęs bylą dėl Medžioklės įstatymo atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai priėmė nutarimą, kuriuo pripažino, kad kai kurios Medžioklės įstatymo nuostatos prieštarauja Konstitucijai.

Seimo valdybos sudaryta darbo grupė parengė Medžioklės įstatymo 7, 8, 13, 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, kuriuo įstatymo nuostatos derinamos su Konstitucinio Teismo Nutarimo nuostatomis.

Priėmus darbo grupės parengtą Įstatymo projektą, žemės savininkų teisės bus ženkliai išplėstos. Esminė šio įstatymo nuostata yra tai, kad savivaldybės mero sudaryta komisija, parengusi preliminarų medžioklės plotų vieneto sudarymo arba jų pakeitimo projektą, turės registruotais laiškais informuoti žemės sklypų savininkus apie ketinimą įtraukti jiems priklausančius žemės ar miško sklypus į sudaromo medžioklės ploto vienetą bei jų teisę savo žemėse uždrausti medžioti be jokių sąlygų. Priėmus šią ir kitas pataisas žemės savininkų ir medžiotojų santykiai turėtų pagerėti.

Kaimo reikalų komitetas bendru sutarimu nusprendė pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti Medžioklės įstatymo 7, 8, 11, 13 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento bei Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos išvadas ir pakeisti visas šio įstatymo nuostatas, kurios Konstitucinio Teismo buvo pripažintos prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

Komitetas svarstė Lietuvai labai aktualų klausimą, Europos Komisijos pasiūlymą dėl Tarybos sprendimo projekto dėl Bendrijos strateginių gairių kaimo plėtrai (2007-2013 m. programinis laikotarpis). Bendrijos strateginėse gairėse apibrėžiamos sritys, kurios yra svarbios siekiant įgyvendinti Bendrijos prioritetus, visų pirma susijusius su Geteborge patvirtintais darnaus vystymosi tikslais ir atnaujinta Lisabonos strategija ekonomikos augimui ir darbo vietų kūrimui.

Kaimo reikalų komitetas pabrėžia, kad strateginis požiūris į kaimo plėtrą yra būtinas ir sveikina Komisijos iniciatyvą. Komitetas pritarė LR Vyriausybės pozicijai dėl šio teisės akto projekto. Gairėse numatyta, kad naujo programinio laikotarpio kaimo plėtros strategijos ir programos būtų formuojamos konkurencingumo kryptimi žemės ūkio srityje, žemės tvarkymo ir aplinkos kryptimi ir gyvenimo kokybės (veiklos įvairinimo) kryptimi kaimo vietovėse,  o taip pat Leader kryptimi, suteikiančia galimybę suderinti visus tris uždavinius – konkurencingumą, aplinkosaugą ir gyvenimo kokybę.

Priėmus Bendrijos strategines gaires, kiekviena ES šalis narė privalės parengti Nacionalinę kaimo plėtros strategiją bei kaimo plėtros programą 2007-2013 metams. 

            Posėdyje buvo pritarta Kaimo reikalų komiteto  Rudens sesijos darbo planui.

 

 

 



 
 © Seimo kanceliarija, 2008